План-конспект уроку з біології у 8-Б класі
Підготувала студент-практикантка Хандюк Т.В.
Учитель біології Яловенко В.В.
Тема: «Соматична та вегетативна нервова система».
Мета:
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Тип уроку: комбінований урок.
Методи і методичні прийоми:
Обладнання й матеріали: ноутбук, проектор, підручники, таблиці-слайди.
Основні поняття і терміни уроку: соматична та вегетативна (автономна) нервова система, симпатичний та парасимпатичний відділи вегетативної нервової системи.
Література:
Для учня:
Для вчителя:
Структура уроку
І. Організація класу до уроку (1 хв).
Добрий день, діти! Вітаю вас і сподіваюся на продуктивну роботу на сьогоднішньому уроці.
Відкриття – це 10% натхнення і 90% праці. (Т.Едісон)
ІІ. Перевірка домашнього завдання (12 хв).
Вікторина “Фортуна”
Учні називають номер від 1 до 31, а вчитель задає учневі питання під цим номером у конспекті, хоча в той же час на слайді у випадковому порядку дані питання подані без номерів. 31-ше питання – “джокер”. Тобто учневі необхідно на “німому” малюнку назвати і показати складові головного мозку.
Питання:
ІІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв).
Учень виконує на дошці схематичний малюнок рефлекторної дуги.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв).
Або ж інший випадок… Уявіть собі прогулянку по горбистій місцевості. Поки дорога проходить по її рівнинній частині, і ви йдете не поспішаючи, дихання рівно і серце б’ється спокійно. Потім дорога пішла в гору і, як тільки це сталося, ваше тіло стало виконувати додаткову роботу, що приводить до комплексу змін: почастішання дихання і скорочень серця, прискорення розпаду білків, жирів і вуглеводів і так далі.
Які системи регулюють відповідні зміни у нашому організмі?
! Соматична та вегетативна нервові системи у першому та другому випадку відповідно.
От саме про ці нервові системи ми сьогодні з вами і поговоримо
Отже тема нашого уроку: «Соматична та вегетативна нервова система».
На вашу думку, що ми повинні зробити на сьогоднішньому уроці?
Давайте сформулюємо мету нашого уроку: розширити та закріпити знання про соматичну та вегетативну нервову систему , відділи вегетативної нервової системи та їх роботу; визначити як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції.
IV. Вивчення нового матеріалу. (22 хв)
План уроку:
Як ви же знаєте, що за функціональними властивостями нервову систему поділяють на соматичну і вегетативну (або автономну).
По ходу викладу матераілу записується схема:
Діти, пригадайте, яка між ними різниця?
Соматична нервова система (від грецього soma — тіло) – частина нервової системи, що іннервує м'язи тіла; забезпечує сенсорні і моторні функції організму. Або по-іншому, соматична НС охоплює ті відділи Ц і ПНС, які інервують опорно-руховий аппарат і забезпечують чутливість нашого тіла (дотикову, больову, температурну).
Разом з вегетативною нервовою системою формують периферичну нервову систему.
Функції соматичної нервової системи:
Усі рухи (мимовільні та довільні), які організм здійснює для своїх потреб, регулюють сруктури центральної нервової системи. Складні рухи забезпечують вищі рухові центри, розташовані в мозочку, середньому мозку, підкіркових ядрах і корі великих півкуль кінцевого мозку. Кожен з цих центрів регулює відповідні рухи.
Соматична нервова система містить два основних типи нейронів:
Нейрони соматичної нервової системи тягнуться від центральної нервової системи прямо до м'язів і рецепторів. Тіло нейрона знаходиться в центральній нервовій системі, а аксони тягнуться далі, поки не досягають шкіри, органів почуттів або м'язів.
Соматична нервова система включає в себе також рефлекторні дуги, що відповідають за неусвідомлені дії (рефлекси). За допомогою рефлекторних дуг, м'язи рухаються без сигналів від головного мозку. Це трапляється тоді, коли нервові шляхи з'єднуються безпосередньо зі спинним мозком. Деякі приклади дії рефлекторних дуг: ви швидко відриваєте руку від гарячої каструлі чи несвідомо піднімаєте ногу, коли лікар б'є вас по коліну.
Вегетативна (автономна) нервова система – це частина периферичної нервової системи, що регулює діяльність внутрішніх органів, залоз, судин, гладеньких та довго смугастих м’язів, а також керує процесами обміну речовин.
Основною функцією автономної нервової системи є підтримання гомеостазу – динамічної сталості внутрішнього середовища організму.
Діти, як ви думаєте, чому вегетативну нервову систему також називають автономною?
(Тому що регуляція відбувається несвідомо, бо більшість функцій, які вона регулює, не можуть бути викликані та припинені свідомо. Саме тому ця частина нервової системи інакше називається автономною).
Завдяки цій властивості життєво важливі органи (серце, кровоносні судини, шлунок та легені) не припиняють виконувати свої функції навіть тоді, коли людина непритомніє.
Вегетативна нервова система складається з рухових волокон і не має власних чутливих. Подразнення до центральної ділянки вегетативної нервової системи передаються по нервах, спільних для неї та соматичної системи.
Вищим центром контролю вегетативної нервової системи є гіпоталамус.
Найпростіша рефлекторна дуга соматичної нервової системи складається з двох нейронів, а автономної – з трьох (є вставний нейрон); її еферентна ланка складається не з одного, а з двох нейронів.
Вправа «Знайди відмінності»
Спираючись на поданий матеріал, давайте порівняємо рефлекторні духи соматичної та вегетативної НС
Рефлекторні дуги соматичного (а) і вегетативного (б) рефлексів: 1 — шкіра; 2 — чутливий нейрон; З — інтернейрон;
4 — мотонейрон; 5 — м"яз; 6 — внутрішній орган; 7— чутливий нейрон; 8 — інтернейрон; 9 — ефекторний нейрон 1-го рівня; 10 — ганглій.
Вегетативна нервова система складається з двох відділів, що справляють протилежну дію на органи і тканини організму - симпатичного та парасимпатичного.
Нервові волокна симпатичної нервової системи виходять з головного та спинного мозку. Ганглії (нервові вузли) розташовані поряд зі спинним мозком.
Нервові волокна парасимпатичної нервової системи також виходять з головного та спинного мозку, а ганглії розташовані поряд з органом, діяльність якого вони регулюють.
Схема будови вегетативної (автономної) системи:
Запам'ятайте!
Особливостями іннервації, яку здійснюють симпатична і парасимпатична частина вегетативної НС є те, що вона здійснюється за участі двох нейронів. Тіло одного з них (першого) хводить до складу нервових центрів ЦНС, тіло другого – за її межами.
Перші нейрони симпатичного відділу ВНС розташовані в грудних і поперекових сегментах спинного мозку, а їх аксони належать до складу спинномозкових нервів. Одна група симпатичних гангліїв утворює симетричні ланцюжки по обидві сторони хребта, інші ганглії розміщуються ближче до робочих органів. Такі ганглії, наприклад, утворюють сонячне сплетіння, розташоване в черевній порожнині. Аксони ефекторних нейронів, що виходять з симпатичних гангліїв, іннервують усі без виключення внутрішні органи.
Перші нейрони парасимпатичного відділу ВНС розміщуються в стовбурі головного мозку і в сегментах крижового відділу спинного мозку. їх аксони виходять у складі чотирьох пар черепно-мозкових нервів і крижових спинномозкових нервів. Головний нерв парасимпатичного відділу — блукаючий, він передає команди до багатьох органів.
На відміну від симпатичних нервових вузлів, парасимпатичні розташовані поблизу або у товщі органів, які вони іннервують.
Симпатичний відділ автономної нервової системи посилює діяльність організму в умовах, що потребують мобілізації фізичних, розумових та емоційних зусиль, а парасимпатичний – забезпечує відновлення ресурсів, витрачених під час роботи.
Тож на органи вони діють протилежно, але при цьому взаємодіють між собою.
Проблемне питання:
Яке має значення те, що дія симпатичного та парасимпатичного відділів ЦНС здійснює протилежну дію?
Завдання для учнів:
На с.188-189 підручника опрацювати таблицю
V. Узагальнення та систематизація знань.
VІ.Виставлення оцінок (2 хв).
VІІ.Домашнє завдання (1 хв)
1