Мета: глибше ознайомити учнів зі СПР з підрядним означальним; розвивати вміння
здійснювати заміну простого речення з дієприкметниковим зворотом на СПР;
сприяти виробленню вмінь і навичок визначення основних видів підрядних частин
Очікувані результати: учні визначають складнопідрядні речення з підрядними
означальними, їх істотні ознаки; уміють здійснювати заміну СПР простим реченням
із дієприкметниковим зворотом.
КАШПЕРІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА
І-ІІІ СТУПЕНІВ
Складнопідрядні речення з підрядними означальними.
Синонімія СПР з підрядними означальними й простих речень
Урок підготувала і провела
вчитель української мови
та літератури
Ободзінська В.М.
2016-2017 н. р.
Урок . Складнопідрядні речення з підрядними означальними.
Синонімія СПР з підрядними означальними й простих речень
Мета: глибше ознайомити учнів зі СПР з підрядним означальним; розвивати вміння
здійснювати заміну простого речення з дієприкметниковим зворотом на СПР;
сприяти виробленню вмінь і навичок визначення основних видів підрядних частин
Очікувані результати: учні визначають складнопідрядні речення з підрядними
означальними, їх істотні ознаки; уміють здійснювати заміну СПР простим реченням
із дієприкметниковим зворотом.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки
Тип уроку: комбінований.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку. Бесіда.
Назвіть другорядні члени речення. —
На які питання відповідають означення? —
Чим може виражатися означуване слово? —
Від якого слова в головній частині ставимо питання до підрядної означальної? —
Які речення близькі до підрядних означальних? —
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.
1. Бесіда.
Які речення називаються складнопідрядними? —
Яка різниця між ССР і СПР? —
У чому різниця між сполучниками й сполучними словами? —
2. Пояснювальний диктант із додатковим завданням.
У реченнях визначте головну й підрядну частини, підкресліть сполучні засоби, за допомогою яких підрядна частина з’єднується з головною.
Як тільки смеркне і чорне небо щільно укриє землю, далекий образ враз розцвітає червоним сяйвом. (А. Головко) За довгий гарячий день сонце наплавило стільки золота, що воно затопило увесь захід — землю, обрій, хмари. (Ю. Збанацький) Дмитро, дарма що став ширшим в плечах і наче побільшав на зріст, легко зіскочив на цю пругку землю. (М. Стельмах) Особливо йому запам’ятався один осінній вечір у селі, куди вони приїхали з Андрієм на канікули. (Ю. Мушкетик) А ввечері, коли ми їхали по ущелині, мені кожного разу здавалося, що я перелітаю в інший світ. (Ч. Айтматов)
ІІІ.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) Складнопідрядні речення з підрядними означальними.
СПР з підрядними означальними називаються речення, у яких підрядна частина відноситься до члена речення, вираженого іменником або словом, ужитим замість іменника.
Підрядні означальні частини відповідають на питання який? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? котрий? котра? котре? котрі?. Підрядні означальні частини з’єднуються з головною за допомогою:
сполучників — — щоб, що, наче, мов, ніби, як;
сполучних слів — — який, котрий, що, хто, чий, де, куди, звідки, коли.
Наприклад: І така його поема (яка?), ніби щедрості рукав (який?), що широко розсипав сотні квіток і трав. (М. Рильський)
2) Синонімія СПР з підрядними означальними й простих речень.
За змістом СПР з підрядними означальними й прості речення з поширеними відокремленими означеннями, які виражені дієприкметниковими зворотами, часто бувають синонімічними, і вони можуть заміняти одне одного, тобто виступати як граматичні синоніми. Синонімія виникає при заміні підрядної означальної частини речення дієприкметниковим зворотом або, навпаки, при заміні дієприкметникового звороту підрядною означальною частиною. Наприклад, порівняймо:
Степ, оповитий тишею, мирно дрімав.
Степ, що його оповила тиша, мирно дрімав.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Робота біля дошки й у зошитах.
Запишіть речення. Поставте питання до підрядних частин. Укажіть, до яких слів у головній частині вони відносяться і якими засобами зв’язку вони з’єднуються.
Раптом вітер зняв хмару пилу, яка закрила все. (М. Коцюбинський) Нема краю, щоб миліший був за наш. (Т. Масенко) Ті пісні любі, що несуть радість межи люди. (Нар. творч.) Нещасна неправдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови. (Б. Харчук) Щасливий, непереможний народ, що породжує своїх захисників і оборонців. (Б. Харчук)
4. Самостійна робота.
З кожною парою простих речень утворіть СПР з підрядними означальними.
Ми готувались до зборів. Вони мали бути цікавими. Кожен народ знає, до чого веде руйнування рідної мови. Усі дбають про сьогоднішнє й майбутнє. Пустельна дорога йшла між гречкою. Вона лежала, неначе пахучий туман.
5. Творче моделювання.
До поданих головних речень доберіть підрядні означальні.
Гори ... приваблювали туристів. Ми ще довго згадували про екскурсію ... Полюбляю я ті квіти...
6. Робота з картками в групах.
Картка № 1 Замініть речення з дієприкметниковим зворотом на СПР з підрядними означальними. Степ, оповитий тишею, мирно дрімав. У хвойному лісі, затіненому зеленими кронами дерев, весна починається значно раніше. На доброму шматкові винограднику, оголеному від зрубаних кущів, стирчали невисокі пні. |
Картка № 2 Замініть речення з дієприкметниковим зворотом на СПР з підрядними означальними. Немовля, скупане в любистку, солодко спало. Сад, розквітаючий кожної весни, милував око Марії. Пес, загублений на ярмарку, зустрів нас біля будинку. |
Картка № 3 Замініть речення з дієприкметниковим зворотом на СПР з підрядними означальними. Квіти, посаджені у скверах міста, палахкотіли на сонці веселкою. Небо, збіліле від спеки, вже сивіє. Безмежний степ, укритий снігом, спав. |
IV. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Пунктуаційний тренінг.
Запишіть речення, розставляючи розділові знаки.
Пташки що влітку так співали у ірій вже поодлітали. (Є. Гребінка) Я знову скучив за тобою чудесне море де не раз я слухав мірний шум прибою у надвечірній тихий час. (С. Крижанівський) Сніжок лапатий падав наче з вати. (І. Нехода) Все що гарне у природі все що чесне у народі розцвітає в ці деньки. (М. Рильський) Я єсть той який щоденно на будові на посту. (П. Тичина)
2. Робота з текстом.
Прочитайте, визначте основну думку вірша. Яке відношення має текст до теми уроку? Свою відповідь обґрунтуйте.
Як довго ждали ми своєї волі слова,
І ось воно співа, бринить...
Бринить, співає наша мова,
Чарує, тішить і п’янить.
Як довго ждали ми... Уклін чолом народу,
Що рідну мову нам зберіг,
Зберіг в таку страшну негоду,
Коли він сам стоять не міг...
(О. Олесь)
3. Самостійна робота.
Введіть у прості речення підрядні означальні й перебудуйте їх у СПР з підрядними означальними.
Машини ... виїхали за місто. Рибалки підійшли до річки... Ми дивилися на море... Недалеко та година... Чудова та країна...
4. Робота з підручником.
Виконання вправ і завдань
V. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Я можу навести власний приклад заміни простого речення з дієприкметниковим зворотом на СПР: ... —
VI.Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання.
1) Опрацювати теоретичний матеріал.
2) Виконати вправи.