ТЕМА № 2: ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ СОЦІОЛОГІЧНОЇ НАУКИ
ПЛАН
1. Основні етапи розвитку соціології як науки:
- протосоціологічний період;
- академічний період;
- новітній період.
2. Концептуальні напрями сучасної західної соціології.
3. Соціологічна думка в Україні.
Три історичні стадії пізнання суспільства:
Чинники, що сприяли виникненню соціології:
І. Соціальні умови:
1. Ріст промисловості.
2. Загострення соціальних конфліктів.
ІІ. Теоретичні передумови:
Етапи становлення соціології як науки:
Етап |
Представники |
Характерні ознаки |
Протосоціологічний період |
||
Античний період І тис. до н. е. — IV ст. н. е |
Демокріт, Платон, Аристотель |
• на початкових етапах політична і соціальна думка розвивалася на основі релігійно-міфологічної свідомості, пізніше - на основі епосу, а потім - на основі історичних хронік • відсутність розмежування суспільства і держави • Демокріт стверджував, що цивілізоване суспільство було створене шляхом задоволення потреб людей. Найважливішою умовою життя людей вважав поділ праці, результати якого оцінював з погляду інтересів рабовласницького класу. Платон вважав, що більшість людей завдяки лише власним зусиллям не можуть наблизитися до досконалості, що зумовлює існування держави і законів. Створив власну теорію соціальної стратифікації. Соціальна структура суспільства створювалась внаслідок дії надлюдського розуму. Держава - ідеократія. Ідеальна держава створена не в інтересах індивіда, а заради цілого, самої держави, поза якою індивід не існує. Аристотель: першим елементом будь-якої історичної одиниці є родова община. Держава - об'єднання родових громад. Інший основний елемент держави - рабство. Поза державою залишаються або морально нерозвинені істоти, або надлюдина. |
Середньовіччя V - середина XІVст. |
Фома Аквінський, М. Падуанський, Данте Аліг‘єрі, Франческо Петрарка, Л. Бруні, В. Лоренно |
• головним джерелом знань про світ, природу, людину та суспільні відносини стає релігія, що поставила собі на службу науку • догматичний тиск, насамперед, з боку католицтва, схоластичність, метафізичність свідомості • єретичні рухи народних мас (богомоли, катари, альбігойці), які виражали соціальний протест проти існуючої католицької церкви та феодально-кріпосницького ладу. Фома Аквінський виводить ієрархію форм світу: від Бога — чистого розуму — до духовного світу і матеріального, де вищі форми дають життя нижчим. Так само будується й суспільство: піддані підкоряються царям і світській владі на основі законів, як природних і писаних, так людських і божественних. Людська воля має підкорятися волі Бога; порушення феодальних законів є тяжким гріхом. |
Доба Відродження XV- XVІІст. |
Т. Мор, Т. Кампанелла, Н. Макіавеллі, Ж. Боден, М. Лютер, Ж. Кальвін, Г. Гроцій, Ф. Бекон, Дж. Локк, Т. Гоббс, Б. Спіноза |
У центрі світоглядних, естетичних конструкцій знаходиться людина, а гуманізм — своєрідне світське вільнодумство — витісняє догматизм церкви, схоластику. Повага до гідності людини, визнання пріоритету її прав, необхідності її гармонійного розвитку і соціального буття були в цей час провідними. • у XVII ст. особливого значення набувають концепції природного права та суспільного договору • Т. Гоббсом була розвинена договірна теорія виникнення і сутності держави • одним з перших в європейській науці до ідеї розмежування держави і суспільства прийшов Дж. Локк. |
Епоха Просвітництва XVIII - перша пол. XIX ст. |
Ж.-Ж. Руссо, Ж. Мельє, Мореллі, Л.-М. Дешан, Ф. Пізо, О. Т‘єррі, Л. П‘єр, Т. Джефферсон, О. Гамільтон, Б. Мандевіль, Д. Юм, Ш. -Л. Монтеск‘є, Д. Дідро, П-А. Гольбах, К-А. Гельвецій |
• загалом концепції першої половини XIX ст. можна розділити на три напрями: 1) консерватизм, який критикував зміни у суспільстві з позиції минулого, 2) лібералізм, що відстоював принципи буржуазного активізму та раціоналізму; 3) утопічний соціалізм, спрямований на пошук нового справедливого суспільного ладу |
Академічний період |
||
Сер. XIX — поч. XX ст. |
О. Конт, Г. Спенсер, К. Маркс, Е. Дюркгейм, Т. Бокль, К.Гаусхофер, А. Шеффле, Л-Ф Уорд, В. Мак-Дугал, Г. де Тард, М. Вебер, В.-Ф. Парето |
• окреслюється предмет соціології, сформульовано її закони • пояснюються фундаментальні категорії соціології. • особлива увага вчених зосереджується на аналізі понять «соціальний організм», «соціальна система», «соціальна динаміка», «позитивна наука» тощо. • мислителі другої половини XIX ст. були впевнені у невідворотності соціальної еволюції, визнавали закономірность всього існуючого, точність висновків. |
Новітній період |
||
перші десятиліття XX ст. - і до цього часу |
М.Вебер, П. Сорокін, Т. Парсонс, Р. Мертон, Дж. Мід, Р. Парк, Ф. Знанецький, А. Турен, Ю. Габермас, Т. Лукман, |
• стрімко розвиваються немарксистські концепції суспільного розвитку. • розквіт "малих соціологій" - соціологій середнього рівня: соціології міста, соціології індустріального суспільства, соціології культури, соціології політики, соціології конфліктів, соціології девіацій, соціології адаптацій, соціології інтимності, тендерної соціології, соціології книги та ін. • бурхливого розвитку набуває прикладна соціологія, удосконалюється методика й техніка конкретних соціологічних досліджень. • з'являються та швидко поширюються ефективні методики здійснення емпіричних досліджень. • проводяться моніторингові дослідження, започатковуються ґрунтовні електоральні дослідження. |
Основні соціологічні парадигми XIX - початку XX ст.
Основні соціологічні парадигми XX століття:
6. Теорія ієрархії потреб (А. Маслоу):
- при задоволенні різноманітних потреб людей існує певна черговість (ієрархія) потреб;
- поведінка індивіда в кожний даний момент визначається найбільш важливою потребою.
7. Структурний функціоналізм (Т.Парсонс):
соціальна система – це система дій дійових осіб:
3. Соціологічна думка в Україні.
Українські автори та твори |
Період теоретичних розробок |
Основні соціологічні ідеї |
Іларіон «Слово про закон і благодать»; Нестор «Повість временних літ»; Володимир Мономах «Повчання» |
Київська Русь XI—XIII ст. |
♦ Самостійність Русі, її захист ♦ Єдність та незалежність Русі ♦ Моральні принципи, настанови на справедливий соціальний устрій, громадянський мир ♦ Взаємна допомога у боротьбі з ворогами ♦ Місце та роль держави ♦ Славиться хрещення Русі ♦ Церковно-державні відносини |
Д. Наливайко, І. Вишенський, П. Могила, Ф. Прокопович, Ю. Рогатинець |
Запорізька Січ. Національно - визвольна боротьба XV— XVII ст. |
♦ Демократизм, справедливість, свобода, рівність ♦ Турбота про соціальний розвиток освіти, виховання ♦ Боротьба проти соціально-церковного гніту ♦ Самостійність та незалежність України ♦ Національний патріотизм ♦ Завдання держави: забезпечення потреб людини |
Г. Сковорода |
XVIII ст. |
♦ Рівність між людьми (матеріальна і духовна натура світів) ♦ Права людини на щастя та свободу (теорія трьох світів) ♦ Виховання людини через самовиховання ♦ Самореалізація індивіда через «сродну працю» |
М. Драгоманов, І. Франко, П. Юркевич, В. Лесевич, К. Ганкевич, О. Стронін та інші |
Кін XІX – поч. XX ст. |
♦ Рівність та справедливість, самоврядування ♦ Конституційне право людини та суспільства ♦ Прогнозування соціально-демографічного розвитку, національне |
М. Грушевський «Початки громадянства (генетична соціологія)» |
Початок XX ст. |
♦ Сутність суспільства та його ґенеза ♦ Трансформація суспільства від традиційних форм до індустріальних ♦ Спеціалізація праці та перетворення людини ♦ Якісні характеристики української нації ♦ Необхідність незалежної, національної церкви |