Складний шлях до щастя головного героя повісті «Сліпий музикант».

Про матеріал
Конспект уроку зарубіжної літератури в 6 класі до повісті В.Г. Короленка "Сліпий музикант".
Перегляд файлу

Тема :Складний шлях  до щастя головного героя повісті «Сліпий музикант».

Роль мистецтва у долі героя.

Мета:проаналізувати сюжет повісті, з’ясувати чинники формування характеру головного героя; розвивати навики роботи з художнім текстом, вміння висловлювати свої думки та погляди під час дискусії; виховувати в учнів людяність, доброту, щиросердність,здатність розуміти проблеми інших.

                                                       … Музика теж велика сила, що дає

                                                            можливість володіти серцем натовпу.

                                                           Так, він прозрів… він відчуває і людське

                                                            горе, і людську радість, він прозрів і зуміє

                                                             нагадати щасливим про нещасних.

                                                                                                              В.Г.Короленко

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

     Перед кожною людиною у житті в певний час постає питання про вибір  подальшого життєвого шляху, про взаємостосунки між людьми. Світ навколо складний і суперечливий, у ньому є тисячі доріг, а майбутнє кожної людини залежить від правильного вибору тієї однієї стежини, яку  їй слід здолати. Життя вимагає від кожного з нас не тільки уміння виживати, а й пройти свій шлях з користю. І лише зрозумівши й обравши для себе стежину, взявши відповідальність за свій вибір, людина може спокійно йти у майбутнє. Ось про пошуки Петром Попельським свого місця у світі ми і поведемо сьогодні мову на уроці.  Для чого ж створена людина? Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? Що становить щастя людини? Як їй стати щасливою? Своє розуміння цих питань В. Короленко розкрив на прикладі образу Петра Попельського -  головного героя повісті «Сліпий музикант».

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

     Учні презентують сюжетні ланцюжки повісті «Сліпий музикант», які вони самостійно склали вдома.)Народження сина у сім’ї Попельських, хлопчик сліпий,         надмірна опіка матері, захоплення Петра грою конюха Іоахима, придбання піаніно,    знайомство з Евеліною Яскульською, відчуття своєї неповноцінності Петром,       закоханість у Евеліну, знайомство з синами Ставрученка, тривога Петра,        знайомство із сліпими дзвонарями, зустріч з жебраками, хвороба Петра, мандрівка із сліпими співцями до Почаєва, одруження з Евеліною, народження здорового сина,тріумф Петра-музиканта.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Бесіда за змістом повісті.

-Над яким головним питанням замислюється автор повісті? (Для чого створено людину?)

-Яку ж відповідь він сам пропонує? ( «Людина створена для щастя , як птах для польоту».)

-А якою є відповідь Петра? (Відповідь була іронічною: « Але тільки щастя не завжди створене для людини».)  

2.Вправа «Коло ідей».  «Що таке щастя?»

-Що ви розумієте під словом «щастя»?

-Де його межі?

-У чому сутність щастя?

-Чи довго людина почувається щасливою?

-А як довго людина може почуватися нещасною?

3.Характеристика образу головного героя

Учитель. Народження сліпої дитини – це трагедія, біль і матері, і всієї сім’ї, і, звичайно, самої дитини.  Як призвичаїться вона до непростого, наповненого непередбаченими ситуаціями життя?

Чи зможе вона кинути виклик  долі? Дуже багато залежить від самої людини, а ще від тих людей, які зустрінуться на її перехрестях долі.

Давайте дослідимо, як Петро пізнає життя і хто ж допомагає йому в цій нелегкій справі.

- Розкажіть про дитячі роки Петруся. Хто і як його виховував?(Його мати та дядько Максим.)

- В якій атмосфері зростав хлопчик? (З одного боку, його оточу­вала ніжність матері, поетичність її творчої натури, з ін­шого — мужність старого воїна, дядька Максима.

 Хлопчик зростав в атмосфері любові, тепла, турботливого ставлення.)

- Що відомо про дядька Максима? (Дядько Максим був рідним братом мами Петруся. Він займався навчанням і вихованням хлопця)

- Що єднало дядька і племінника?(Вони обоє мали вади: племінник був сліпий, а дядько не мав ноги.)

- Як ви думаєте, яку роль відіграв дядько Максим у вихованні Петра? (Він вносив «чоловіче» начало, без якого Петро виріс би, наче «теплична рослина», і замкнувся б у собі.)

Перегляд уривків з фільму «Сліпий музикант»

Обговорення побаченого.

Коментар учителя

     Сюжет повісті можна умовно поділити на 2 частини:   

-розповідь про сліпого хлопчика, який тягнувся до світла, до життя;

- історія про те, як людина, приречена власним нещастям на жалюгідне існування, зуміла знайти в собі сили здолати пасивне страждання, знайшла своє місце в житті і виховала у собі розуміння та співчуття до всіх знедолених.

-Виписати з І глави 6 розділу образи, за допомогою яких герой повісті сприймає прихід весни. ( Гамір, шум,  журчання весняної води,, шепіт гілок, дзвін скла від ударів гілок, пісня краплин води, що стікають із бурульок, крики журавлів та ін.)

-Які почуття викликає у хлопчика цей світ? ( Цікавість і страх.)

-Де спочатку відбувається знайомство Петруся із зовнішнім світом?

 ( У будинку та в межах помістя.)

     Висновок групи.    Світ хлопчик сприймає через звуки, запахи, відчуття. Все нове викликає у душі дитини і цікавість, і водночас страх. Та мати і дядько

-Коли хлопчик полюбив музику матері? (Коли мама зрозуміла, що Петруся вабить проста, жива народна мелодія.)

-Хто ще впливає на формування особистості головного героя повісті, крім мами та дядька? (Іоахим, Евеліна, Ставрученки, сліпі дзвонарі, жебраки.)

     Висновок групи.   У подальшому житті розширюється світ, який пізнає Петро. Світ його пізнання виходить за межі помістя. Він дізнається, що на світі є люди ще набагато нещасніші за нього. А він навчився розуміти мистецтво, яке приносить йому задоволення. Та й інші в захопленні від його таланту. Оволодіння народною музикою принесло Петру душевний спокій. А згодом він оволодів і високою класичною музикою.

4.Бесіда

-Що вас вразило в описі Евеліни?

-Як дівчина почувалася при першій зустрічі із Петром? ( Хлопчик викликав у неї здивування, а потім – страх.)

-Що для себе відкрила Евеліна у цьому хлопцеві? ( Їй було приємно піклуватися про нього, спілкуватися із ним. Піклування про чуже горе було потребою її життя.)

-Які шляхи відкривались перед дівчиною? ( Вийти заміж за сліпого Петра або поїхати у місто і знайти собі здорового обранця.)

-Який же вибір зробила Евеліна? Чому? ( Автор доводить, що перед дівчиною постав складний вибір. І вона обирає Петра, але це не жертва з її боку, а прояв щирого, самовідданого кохання.)

 5.Прийом «Дружня долонька»

Ось і добігає до кінця наше знайомство з чудовим світом музики, яка зробила з сліпого хлопчика талановитого музиканта. Ми щиро раділи його успіхам, розділяли його біль, розчарування. Можна сказати, що ми стали друзями. І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня  долонька». Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся. (обведіть на аркуші свою долоньку і на кожному пальчику запишіть поради).

Можливі варіанти

1.Нічого не боятися.

2.Бути наполегливим .

3.Вірити в свої сили.

.4. Доля обирає сміливих.

5.Робіть  добро і воно неодмінно повернеться до нас.

Учитель: Я сподіваюся, що ви житимете, за цими правилами. Дякую вам за активну роботу.

Я відчула , як ваші маленькі сердечка  проживали життя Петра.

На прощання хочу подарувати вам таку притчу: «Колись давно, в одному місті, жив мудрець. Слава про його мудрість рознеслась далеко навколо його рідного міста, люди здалеку приходили до нього за порадою.

 

Але був у місті чоловік, який заздрив його славі. Прийшов він якось на луг, спіймав метелика, посадив його між зімкнутих долонь і подумав:

 

Притча усе в твоїх руках. Метелик в долонях

 

 – Піду я до мудреця і спитаю у нього: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках: живий або мертвий?  Якщо він скаже “мертвий”, я відкрию долоні, метелик полетить.  Якщо він скаже “живий” – я зімкну долоні, і метелик помре. От тоді всі й зрозуміють, хто з нас розумніший.

 

Так все і сталось. Заздрісник прийшов у місто і спитав у мудреця:

 

– Скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?

 

Пильно дивлячись в очі, мудрець сказав:

 

– Все в твоїх руках». Отож пам’ятайте :ви – господарі своєї долі,ви здатні змінити світ на краще, наповнити його добром, щирістю.

 V. Закріплення вивченого матеріалу.

 - Запишіть у зошит висновок: що допомогло Петру повернутись до повноцінного життя?    ( Любов рідних і близьких, милосердя оточуючих, життя у реальному світі з його проблемами, власна воля і прагнення знайти своє місце у житті.)

Заключне слово вчителя

     Короленко писав: «Очі, - сказав хтось, - дзеркало душі. Мабуть, вірніше було б порівняти їх з вікнами, якими вливаються в душу враження яскравого, блискучого, кольорового світу.» Так великий гуманіст у цьому творі спробував відповісти на вічні питання про те, що таке щастя, яку роль у житті відіграють любов і мистецтво. А кожен із вас також має вирішити для себе: що таке щастя і як його досягти? І, звичайно, працювати наполегливо та йти вперед, долаючи будь-які труднощі, ніколи не здаватися, не опускати руки.

VІ. Домашнє завдання

Напишіть твір  «Що схвилювало мене у повісті найбільше?»

docx
Додано
30 листопада 2019
Переглядів
15733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку