Слово. Значення слова. Пряме і переносне значення слів.

Про матеріал
Мета: вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати у мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовне чуття, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідної мови, прагнення її вивчати.
Перегляд файлу

Тема: Слово. Значення слова.  Пряме й переносне значення слів. (3 клас)

Мета: вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати у мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовне чуття, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідної мови, прагнення її вивчати.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось і дзвоник дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Проблемна ситуація:

- Послухайте уважно рядки вірша і визначте його тему.

Слова, слова… Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі, є жорстокі й грізні

Лукаві й чесні, мудрі і смішні.

  • Про що говориться у вірші?     ( Про слова)
  • Назвіть ознаки слів, які використав автор. (Тривожні, тихі, радісні, сумні)
  • Чому слова бувають різні? Від чого це залежить? (Бо вони є назвами різних предметів, ознак, дій)

 

2. Каліграфічна хвилинка

К К К к кк кн кр ик ік пк ак ок кл

Клеїв колектив

Кружляють, падають сніжинки,

Вдягають все у білі шати,

Летять легенькі, мов пір’їнки,

Вкривають поле, ліс і хати.

— Які образні слова та вирази є у вірші?

3. Робота в парах

— Прочитайте текст.

Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези ті стрічки в зелені коси. Подивилося сонце на берези і не впізнало їх. Сміється сонечко, а берези сумують.

За В. Сухомлинським

— Діти, хто (або що) може прийти? (Люди прийшли, час прийшов, осінь прийшла...)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ «Слово. Значення слова».  На уроці ви дізнаєтеся про пряме й переносне значення слів.
  1. Мозковий штурм
  • Давайте пригадаємо, що ви знаєте про слово.

СЛОВО    *  Відповідає на різні питання

*Складається зі звуків

* Служить для складання  речень

*Ділиться на склади

 

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота за вправою 77 (с. 39)

— Прочитайте вірш.

— Про що в ньому йдеться?

— Прочитайте тлумачення слова мла.

— Спишіть вірш.

— У виділеному слові вкажіть кількість звуків і букв (усно).

— Визначте головні члени речення в перших двох реченнях. Випишіть словосполучення.

2. Робота за вправою 78 (с. 39)

— Прочитайте пари сполучень слів.

Веселі дівчата — веселі бджоли.

Золота каблучка — золота мла.

Замовкло дитя — замовкло поле.

 Зіставте значення підкреслених слів. Визначте, у якому сполученні слів вони вживаються в прямому значенні, а в якому — у переносному.

Запам’ятайте! Слова вживаються в прямому та переносному значеннях.

 У словосполученні веселі дівчата (тобто дівчата, які мають веселу вдачу) слово веселі вжито в прямому значенні.

У словосполученні веселі бджоли (тобто бджоли, праця яких звеселяє людей) слово веселі вжито

 в переносному значенні.

— Отже, слова в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось.

 Наприклад, назва предмета: холодна вода, солодкий чай. Переносне значення з’являється тоді,

 коли справжнє значення слів переноситься на інші за

схожістю ознак: холодний погляд, солодкі слова.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над текстом (с. 40, впр. 79)

— Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви. Визначте його тип (розповідь, опис, міркування). Доберіть заголовок.

— Спишіть текст, уставляючи пропущені букви.

— Прочитайте виділені сполучення слів. Підкресліть ті з них, у яких слова вживаються в переносному значенні.

2. Гра «Добери словечко»

— До слів, ужитих у прямому значенні, доберіть слова у переносному значенні.

Лист берези

Поштовий, похвальний

Чисті руки

Совість, небо

Добрий дідусь

Вдача, совість

Золоті сережки

Руки,пора

Чорна тканина

Робота, думки

Темна ніч

День, час

3. Вибірковий диктант

* Випишіть словосполучення, у яких уживаються слова у переносному значенні, в перший стовпчик, у прямому — в другий стовпчик.

В оксамитовому вишневому футлярі лежали срібні монети. Піднесла мишка до мордочки свої оксамитові лапки. Кожна гілка на світанку дзвонить срібною росою. Вітер колише трави шовкові. У нашої Оксанки шовкова спідничка, білі рукавички. Горять ліси янтарним листом. Янтарне намисто не лише красиве, а і корисне.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що вивчали на уроці?

— Що для вас було новим?

— У якому значенні можуть уживатися слова?

— Наведіть власні приклади, використовуючи слова легкий, гострий, сонячний.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

docx
Додано
4 листопада 2022
Переглядів
3274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку