Мета: Пояснити учням правила написання складних прикметників разом і через дефіс. Формувати вміння знаходити складні прикметники в реченнях та вживати їх у власному мовленні. Виховувати любов до природи, вміння помічати красу її пробудження. Очікувані результати: Учні повинні правильно писати прикметники, користуючись вивченими правилами, пояснювати їх написання, а також виявляти помилки в написанні прикметників. Обладнання: презентація, дидактичний матеріал. Тип уроку: урок - весняне шоу
Хід уроку Привіт, Весна! Влаштовуйся зручніше, Ми всі тебе чекаємо давно! З тобою на душі стає тепліше, А що там за прогнозом – все одно… Весною навстіж вікна відчиняєш, І квіти ставиш у вазу на столі. І тихо, несміливо так чекаєш, Що жити стане краще на Землі! Заходь, Весна, розсип синьо- зелені пелюстки квітів, І спів пташиний швидше увімкни! Бо в кожному куточку, всюди в світі Чекають з нетерпінням довгожданої Весни!
Весна – час для нових початків, а сьогодні ми разом розгадаємо весняну таємницю правопису прикметників. Цей урок – як весняний квітник слів, де кожен правильно написаний прикметник – це ніби крапля роси на пелюстці. Будемо відкривати таємниці правил, спираючись на весняні враження, і кожен правильно написаний прикметник буде як новий паросток у вашому мовному саду. Почнемо наше весняне шоу правопису та квітучих слів!
Актуалізація опорних знань учнів Прочитайте вірш "Привіт, Весна!" та виділіть у ньому всі прикметники, пов'язані із весняним настроєм. Поділіться своєю колекцією та поясніть, яким чином вони написані. Мовне спостереження. Знайдіть у вірші складний прикметник. Поміркуйте, яким способом він утворений?
Складні прикметники ми можемо писати разом та з дефісом. Якщо вони утворені від залежних одне від одного слів і від одного слова до іншого можна поставити питання, ми пишемо їх разом. Якщо ж складні прикметники утворені від рівноправних слів та ми можемо поставити між ними сполучник і, то пишемо їх із дефісом. Щоб правила написання складних прикметників запам’ятовувалися простіше, уявімо собі потяг, у якого всього два вагони, прикрашені весняними квітами. У першому розміщуються складні прикметники, які ми пишемо разом, а у другому знаходяться слова, що пишуться через дефіс.
Теоретична весняна хвилинка. Разом пишемо: прикметники, що утворенi вiд залежних слiв. Тобто мiж ними вставити сполучник i не можна: правобережний (правий берег), свiтлолюбний (любить свiтло). Прикметники, першою частиною яких є слова багато-, мало-, старо-, ново-, давньо-, верхньо-, нижньо-: староболгарський, багатопартiйний, давньоукраїнський. Прикметники, у яких першою частиною є записане словом число: шестиповерховий, сорокарiчний.
Через дефiс пишемо: прикметники, утворенi вiд незалежних слiв. Тобто сполучник i мiж ними вставити можна: турецько-український (турецький i український), мовно-лiтературний (мова i лiтература). Назви вiдтiнкiв смаку, кольору та поєднання кольорiв: синьо-зелений, темно-червоний, кисло-солодкий. Виняток: золотогарячий, червоногарячий, жовтогарячий. Прикметники, у яких першою частиною є записане цифрами число: 30-рiчний. Назви промiжних частин свiту: пiвнiчно-захiдний. Прикметники з першою частиною воєнно-, вiйськово-: воєнно-промисловий, вiйськово-спортивний. Виняток: вiйськовозобов’язаний, вiйськовополонений (цi прикметники стали iменниками).
Пориньмо в атмосферу весняного дива та подаруймо нашим прикметникам новий смак та колір. Рекомендую приготувати коктейль із інгредієнтів : сонячний та зірковий Приготування: об'єднайте ці слова, вставивши "і" та створивши весняний прикметник. Розкажіть, що він може означати для вас у весняних фантазіях. А тепер змініть інгредієнти, замінивши їх словами квітучий та мрійливий. Поділіться своїми асоціаціями та ідеями.
Творче конструювання. Утворіть словосполучення «прикметник+іменник».(Сині очі) синочок, (червоний бік) яблуко, (світлий, жовтий) килим, (легкі крила) вітер, (озеро, болото) птах, (гострий бік) каміння, (Давня Русь) література, (приємний, святковий) подія, (шість пелюсток) квітка, (легка атлетика) крос, (яскраве, синє) небо, (рожевий, бузковий) дим. Підбиття підсумків уроку.1. Метод «Мікрофон» та «Незакінчене речення»На уроці я дізнався…На уроці я вивчив…На уроці мені сподобалося…