Дата:09.09.20р.
Клас: 3
Тема: Слова-мандрівники. А.Коваль «Знайомі незнайомці»
Мета: продовжувати знайомити учнів з українськими письменниками та мовознавцями; викликати інтерес до слова, його походження; навчати помічати незвичайне у звичайному; удосконалювати навички правильного виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, уяву, фантазію учнів, збагачувати словниковий запас, розширювати світогляд учнів; виховувати любов до рідного слова.
Методичне забезпечення: підручник, презентація.
Методи та види робіт: бесіда, розповідь, читання твору, перегляд відеофрагменту , робота з підручником.
Перебіг уроку
1.Організація класу
1.1.Привітання
Коли заходить вчитель – треба встати
Коли дозволить – тихо сядь
Спитати хочеш не шуми,
А тільки руку підніми.
У школі парту бережи.
І на парті не лежи.
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
Не базікай на уроці, як папуга чи сорока.
1.2. Перевірка готовності до уроку.
- На уроці нам знадобиться підручник та кольорові олівці. Приберіть все зайве з ваших парт. Сядьте рівненько. Ми розпочинаємо.
2.Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми продовжуємо вивчати розділ «Здрастуй, рідна школа і мій третій клас». Протягом уроку ми дізнаємося як у Німеччині святкують початок навчального року. Повторимо наші скоромовки та розчитки. Тому часу не гаймо і урок наш починаймо.
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Розчитка
- Перед тим, як ми з вами будемо читати, нам потрібно розім’яти свій ротовий апарат та підготувати його до вимовляння звуків та виразного читання текстів. Для цього ми з вам проведемо розчитку, вам потрібно повторювати слова на слайдах.
3.2. Робота із скоромовкою
- Ми продовжуємо працювати розминатися, а для цього нам потрібно прочитати скоромовки.
Юрко ловить рибу ловко
Юля мовить скоромовку
- А тепер ми прочитаємо чистомовку.
Шар, шар, шар— гуляє школяр.
Ра, ра, ра— дуже рада дітвора.
Ру, ру, ру— ручку в школу я беру.
Ро, ро, ро— їдем на метро.
Ар, ар, ар— виходить білий пар.
Ир, ир, ир— я люблю інжир.
Ер, ер, ер—мій тато шофер.
Ор, ор, ор — не заводиться мотор.
3.3. Первинне сприймання твору. Розповідь вчителя.
- Діти, скажіть будь ласка, що нас оточує? Правильно, парти, олівці, зошити, дошка, клас. А чи знали ви, що всі ці слова-мандрівники. Тобто вони прийшли до нас з різних мов. Видатна письменниця Алла Коваль написала твір «Знайомі незнайомці». А перед тим, ми дізнаємося про авторку твору.
Видатний мовознавець проф. Алла Петрівна Коваль керувала мовностилістичною кафедрою факультету журналістики (нині – Інститут журналістики) 16 років – з 1972 по 1988 рік.
Алла Коваль у 1972 році ініціювала створення кафедри мови та стилістики. Вона зорієнтувала колектив кафедри на те, щоб викладання нормативних мовних курсів, практичної стилістики, теорії і практики перекладу обов’язково здійснювалося з урахуванням конкретних практичних потреб журналістської праці. Пошуки цієї спрямованості виявилися й у зміні назв кафедри: спочатку «кафедра стилістики», потім «кафедра стилістики та редагування», «кафедра мови засобів масової інформації» і, нарешті, «кафедра мови та стилістики».
Вона навчала багато поколінь українських журналістів вправно володіти словом, виховувала у молоді глибоке розуміння професійних, моральних цінностей, була зразком відданості науково-освітянській праці. Авторка відомих книжок «Культура української мови», «Практична стилістика української мови», «Науковий стиль української мови», «Культура ділового мовлення», «Слово про слово», Алла Петрівна до останніх днів життя не полишала писати про багатства і правила мовної комунікації. На вершині творчого віку вона видала об’ємні науково-популярні праці «Спочатку було Слово» і «Знайомі незнайомці».
3.4. Читання твору вчителем
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3.5. Перевірка прочитаного
- Які слова для тебе незрозумілі?
- Що нового ти відкрив-відкрила для себе?
- Знайдіть і прочитайте слова, які прийшли до нас із грецької мови?
- Звідки в українській мові з’явилися слова «буква», «крейда», «дошка»?
- Молодці, ви уважно слухали.
3.6. Словникова робота
- Перед тим, як будемо читати, нам потрібно дізнатися значення деяких слів.
відчиняєш
утворившись
виявляється
мандрівниця
стародавніх
французькій
німецькій
задумувався
походженням
прадавніх
олов'яними
дощечка
найрідніших
германці
3.7. Повторне читання твору учнями. Вибіркове читання.
- Зараз ви прочитаєте текст, читаєте до слова стоп. Будьте уважні та слідкуйте.
- Зараз я буду читати початок речення, вам потрібно знайти кінець речення та зачитати це речення.
- А тепер пограємо в гру «Навмисні помилки». Ви слухаєте текст і якщо там є помилка, то ви виправляєте її.
5. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Ось і закінчився наш урок, на якому ми активно попрацювали, дізналися нову інформацію, вдосконалювали навички читання текстів, вчилися інтонувати речення, вживали логічні наголоси в реченні. Пригадали наші розчитки, скоромовки. Тому я вважаю плідно попрацювали.
6. Домашнє завдання
С.9-10 читати