Соціальні мережі: виклик для сучасного учителя чи метод ефективного навчання (на прикладі застосування на уроках географії)

Про матеріал
Опис досвіду роботи учителя інформатики, географії на тему: "Соціальні мережі: виклик для сучасного учителя чи метод ефективного навчання (на прикладі застосування на уроках географії)".
Перегляд файлу

Управління освіти Чугуївської міської ради

Комунальний заклад «Клугино-Башкирівський ліцей»

Чугуївської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

Обласний фестиваль «добрих практик» освітян Харківщини

«Майстри педагогічної справи презентують»

 

 

Номінація «Географія, економіка»

Соціальні мережі: виклик для сучасного учителя чи метод ефективного навчання (на прикладі застосування на уроках географії)

 

 

 

Автор:

Лімачко Валентина Володимирівна,

учитель географії, інформатики,

вищої кваліфікаційної категорії,

«Старший учитель»

 

 

 

 

Чугуїв-2022

Соціальні мережі: виклик для сучасного учителя чи метод ефективного навчання (на прикладі застосування на уроках географії

          Сучасний світ здається неможливим без використання телефонів, комп’ютерів, гаджетів із доступом до мережі Інтернет. Якщо двадцять років тому молодь використовувала бібліотеки для пошуку необхідної для навчання інформації, то сьогодні школярі не уявляють життя без пошукової мережі Google. Напевно, кожен учитель хоч раз чув таку відмову: «Не зробив домашнє завдання, тому що світло вимкнули». Чи варто взагалі зазначати, що майже всі батьки школярів мають чати в Viber, діти – чати в Telegram, вчителі є учасниками багатьох вчительських спільнот у Facebook і т. д.

          Поміж усіх доступних простому користувачеві Інтернет-ресурсів найпопулярнішими є соціальні мережі, що виконують функції підтримання спілкування, обміну думками, отримання інформації.

Скільки соціальних мереж існує сьогодні? «Великих» налічується близько тридцяти і їх кожного року стає все більше та більше.  Найпопулярніші — Flickr, LinkedIn, Foursquare, Pinterest, Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp. 

Соціальні мережі для сучасного учителя – виклик часу чи метод навчання?  Щоб відповісти на поставлене запитання,  необхідно розглянути приклади соціальних мереж, якими активно користуються учні та з’ясувати їхні можливості для освітніх цілей.

Перша соціальна мережа, яку розглянемо – це  Facebook (додаток 1).

Facebook був заснований у 2004 році Марком Цукербергом. Наразі ця соціальна мережа міжнародна, доступна практично в кожному куточку Землі. Реєстрація у Facebook абсолютно безкоштовна. Facebook — це одна з найбільших соціальних мереж у світі: 2,5млрд користувачів.  Facebook — це сервіс, де можна зібрати майже всіх знайомих та друзів та перебувати з ними на зв’язку, відстежувати події їхнього життя. Шукати друзів у Facebook можна за адресою електронної пошти, номером телефону, через імпорт з інших соціальних мереж. Саме тут найбільше висловлюється думок, з’являються заклики до дії. Один із корисних інструментів — можливість створення заходів і запрошення туди ваших учнів. Facebook надає можливість створювати: особистий профіль,  бізнес-сторінку, групу.

          Отже, соціальну мережу Facebook можна використовувати для групового навчання (для роботи в навчальних міні-групах), персонального навчання (для самоосвіти учителя), випадкового навчання (можливість пізнавання нової інформації); внутрішньошкільного навчання (використання з метою інформування щодо функціональної діяльності закладу освіти), і головним є те, що правила допоможуть учителю та учням  убезпечити себе від загроз, які, на жаль, є у віртуальному світі (наприклад знищення інформації).

          Приклад застосування Facebook у освітніх цілях демонструється у додатках 2-3.

         Друга соціальна мережа, яку розглянемо – це  Instagram (додаток 4).

Instagram — місце, де люди розповідають свої історії за допомогою фотографій. Поряд з особистими обліковими записами, реєструється дедалі більше комерційних акаунтів (бренди одягу, магазини випічки, декору тощо).

Якщо вам потрібно візуалізація подій, то Instagram є чудовим майданчиком для того, щоб показати, чим ви займаєтеся й чому це важливо.

 В освітній діяльності Instagram може ефектно представити роботу учня, її продемонструвати широкому колу осіб і отримати вподобайки «лайки». Відповідно до кількості «лайків» учитель може оцінити роботу відповідно до певного рівня.

 В Instagram, як і у Twitter, можна використовувати хештеги — слова-мітки, що допоможуть вам фільтрувати пости за темами. Хештег - це слово-мітка із символом # на початку, що використовують для фільтрації повідомлень за темами в соціальних мережах і блогах.

 Приклад застосування Instagram у освітніх цілях демонструється у додатках 5 - 8.

 Третя соціальна мережа, яку розглянемо – це  Twitter (додаток 9).

 Twitter — це зручний інструмент, за допомогою якого можна стежити за новинами, а також оперативно ними ділитися. Якщо Facebook — це соціальна мережа «про людей», то Twitter — це соціальна мережа «про події». Якщо важливо оперативно інформувати свою цільову аудиторію, обирайте Twitter. У Twitter є і звичайні облікові записи, і верифіковані, помічені спеціальною позначкою, що допомагає вберегти користувачів від шахраїв. До речі, окрім коротких текстових повідомлень ви можете публікувати фотографії, відео, вести прямі відео трансляції. Отже, Twitter, як і Facebook можливо активно використовувати для навчання. Twitter дозволяє в швидкий спосіб розміщувати свої оголошення та нагадувавання для класу, а також у режимі реального часу надавати інформацію про різні екскурсії, заходи, розклад уроків, обрану тему. Наприклад, клас обговорює поточні події або певну тему. Twitter може надати актуальну інформацію, ліквідуючи необхідність масштабного пошуку. Слідуючи експертним каналам у певній галузі чи навіть хештегам, учні можуть більше дізнатися про те, що відбувається у світі. В подальшому інформацію можливо використовувати для учнівських проектів.

          Приклад застосування Twitter у освітніх цілях демонструється у додатку 10.

Четверта популярна соціальна мережа серед учнів, яку розглянемо – це  WhatsАpp (додаток 11).

WhatsApp – месенджер для смартфонів, який дозволяє пересилати текстові повідомлення (дописи), зображення, відео та аудіо.  Якщо ви ще не маєте номерів телефонів учнів, створіть універсальне посилання, за яким вони зможуть почати з вами бесіду у WhatsApp. Ви можете опублікувати це посилання на своїй сторінці у Facebook, надіслати електронною поштою чи через інші приватні канали зв'язку. WhatsApp дозволяє ділитися навчальними матеріалами у формі текстових і голосових повідомлень, заохочувати учнів до обговорення, як ви це робите під час очного освітнього процесу. Можливо використовувати списки розсилки, щоб надсилати завдання кільком учням одночасно. Повідомлення розсилки отримають лише контакти, які додали ваш номер в адресну книгу свого телефона. Їхні відповіді надходитимуть лише вам, тож так ви можете отримувати виконані завдання.          Продовжуйте проводити навчальне заняття, наче ви перебуваєте в класі, за допомогою групових аудіо- й відеодзвінків. Діліться цікавими моментами свого життя поза освітнім процесом, публікуючи оновлення статусу. Щоб швидко й ефективно керувати великою кількістю повідомлень у WhatsApp на комп'ютері, використовуйте WhatsApp Web.

Приклад застосування Instagram у освітніх цілях демонструється у              додатку 12.

       Отже, для сучасного учителя, соціальні мережі є важливим методом навчання учнів, тому що:

- спілкуючись зі своїми вихованцями «на їхній території», учитель стає ближче до дітей, це поліпшує, полегшує комунікацію і взаєморозуміння;

 - через соціальні мережі зручно поширювати електронні книги, підручники, посібники та додаткові матеріали, яких немає в бібліотеці;

- перебуваючи перед екраном монітора, а не перед аудиторією, сором’язливі учні почуваються спокійніше, вони охочіше контактують;

- розгляд й аналіз теми, порушеної на уроці та не з’ясованої до кінця, може бути перенесений в онлайн-режим, через Інтернет учитель зможе давати завдання, консультувати, відповідати на ці запитання;

- розроблення спільного проекту в онлайн-режимі забезпечить постійний доступ до оприлюднення результатів,  дасть змогу керівникові відстежувати і контролювати його хід;

- можна записувати і викладати аудіо- та відеофайли з лекціями або просто цікавими фактами, зазначивши ключові слова, легко знайти чималу кількість навчальних записів потрібної тематики;

- іноді учень не здатний відвідувати заняття, або через певні обставини навчання його переведено в дистанційний режим, у Facebook та Instagram існує такий корисний інструмент як «онлайн-трансляція» (прямий ефір або відео наживо). За його допомогою можна провести «живий» урок на відстані; - через соціальні мережі можна організовувати не тільки навчання, але й культурне життя: обговорювати проведення шкільних заходів, планувати спільні відвідини музеїв, виставок, театрів, ділитися враженнями, фотографіями, відеозаписами.

- через зайнятість батьки не завжди повністю інформовані про успіхи своїх дітей, тому, крім контакту з вихованцями, учитель через соціальні мережі може спілкуватися з батьками.

- для підвищення своїх професійних якостей учитель може здійснювати самоосвіту, використовуючи соціальні мережі: читати статті, брати участь у вебінарах, обговореннях і т.д.

 

 

Додаток 1

 

Описание: Facebook — увійдіть або зареєструйтеся

 

Рис 1. Логотип соціальної мережі Facebook

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Приклад виконання домашнього завдання з географії за допомогою соціальної мережі «Facebook»

 

 

 Додаток 3

 

Приклад інформування учнів закладу освіти за допомогою соціальної мережі «Facebook»

Додаток 4

 

Описание: Как удалить или заблокировать аккаунт Instagram на время - 1C-UMI

Рис 2. Логотип соціальної мережі Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

 

Приклад засвоєння навчальних матеріалів з географії за допомогою соціальної мережі «Instagram»

Додаток 6

 

Приклад виконання домашнього завдання з географії за допомогою соціальної мережі «Instagram»

 

Додаток 7

 

Приклад виконання домашнього завдання з географії за допомогою соціальної мережі «Instagram»

Додаток 8

 

 

Приклад виконання домашнього завдання з географії за допомогою соціальної мережі «Instagram»

Додаток 9

 

 

Описание: Твиттер: что это за сайт и как пользоваться этой социальной сетью

 

 

Рис 3. Логотип соціальної мережі Twitter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 10

 

 

 

 

 

Приклад виконання домашнього завдання з географії за допомогою соціальної мережі «Twitter»

 

 

Додаток 11

 

Приложения в Google Play – WhatsApp Messenger

 

Рис 4. Логотип соціальної мережі WhatsАpp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 12

 

 

Приклад виконання домашнього завдання з географії за допомогою соціальної мережі «WhatsApp»

 

doc
Додано
13 квітня 2022
Переглядів
1175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку