Урок №_____________ Дата__________ Біологія 8 клас
Тема: Слухова сенсорна система. Система рівноваги. Лабораторне дослідження №8 «Вимірювання порогу слухової чутливості»
Мета: ознайомити учнів з будовою та функціями слухової сенсорної системи; розкрити механізм сприйняття звуків; познайомитись з будовою та функціями системи рівноваги; розвивати мислення, увагу, уміння аналізувати, визначати головне, робити висновки; виховувати культуру спілкування, відповідальне ставлення до свого здоров’я, вміння використовувати отримані знання на практиці.
Очікувані результати: учні:
розпізнають (на малюнках, муляжах, моделях): елементи будови вуха
встановлюють взаємозв’язок: між будовою й функціями вуха
застосовують знання для: дотримання правил профілактики порушення слуху та попередження захворювань органів слуху
оперують термінами: сенсорні системи, органи чуття,
характеризують: особливості будови та функції слухової сенсорних систем;
оцінюють: значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем
Обладнання та матеріали: таблиця зі схемою будови слухового аналізатора, проектор, ноутбук, презентація, відеофрагменти, 3D-моделі «Будова вуха», механічний годинник, сантиметрова лінійка .
Базові поняття й терміни:звук, зовнішнє вухо, вушна раковина, зовнішній слуховий прохід, барабанна перетинка, середнє вухо, молоточок, ковадло, стремінце, внутрішнє вухо, перетинчастий лабіринт, завитка, перилімфа, ендолімфа, кортіїв орган.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Найбільша розкіш на Землі – розкіш людського спілкування.
Ф. де Сент-Екзюпері
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Доброго дня! Вітаю всіх на уроці біології. Нехай ці 2700 секунд, які ми проведемо разом, дадуть вам нові знання і позитивні емоції.
Скажіть, будь ласка, всі готові до уроку?
-ТАК!
Тоді починаємо його.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перш ніж перейти до вивчення нової теми, нам потрібно перевірити, як Ви засвоїли матеріал, який ми вивчили минулого уроку.
Вправа «Ключове слово»
П) так С) ні
В) так К) ні
И)так І)ні
Т) так А) ні
Л)так Т) ні
О) так К) ні
Ключове слово: світло
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Як часто у жартах, примовках, анекдотах, художніх творах, театрі, кіно ми весело сміємося над такими фізичними недоліками,як глухота.
Називаємо таких людей «глуха тетеря», «ведмідь на вухо наступив»… і не задумуємося над тим, що слух дуже тісно пов’язаний з мовою. Слуховий аналізатор важливий для розвитку мови. Він опора й посередник мови й співбесід. Ми з вами живемо у світі звуків. Він надзвичайно багатий, різноманітний, постійно змінюється. Спробуйте уявити ліс без співу птахів, дерева без шелесту листя, школу без дитячого гомону та сміху
Тому, не дарма, епіграфом до уроку були взяті слова Ф. де С.-Екзюпері.
Ці слова є причиною детального вивчення теми сьогоднішнього уроку.
Оголошення теми і мети уроку
Тема: Слухова сенсорна система. Система рівноваги
Мета: ознайомитись з будовою та функціями слухової сенсорної системи; дізнатись про механізм сприйняття звуків; познайомитись з будовою та функціями системи рівноваги.
Метод « Асоціативний кущ» запис на дошці
Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово « слух»?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь вчителя
Робота з терміном!
Слухова сенсорна система- це сукупність анатомічних утворів, які забезпечують сприймання звукових коливань і формування слухових відчуттів. Людина сприймає звукові коливання в діапазоні від 16 до 20 000 герц (Гц), і для неї характерний просторовий бінауральний слух (сприймання звуків парними органами слуху). Інфразвуки (частота менша ніж 16 Гц) і ультразвуки (частота більша ніж 20 000 Гц) орган слуху людини не здатний сприймати.
Складання схеми
Відділи слухової сенсорної системи
Слухова сенсорна система сприймає інформацію про напрямки й джерела звуків, дозволяє орієнтуватися в просторі та здійснює формування в корі півкуль слухових відчуттів. Їхня роль у житті людини особливо зростає під час сприймання мови та музики. Слухові відчуття в процесі розвитку людини дуже тісно пов'язані з мовою. Дитина, яка втратила слух у ранньому віці (до того, як навчилась говорити), втрачає й мовну здатність, хоча її голосовий апарат залишається неушкодженим.
Розповідь вчителя з використанням муляжа, 3Д-моделі «Будова вуха»
Орган слуху частково розміщений у товщі скроневої кістки черепа. Вухо – орган слуху та рівноваги, периферична частина слухового аналізатора. Це – парний орган, що складається із трьох відділів: зовнішнього, середнього та внутрішнього (мал. 39.1). Зовнішнє й середнє вухо призначені для проведення й підсилення звуків, внутрішнє вухо містить звукосприймальний апарат.
Робота в групах.
Завдання для першої групи:
Система |
Структура |
Будова |
Функції |
Зовнішнє вухо
|
Вушна раковина |
|
|
Слуховий прохід |
|
|
|
Барабанна перетинка |
|
|
Завдання для другої групи.
Система |
Структура |
Будова |
Функції |
Середнє вухо
|
Слухові кісточки
|
|
|
Слухова (Євстахієва) труба
|
|
|
Завдання для третьої групи.
Система |
Структура |
Будова |
Функції |
Внутрішнє вухо
|
Кістковий лабіринт
|
|
|
Завитка
|
|
|
|
Кортієв орган
|
|
|
Презентації груп (під час виступу груп всі учні заповнюють загальну таблицю)
Заповнена таблиця повинна мати такий вигляд:
Відділи органа слуху |
Структура |
Будова |
Функції |
Зовнішнє вухо |
1. Вушна раковина
|
Утворена хрящем, вкритим з обох частин шкірою і має різноманітної форми нерівності. |
З допомогою цієї структури людина уловлює напрям звуку |
2.Слуховий канал |
Це канал, що має довжину 25-30 мм, вистелена шкірою з волосинками та залозами. |
Залози виробляють речовину, яка виконує захисну функцію. Направляє звукові хвилі до середнього вуха. |
|
3.Барабанна перетинка |
Тонка пластинка товщиною 0,1 мм. |
Сприймає коливання і передає їх на слухові кістки середнього вуха |
|
Середнє вухо (заповнене повітрям) |
1. Слухові кісточки |
молоточок коваделко стремінце |
Передача коливань від барабанної перетинки до перетинки овального віконця внутрішнього вуха. |
2.Слухова (євстахієва) труба |
Це прохід,який поєднує середнє вухо з глоткою. |
Вирівнюється тиск повітря, по обидві сторони барабанної перетинки. |
|
Внутрішнє вухо (заповнене рідиною) |
1. Кістковий лабіринт а) завитка( равлик) б) кортіїв орган
|
а) спіральний закручений канал, що виконує слухову функцію
б) слухові волоскові клітини, які знаходяться на основній мембрані. |
Сприйняття механічних звукових коливань, перетворення їх в нервові імпульси, які передаються на слуховий нерв до слухової зони в кору головного мозку. |
3. Особливості сприйняття звуків
Розповідь учителя
Демонстрація відеофрагмента про проходження звукового імпульсу
Звукові коливання від барабанної перетинки з допомогою слухових кісточок переправляються до овального вікна внутрішнього вуха. Від мембрани овального вікна ці коливання передаються рідині, що заповнює внутрішнє вухо. Вібруючи, ця рідина подразнює рецептори, розміщені в спіральному (кортієвому) органі завитки. Слухові рецептори мають видовжену форму. Один їхній кінець зафіксований на базальній мембрані, а протилежний містить волоски різної довжини. Ці волоски коливаються разом з рідиною в каналі й торкаються мембрани, що звисає над ними. У результаті в них виникає збудження, яке передається по волокнах слухового нерва, що відходить від рецепторів. Характер збудження залежить від властивостей звукових хвиль. Високі тони вловлюються у вузькій частині завитки, а низькі сприймаються рецепторами на широкій частині базальної мембрани у верхівці завитки. Від рецепторів спірального органа збудження надходить по слуховому нерву в підкіркові та кіркові (у скроневій частці) центри слуху, де відбувається розпізнання звуків (мал. 39.3).
4.Виконання лабораторного дослідження
Інструктаж з техніки безпеки
Пояснення щодо виконання лабораторного дослідження
Лабораторне дослідження №8
Тема: Вимірювання порогу слухової чутливості
Мета: переконатися в наявності порога чутливості слухового аналізатора і виявити, чи однаковий він у різних людей
Обладнання: механічний годинник, сантиметрова лінійка.
Хід роботи
І. Визначення абсолютного порога слуху.
1.Випробуваний сидить на стільці із закритими очима.
2. Експериментатор повільно наближає до його вуха годинник доти, поки той не почує звук годинника.
3. Асистент експериментатора вимірює сантиметровою лінійкою відстань, на якій випробуваний чує звук годинника.
4. Дослід повторити три рази для лівого і три рази для правого вуха.
5. Записати дані та обчислити середнє значення в таблицю.
Праве вухо |
Відстань у сантиметрах |
Ліве вухо |
Відстань у сантиметрах |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Середнє значення |
|
Середнє значення |
|
ІІ.Демонстрація слухової адаптації (умови експерименту такі самі, як і в першому завданні)
1.Наблизити годинник до вуха випробуваного настільки, щоб він міг почути звук його роботи.
2. Виміряти відстань від годинника до вуха.
3. Піднести годинник впритул до вуха і через 4-5 секунд повільно відвести його від вуха.
4. Зафіксувати відстань, на якій випробуваний перестає чути цокання годинника, і виміряти її.
Висновок:
1. Що таке поріг чутливості?
2. Від чого залежить поріг слухової чутливості?
3. Поясніть, завдяки чому у другому експерименті підвищилась чутливість слуху.
Робота з підручником с. 140-141-
Робота з терміном!
Сенсорна система рівноваги (або гравітаційна сенсорна система) - це функціональна система, що спеціалізується на сприйманні гравітаційного поля і зумовлює орієнтацію тіла в ньому. Цей аналізатор сприймає прискорення, положення тіла в просторі, зміни положення голови й тулуба, координує рухи та зберігає рівновагу тіла.
Таблиця ВІДДІЛИ СЕНСОРНОЇ СИСТЕМИ РІВНОВАГИ
Відділ |
Характеристика процесів |
Периферичний |
Рецепторні клітини, що сприймають впливи гравітації, це волоскові клітини внутрішнього вуха (гравітаційна механорецепція) |
Провідниковий |
Нервове проведення збудження здійснює вестибулярний нерв |
Центральний |
Кіркове формування відчуттів відбувається за участю мозочка, стовбура головного мозку й кори півкуль |
Робота з терміном!
Вестибулярний аппарат- орган рівноваги у людини , який є частиною внутрішнього вуха. Складається із присінка (переддвер'я), в якому розрізняють овальний і круглий мішечки та 3 півколових каналів з ампулами. Уся ця система заповнена рідиною (іл. 101).
Іл. 101. І. Вестибулярний апарат: 1 - ампули; 2 - півколові канали; 3 - овальний мішечок; 4 - круглий мішечок; 5 - переддвер'я. II. Отолітовий апарат: 6 - отоліти; 7 - отолітова мембрана; 8 - нервові волокна; 9 - опорні клітини; 10 - волоскові клітини. III. Гребінець: 11 - волоскова клітина
Перший етап сприйняття - гравітаційну механорецепцію - здійснюють волоскові клітини, у яких виникає збудження після механічного подразнення рідиною внутрішнього вуха. Волоскові клітини отолітового апарату, що розташовані на внутрішніх ділянках присінка, сприймають прямолінійні прискорення під час горизонтальних і вертикальних рухах тіла. А в ампулах півколових каналах, розташованих взаємоперпендикулярно в 3 різних площинах, містяться гребінці. Волоскові клітини цих утворів сприймають обертальні рухи тіла й голови.
Нервове проведення збудження здійснюється гілкою присінково-завиткового нерва (вестибулярний нерв). Інформація надходить через сітчастий утвір до мозочка для забезпечення підсвідомої координації рухів. Частина сигналів поступає до гіпоталамуса, де формується відчуття закачування і до кори півкуль, де створюються свідомі відчуття положення тіла в просторі.
Кіркове формування відчуттів відбувається в єдності із зоровими, слуховими та іншими відчуттями й відіграють важливу роль у пізнанні людиною просторових відношень.
Отже, сенсорна система рівноваги здійснює сприйняття гравітаційної інформації й формування відчуттів рівноваги й положення тіла в просторі.
6.Гігієна слуху
Інтерактивна технологія «Спільний проект»
Учні розробляють основні правила гігієни слуху, озвучують їх і записують на дошці та в зошит:
– щодня мити вуха, чистити від вушної сірки;
– не прочищати вуха гострими предметами, щоб запобігти пошкодженню
барабанної перетинки;
– не слухати дуже гучну музику, особливо через навушники;
– при сильних, різких звуках відкривати рот;
– при сильному вітрі та мінусовій температурі одягати головний убір;
– не намагатись самостійно діставати сторонні предмети з вушного проходу;
– проколювати мочки вуха для носіння сережок тільки у косметичних кабінетах для запобігання інфекцій.
Для збереження слуху неабияке значення мають профілактичні міри: організація здорового способу життя, дотримання режиму праці і відпочинку, фізична підготовка, розумне загартування.
Тест «Як у вас зі слухом»
Запитання |
ТАК |
НІ |
ІНОДІ |
1. Чи скаржиться на вас оточення, що ви занадто голосно включаєте телевізор, магнітофон? |
6 |
0 |
3 |
2. Чи вважаєте ви, що при доброму самопочутті ви чуєте краще, ніж при поганому? |
4 |
0 |
2 |
3. Чи важко вам прокинутися без будильника? |
3 |
0 |
1 |
4. Під час розмови по телефону ви часто перепитуєте співрозмовника? |
4 |
0 |
3 |
5.Чи трапляється вам почути шум машини, що наближається в останню мить? |
5 |
0 |
3 |
6. Чи добре ви чуєте спів птахів у лісі? |
0 |
2 |
1 |
7. Чи сутужно вам у компанії слідкувати за розмовою? |
6 |
0 |
3 |
8. Чи чуєте ви вдома звук годинника? |
0 |
2 |
1 |
9. Чи чуєте ви всі репліки діалогу в театрі? |
0 |
6 |
3 |
10.Чи чуєте ви шепіт на відстані двох метрів? |
0 |
3 |
1 |
11. Чи відразу ви реагуєте на дзвінок у двері? |
0 |
4 |
2 |
12. Чи вважаєте ви, що більшість людей говорить невиразно? |
6 |
0 |
3 |
13. Чи все ви чітко чуєте, коли з кимось розмовляєте? |
0 |
3 |
1 |
14. Якщо вас хтось гукнув, чи відразу ви почуєте? |
0 |
3 |
2 |
Бали до тесту:
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Покликання на вправу:
https://learningapps.org/watch?v=pn27c6p1523
Укажіть послідовність процесів перетворення звукової хвилі на нервовий імпульс при сприйнятті звуку.
Покликання на вправу:
https://learningapps.org/watch?v=pfnnq623n23
VII. ПІДСУМКИ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити речення
VIII. ІНСТРУТАЖ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ