Тема уроку: "Т. Шевченко. Розповідь про поета. "За сонцем хмаронька пливе", "Садок вишневий коло хати". Картини довколишнього світу, природи у поезіях Тараса Шевченка – художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови" (5 клас)
Очікувані результати:
Предметні компетентності:
Ключові компетентності:
Емоційно-оцінне ставлення:
Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь і навичок
Обладнання: портрет Т. Шевченка, презентація, музика «Вечір», відео «Життєвий та творчій шлях Т. Г. Шевченка», пісня «Садок вишневий коло хати…», роздатковий матеріал до гри «Так чи ні».
Епіграф уроку:
Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду,
Кожний вірш свій і поему
Він присвячує народу.
М.Рильський
План уроку
І. Актуалізація опорних знань
1.1. Вступне слово вчителя
1.2. Бліц-опитування
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності
2.1. Повідомлення теми уроку
2.2. Робота в зошитах
2.3. Оголошення мети уроку
2.4. Робота з епіграфом
ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь і навичок
3.1. Робота з портретом
3.2. Розповідь про письменника
3.3. Перегляд відео «Життєвий та творчій шлях Т.Г. Шевченка»
3.4. Бесіда
3.5. Виразне читання вірша «За сонцем хмаронька пливе…»
3.6. Словникова робота
3.7. Бесіда за змістом
3.8. Виразне читання вірша «Садок вишневий коло хати…» на фоні музики – вечір
3.9. Словникова робота
3.10. Бесіда за змістом
3.11. Прослуховування пісні «Садок вишневий коло хати»
3.12. Гра «Так чи ні»
IV. Підсумок уроку
4.1. Підсумкове слово вчителя
4.2. Оцінювання з мотивацією
4.3. Робота з епіграфом
V. Оголошення і коментар домашнього завдання
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1.1. Вступне слово вчителя
Успіхом для письменника є інтерес до його творів, а якщо йому, молодому, побажали успіху відомі літератори – це перший крок до визнання, а відтак і слави.
Ми розпочинаємо вивчення третього розділу з української літератури – «Рідна Україна. Світ природи». Що ви уявляєте, коли чуєте чи вимовляєте слово «природа»? (Учитель опитує кількох дітей і підсумовує.) Так, кожен уявляє щось своє, адже природа насправді дуже розмаїта і цікава. Все у ній має своє місце, знає свій час, усе взаємодіє, створюючи надзвичайну красу і гармонію.
Висновок: розділ, який вам треба вивчити, не просто розширить ваші знання про природу і людину про прозові і віршові твори , про нові художні засоби і жанри творів, а й допоможе стати спостережливим, уважним, чуйним, добрим.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності
2.1. Повідомлення теми уроку
Поле, ліс, річка; стукіт дятла, спів жайворонка, лелечий клекіт; веселе сонечко, хмаринка в небі… – все це природа мого рідного краю. Протягом двох уроків ми будемо спостерігати за нею очима Тараса Шевченка.
Закинутий долею далеко від Батьківщини, Т. Шевченко дуже сумував за вишневими садами, біленькими хатками, українськими народними піснями, своїми рідними. Мабуть, тому в його поезіях природа оживає, набирає нових кольорів і барв, промовляє до нас. Сьогодні в нас є можливість переконатися в цьому.
Тема уроку:
2.2. Робота в зошитах
Розгорніть зошити, запишіть, будь ласка, дату, класна робота і тему нашого сьогоднішнього уроку.
2.3. Оголошення мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми розширимо знання про життя та творчістю Т. Г. Шевченка. Познайомимося з природою в поезії «За сонцем хмаронька пливе». Будемо спостерігати картини довколишнього світу природи в поезії «Садок вишневий коло хати».
2.4. Робота з епіграфом
Зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте ці слова?
Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду,
Кожний вірш свій і поему
Він присвячує народу.
М.Рильський
ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь і навичок
3.1. Робота з портретом
Зверніть увагу на портрет, який розміщено на дошці. Чи знаєте ви, хто на ньому зображений?
3.2. Розповідь про письменника
Народився Тарас Шевченко 9 березня 1814 в селі Моринці на Черкащині у бідній родині. Батька Тараса звали Григорій Іванович, а матір - Катерина Якимівна. Жили вони в злиднях, багато працювали, щоб прогодувати сім'ю, а сім'я була чималенька п'ять сестричок Тарасових і двоє братів. А звали їх: Катерина, Ярина, три Марії, Микита і Йосип. Старша сестра Катерина була Тарасові за няню. Вона доглядала меншеньких дітей, годувала їх, коли батьки працювали на панському полі, поралася в хаті й надворі. Тарас дуже любив свою сестричку-няню, слухався її. Він був допитливий, вразливий, усім цікавився. Любив малий Тарас бавитися з дітворою, а ще більше слухати казки, пісні. Прийде, бувало, мати з роботи, сяде відпочивати, згорнувши свої натруджені за день руки, а він до неї горнеться, просить казку розказати, пісню заспівати. А ще більше любив Тарас розповіді діда Івана Шевченка. Слухати його збиралася не тільки сім'я Шевченків, а й багато сусідів. Дідусь розповідав про героїв, які боролися за правду, за краще життя простих людей, розповідав про повстання селян - кріпаків проти панів. Оповідання діда Івана будили у Тараса думи про долю кріпаків.
Почав писати вірші Тарас ще в дитинстві. Перша його збірка вийшла під назвою «Кобзар». Знаєте чому?
Коли Тарас був малий, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. їх називали кобзарями. А Шевченко писав вірші про народ і тому назвав свою книгу «Кобзар». Всьому світові відома ця збірка Вірші Шевченка перекладені різними мовами.
3.3. Перегляд відео «Життєвий та творчій шлях Т.Г. Шевченка»
Пропоную переглянути відео про життя і творчість Т. Г. Шевченка.
https://www.youtube.com/watch?v=uJd2ajOPoH8
3.4. Бесіда
3.5. Виразне читання вірша «За сонцем хмаронька пливе…»
Вчителем напам’ять.
3.6. Словникова робота
Поли – крайні передні частини верхнього одягу;
Пелена – передня частина спідниці; тканина;
Оповиє – обволікає, обплітати кого-, що-небудь чимсь або що-небудь навколо когось, чогось;
Того світу – світла.
3.7. Бесіда за змістом
3.8. Виразне читання вірша «Садок вишневий коло хати…»
на фоні музики – вечір
3.9. Словникова робота
За потребою, якщо запитають учні.
3.10. Бесіда за змістом
3.11. Прослуховування пісні «Садок вишневий коло хати…»
Чи знаєте ви, що деякі вірші Т. Г. Шевченка покладено на музику? Можливо ви знаєте які? («Суботів», «Мені однаково», «Заповіт», «Думи мої, думи мої» )
А також піснею став вірш «Садок вишневий коло хати». Пропоную вам зараз закрити очі, уявити, що ми не на уроці, а в садочку, де все грає пахощами та різними барвами, де пташки виспівують своїх гарних пісень.
https://www.youtube.com/watch?v=9qEqXD9Rr3I
Які враження у вас виникли після прослуханої пісні?
Ще раз прочитати і зробити систему запитань
3.12. Гра « Так чи ні?»
3.13. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Вірші Т. Шевченка вчать нас…
IV. Підсумок уроку
4.1. Підсумкове слово вчителя
Ми вчимося у Т. Шевченка шанувати та любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову, своїх батьків. Де б ви не були, ким би ви не стали, пам’ятайте, що всі ви – онуки Т. Г. Шевченка, тож будьте гідні його імені!
4.2. Оцінювання з мотивацією
4.3. Робота з епіграфом
Прочитайте ще раз епіграф. Як ви вважаєте, яким чином ці слова стосуються нашого уроку?
V. Оголошення і коментар домашнього завдання
Вивчити напам’ять вірші Т. Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати». За бажанням, намалювати малюнок до однієї з поезій Т. Шевченка.
Література:
1. Навчальна програма для загальноосвітніх шкіл 5-9 класи з української літератури / авторський колектив Р. Мовчан, К. Таранік-Ткачук, М. Бондар та ін. / затверджено наказом МОН від 07. 06. 2017 року.
2. Авраменко О. М. / Українська література: підручник для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. / О.М. Авраменко – К.: Грамота, 20014. – 264 с.: іл..
3. Зайцев П. Життя Тараса Шевченка / П. Зайцев. - 2-е вид. - К. : Обереги, 2004. - 480 с.
4. Кобзареві струни / упоряд. В. Дутчак. - Івано-Франківськ : Гостинець, 2004. - 78 с.
5. https://osvita.ua/school/lessons_summary/literature/54971/
6. https://osvita.ua/school/lessons_summary/literature/52684/