Навчити дітей читати- одне з найголовніших завдань школи. Навчити по- справжньому добре читати непросто. Необхідно створити для дитини сприятливі умови, забезпечити кваліфіковане керівництво навчанням, основою якого є знання особливостей процесу читання, володіння ефективними методами й прийомами. Я хочу запропонувати систему вправ і завдань на вдосконалення навичок читання в учнів початкових класів.
Подолання технічних труднощів у набутті навички читання повинно здійснюватись на основі систематичного використання спеціальних вправ і текстів прикладного характеру, які б дали змогу учням вправлятися у подоланні труднощів початкового етапу освоєння техніки. Це допоможе досягти такого рівня читання, який дає змогу читачеві одержати задоволення від здійснюваної діяльності.
Читання є складною взаємодією між чуттєвим сприйманням тексту ( зором ) та розумовими операціями, що дають змогу інтерпретувати графічні символи, розуміти написане. Ці два аспекти процесу читання взаємо-пов`язані й взаємозалежні, тому й навчання необхідно спрямовувати на вдосконаленняобох аспектів.
Особливості роботи над удосконаленням навичок читання на сучасному етапі полягають в широкому застосуванні: 1) передових методів і прийомів навчання дітей читанню; 2) нових технологій передового педагогічного досвіду; 3) закономірностей формування читацьких навичок, оволодіння механізмом і технікою їх освоєння; 4) взаємозв'язку читання і розвитку мовлення; 5) враховуючи психологію молодших школярів, потрібно добиватися активної свідомої участі кожного на уроці, домагаючись чіткого, зрозумілого, правильного читання;
«Надування кульки» Імітуємо кульку руками. Набираємо повні груди через ніс повітря і різко з напругою вдихаємо ротом повітря і так до 5 разів. З кожним разом повільніше і обережніше, щоб кулька не лопнула. А потім сплеском у долоні створюємо відчуття того, що кулька лопнула..«Ловля комарика» -Комарик зліва! - Дз-дз-з-з! (плескають зліва)- Комарик справа! - Дз-дз-з-з! (плескають справа)-Комарик перед носом! - Дз-дз-з-з! (плескають перед носом). «Котик облизує сметану».
Вправи дихальної гімнастики: Правильна поза (плечі не піднімати, рука на діафрагмі). Швидко вдихнути через ніс – на звук [а] видихнути. «Нюхаємо квіточку», «Мамині парфуми». Вдихати – видихати, рахуючи до 3, до 5, до 10. «Погасити свічку», «Здути сніжинку з долоні», «Дмухнути на кульбабку», «Задзижчати, як джміль», «Засичати, як гусак»Співати склади:-ла-ло-лу-ли-лі-ле-лу-да-до-ду-ди-ді-де-ду-ба-бо-бу-би-бі-бе-бу.
Вправи з імітаційними рухами на розвиток артикуляційного апарату. «Рись»-Бачиш, Ромцю, люта рись!- Р-р-р-р -М'ясо з’їла, кістку – гризь!- Р-р-р-р - Ромцю, Ромцю, стережись! -Та за грати не берись! «Дражнимо мавпочку» (Підняти нижню губу так, щоб було видно зуби. При цьому верхня губа стає ніби квадратною).«Цокіт копит конячки» (Дзвінкий цокіт робимо язиком відштовхуючись від твердого верхнього піднебіння). Посмішка, подив. Витягнути губи трубочкою. «Песик утомився» Опустити голову і випустити внизрозслабленого язика понижче, розслабити шию.