"Т. Шевченко. Розповідь про поета. "За сонцем хмаронька пливе", "Садок вишневий коло хати". Картини довколишнього світу, природи у поезіях Тараса Шевченка – художня реальність.

Про матеріал
Конспект уроку "Т. Шевченко. Розповідь про поета. "За сонцем хмаронька пливе", "Садок вишневий коло хати". Картини довколишнього світу, природи у поезіях Тараса Шевченка – художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови" (5 клас)
Перегляд файлу

Тема уроку: "Т. Шевченко. Розповідь про поета. "За сонцем хмаронька пливе", "Садок вишневий коло хати". Картини довколишнього світу, природи у поезіях Тараса Шевченка – художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови" (5 клас)

Очікувані результати:

Предметні компетентності:

  • пригадує відомості про Україну часів Т. Шевченка;
  • розповідає про дитинство поета і його родину;
  • відтворює настрої пейзажних поезій;
  • описує власні відчуття, викликані художнім словом;
  • виразно читає поезії;
  • знаходить у них порівняння, персоніфікацію, пояснює їхню роль.

Ключові компетентності:

  • створює презентації про живописні твори-пейзажі Т. Шевченка;
  • зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва;
  • дискутує щодо проблеми впливу природи на життя людини.
  • вивчає напам’ять: «За сонцем хмаронька пливе…», «Садок вишневий коло хати…».

Емоційно-оцінне ставлення:

  • розуміння важливості виховання естетичного смаку;
  • усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва;
  • спонукання до оптимістичного, життєствердного погляду на світ.

Тип уроку: засвоєння  нових  знань і  розвитку  на  їх  основі  вмінь  і  навичок

Обладнання: портрет Т. Шевченка, презентація, музика «Вечір», відео «Життєвий та творчій шлях Т. Г. Шевченка», пісня «Садок вишневий коло хати…», роздатковий матеріал до гри «Так чи ні».

Епіграф уроку:

Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду,

Кожний вірш свій і поему

 Він присвячує народу.

М.Рильський

 

 

План уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Вступне слово вчителя

1.2. Бліц-опитування

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

2.2. Робота в зошитах

2.3. Оголошення мети уроку

2.4. Робота з епіграфом

ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь і навичок

3.1. Робота з портретом

3.2. Розповідь про письменника

3.3. Перегляд відео «Життєвий та творчій шлях Т.Г. Шевченка»

3.4. Бесіда

3.5. Виразне читання вірша «За сонцем хмаронька пливе…»

3.6. Словникова робота

3.7. Бесіда за змістом

3.8. Виразне читання вірша «Садок вишневий коло хати…» на фоні музики – вечір

3.9. Словникова робота

3.10. Бесіда за змістом

3.11. Прослуховування пісні «Садок вишневий коло хати»

3.12. Гра «Так чи ні»

IV. Підсумок уроку

4.1. Підсумкове слово вчителя

4.2. Оцінювання з мотивацією

4.3. Робота з епіграфом

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Вступне слово вчителя

   Успіхом для письменника є інтерес до його творів, а якщо йому, молодому, побажали успіху відомі літератори – це перший крок до визнання, а відтак і слави.

Ми розпочинаємо вивчення третього  розділу з української літератури – «Рідна Україна. Світ природи». Що ви уявляєте, коли чуєте чи вимовляєте слово «природа»? (Учитель  опитує кількох дітей і підсумовує.) Так, кожен уявляє щось своє, адже природа насправді дуже розмаїта і цікава. Все у ній має своє місце, знає свій час, усе взаємодіє, створюючи надзвичайну красу і гармонію.

1.2. Бліц-опитування

-  Про що розкажуть вам твори цього розділу? (Про природу і внутрішній світ людини)                  

-  Як ви розумієте слово «гармонія»? У чому, на вашу думку, полягає гармонія природи  і   людини?  

-  Що означає вислів «особливе призначення на Землі кожної людини»? Чи є на світі однакові люди? Чи цікаво було б жити якби всі люди були однаковими? Чому?

-  Що нового літератури ви дізнаєтеся з цього розділу? Чи вже вивчали щось раніше? Навіщо нам вивчати художні засоби і застосовувати їх у мові?                                                    

  Висновок: розділ, який вам треба вивчити, не просто розширить ваші знання про природу і людину про прозові і віршові твори , про нові художні засоби і жанри творів, а й допоможе стати спостережливим, уважним, чуйним, добрим.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

Поле, ліс, річка; стукіт дятла, спів жайворонка, лелечий клекіт; веселе сонечко, хмаринка в небі… – все це природа мого рідного краю. Протягом двох уроків ми будемо спостерігати за нею очима Тараса Шевченка.

Закинутий долею далеко від Батьківщини, Т. Шевченко дуже сумував за вишневими садами, біленькими хатками, українськими народними піснями, своїми рідними. Мабуть, тому в його поезіях природа оживає, набирає нових кольорів і барв, промовляє до нас. Сьогодні в нас є можливість переконатися в цьому.

Тема уроку:

2.2. Робота в зошитах

Розгорніть зошити, запишіть, будь ласка, дату, класна робота і тему нашого сьогоднішнього уроку.

2.3. Оголошення мети уроку

На сьогоднішньому уроці ми розширимо знання про життя та творчістю Т. Г.  Шевченка. Познайомимося з природою в поезії «За сонцем хмаронька пливе». Будемо спостерігати картини довколишнього світу природи в поезії «Садок вишневий коло хати».

2.4. Робота з епіграфом

Зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте ці слова?

Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду,

Кожний вірш свій і поему

 Він присвячує народу.

М.Рильський

ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь і навичок

3.1. Робота з портретом

Зверніть увагу на портрет, який розміщено на дошці. Чи знаєте ви, хто на ньому зображений?

3.2. Розповідь про письменника

Народився Тарас Шевченко 9 березня 1814 в селі Моринці на Черкащині у бідній родині. Батька Тараса звали Григорій Іванович, а матір - Катерина Якимівна. Жили вони в злиднях, багато працювали, щоб прогодувати сім'ю, а сім'я була чималенька п'ять сестричок Тарасових і двоє братів. А звали їх: Катерина, Ярина, три Марії, Микита і Йосип. Старша сестра Катерина була Тарасові за няню. Вона доглядала меншеньких дітей, годувала їх, коли батьки працювали на панському полі, поралася в хаті й надворі. Тарас дуже любив свою сестричку-няню, слухався її. Він був допитливий, вразливий, усім цікавився. Любив малий Тарас бавитися з дітворою, а ще більше слухати казки, пісні. Прийде, бувало, мати з роботи, сяде відпочивати, згорнувши свої натруджені за день руки, а він до неї горнеться, просить казку розказати, пісню заспівати. А ще більше любив Тарас розповіді діда Івана Шевченка. Слухати його збиралася не тільки сім'я Шевченків, а й багато сусідів. Дідусь розповідав про героїв, які боролися за правду, за краще життя простих людей, розповідав про повстання селян - кріпаків проти панів. Оповідання діда Івана будили у Тараса думи про долю кріпаків.

 Почав писати вірші Тарас ще в дитинстві. Перша його збірка вийшла під назвою «Кобзар». Знаєте чому?

Коли Тарас був малий, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. їх називали кобзарями. А Шевченко писав вірші про народ і тому назвав свою книгу «Кобзар». Всьому світові відома ця збірка Вірші Шевченка перекладені різними мовами.

3.3. Перегляд відео «Життєвий та творчій шлях Т.Г. Шевченка»

Пропоную переглянути відео про життя і творчість Т. Г. Шевченка.

https://www.youtube.com/watch?v=uJd2ajOPoH8

3.4. Бесіда

  • Чому Тарас Шевченко означає для українців дуже багато?
  • Коли і де народився поет?
  • Яким був Тарас у дитинстві?
  • Скільки дітей було в родині Шевченка?
  • Як склалася доля хлопчика після смерті матері та батька?
  • Скільки років було поетові, коли його викупили з кріпацтва? (24)
  • Які предмети вивчав Тарас Шевченко?
  • Як характеризували першу книжку поета?
  • Чому його відправили на заслання?
  • Де помер поет?
  • А де його поховано?

3.5. Виразне читання вірша «За сонцем хмаронька пливе…»

Вчителем напам’ять.

3.6. Словникова робота

Поли – крайні передні частини верхнього одягу;

Пелена – передня частина спідниці; тканина;

Оповиє – обволікає, обплітати кого-, що-небудь чимсь або що-небудь навколо когось, чогось;

Того світу – світла.

3.7. Бесіда за змістом

-  Які думки і почуття викликала у вас поезія «За сонцем хм»?

  •  Як називається опис місцевості, природи, погоди, природних явищ?
  •  Чи можна поезію «За сонцем хмаронька, пливе...» назвати пейзажною?

-  Що описує поет?

  •    На скільки частин можна умовно поділити вірш?
  •    Які образи є центральними в кожній частині (сюжетному епізоді)?

-  Які художні засоби використовує поет для передачі душевного стану  героя?

-  Які кольори ви побачили у цих поетичних рядках?(Учитель звертає увагу на зміну кольорів палітри від світлого до темного)

  •    Які кольори вживає митець для зображення хмари, а які для туману?
  •    Порівняйте образи хмари і туману. Чи однаковий настрій вони передають? Опишіть ці образи своїми словами.
  •    Прочитайте, якими словами автор передає повернення до реальності?

-  Які події особистого життя Т. Г. Шевченка могли бути поштовхом до написання поезії?

3.8. Виразне читання вірша «Садок вишневий коло хати…»

на фоні музики – вечір

3.9. Словникова робота

За потребою, якщо запитають учні.

3.10. Бесіда за змістом

-  Яку пору року описано утворі ? Чому?

-  Яку пісню могли б співати дівчата, ідучи з поля?

-  Як поет описує родину? А ви часто вечеряєте усією родиною? Коли це буває?

-  Чому, на вашу думку, донька подає вечеряти?

-  Що означає вислів «а мати хоче научати, так соловейко не дає»?

  • Як змальовує поет природу?
  • Яку мрію поета ми бачимо у вірші Т. Шевченка? (Про щасливе, гармонійне життя)
  • Які художні засоби ви побачили у творі?
  • Чи побачили ви у творі тяжку працю українців?
  • Що допомагає їм відпочити?
  • Чому саме пісня підбадьорює селян?
  • Як ви вважаєте, чого хоче мати навчити доньку?
  • Який настрій передано у поезії? (світлий, радісний)
  • А які символи щасливої родини ви знаєте?
  • Який душевний стан людей передає письменник?
  • Що було передано поетичним словом. (Любов до родини)
  • Які пестливі слова використовує автор в поезії? (садок, дівчата, зіронька, маленьких діточок, соловейко)

3.11. Прослуховування пісні «Садок вишневий коло хати…»

Чи знаєте ви, що деякі вірші Т. Г. Шевченка покладено на музику? Можливо ви знаєте які? («Суботів», «Мені однаково», «Заповіт», «Думи мої, думи мої» )

А також піснею став вірш «Садок вишневий коло хати». Пропоную вам зараз закрити очі, уявити, що ми не на уроці, а в садочку, де все грає пахощами та різними барвами, де пташки виспівують своїх гарних пісень.

https://www.youtube.com/watch?v=9qEqXD9Rr3I

Які враження у вас виникли після прослуханої пісні?

Ще раз прочитати і зробити систему запитань

3.12. Гра « Так чи ні?»

  • Т.Г. Шевченко народився у 1914році 9 березня. (Ні, у 1814 р)
  • У своїх творах Т. Г. Шевченко іноді захищав свій народ. (Ні, захищав завжди)
  • Саме через це у своєму житті він зазнав багато страждань. (Так)
  • Дух Т.Г. Шевченка підірвало десятирічне заслання .(Ні, було підірване здоров’я, але не дух)
  • Вірш «За сонцем хмаронька пливе» відноситься до громадянської лірики. ( Ні, до пейзажної)
  • Допомагають зрозуміти ідейний задум автора такі художні засоби, як епітети, порівняння, персоніфікації. (Так)  
  • Чи покладено вірш Т. Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати» на музику? (Так)
  • У поезіях автор хотів показати душевний стан, викликаний розлукою з рідним краєм. (Так)

3.13. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Вірші Т. Шевченка вчать нас…

IV. Підсумок уроку

4.1. Підсумкове слово вчителя

Ми вчимося у Т. Шевченка шанувати та любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову, своїх батьків. Де б ви не були, ким би ви не стали, пам’ятайте, що всі ви – онуки Т. Г. Шевченка, тож будьте гідні його імені!

4.2. Оцінювання з мотивацією

4.3. Робота з епіграфом

Прочитайте ще раз епіграф. Як ви вважаєте, яким чином ці слова стосуються нашого уроку?

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Вивчити напам’ять вірші Т. Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати». За бажанням, намалювати малюнок до однієї з поезій Т. Шевченка.

Література:

1. Навчальна програма для загальноосвітніх шкіл 5-9 класи з української літератури / авторський колектив Р. Мовчан, К. Таранік-Ткачук, М. Бондар та ін. / затверджено наказом МОН від 07. 06. 2017 року.

2. Авраменко О. М. / Українська література: підручник для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. / О.М. Авраменко – К.: Грамота, 20014. – 264 с.: іл..

3. Зайцев П. Життя Тараса Шевченка / П. Зайцев. - 2-е вид. - К. : Обереги, 2004. - 480 с.

4. Кобзареві струни / упоряд. В. Дутчак. - Івано-Франківськ : Гостинець, 2004. - 78 с.

5. https://osvita.ua/school/lessons_summary/literature/54971/

6. https://osvita.ua/school/lessons_summary/literature/52684/

docx
Додано
7 вересня 2021
Переглядів
1289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку