Природне середовище (довкілля) утворює вся природа: рослини, комахи, птахи, тварини, клімат, повітря тощо. Фізичне середовище складається з людей як фізичних осіб, які утворюють середовище одне для одного і перебувають в оточенні одне одного. Штучне середовище — це предметний світ, що складається з усього створеного, виготовленого чи знищеного руками людини. Середовище
Духовне середовище утворюють цінності та норми, міфи, табу і чесноти, ідеали і піднесені ідеї, настанови і стосунки — основи моральної поведінки. Психічне середовище, або ситуацію, поділяють на два складники — об’єктивоване і суб’єктивоване середовище. Соціальне середовище утворюють людські стосунки, їхні передумови, результати і наслідки. Середовище
Середовище. У віртуальному середовищі містяться осмислені системи знаків і символів:усне — безпосереднє міжлюдське спілкування;предметне — спілкування через матеріальні носії даних, як-от: глиняні таблички, дорожні знаки, книги, картини, платівки тощо;електронне — спілкування за допомогою різних електронних пристроїв. Завдяки електронному середовищу простір людського спілкування змінився до невпізнання. Спілкування тепер можливе завжди, воно не залежить від місця перебування.
Перша ланка суспільства, у якій ви проявляєте себе як соціальна особистість,— це родина. Ви, напевно, помітили, що в родині кожен має свої обов’язки, і вони залежать від місця, яке людина займає в родині. Син, донька, брат, сестра, онук, онучка, племінник, племінниця — усе це соціальні ролі, відведені підліткові в родині. 14
Не менш важливим для соціального розвитку є й ваше місце тароль у різних молодіжних підліткових групах: класі, спортивній секції, футбольній команді, драматичному гуртку, компанії друзів, які живуть на вашій вулиці або у вашому дворі. Ваш соціальний розвиток і, урешті, соціальне здоров’я неабияк залежить від цих груп.15
Вибираючи собі оточення, подумайте, як воно може вплинути наваше соціальне здоров’я. Звертайте увагу на спосіб життя підлітків,з якими ви спілкуєтеся і дружите. Хоч-не-хоч, але воно буде позначатися на вас. Тому слід розібратися, чи є цей спосіб життя здоровим,чи не буде він вам шкодити. Пам’ятайте, що свої інтереси можете відстояти тільки ви самі.16
Безпека — це стан захищеності життєво важливих інтересів особистості, суспільства й держави від внутрішніх і зовнішніх загроз. Безпека характеризується відсутністю загрози життю, здоров’ю людей, майну, тваринам, рослинам і довкіллю. Безпека передбачає створення такого простору, в якому ніщо не загрожує здоров’ю, життю та добробуту людей і держав, не перешкоджає досягненню бажаних для людства цілей. Соціальна безпека населеного пункту
У місцях проживання може виникати соціальна небезпека, пов’язана з хуліганами, злодіями, грабіжниками, шахраями. Наприклад, злодії можуть подзвонити у двері, назватися електриками й обікрасти квартиру, погрожуючи її господарям. Тому, якщо ви вдома самі, дотримуйтеся певних правил безпеки. У жодному разі не відчиняйте двері, якщо дзвонить незнайома людина, не залишайте двері відчиненими.20
Завжди повідомляйте батьків, куди ви йдете. Не гуляйте на вулиці допізна, пам’ятайте, що кримінальні ситуації найчастіше виникають у темний час доби. Не погоджуйтеся йти з незнайомими підлітками або дорослими в чужий під’їзд, підвал, на пустир або в інші безлюдні місця. Ніколи не заговорюйте на вулиці з незнайомими людьми. Також ніко-ли не розмовляйте з п’яними. Не беріть від незнайомців ніяких речей,які вони пропонують.21
НебезпекиІноді трапляються ситуації, які загрожують життю, здоров'ю чи добробуту людей, наприклад транспортні аварії, стихійні лиха, хуліганство, пожежа, побиття, крадіжки та інші зловмисні дії. Такі ситуації називають небезпечними. За певних умов вони здатні завдавати шкоди здоров'ю чи життю людини. Причиною небезпечної ситуації досить часто стає власна необачність, невміння передбачати наслідки своїх вчинків або певні природні явища
До техногенних небезпек належать аварії і катастрофи на дорогах, виробництві, пов'язані з виробничою діяльністю людей. Аварія - це пошкодження механізмів, машин під час роботи. Аварії бувають: транспортні (з поїздами, автомобілями, літаками, кораблями) і промислові (на заводах, фабриках, атомних електростанціях тощо). До катастроф належать великі аварії, що призводять до важких наслідків для людини, тваринного і рослинного світу, змінюючи умови довкілля. Техногенні небезпеки
Конвенція Організації Об'єднаних Націй про права дитини є важливою угодою країн, які пообіцяли захистити права дітей. Конвенція про права дитини пояснює, хто такі діти, всі їхні права та обов'язки урядів. Всі права пов'язані між собою, всі вони однаково важливі і їх неможливо забрати у дітей.
Клініки, дружні для молодіДержава усвідомлює особливі потреби підлітків і молоді в інформації щодо здоров’я, а також в індивідуальних медичних і психологічних послугах. Тому у столиці та в багатьох обласних центрах України відкривають якісно нові медичні заклади — клініки, дружні до молоді. На разі у країні діє 104 КДМ.
ЗМІ і здоров’ я. Телебачення, фільми, радіо, інтернет, журнали, газети відіграють важливу роль у нашому житті. Вони є джерелом інформації, впливають на наші цінності, ставлення, рішення і поведінку. Цей вплив може бути і позитивним, і негативним. Наприклад, ЗМІ є одним із важливих джерел інформації. Хороші художні та мультиплікаційні фільми, соціальна реклама пропагують справжні цінності і позитивні зразки для наслідування.
У деяких випадках вплив засобів масової інформації є негативним: Комерційна реклама Пропаганда хибних цінностей. Романтизація насилля. Кров і смерть у фільмах не мають великого значення. Фільми, новини і телепередачі містять у середньому п’ять епізодів насилля на годину. Дитячі мультфільми у середньому містять 25 епізодів насилля на годину. До закінчення школи середньостатистична дитина бачить на телеекрані 8 тисяч убивств і 100 тисяч актів агресії