Тема: "Соловей" Г.К. Андерсен.
Система образів
Мета: продовжити знайомство учнів із творчістю Г.К.Андерсена; ознайомитись зі змістом казки «Соловей»; розкрити суть протиставлення «справжнього» і «штучного»; розвивати навички виразного читання, виділення головного, переказ і коментування ключових епізодів; виховувати любов і повагу до мистецтва, естетичні смаки учнів.
Обладнання: портрет Г.К. Андерсена, ілюстрації до казки "Соловей", роздатковий матеріал для роботи в групах, фонозапис співу солов'я, "чарівна" торбинка (із речами, які "належать" героям казок Анденрсена)
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Слово вчителя
Ганс Крістіан Андерсен - данський письменник, казкар, автор відомих у всьому світі казок «Непохитний олов'яний солдатик», «Гидке каченя», «Снігова королева», «Дюймовочка» та інших. Казки Андерсена перекладені більш ніж 150 мовами світу, вони стали основою для численних екранізацій, мультфільмів, театральних постановок, балетів тощо.
Пам`ятаєте казкову історію про гидке каченя, яке всі зневажали, ображали і яке потім перетворилося на прекрасного лебедя? Так було і в житті Ганса Крістіана Андерсена, який народився в бідній сім’ї і, не маючи коштів для здійснення мрії, наполегливо працював, учився, шукав своє покликання, фантазував, писав, поки нарешті не досяг успіху й не став одним із кращих казкарів світу. Вдячні читачі ще за життя казкаря поставили йому пам’ятники, причому не лише йому, а й казковим героям, що вийшли з-під його пера. До цього часу існує висока міжнародна премія імені Г. К. Андерсена за найкращу дитячу книгу.
Розповіді учнів про письменника.
Гра "Речі із торбинки".
Чого навчають, чим приваблюють казки Андерсена?
(Горошина - "Принцеса на горошині", жмут кропиви - "Дикі лебеді", ліжко Дюймовочки в горіховій шкаралупі, велика сніжинка, скалки дзеркала - "Снігова королева", паперовий кораблик -"Стійкий олов'яний солдатик", велика голка - "Циганська голка", ялинка...)
Слово учителя
Надзвичайна привабливість казок Андерсена криється в чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, в умінні у звичайнісіньких предметах та подіях бачити казку. Андерсен як справжній чарівник легко проникав у душу дитини, чоловіка, жінки, простого садівника й знатного пана, дрібного чиновника й придворного вельможі. Навіть там, де автор бачив недосконалість, прагнув відшукати хоч щось гарне, бо вірив, що добро існує в усьому. Отже, як і герої народних казок, і персонажі казок інших письменників, герої Андерсена вчать добра й справедливості, віри в майбутнє, уважного ставлення до кожної людини, милосердя та співчуття до слабших.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Казковий світ допоможе нам збагнути красу ,яка нас оточує і зрозуміти силу Мистецтва.
Слово вчителя.
Соловей - невеличка пташка коричнево-сірого кольору.
Попри звичайний вигляд спів пернатого неповторний. Соловей дуже моторний і спритний, його побачити серед природи дуже важко. Тільки солов'їні трелі вкажуть, що він десь поблизу. Птахи перелітні, з вирію повертаються пізно навесні. Співають від весни до початку літа. Потім зайняті клопотами про пташенят. Співає птах дуже старанно. Сидить непорушно, тільки тремтить його горлечко. Кожний соловей має свою особисту пісню.
Цікаво, що за солов'їним співом люди здавна роблять погодній прогноз. Якщо навесні пернатий співає всю ніч, значить буде тепла сонячна погода.
- To ж давайте переселимося у світ казки, яка так і називається "Соловей"
IV. Poбoma по темі уроку
Робота з текстом
- Де відбувається дія казки?
- Чи дійсно те, що "богдиханів палац був найкращий у світі"?
- Давайте звернемо увагу на те, із чого був зроблений палац.
- A де ж починається справжнє життя?
- Знайдіть опис місць, де живе соловей?
- Чи знав імператор, що в його володіннях живе соловей?
- A хто знав про це?
2. Слово вчителя. He здається вам, що соловей і мешканці палацу живуть по - різному, в різних світах? Щоб відповісти на питання: чим відрізняється життя солов'я від життя імператора попрацюємо в групах.
3.Робота в групі
Зачитати:
Дівчинка: «Господи, чого ж бо я не знала соловейка! Я його слухаю, коли іду провідати свою хвору маму. Він так чудово співає, ніби мене цілує мама»
Рибалка: Я, убогий рибалка, кожної ночі іду витягати невода. Як заслухаюся співом соловейка, то й про свої злидні забуваю. Господи, як же гарно!.
Імператор Японії: «Я імператор Японії милувався красою богдиханового палацу, дивовижними квітами його саду, але найкращий за все соловейко».
Висновок: Живий соловей зовні не дуже гарний, але він – творіння природи, а живий голос – справжнє й вільне мистецтво, і хочеться сподіватися, що воно виправить усі пороки й недоліки людей.
Бесіда
- Але подивимося, що було далі.
-Як спів соловейка вплинув на богдихана ? (зачитайте уривок з тесту с.86 1 азац)
-Що сталося із смерттю, яка сиділа на серці імператора? ( уривок з тексту с. 90 2 абзац)
-Що зрозумів імператор? Красу і силу справжнього мистецтва.
Асоціативний диктант (учні записують слова, котрі, як їм здається, близькі до образу справжнього солов’я).
Ми вже з вами говорили і підбирали слова, які асоціюються з солов’єм. Давайте продовжимо та запишимо ще і ті які зв’язані з нашим казковим солов’єм( весна, сонце, гарний настрій,.. Доброта, співчуття, милосердя, щирість, )
Запитання:
Заключне слово вчителя
Казка допомагає нам зрозуміти справжню силу мистецтва, а ще те, що мистецтво повинне бути вільним і воно сильніше смерті. Лише жива душа, милосердя та співчуття стають запорукою справжньої краси.
Справжнє мистецтво зачіпає за живе i змушує відгукуватися усім серцем, i лише воно може виявитися сильнішим за смерть. Мистецтво – дивна сила.
У казки вражає й перемагає істинна, вільна краса всього живого і справжня непереможна сила та краса справжнього мистецтва.
Милуйтися природою, насолоджуйтесь співом птахів, шелестом трав, красою мистецтва в різних його проявах ї тоді у вашій душі завжди буде співати соловейко!
VІІ. Домашнє завдання:
Написати твір- мініатюру за темою: «Велика сила маленької пташки».