Соціальна робота з дітьми та молоддю - це діяльність уповноважених органів, підприємств, організацій та установ незалежно від їх підпорядкування і форми власності та окремих громадян, яка спрямована на створення соціальних умов життєдіяльності, гармонійного та різнобічного розвитку дітей та молоді, захист їх конституційних прав, свобод і законних інтересів, задоволення культурних та духовних,потреб.
Становлення соціальної роботи в Німеччині Вільні об'єднання благодійної допомоги зародилися ще за середньовіччя. Більш сучасні структури вільної благодійної допомоги (Благодійна справа німецької євангельської церкви, Робоча благодійність, Німецький Червоний Хрест тощо) виникли в середині ХІХ століття . Виникнення практичної соціальної роботи в Німеччині, за свідченнями літературних джерел, приходиться на другу половину ХІХ ст. В 1853 році в Еберфельді було розроблено скоординовану, ефективну систему розподілу пожертвувань. Еберфельдська система була вдосконалена в 1905 році в Страсбурзі, де почався набір у центральну управлінську контору добре підготовлених службовців. Таким чином, виник принцип об'єднання й координації добровільних і офіційних служб, що ставив під суспільний контроль функції централізованого керування й надання персональних послуг населенню.
Витоки соціальної роботи в Україні Витоки соціальної роботи в Україні слід шукати в зародженні процесів підтримки та взаємоповаги у східнослов’янських племен. Необхідно зазначити, що предкам українців була властива лагідна вдача. Стародавні слов’яни (відомо з історії джерел від ѴΙ ст. н.е.) жили родовими громадами. Вони були органом місцевого самоврядування, до компетенції якого входили земельні переділи, оподаткування, судові справи, а також питання допомоги нужденним. Період церковної благодійності, що розпочався з прийняттям християнства у 988 році - один із най триваліших в історії України. Виникли законодавчі акти, що регулювали соціальну підтримку різних категорій населення. До найдавніших правових документів такого роду належать статути князів Володимира Великого та його сина Ярослава Мудрого. Характерною особливістю соціальної допомоги в Київській Русі було роздавання милостині всім, хто просить.
Сучасні структури благодійної допомоги виникли в 1937 році. Вийшло нове положення Народний комісаріат соціального забезпечення (НКСЗ), яке значно розширювало сферу його впливу. НКСЗ мав займатися державним забезпеченням інвалідів праці та інших категорій людей, організацією їхнього матеріально-побутового, культурного, лікувально-оздоровчого та санаторно-курортного обслуговування тощо.
Соціальна робота з молоддю в Німеччині Державна молодіжна політика Німеччини грунтується на особливій ролі держави, регламентації законом заходів підтримки молодих людей і молодіжних організацій. Стратегія дій, які вживаються виходить з відповідальності держави за інтеграцію всієї молоді і передбачає розробку соціальних програм, доступних для всіх молодих людей.
У Німеччині, як і в більшості Європейських країн, молодіжна політика покликана сприяти молодим людям в становленні їх життєвого шляху, в тому числі в забезпеченні зайнятості та громадської участі молодих людей у віці від 18 до 27 років. У зв'язку з цим метою дитячої та молодіжної політики в Німеччині - є підтримка індивідуального і соціального розвитку дітей та молодих людей, а також їх захист. У всіх великих містах Німеччини є інформаційні молодіжні центри.
На федеральному рівні за розробку молодіжної політики відповідає Міністерство у справах сім'ї та молоді, в якому є Відділ з питань молоді, що займається розробкою щорічного федерального плану з молодіжної політики за участю міністерств з освіти і науки, економіки та зайнятості. У Німеччині до 60% витрат на реалізацію молодіжних програм припадає на комунальний рівень (близько 10% комунального бюджету), а 35% - на земельну. Це дозволяє надавати допомогу молодим людям більш адресно, з урахуванням локальних і регіональних соціально-економічних реалій та потреб.
У Німеччині діють консультативні бюро молодіжної інформації. Дані центри об'єднані в мережу, мають стандартний базовий пакет послуг, систему обміну інформацією та її оновлення. Застосовується комплекс заходів щодо культурно-морального виховання молоді. У Німеччині діє договір між землями і Федерацією про захист молоді від шкідливого впливу ЗМІ.
Значне місце у працевлаштуванні молоді займає розвиток молодіжного підприємництва та кооперації. Програми їх підтримки з боку держави визнані у світовому співтоваристві в якості ефективного засобу боротьби з безробіттям молоді. Розвиваючи ініціативу молоді, держави по можливості забезпечують деякі переваги і пільги для неї. Наприклад, приймаються закони, які зобов'язують підприємців віддавати перевагу молодим людям при заповненні вакансій, що утворилися в результаті реорганізації виробництва і скорочення робочого дня; приймаються також закони, що знижують пенсійний вік з подальшою передачею з'явилися вакансій молодим працівникам.
Соціальна робота з молоддю в Україні Соціальна робота з молоддю в Україні має давню історію і ґрунтується на основних підходах і напрямках соціалізації особистості, які сформувались на основі теорії соціальної педагогіки. Соціальні перетворення в державі, кризовий стан економіки і зміни у суспільному житті спричинили необхідність появи нових соціальних інститутів, уповноважених реалізувати соціальний захист молодих людей, нових напрямків і підходів у соціальній роботі з молоддю, які відповідають потребам і вимогам суспільства, соціальним запитам юнаків і дівчат.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує втілення у життя державної молодіжної політики, є Державний комітет молодіжної політики, спорту і туризму України, який має діяти спільно з іншими міністерствами та центральними органами влади та їхніми структурними підрозділами по роботі з молоддю, а також взаємодіяти з політичними партіями, іншими громадськими об'єднаннями у сфері вирішення молодіжних проблем.
Стратегічні цілі реалізації державної молодіжної політики визначені Декларацією "Про загальні засади державної молодіжної політики в Україні", Законами України "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні", "Про молодіжні та дитячі громадські організації", "Про соціальну роботу з дітьми та молоддю" та іншими нормативно-законодавчими актами. Головною метою соціальної роботи з дітьми та молоддю є створення умов позитивно орієнтованої соціалізації особистості, що сприяє соціальній адаптації та самореалізації молодого покоління в інтересах особистості й суспільства. Соціальна робота передбачає взаємодію двох пріоритетних аспектів діяльності держави: соціальна опіка, надання різних видів допомоги різним категоріям молоді і діяльність соціальних інституцій, спрямована на розкриття творчого потенціалу молоді.
Соціальна робота з молоддю здійснюється відповідно до основних напрямів державної політики. Найважливішими з них є: визначення правових засад соціальної роботи з дітьми та молоддю; розроблення та реалізація державних, галузевих, регіональних програм соціального становлення і соціальної підтримки дітей та молоді; створення сприятливих умов для гармонійного розвитку дітей та молоді, задоволення потреб у добровільному виборі виду діяльності, не забороненому законодавством, активної участі в творчій, культурологічній, спортивній і оздоровчій діяльності; консультування і надання соціальних послуг, соціально-медичної, психолого-педагогічної, правової, інформаційної та інших видів соціальної допомоги; здійснення соціального менеджменту щодо організації діяльності органів виконавчої влади, громадських організацій, спрямованої на подолання соціальних проблем; здійснення соціально-профілактичної роботи щодо запобігання наслідкам негативних явищ та подолання таких наслідків; розроблення та здійснення комплексу реабілітаційних заходів щодо відновлення соціальних функцій, психологічного та фізичного стану дітей та молоді, які зазнали жорстокості, насильства, потрапили в екстремальні ситуації;
Механізмом формування та реалізації державної молодіжної політики в Україні є: законодавча база; щорічні слухання у Верховній Раді України про становище молоді та доповідь з цього питання Верховній Раді України, Президентові України, структурні підрозділи, що займаються проблемами молоді, в органах державної влади та управління всіх рівнів; соціальні служби для молоді; громадські молодіжні об'єднання; цільові комплексні програми; цільові кошти на фінансування молодіжної соціальної політики, залучені матеріальні та фінансові ресурси підприємств, організацій і установ, об'єднань громадян, діяльність спеціальних молодіжних фондів.
Завданнями суб'єктів соціальної роботи з дітьми та молоддю в Україні є: надання різноманітних соціальних послуг, соціально-медичної, психолого-педагогічної, правової, інформаційної, матеріальної та інших видів соціальної допомоги, консультування дітей та молоді; розроблення та здійснення системи заходів зі створення умов, достатніх для життєдіяльності різних категорій дітей та молоді; розроблення та здійснення реабілітаційних заходів щодо відновлення соціальних функцій, морального, психічного та фізичного стану дітей та молоді, пристосування їх до безпечних соціальних та інших умов життєдіяльності, а також надання допомоги дітям, молоді, які зазнали жорстокості та насильства, потрапили в екстремальні ситуації; здійснення міжнародного співробітництва, вивчення і поширення передового міжнародного досвіду з питань соціальної роботи з дітьми та молоддю;