Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку.

Про матеріал
Дидактична розробка уроку з теми "Складне речення з різними видами сполучникового та безсполучникового зв'язку".
Перегляд файлу

УРОК № 39

ДАТА :

Тема:

Складні  речення  з  різними  видами  сполучникового  і  безспо лучникового  зв’язку.

Мета:

сформувати в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; навчити дев’ятикласників визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від інших видів складних речень і простих ускладнених речень, складати лінійні й рівневі схеми; формувати творчі вміння відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання;  сприяти осмисленню учнями значення щастя в житті людини.

Тип уроку:

комбінований.

Обладна ння:

проектор, презентація, підручник.

 

Хід уроку

 

Як мало людині треба для щастя і як багато, щоб це зрозуміти

Народна мудрість І.   Організаційний момент  

  Шановні  діти, я рада зустрічі з вами і сподіваюсь, що вона буде цікавою і результативною.

 Подивіться на мене добрими очима, подаруйте доброзичливий погляд один одному. Посміхніться.

 Отож, давайте сьогодні плідно попрацюємо і отримаємо гарний настрій та високі бали.

ІІ.  Повідомлення  теми і мети. 

              Сьогоднішній урок навчить мене:

       визначати складні речення з різними видами зв’язку;

       складати  схеми таких складних речень;

       відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання.

Для успішного досягнення мети клас поділений на 2 групи, адже:

 

                                               Зібратися разом – це початок,                                                    триматися разом – це прогрес,                                                    працювати разом – це успіх.

Комунікативною темою нашого уроку є поняття «щастя».  Епіграфом нашого уроку є народна мудрість. 

 

 Як мало людині треба для щастя і як багато, щоб це зрозуміти

Народна мудрість

 

 Крім того, сьогодні ви будете оцінювати себе самі. Тобто, у кінці уроку ми проведемо самооцінювання.

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми 1. Інтерактивна вправа «ТАК і НІ».  

  

Якщо ви згідні з твердженням, то записуєте  «ТАК», а якщо не згідні, то –

«НІ». 

 

1.     Складне речення – це таке речення, до складу якого входить два і більше простих речення.   (ТАК)

2.     Між частинами складного речення завжди ставиться кома. (НІ) 

3.     Складні речення поділяють на такі види: складносурядне, складнопідрядне, безсполучникове.  (ТАК) 

4.     Залежно від способу поєднання частин бувають складні сполучникові та складні безсполучникові речення.  (ТАК) 

5.     Безсполучниковим складним називається речення, частини якого поєднуються в змістове ціле за допомогою інтонації та сполучників. (НІ)

6.     Частини складносурядного речення з’єднуються сурядними сполучниками. (ТАК)

7.     Частини складнопідрядного речення поєднуються підрядними сполучниками і сполучними словами.  (ТАК)

8.     Безсполучникові складні речення можуть бути синонімічними як із  складносурядними, так і складнопідрядними  реченнями.  (ТАК) 

3. Слово вчителя.

Щастя в кожного своє. Скільки людей, скільки й думок.  Щастя  буває «велике» й «мале». Залежить від особистості людини, від її віку  і багатьох чинників. У творі кожен  висловив своє розуміння щастя.

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми

Творче конструювання.

                  Списати вислови. Виділити частини складних речень, підкресливши граматичні основи. Указати на засоби зв’язку (інтонація, сполучники, сполучні слова).

1. Люди люблять розмірковувати про щастя, але ніхто не знає, що найбільше щастя - в розумінні (К. Паустовський) . 2. Існує тільки один шлях до щастя – перестати турбуватися про речі, що не підвладні нашій волі  (Віктор Гюго).  3.Нещасною або щасливою людину роблять тільки її думки, а не зовнішні обставини; керуючи своїми думками, людина управляє своїм щастям. (Фрідріх Ніцше). 

     Довести, що в перших двох складних реченнях наявні різні види зв’язку.

     Пояснити вживання крапки з комою в останньому реченні.

     Установити відповідність між схемами і вжитими в тексті складними реченнями.

1.  […] , але  [ …],  що ( ...).                 2. [ ... ] ; [ ... ].                 3. […] -  [ ... ],  (що).

2.  Запитання до учнів.  

- Який висновок можна зробити про записані щойно складні речення?

3.  Робота за підручником.  

Опрацювання теоретичного матеріалу §24, с. 179.

Складне речення, що поєднує в собі три і більше частин (компонентів), з'єднаних за допомогою різних видів сполучникового (сурядного і підрядного) та безсполучникового зв'язку, називається складним реченням з різними видами зв’язку.

imageКомбінації типів зв’язку можуть бути різними і поєднувати різну кількість частин-компонентів:

В людині велике завжди поєднується з дрібним, і думки ті схожі на свіжий пом'ялий обмолот, де  разом лежать зерно і полова (М Стельмах) – сурядний і підрядний зв.

imageМіж частинами складного речення з різними видами зв'язку розділові знаки ставляться за загальними правилами.

4.   Коментар учителя.

Складні речення з різними видами зв'язку ще називають складними синтаксичними  конструкціями або ССК.

image

5.   Робота в групах. Cкласти власні речення за поданими схемами І  група – 1,2 речення: 2 група – 3,4 речення (робота біля дошки).

 1. […],  […] : […], і […].  2. […], (коли), […], і […].

 

3.   […], […]- […] і […].

4.   […], (що), […], але (…).

6.   Кодовий диктант (афоризми). 

    На екран  спроектовані  речення, ваше завдання полягає у тому, що ви маєте за номерами речень віднести їх до певного виду, тобто спочатку знайти 

        Група І  ССР та БСР

        Група ІІ СПР та ССК

1. ССР        2 - СПР             3 – БСР              4 - ССК

1.     Я зробив усе, що зміг, а хто може, хай робить краще.

2.     Ти щасливий, коли ти твердо йдеш шляхом, яким почав іти.

3.     Хто шукає, той знаходить, а хто стукає, тому відчиняють.

4.     Багатством живиться лиш тіло,  а душу звеселяє споріднена праця.

5.     Щастя твоє в тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе.

6.     Щастя – це подяка Богові за те, що Він нам посилає.

7.     Щастя не кінь: прямої дороги не визнає.

8.     Дії не завжди щастя, але не буває щастя без дії.

Відповідь : ССР – 4, 8; СПР - 2, 6; БСР – 5, 7; ССК -1, 3. Слайд 11

    Записати 1 речення, зробити синтаксичний розбір, визначити спосіб творення виділеного слова (робота біля дошки).

7.   Слово вчителя.

 - Бачу, що ви вже трохи втомилися, тому оголошую «Рекламну паузу». Кожна з груп мала випереджувальне завдання, надіюсь, що всі впорались  і підготували рекламу складних речень. Прошу по черзі представників кожної групи продемонструвати підготовлене завдання. І група

 

РЕКЛАМА СКЛАДНОСУРЯДНОГО РЕЧЕННЯ

  Якщо Ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину «Філологія». До Ваших послуг складносурядне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з'єднуються сурядними сполучниками.

  Зручні у використанні і його розділові знаки. Найчастіше  використовується кома. Якщо ж Ви особливо захочете підкреслити принадність другої частини, виберіть тире. А часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового знака. Купуйте наш товар, і Ви не пожалкуєте!

 

РЕКЛАМА СКЛАДНОПІДРЯДНОГО РЕЧЕННЯ

  Хочете дізнатися, з якої причини Ви себе недобре почуваєте? Чи, може, з'ясувати, коли і за яких умов Ви вчора повернулися додому? Або визначити міру і ступінь того, що Ви пам'ятаєте? У такому випадку складнопідрядне речення саме для Вас. Чітка структура! Головна й підрядна частини з'єднані підрядними сполучниками і сполучними словами! Тільки у нас найрізноманітніші види підрядних частин і смислових зв'язків. А тепер — спеціально для Вас! Купивши три підрядні частини за ціною чотирьох, четверту — порівняльну — Ви отримаєте безкоштовно!

 

ІІ група

РЕКЛАМА БЕЗСПОЛУЧНИКОВОГО СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ

 Ти енергійний? Ти любиш спілкуватися? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і ти заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір — безсполучникове речення!

  Складні безсполучникові речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні. Тому вони найчастіше вживаються в розмовному та художньому стилях. Це те, чим ми користуємося щодня. Запам'ятай прості правила і не мучся з тим, який сполучник використати, щоб побудувати правильно речення!

 

РЕКЛАМА СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ

      Ми – найскладніші речення з усіх складних. Запитаєте чому?  А тому, що ми поєднуємо в собі мінімум три, а то й більше простих речень. Ми – найцікавіші з усіх! Спитаєте чому? Наші частини з'єднуються між собою різними видами зв'язку. Комбінації типів зв'язку можуть бути різними. До нашого складу входять як рівноправні, так і не рівноправні частини.

      Вибирайте саме нас! Вивчіть добре, що таке складносурядне, складнопідрядне і безсполучникове речення, і в вас не буде проблем визначити, який тип зв'язку між нашими частинами.

9. Пунктуаційний практикум. 

    Записати складні синтаксичні конструкції. Розставити розділові знаки. Виділити засоби зв’язку в них. Указати  тип зв'язку між частинами складних речень.

1.                 Щастя подібно метелику __ чим більше ловиш його __ тим більше воно вислизає __ але якщо ви перенесете свою увагу на інші речі__ воно прийде і тихенько сяде вам на плече. 2. Людина __ що живе для себе __ не може бути щасливою__ живи завжди для інших і будеш щасливою. 

2.                 Щастя подібно метелику: чим більше ловиш його, тим більше воно вислизає, але якщо ви перенесете свою увагу на інші речі, воно прийде і тихенько сяде вам на плече. 2. Людина, що живе для себе, не може бути щасливою: живи завжди для інших і будеш щасливою.

    Пояснити відсутність коми перед сполучником і в першому реченні.

    Визначити складне речення, у якому одна з частин є односкладним реченням. З’ясувати його вид.

 Завдання 5. Дослідження та аналіз з усним обговоренням.

Записати подані речення зробити повний синтаксичний розбір речення, накреслити схему. Визначити із скількох простих складається складне речення, усно охарактеризувати кожне просте.

-         Група І А правду каже приказка стара: тоді є щастя-втіха, коли своя у тебе стріха, а під чужою не шукай добра. (Борис Грінченко)

-         Група ІІ Безсмертні всі: цей виховав дитину, той пісню написав хоч і єдину, а той, що незумів цього зробити, коло дороги посадив калину.

V. Закріплення вивченого

2. Виведення формули щастя.   

Виведення формули щастя — класична філософська проблема.

Універсальна формула щастя передбачає щастя нелегке, важке.

Особливість щастя полягає в тому, що для нього немає рамок, воно завжди нове, несподіване, неповторне, воно в постійному русі, становленні. .

   Давайте спробуємо вивести свою формулу щастя, орієнтуючись на основні потреби вашого віку і нашого часу.  Кожен має вибрати слова, в які вкладає розуміння щастя, а потім відтворити отриманий результат, склавши складне речення.   А для допомоги пропоную такі слова:

 

Щастя — це ...      (це відчуття власної свободи над буденщиною життя, це вміння втішатись найменшим і мріяти про майбуття)

Найбільше щастя, це коли... (коли твоя посмішка не викликає підозрілих поглядів дорослих, а кохана людина ніколи не зрадить) VІ. Домашнє завдання.  

V.  Підсумок уроку. Самооцінювання.  1. Заключне слово вчителя.

    Притча про щастя  

Впало з необережності в глибоку яму щастя. Йде чоловік, бачить - щастя в ямі сидить! Запитує мужика щастя: «Чого ти хочеш?» Чоловік  відповідає:  «Хочу багато грошей!» У той же момент до ніг чоловіка впав мішок з грошима. Зрадів чоловік, взяв мішок і пішов.

Сидить щастя горює. Йде ще один чоловік і бачить сидить в ямі щастя. «Чого ти хочеш?» - питає цього чоловіка щастя. «Хочу любові», - відповідає чоловік. З'явилася перед ним дівчина краси неписаної, поцілувала його і пішли вони далі разом. Знову щастя сидить журиться.

Йде третій чоловік. І в третій раз щастя запитує: «Чого тобі треба?» Чоловік пошкодував щастя і каже: «Я хочу, щоб ти вибралося з ями!», і пішов далі. Щастя вилізло з ями, наздогнало чоловіка, встрибнуло йому на шию і більше вони не розлучалися!

Тож бажаю всім присутнім, щоб щастя вас ніколи не покидало!

2. « Відкритий мікрофон»: 

 На уроці я дізнався …

       Я не знав , а тепер знаю…

       Мені було цікаво…

 

 

 

 

 

 

pdf
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
7 серпня
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку