СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ БЕЗ СПОЛУЧНИКІВ, ІЗ СУРЯДНИМ І ПІДРЯДНИМ ЗВ’ЯЗКОМ

Про матеріал
Вступний урок з теми. На матеріалі педагогічної спадщини В.Сухомлинського дається розуміння різних видів складних речень. Рекомендую завершити урок відеозаписом "Пісні про матір".
Зміст архіву
Перегляд файлу

Десять "Не можна" Василя СУХОМЛИНСЬКОГО

 

  1.           Не можна ледарювати, коли всі працюють; ганебно байдикувати, розважатися, коли – ти добре знаєш про це – старші покоління працюють і не можуть дозволити собі відпочинку.
  2.           Не можна сміятися над старістю і старими людьми – це величезне блюзнірство; про старість треба говорити тільки з повагою; у світі є три речі, з яких ніколи не можна сміятися, – патріотизм, справжня любов до жінки і старість.
  3.           Не можна заходити в суперечку з шанованими і дорослими людьми, особливо із стариками; не гідно людської мудрості й розсудливості поспішно висловлювати сумнів щодо істинності того, що радять старші; якщо в тебе просяться на язик, якісь сумніви, придерж, їх у голові, подумай, розміркуй, а потім спитай у старшого ще раз – спитай так, щоб не образити.
  4.           Не можна виявляти незадоволення тим, що в тебе немає якоїсь речі… У товариша твого є, а про тебе батьки не подбали: від своїх батьків ти не маєш права вимагати нічого.
  5.           Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі, – кращий шматочок на столі, смачнішу цукерку, кращий одяг. Умій відмовитися від подарунка, якщо ти знаєш, що в цій речі мати відмовила собі; думка про право на якусь свою винятковість – це отрута твоєї душі; велике щастя відчувати нетерпимість до цієї отрути.
  6.           Не можна робити того, що осуджують старші, – ні на очах у них, ні десь на стороні; кожний свій вчинок розглядай з погляду старших: що подумають вони; особливо неприпустимі настирливість, намагання без потреби нагадувати про себе, виставляти напоказ свої домагання: мати і батько ніколи не забувають про тебе; якщо ти не на очах у них, еони думають про тебе більше, ніж. тоді, коли ти крутишся поруч; пам'ятай, що в матері і батька є свій духовний світ, вони іноді хочуть залишитися наодинці з собою.
  7.           Не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір, якщо в неї немає нікого, крім тебе; в радісні свята ніколи не залишай її саму; ти сам – твоє слово, твоя усмішка, твоя присутністьєдина її радість; чим ближчий кінець людського життя, тим гостріше переживає людина горе своєї самотності; залишати одиноким дідуся, старого батька, навіть і тоді, коли ти сам уже став старим,нелюдяно, дико; пам'ятай, що в житті людини настає такий період, коли ніякої іншої радості, крім радості людського спілкування, в неї вже не може бути
  8.           Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу і поради в старших, особливо в діда, не  попрощавшися з ними, не дочекавшися від них побажання щасливої дороги і не побажавши їм щасливо залишатися.
  9.           Не можна сидіти, коли поруч стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка; не чекай, поки з тобою привітається старший, ти повинен першим привітати його, зустрівшись, а прощаючись, побажати доброго здоров'я; у цих правилах етикету закладено глибоку внутрішню сутьповагу до людської гідності; не вміючи поважати її, ти уподібнюєшся невігласу, який плює у прекрасні хвилі моря; море величезне у своїй величі і красі, і цим ти його не зневажиш, не принизиш, а тільки зганьбиш себе.
  10.    Не можна сідати до столу, не запросивши старшого; тільки моральний невіглас уподібнюється тварині, що вгамовує свою жадобу сама і боїться, щоб її родич, присутній при цьому, не урвав шматка собі; людська трапеза – це не вгамовування голоду, не фізіологічний акт у ланцюгу обміну речовин; люди придумали стіл не тільки для того, щоб ставити під нього ноги, а на стіл спиратися; за столом відбувається цікаве духовне спілкування людей; якщо ти запросив старшого розділити з тобою трапезу, ти зробив йому велику приємність.
Перегляд файлу

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ,  9 КЛАС

 

СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ БЕЗ СПОЛУЧНИКІВ,

ІЗ СУРЯДНИМ І ПІДРЯДНИМ ЗВ’ЯЗКОМ

 

     Мета:

  •     навчальнапоглибити знання учнів про складне речення, вчити відрізняти його від простого, правильно інтонувати складні речення;
  •     розвивальна – розрізняти основні види складних речень, розвивати пам’ять, логічне мислення, творчу уяву, вміння робити висновки, орфографічні та пунктуаційні навички;
  •     виховна – виховувати любов і повагу до найрідніших людей, зацікавити спадщиною великого педагога – В.О.Сухомлинського.

 

 

Х і д  у р о к у

     І. Мотивація навчальної діяльності.  (Ознайомлюємо учнів з темою, кількістю годин, відведених на вивчення теми, терміном контрольної роботи).

     Учитель. Граматичною темою нашого уроку буде складне речення. (Повідомляємо мету уроку учням, а вони ставлять перед собою завдання методом «незакінчених речень»    «Сьогодні на уроці я навчуся…»). 

            (Слайд 1)

     Кожного дня я їжджу в громадському транспорті. І практично щоденно бачу печальну картину неповаги молодих людей до людей старшого, а той похилого віку. Але ж вони є чиїмось мамами та батьками, бабусями й дідусями. Чи ставились би молоді так до своїх рідних? Адже ця повага йде з родини. Тому я хочу поговорити сьогодні з вами про повагу і любов до дорогих кожному з нас людей – батька й матері, дідуся й бабусі. А допоможе нам у цьому великий педагог, досвід роботи якого не втрачає своєї актуальності, його заповіді є і сьогодні головними правилами взаємостосунків між молодим і старшим поколінням. (Слайд 2).

 

 

              

 

 

Ми презентуватимемо особистість великого педагога – В.Сухомлинського, а також кожен із вас матиме змогу презентувати себе як особистість, яка добре знає рідну мову і вміє працювати наполегливо і творчо.

 

     Епіграфом  уроку слугуватимуть слова Василя Сухомлинського «Рід людський складається із поколінь – пам’ятай цю велику мудрість нашого буття».

     – Поясніть, як ви розумієте епіграф уроку.

     – Назвіть граматичні основи.

     – Яке це речення за кількістю граматичних основ?

 

     Актуалізація субєктного досвіду й опорних знань.

     Бліц-опитування:

     – Які є види речень за кількістю граматичних основ?

     – Які речення називаються простими? Чим вони можуть бути ускладнені?

     – Наведіть приклади простого ускладненого речення (І варіант) і складного речення (ІІ варіант). Тема речень – сімя, родина.

 

 

 

 

 

 

     ІІ. Опрацювання навчального матеріалу. 

 

     Усна відповідь на основі таблиці-схеми «Складне речення» (Слайд 3).

 

 

            

 

 

 

     ІІІ. Закріплення вивченого теоретичного матеріалу.

 

     Клоуз-тест

  1. Складним називається речення, в якому …
  2. Складні речення поділяються на такі групи: …
  3. Сполучникові речення є таких видів: …
  4. Складносурядне речення – це речення, частини якого …
  5. Складнопідрядне речення – це речення, частини якого …
  6. Безсполучникове складне речення – це речення, частини якого …

    

     ІV. Вироблення практичних умінь і навичок.

 

  1. Робота з текстом.

     Прочитайте текст, правильно інтонуючи складні речення. Визначте тему й основну думку, придумайте заголовок, який би відображав тему тексту (І варіант) і основну думку (ІІ варіант).

     Поясніть орфограми у словах із пропущеними буквами. Знайдіть у тексті складні речення, зобразіть їх схематично, визначте вид.

 

 

     Рід люд..ський складає..я із поколінь – пам’ятай цю в..лику мудрість нашого бу..я. Ти – в поколі..і висхідному, жи..я здає..я тобі (не)озорим, чарівно пр…красним, яскравим і разом з тим загадковим полем, ти с(з)повнений сил і райдужних надій.
     (По)переду тебе два поколі..я. Поколі..я, для якого сонце в з..ніті. Поколі..я, чиє сонце вже схилилося на захід.

     Людина смертна, але бе(з)смертний народ. Його бе(з)смертя – в наступності поколінь. Мудрість віків зб..рігає..я в книжках і нашій історії, а багат..тво душі народної зб..рігає..я в пам..яті, сер..ці, у вчинках старших поколінь – твоїх дідів і батьків. Тим, ким ти стан..ш у майбутньому, ти зобовязаний старшим поколі..ям.

     Повага, шанував..я старших поколінь – закон нашого жи..я. Поважати старших треба тому, що вони мудріші, духовно багатші за тебе.
     Кожної хвилини спілкува..я зі старшими  умій вчитися в них. Воля і слово старших – закон для всіх нас.

     (Аналіз трьох речень виконується колективно, складаються схеми, характеризуються частини складного речення. Після того, як учні завершать складати схеми всіх інших речень демонструється слайд, який дасть можливість перевірити себе). (Слайд 5).

 

  1. Індивідуальна, парна та групова робота.

 

  1. Індивідуальні завдання.

     Скласти текст з 2-3 речень, використовуючи різні види складних речень, на такі теми: «Що значить бути добрим сином і доброю дочкою?», «Умій поважати працю батьків», «Дорожи честю сімї».

 

  1. Завдання в парі.

Конструктивно-пунктуаційне завдання.

     Сконструюйте із поданих слів речення, поставте розділові знаки, підкресліть граматичні основи, визначте виз складних речень. Поясніть значення порад В.Сухомлинського. (Завдання на картках). (Слайд 12, 13).

 

  1. Слухай, що, і, тобі, бабуся, вчать, дідусь, чого, уважно, говорять.


    2) Сенс, радість, пам’ятай, ти, і, життя, горе, батьків, життя, твоїх, мета.

 

3)Завдання для групи.

     Лінгвістична гра «Уміємо читати думки».

     Продовжіть речення, записавши власний варіант його другої частини. Поясніть, користуючись словником, лексичне значення підкреслених слів, доберіть синоніми. Визначте виз складних речень.  (На екран проектується текст (Слайди 6,7). Після того, як учні продовжать речення, відкривається наступний (Слайд 8) з оригіналом – моральними правилами В.Сухомлинського). 

 

     В етичному вихованні В.Сухомлинського є “Десять  НЕ можна”. Додержання цих заборон вважається справою честі й гідності, порушення – ганьбою і моральним невіглаством. Ось деякі із цих 10 заповідей великого педагога:

- Не можна ледарювати, коли…
- Не можна сміятися над старістю і старими людьми – це…
- Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого…
- Не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір, якщо…
- Не можна сідати, коли… 

 

     Словник

     Невігластво – відсутність знань, неосвіченість у будь-якій галузі.

     Блюзнірство – зневаження чого-небудь святого, високого і т. ін.

 

- Не можна ледарювати, коли всі працюють.
- Не можна сміятися над старістю і старими людьми – це велике блюзнірство.
- Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі, - кращий шматок на столі,смачнішу цукерку, кращий одяг.
- Не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір, якщо в неї немає нікого, крім тебе.
- Не можна сідати, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.

      (Пропонуємо учням повний текст моральних правил В.Сухомлинського на аркушах із настановою вклеїти у щоденник).

 

     V. Рефлексійно-оцінювальний етап.

     Чого навчилися на уроці?

     Які моральні уроки великого педагога засвоїли?

     Які завдання були найскладнішими на кожному із етапів уроку?

     Над чим необхідно працювати вдома? (Даючи відповідь на це запитання, учні самостійно визначають одне із своїх домашніх завдань, які отримують на картках).

     Продовжіть речення, спроектовані на екран (Слайд 14).

              

     VI. Домашнє завдання.

  1. Самостійно попрацювати над закріпленням здобутих знань (за матеріалом уроку та підручником – §  ).
  2. Написати десять обов’язків перед батьками, уживаючи різні види складних речень.

 

     Індивідуальні завдання

  1. Скласти речення, аналогічні за своєю будовою до запропонованих.

а) Твоє недобре слово – подряпина на ніжній тканині душі материнської, і від кожної подряпини назавжди залишається ранка.
          б) Батько – найрідніший, найдорожчий для тебе мужчина, в образі якого втілюється людська відповідальність за весь твій життєвий шлях.

2)  Скласти усний твір-роздум, пояснивши значення висловів В.Сухомлинського.

    а) Знай: людський обовязок дітей – платити батькам за їх піклування, за їх безмежну любов і відданість.

     б) Памятай: рано старіють і хворіють твої батьки не від праці і втоми, а від сердечних переживань, хвилювань, прикростей, кривд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zip
Додано
11 грудня 2019
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку