Тема. Слово. Значення слова. Слово з прямим і переносним значенням
Мета: формувати в учнів вміння розрізняти пряме й переносне значення слів; розвивати вміння вживати в мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови.
Загадка
Буває, що слово відоме давно,
А знає не кожен, що значить воно.
І тут у пригоді стає визначник
Скарбів наших мовних — тлумачний... (словник).
Скажіть, а для чого існує тлумачний словник?
1
2
3
4
5
6
7
Розгадайте кросворд.
Л
Е
К
С
К
А
Речення, яке передає інформацію з сильним почуттям. (Оклич- не)
Головний член речення, який відповідає на питання хто? або що? (Підмет)
Кілька речень, зв'язаних між собою за змістом. (Текст)
Головний член речення, який відповідає на питання що робить? (Присудок)
Текст, в якому щось описується. (Опис)
Його можна дібрати до кожного тексту. (Заголовок)
Він починається з нового рядка; виступ вправо. (Абзац)
Яке слово утворилося у виділених клітинках? (Лексика)
Звідки ви можете дізнатись значення цього слова? Скористай- тесь тлумачним словником. (Лексика — сукупність слів певної мови)
1. Оголошення теми й мети уроку
Лексикологія — це наука про слово. Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Слово. Значення слова».
Проблемне запитання
А навіщо взагалі потрібні слова? (Головне призначення слів — називати предмети, ознаки, дії, явища тощо.)
Сьогодні ми почнемо знайомитись з різними властивостями слів.
Пояснення нового матеріалу Спостереження над значенням слова палати.
Утворіть словосполучення зі словом палає. Горобина палає
щока палає вогонь палає
Порівняйте значення цього слова в цих словосполученнях. В якому воно вжито так, як буває в дійсності, тобто у прямому значенні? (Вогонь палає.)
Яку ж ознаку вогню перенесено на горобину і щоку? (Вони бувають червоного кольору, як і вогонь.)
Отже, ознаку вогню перенесено на горобину і щоку, тобто слово палає вжито в переносному значенні.
Складіть речення з цими словосполученнями. Підкресліть головні члени.
Робота з підручником (С. 57)
Працюємо разом (Впр. 123).
Ознайомлення з теоретичним матеріалом.
Робота над віршем (С. 124).
Які слова вжито в переносному значенні?
Поясніть значення слова діброва. (Діброва — листяний ліс, у якому переважають дуби.)
Поставте питання до накреслених членів речення. Діброви (які вони є?) голосисті;
птиця (що робить?) співа. V. Закріплення вивченого матеріалу
Загадка
Жовте листячко летить, Під ногами шелестить. Сонце вже не припікає, Коли, діти, це буває? (Восени)
Робота з текстом (Впр. 125)
Прочитайте текст. До якого стилю мовлення можна віднести цей текст? (До художнього)
Поясніть значення виділених слів — пряме воно чи переносне?
Назвіть головні та другорядні члени другого й третього речень.
Що ви уявили, читаючи текст «Осінь»?
Самостійна робота (Впр. 126)
4. Перевірка виконання
Підсумок уроку
У якому значенні можуть вживатися слова? Гра «Впіймай слова в переносному значенні»
Сумує мати, сумує ліс, гостре слово, весела дівчина, срібне во- лосся, срібна тарілка, гострий ніж, співає вітер, співає хор.
Домашнє завдання Вправа 127, С. 58; правило, С. 57.