Тиждень 18 “Цінуймо те, що маємо”, урок 87
Обладнання і матеріали: підручник “Українська мова та читання” (автор Г. Остапенко) с. 10–11, роздруківки “Правила дбайливого українця”,пластиліновий анімаційний фільм “Збережемо нашу планету разом!”
Мета: Сприяти формуванню знань про службові слова як окрему частину мови і її роль у реченнях,навчити правильної їх вимови і написання окремо від інших слів. Розвивати мовлення, уяву, спостережливість, увагу, вміння робити висновки. Виховувати любов до рідного слова і мови, дружні відносини в колективі.
Бесіда “Пригадуємо і йдемо вперед”
Запитання до дітей
-Про що ми вели бесіду минулого уроку?
-Що ви розповіли б своїм одноліткам про дбайливе ставлення до земних багатств?
Додаткова інформація
Чи знаєте ви, що 22 квітня — День Землі? Це свято єднання народів планети у справі захисту навколишнього середовища і збереження тих щедрот і природних ресурсів, якими наділила нас природа. Це день, коли кожна людина має замислитися над тим, що вона може зробити свій маленький внесок у справу захисту навколишнього середовища: очистити від сміття прилеглі території, висадити хоча б одне дерево тощо. Українці завжди славилися своєю працездатністю, дбайливістю і любов'ю до природи.
Перегляд та обговорення відео
Складання правил дбайливого українця оформлення плакату
Гра «Я – тобі, а ти – мені»
Робота з LEGO. Іменник – жовтий, прикметник – синій, дієслово – зелений,
Учитель називає слова,які належать до різних частин мови.
(школа, ходити, холодний, людина, писати, риба, крейда, великий, зелена, відпочиваю, ручка, посміхаюсь, нога, бігаю, слухняний, лисиця, стрибати)
Урок продовжим без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
- Перевірте, діти, чи ви правильно сидите за партами та тримаєте ручку.
Уу їн ра Ук на
-Яке слово заховалося в цих складах? Україна
-Як слово будемо писати? Чому?
Повідомлення нової теми
Порівняйте тваринок на малюнках (малюнок слона і кошеня)
Розповідь про слова-ліліпути і слова-гулівери.
Бувають великі і малі дерева, великі і малі тварини, великі і малі будинки. Та й інші предмети можна порівняти за величиною, довжиною, шириною і висотою. Як і слова. Не всі слова однакового ″зросту″.
Те, що деякі слова малі, ще не означає, що вони якісь нікчеми. Зовсім ні. Вони використовуються для поєднання великих слів (слів-гуліверів). Називають ці маленькі слова службовими. Без службових слів аж ніяк не обійтись. Найменші слова в українській мові, наприклад, у, в, з, о, і, й, а, ж. Ці слова-ліліпути складаються з одного звука. Трохи більші слова-ліліпути: на, до, по, об. В мові слова-ліліпути називають службовими словами.
Бесіда про службові слова
Прочитайте початок вірша Наталі Забіли «З неба падають сніжинки».
… неба падають сніжинки
… дерева, … будинки,
… майдани, … садки,
… ялинки, … дубки.
Вправа «Мікрофон»:
Чи можна без них обійтися? (Ні)
До службових слів не можна поставити запитання, але без них не можна обійтись ні в усному, ні в писемному мовленні.
Фізкультхвилинка «Космічна гімнастика»
(під музику рухаються діти по класі, музика зупиняється складають слово планета з букв)
Робота з підручником
ст.11 переписати речення, підкреслити службові слова
Сич із совою сидять під горою, а снігурі сидять на горі.
Підсумок уроку.
Вправа «Інтерв’ю»:
-З якими словами познайомились?(Службовими.)
-Для чого потрібні службові слова?
-Як пишуться вони з іншими частинами мови?
- Чого ви навчилися?
-У чому зазнали труднощів?
Домашнє завдання