УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ, 9 КЛАС
СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ БЕЗ СПОЛУЧНИКІВ,
ІЗ СУРЯДНИМ І ПІДРЯДНИМ ЗВ’ЯЗКОМ
Мета:
Х і д у р о к у
І. Мотивація навчальної діяльності. (Ознайомлюємо учнів з темою, кількістю годин, відведених на вивчення теми, терміном контрольної роботи).
Учитель. Граматичною темою нашого уроку буде складне речення. (Повідомляємо мету уроку учням, а вони ставлять перед собою завдання методом «незакінчених речень» – «Сьогодні на уроці я навчуся…»).
(Слайд 1)
Кожного дня я їжджу в громадському транспорті. І практично щоденно бачу печальну картину неповаги молодих людей до людей старшого, а той похилого віку. Але ж вони є чиїмось мамами та батьками, бабусями й дідусями. Чи ставились би молоді так до своїх рідних? Адже ця повага йде з родини. Тому я хочу поговорити сьогодні з вами про повагу і любов до дорогих кожному з нас людей – батька й матері, дідуся й бабусі. А допоможе нам у цьому великий педагог, досвід роботи якого не втрачає своєї актуальності, його заповіді є і сьогодні головними правилами взаємостосунків між молодим і старшим поколінням. (Слайд 2).
Ми презентуватимемо особистість великого педагога – В.Сухомлинського, а також кожен із вас матиме змогу презентувати себе як особистість, яка добре знає рідну мову і вміє працювати наполегливо і творчо.
Епіграфом уроку слугуватимуть слова Василя Сухомлинського «Рід людський складається із поколінь – пам’ятай цю велику мудрість нашого буття».
– Поясніть, як ви розумієте епіграф уроку.
– Назвіть граматичні основи.
– Яке це речення за кількістю граматичних основ?
Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
Бліц-опитування:
– Які є види речень за кількістю граматичних основ?
– Які речення називаються простими? Чим вони можуть бути ускладнені?
– Наведіть приклади простого ускладненого речення (І варіант) і складного речення (ІІ варіант). Тема речень – сім’я, родина.
ІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Усна відповідь на основі таблиці-схеми «Складне речення» (Слайд 3).
ІІІ. Закріплення вивченого теоретичного матеріалу.
Клоуз-тест
ІV. Вироблення практичних умінь і навичок.
Прочитайте текст, правильно інтонуючи складні речення. Визначте тему й основну думку, придумайте заголовок, який би відображав тему тексту (І варіант) і основну думку (ІІ варіант).
Поясніть орфограми у словах із пропущеними буквами. Знайдіть у тексті складні речення, зобразіть їх схематично, визначте вид.
Рід люд..ський складає..я із поколінь – пам’ятай цю в..лику мудрість нашого бу..я. Ти – в поколі..і висхідному, жи..я здає..я тобі (не)озорим, чарівно пр…красним, яскравим і разом з тим загадковим полем, ти с(з)повнений сил і райдужних надій.
(По)переду тебе два поколі..я. Поколі..я, для якого сонце в з..ніті. Поколі..я, чиє сонце вже схилилося на захід.
Людина смертна, але бе(з)смертний народ. Його бе(з)смертя – в наступності поколінь. Мудрість віків зб..рігає..я в книжках і нашій історії, а багат..тво душі народної зб..рігає..я в пам..яті, сер..ці, у вчинках старших поколінь – твоїх дідів і батьків. Тим, ким ти стан..ш у майбутньому, ти зобов’язаний старшим поколі..ям.
Повага, шанував..я старших поколінь – закон нашого жи..я. Поважати старших треба тому, що вони мудріші, духовно багатші за тебе.
Кожної хвилини спілкува..я зі старшими умій вчитися в них. Воля і слово старших – закон для всіх нас.
(Аналіз трьох речень виконується колективно, складаються схеми, характеризуються частини складного речення. Після того, як учні завершать складати схеми всіх інших речень демонструється слайд, який дасть можливість перевірити себе). (Слайд 5).
Скласти текст з 2-3 речень, використовуючи різні види складних речень, на такі теми: «Що значить бути добрим сином і доброю дочкою?», «Умій поважати працю батьків», «Дорожи честю сім’ї».
Конструктивно-пунктуаційне завдання.
Сконструюйте із поданих слів речення, поставте розділові знаки, підкресліть граматичні основи, визначте виз складних речень. Поясніть значення порад В.Сухомлинського. (Завдання на картках). (Слайд 12, 13).
3)Завдання для групи.
Лінгвістична гра «Уміємо читати думки».
Продовжіть речення, записавши власний варіант його другої частини. Поясніть, користуючись словником, лексичне значення підкреслених слів, доберіть синоніми. Визначте виз складних речень. (На екран проектується текст (Слайди 6,7). Після того, як учні продовжать речення, відкривається наступний (Слайд 8) з оригіналом – моральними правилами В.Сухомлинського).
В етичному вихованні В.Сухомлинського є “Десять НЕ можна”. Додержання цих заборон вважається справою честі й гідності, порушення – ганьбою і моральним невіглаством. Ось деякі із цих 10 заповідей великого педагога:
- Не можна ледарювати, коли…
- Не можна сміятися над старістю і старими людьми – це…
- Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого…
- Не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір, якщо…
- Не можна сідати, коли…
Словник
Невігластво – відсутність знань, неосвіченість у будь-якій галузі.
Блюзнірство – зневаження чого-небудь святого, високого і т. ін.
- Не можна ледарювати, коли всі працюють.
- Не можна сміятися над старістю і старими людьми – це велике блюзнірство.
- Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі, - кращий шматок на столі,смачнішу цукерку, кращий одяг.
- Не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір, якщо в неї немає нікого, крім тебе.
- Не можна сідати, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.
(Пропонуємо учням повний текст моральних правил В.Сухомлинського на аркушах із настановою вклеїти у щоденник).
V. Рефлексійно-оцінювальний етап.
Чого навчилися на уроці?
Які моральні уроки великого педагога засвоїли?
Які завдання були найскладнішими на кожному із етапів уроку?
Над чим необхідно працювати вдома? (Даючи відповідь на це запитання, учні самостійно визначають одне із своїх домашніх завдань, які отримують на картках).
Продовжіть речення, спроектовані на екран (Слайд 14).
VI. Домашнє завдання.
Індивідуальні завдання
а) Твоє недобре слово – подряпина на ніжній тканині душі материнської, і від кожної подряпини назавжди залишається ранка.
б) Батько – найрідніший, найдорожчий для тебе мужчина, в образі якого втілюється людська відповідальність за весь твій життєвий шлях.
2) Скласти усний твір-роздум, пояснивши значення висловів В.Сухомлинського.
а) Знай: людський обов’язок дітей – платити батькам за їх піклування, за їх безмежну любов і відданість.
б) Пам’ятай: рано старіють і хворіють твої батьки не від праці і втоми, а від сердечних переживань, хвилювань, прикростей, кривд.