Тема: Слово. Значення слова. Пряме й переносне значення слів. (3 клас)
Мета: вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати у мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовне чуття, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідної мови, прагнення її вивчати.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось і дзвоник дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Проблемна ситуація:
- Послухайте уважно рядки вірша і визначте його тему.
Слова, слова… Вони в собі всі різні:
Тривожні й тихі, радісні й сумні;
Є терпеливі, є жорстокі й грізні
Лукаві й чесні, мудрі і смішні.
2. Каліграфічна хвилинка
К К К к кк кн кр ик ік пк ак ок кл
Клеїв колектив
Кружляють, падають сніжинки,
Вдягають все у білі шати,
Летять легенькі, мов пір’їнки,
Вкривають поле, ліс і хати.
— Які образні слова та вирази є у вірші?
3. Робота в парах
— Прочитайте текст.
Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези ті стрічки в зелені коси. Подивилося сонце на берези і не впізнало їх. Сміється сонечко, а берези сумують.
За В. Сухомлинським
— Діти, хто (або що) може прийти? (Люди прийшли, час прийшов, осінь прийшла...)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
СЛОВО * Відповідає на різні питання
*Складається зі звуків
* Служить для складання речень
*Ділиться на склади
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота за вправою 77 (с. 39)
— Прочитайте вірш.
— Про що в ньому йдеться?
— Прочитайте тлумачення слова мла.
— Спишіть вірш.
— У виділеному слові вкажіть кількість звуків і букв (усно).
— Визначте головні члени речення в перших двох реченнях. Випишіть словосполучення.
2. Робота за вправою 78 (с. 39)
— Прочитайте пари сполучень слів.
Веселі дівчата — веселі бджоли.
Золота каблучка — золота мла.
Замовкло дитя — замовкло поле.
Зіставте значення підкреслених слів. Визначте, у якому сполученні слів вони вживаються в прямому значенні, а в якому — у переносному.
Запам’ятайте! Слова вживаються в прямому та переносному значеннях. У словосполученні веселі дівчата (тобто дівчата, які мають веселу вдачу) слово веселі вжито в прямому значенні. У словосполученні веселі бджоли (тобто бджоли, праця яких звеселяє людей) слово веселі вжито в переносному значенні. — Отже, слова в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось. Наприклад, назва предмета: холодна вода, солодкий чай. Переносне значення з’являється тоді, коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю ознак: холодний погляд, солодкі слова. |
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над текстом (с. 40, впр. 79)
— Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви. Визначте його тип (розповідь, опис, міркування). Доберіть заголовок.
— Спишіть текст, уставляючи пропущені букви.
— Прочитайте виділені сполучення слів. Підкресліть ті з них, у яких слова вживаються в переносному значенні.
2. Гра «Добери словечко»
— До слів, ужитих у прямому значенні, доберіть слова у переносному значенні.
Лист берези |
Поштовий, похвальний |
Чисті руки |
Совість, небо |
Добрий дідусь |
Вдача, совість |
Золоті сережки |
Руки,пора |
Чорна тканина |
Робота, думки |
Темна ніч |
День, час |
3. Вибірковий диктант
Випишіть словосполучення, у яких уживаються слова у переносному значенні, в перший стовпчик, у прямому — в другий стовпчик.
В оксамитовому вишневому футлярі лежали срібні монети. Піднесла мишка до мордочки свої оксамитові лапки. Кожна гілка на світанку дзвонить срібною росою. Вітер колише трави шовкові. У нашої Оксанки шовкова спідничка, білі рукавички. Горять ліси янтарним листом. Янтарне намисто не лише красиве, а і корисне.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що вивчали на уроці?
— Що для вас було новим?
— У якому значенні можуть уживатися слова?
— Наведіть власні приклади, використовуючи слова легкий, гострий, сонячний.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ