Тема :Складний шлях до щастя головного героя повісті «Сліпий музикант».
Роль мистецтва у долі героя.
Мета:проаналізувати сюжет повісті, з’ясувати чинники формування характеру головного героя; розвивати навики роботи з художнім текстом, вміння висловлювати свої думки та погляди під час дискусії; виховувати в учнів людяність, доброту, щиросердність,здатність розуміти проблеми інших.
… Музика теж велика сила, що дає
можливість володіти серцем натовпу.
Так, він прозрів… він відчуває і людське
горе, і людську радість, він прозрів і зуміє
нагадати щасливим про нещасних.
В.Г.Короленко
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Перед кожною людиною у житті в певний час постає питання про вибір подальшого життєвого шляху, про взаємостосунки між людьми. Світ навколо складний і суперечливий, у ньому є тисячі доріг, а майбутнє кожної людини залежить від правильного вибору тієї однієї стежини, яку їй слід здолати. Життя вимагає від кожного з нас не тільки уміння виживати, а й пройти свій шлях з користю. І лише зрозумівши й обравши для себе стежину, взявши відповідальність за свій вибір, людина може спокійно йти у майбутнє. Ось про пошуки Петром Попельським свого місця у світі ми і поведемо сьогодні мову на уроці. Для чого ж створена людина? Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? Що становить щастя людини? Як їй стати щасливою? Своє розуміння цих питань В. Короленко розкрив на прикладі образу Петра Попельського - головного героя повісті «Сліпий музикант».
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Бесіда за змістом повісті.
-Над яким головним питанням замислюється автор повісті? (Для чого створено людину?)
-Яку ж відповідь він сам пропонує? ( «Людина створена для щастя , як птах для польоту».)
-А якою є відповідь Петра? (Відповідь була іронічною: « Але тільки щастя не завжди створене для людини».)
2.Вправа «Коло ідей». «Що таке щастя?»
-Що ви розумієте під словом «щастя»?
-Де його межі?
-У чому сутність щастя?
-Чи довго людина почувається щасливою?
-А як довго людина може почуватися нещасною?
3.Характеристика образу головного героя
Учитель. Народження сліпої дитини – це трагедія, біль і матері, і всієї сім’ї, і, звичайно, самої дитини. Як призвичаїться вона до непростого, наповненого непередбаченими ситуаціями життя?
Чи зможе вона кинути виклик долі? Дуже багато залежить від самої людини, а ще від тих людей, які зустрінуться на її перехрестях долі.
Давайте дослідимо, як Петро пізнає життя і хто ж допомагає йому в цій нелегкій справі.
- Розкажіть про дитячі роки Петруся. Хто і як його виховував?(Його мати та дядько Максим.)
- В якій атмосфері зростав хлопчик? (З одного боку, його оточувала ніжність матері, поетичність її творчої натури, з іншого — мужність старого воїна, дядька Максима.
Хлопчик зростав в атмосфері любові, тепла, турботливого ставлення.)
- Що відомо про дядька Максима? (Дядько Максим був рідним братом мами Петруся. Він займався навчанням і вихованням хлопця)
- Що єднало дядька і племінника?(Вони обоє мали вади: племінник був сліпий, а дядько не мав ноги.)
- Як ви думаєте, яку роль відіграв дядько Максим у вихованні Петра? (Він вносив «чоловіче» начало, без якого Петро виріс би, наче «теплична рослина», і замкнувся б у собі.)
Перегляд уривків з фільму «Сліпий музикант»
Обговорення побаченого.
Коментар учителя
Сюжет повісті можна умовно поділити на 2 частини:
-розповідь про сліпого хлопчика, який тягнувся до світла, до життя;
- історія про те, як людина, приречена власним нещастям на жалюгідне існування, зуміла знайти в собі сили здолати пасивне страждання, знайшла своє місце в житті і виховала у собі розуміння та співчуття до всіх знедолених.
-Виписати з І глави 6 розділу образи, за допомогою яких герой повісті сприймає прихід весни. ( Гамір, шум, журчання весняної води,, шепіт гілок, дзвін скла від ударів гілок, пісня краплин води, що стікають із бурульок, крики журавлів та ін.)
-Які почуття викликає у хлопчика цей світ? ( Цікавість і страх.)
-Де спочатку відбувається знайомство Петруся із зовнішнім світом?
( У будинку та в межах помістя.)
Висновок групи. Світ хлопчик сприймає через звуки, запахи, відчуття. Все нове викликає у душі дитини і цікавість, і водночас страх. Та мати і дядько
-Коли хлопчик полюбив музику матері? (Коли мама зрозуміла, що Петруся вабить проста, жива народна мелодія.)
-Хто ще впливає на формування особистості головного героя повісті, крім мами та дядька? (Іоахим, Евеліна, Ставрученки, сліпі дзвонарі, жебраки.)
Висновок групи. У подальшому житті розширюється світ, який пізнає Петро. Світ його пізнання виходить за межі помістя. Він дізнається, що на світі є люди ще набагато нещасніші за нього. А він навчився розуміти мистецтво, яке приносить йому задоволення. Та й інші в захопленні від його таланту. Оволодіння народною музикою принесло Петру душевний спокій. А згодом він оволодів і високою класичною музикою.
4.Бесіда
-Що вас вразило в описі Евеліни?
-Як дівчина почувалася при першій зустрічі із Петром? ( Хлопчик викликав у неї здивування, а потім – страх.)
-Що для себе відкрила Евеліна у цьому хлопцеві? ( Їй було приємно піклуватися про нього, спілкуватися із ним. Піклування про чуже горе було потребою її життя.)
-Які шляхи відкривались перед дівчиною? ( Вийти заміж за сліпого Петра або поїхати у місто і знайти собі здорового обранця.)
-Який же вибір зробила Евеліна? Чому? ( Автор доводить, що перед дівчиною постав складний вибір. І вона обирає Петра, але це не жертва з її боку, а прояв щирого, самовідданого кохання.)
5.Прийом «Дружня долонька»
Ось і добігає до кінця наше знайомство з чудовим світом музики, яка зробила з сліпого хлопчика талановитого музиканта. Ми щиро раділи його успіхам, розділяли його біль, розчарування. Можна сказати, що ми стали друзями. І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня долонька». Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся. (обведіть на аркуші свою долоньку і на кожному пальчику запишіть поради).
Можливі варіанти
1.Нічого не боятися.
2.Бути наполегливим .
3.Вірити в свої сили.
.4. Доля обирає сміливих.
5.Робіть добро і воно неодмінно повернеться до нас.
Учитель: Я сподіваюся, що ви житимете, за цими правилами. Дякую вам за активну роботу.
Я відчула , як ваші маленькі сердечка проживали життя Петра.
На прощання хочу подарувати вам таку притчу: «Колись давно, в одному місті, жив мудрець. Слава про його мудрість рознеслась далеко навколо його рідного міста, люди здалеку приходили до нього за порадою.
Але був у місті чоловік, який заздрив його славі. Прийшов він якось на луг, спіймав метелика, посадив його між зімкнутих долонь і подумав:
Притча усе в твоїх руках. Метелик в долонях
– Піду я до мудреця і спитаю у нього: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках: живий або мертвий? Якщо він скаже “мертвий”, я відкрию долоні, метелик полетить. Якщо він скаже “живий” – я зімкну долоні, і метелик помре. От тоді всі й зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так все і сталось. Заздрісник прийшов у місто і спитав у мудреця:
– Скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?
Пильно дивлячись в очі, мудрець сказав:
– Все в твоїх руках». Отож пам’ятайте :ви – господарі своєї долі,ви здатні змінити світ на краще, наповнити його добром, щирістю.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
- Запишіть у зошит висновок: що допомогло Петру повернутись до повноцінного життя? ( Любов рідних і близьких, милосердя оточуючих, життя у реальному світі з його проблемами, власна воля і прагнення знайти своє місце у житті.)
Заключне слово вчителя
Короленко писав: «Очі, - сказав хтось, - дзеркало душі. Мабуть, вірніше було б порівняти їх з вікнами, якими вливаються в душу враження яскравого, блискучого, кольорового світу.» Так великий гуманіст у цьому творі спробував відповісти на вічні питання про те, що таке щастя, яку роль у житті відіграють любов і мистецтво. А кожен із вас також має вирішити для себе: що таке щастя і як його досягти? І, звичайно, працювати наполегливо та йти вперед, долаючи будь-які труднощі, ніколи не здаватися, не опускати руки.
VІ. Домашнє завдання
Напишіть твір «Що схвилювало мене у повісті найбільше?»