Міністерство освіти і науки України
Донецька обласна державна адміністрація
Департамент освіти і науки
Державний професійно-технічний навчальний заклад
«КРАМАТОРСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ»
ЗАТВЕРДЖУЮ:
Методист
________Л.А Мірошниченко
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ
з предмета «Захист Вітчизни»
на тему: «Спеціальні засоби індивідуального захисту шкіри. Призначення, склад, правила користування»
Розробив викладач
Смирнов Олександр Михайлович
РОЗГЛЯНУТО І СХВАЛЕНО
на засіданні МК «Захисту Вітчизни та фізичної культури і здоров'я»
Протокол № 6 від 31.01.2019 р.
Голова МК_______О.М. Смирнов
м. Краматорськ, 2019р.
Тема уроку: Спеціальні засоби індивідуального захисту шкіри. Призначення, склад, правила користування.
Мета уроку:
навчальна: поглибити знання учнів про пристрій засобів індивідуального захисту шкіри, удосконалювати практичні навички в користуванні засобами індивідуального захисту;
розвиваюча: розвивати в учнів логічне мислення, кращі морально-психологічні якості, опрацювати нормативи з надягання засобів індивідуального захисту шкіри;
виховна: виховувати в учнів спостережливість, відвагу та сміливість.
Місце проведення: кабінет № 32.
Тип уроку: комбінований.
Міжпредметні зв'язки: предмет «Охорона праці», предмет «Історія України».
Матеріальне забезпечення: плакати, спеціальне обладнане: ЗЗК, протигази; підручник «Захист Вітчизни».
Хід урок
І. Організаційна частина - 3хв.
Привітання.
Гімн України.
Прийняття рапорту про наявність і відсутність учнів.
II. Актуалізація знань - 7 хв.
Зробити фронтальне опитування учнів з попередньої теми: "Засоби індивідуального захисту органів подиху. Їх призначення та будова".
Питання попередньої теми:
4. Пристрій протигазу ЦП-5.
5. Як правильно підібрати протигаз, визначення розміру шолому маски?
III. Виклад нового матеріалу - 27 хв.
Засоби індивідуального захисту шкіри підрозділяться за принципом захисної дії на фільтруючі та ізолюючі.
1. Захисний фільтруючий одяг забезпечує надійний захист шкірних покривів від радіоактивних речовин і бактеріологічних засобів. При просоченні водним розчином спеціальної пасти вона забезпечує і захист від отруйних речовин.
Захисно-фільтруючий одяг (ЗФО) складається з бавовняного комбінезону особливого покрою, натільної білизни і двох пар бавовняних онуч. Комбінезон шиють трьох розмірів: перший - при зрості до 160 см , другий - від 160 до 170 см , третій — вище 170 см .
Підручні засоби захисту шкіри. Підручні засоби захисту шкіри в комплекті з засобами захисту органів подиху з успіхом можуть бути використані і звичайні непромокальні накидки й плащі, а також пальто з щільного товстого матеріалу, ватяні
куртки після їхньої герметизації. Голову захищають каптуром, шарфом або звичайною головною хусткою. Одяг повинен бути застебнутий на всі ґудзики, гачки або кнопки, комір піднятий і поверх нього шия щільно обв’язана шарфом, рукави обв'язані навколо зап'ясть тасьмами, низ куртки, піджак заправлений у штани, штани випущені поверх чобіт (бот). Щоб одяг захищав від пар отруйних речовин (ОВ), її просочують спеціальною пастою (ДО-4) або мильно-масляною емульсією. Мильно-масляну емульсію готують із розрахунку 250-300 гр. здрібненого господарського мила на 2 л води, підігрітої до 60-70 С. 0,5 л мінеральної або рослинної олії додають після повного розчинення мила й енергійно перемішують. Костюм поміщають у таз (цебро) із розчином, потім злегка віджимають і сушать на відкритому повітрі. Для захисту ніг можна використовувати гумові чоботи, боти, калоші. При їхній відсутності взуття варто обернути щільним папером, а зверху обмотати тканиною. Для захисту рук можна використовувати усі види гумових або шкіряних рукавичок і рукавиць. Трикотажні, вовняні і бавовняні рукавички захищають тільки від радіоактивного пилу і біологічних засобів .
2. Ізолюючі засоби захисту шкіри: Ізолюючі засоби захисту шкіри виготовляються з повітронепроникних матеріалів, звичайно спеціальної еластичної і морозостійкої прогумованої тканини. Поряд із захистом від радіоактивних і бактеріологічних засобів охороняють шкірні покриви й обмундирування від зараження отруйними речовинами. До ізолюючих засобів захисту шкіри відносяться легкий захисний костюм Л-1, загальновійськовий захисний комплект ЗЗК.
Легкий захисний костюм Л-1 складається із сорочки з каптуром, штанів, що зшитих разом з панчохами, двопалих рукавичок і підшоломника. Розміри Л-1 у залежності від росту людини випускаються трьох розмірів: 1-й - для людей ростом до165 см , 2-й від 165 до172 см , 3-й –вище 172 см. Л-1 використовується в розвідувальних підрозділах ЦЗ і збройних сил.
Загальновійськовий захисний комплект (ЗЗК) складається з захисного плаща ОП-1 і захисних панчіх, рукавичок. Захисні рукавички гумові, зимові — трьох, літні - п'ятипалі. Захисний плащ має рукава й каптур. Плащ випускається п'яти розмірів: 1-й - для людей ростом до 165 см , 2-й - від 165 до 170 см , 3-й - від 171 до 175 см , 4-й - від 176 до 180 см , 5-й - вище 180 см . Підошва захисних панчіх має гумову основу. Панчохи надягають поверх звичайного взуття і кріпляться до ніг за допомогою хлястиків, а до поясного ременя - за допомогою тасьм. Панчохи випускаються трьох розмірів: 1-й - для взуття № 37 - 40, 2-й - № 41 - 42, 3-й - № 43 і більш. Рукавички випускаються двох розмірів.
Загальновійськовий захисний комплект у залежності від того, для яких цілей його використовують, може бути застосований у виді накидки (при захисті від отруйних речовин і бактеріологічних засобів (ОВ і БС)), надягнутим у рукава (при діях на місцевості, зараженої радіоактивними речовинами і бактеріологічними засобами (РВ і БС)) і у виді комбінезона (при діях у осередках ураження, проведення рятувально-євакуаційних робіт)
З. Практичне відпрацювання в надяганні засобів індивідуального захисту шкіри.
Норматив № 3а надягання ЗЗК у вигляді плащу .
А. При надяганні ЗЗК у вигляді плащу подається команда: «Плащ у рукава, панчохи, рукавички надягнуть – Гази» .
Час виконання: відмінно - 3 хв.; добре - 3хв.20сек.; задовільно - 4 хв.
Можливі помилки:
1. При надяганні протигазу допущені помилки:
- При надяганні протигазу учасник не зупинив подих і не закрив очі.
- Після надягання протигазу не зробив різкий видих в маску.
Норматив № 3б надягання ЗЗК у вигляді комбінезону .
Б. При надяганні ЗЗК у вигляді комбінезону подається команда: «Захисний комплект надягнути - Гази ».
Час виконання: відмінно - 4 хв. 40 сек.; добре - 5 хв.; задовільно - 6 хв.
Можливі помилки:
1. При надяганні протигазу допущені помилки:
- При надяганні протигазу учасник не зупинив подих і не закрив очі.
- Після надягання протигазу не зробив різкий видих в маску.
2. Плащ не застебнутий на всі шпелькі.
3. Не прив'язані панчохи, або не закріплені під рукава плаща рукавиці.
IV. Питання для закріплення: 4 хв.
V. Підсумки уроку - 2 хв.
Аналіз діяльності учнів на уроці, оцінювання відповідей.
VI Домашнє завдання - 2 хв
Підручник «Захист Вітчизни», сторінки 265-268
Розглянутий і схвалений на засіданні МК
протокол № 6 від 31.01.2019р. Голова МК
____________О.М. Смирнов
ЗАТВЕРЖДУЮ:
В.о. директора ДПТНЗ «Краматорський центр професійно-технічної освіти»
__________Д.С. Александрова
План відкритого уроку
в групі СШП-16 «Верстатник широкого профілю»
з предмета: «Захист Вітчизни»
Дата проведення уроку:_______
Тема уроку: Спеціальні засоби індивідуального захисту шкіри. Призначення, склад, правила користування.
Мета уроку:
навчальна: поглибити знання учнів про пристрій засобів індивідуального захисту шкіри, удосконалювати практичні навички в користуванні засобами індивідуального захисту;
розвиваюча: розвивати в учнів логічне мислення, кращі морально-психологічні якості, опрацювати нормативи з надягання засобів індивідуального захисту шкіри;
виховна: виховувати в учнів спостережливість, відвагу та сміливість.
Місце проведення: кабінет № 32.
Тип уроку: комбінований.
Міжпредметні зв'язки: предмет «Охорона праці», предмет «Історія України».
Матеріальне забезпечення: плакати, спеціальне обладнане: ЗЗК, протигази; підручник «Захист Вітчизни».
Хід уроку:
№ |
Етапи уроку |
Час |
Засоби |
Діяльність викладача |
Діяльність учнів |
|
|
(хв.) |
навчання |
|
|
|
Організаційний |
|
Журнал |
Вітає учнів. |
Вітають викладача. |
1 |
момент |
3 |
обліку |
Визначає відсутніх. |
|
|
|
|
теоретичного навчання |
Оголошує тему уроку. |
Командир групи доповідає про відсутніх. |
2 |
Актуалізація опорних знань учнів
|
7 |
Запитання по матеріалу пройденої раніше теми. |
Зачитує питання: 1. Назвіть найпростіші засоби захисту органів дихання їх призначення. 2. Пристрій і робота респіратора, визначення розмірів маски. 3. Виготовлення застосування ватно- марлевих пов'язок. 4.Пристрій протигаза ЦП-5.
5. Як правильно підібрати |
Відповідають на питання, сприймають коментарі викладача, доповнюють відповіді.
|
3 |
Закріплення матеріалу пройденої теми |
27 |
Плакати, протигази, ЗЗК, підручник «Захист Вітчизни». |
Викладає новий матеріал: 1 .Захисний фільтруючий одяг. 2.Ізолюючі засоби захисту шкіри 3.Практичне відпрацювання в надяганні засобів індивідуального захисту шкіри. |
Конспектують новий матеріал, відповідають на питання |
4 |
Закріплення матеріалу пройденої теми |
4 |
Запитання для закріплення матеріалу по пройденій темі
|
Видає запитання, завдання. Пояснює їх.
|
Відповідають на питання, сприймають коментарі викладача, доповнюють відповіді.
|
5 |
Підведення підсумків уроку
|
2 |
Журнал обліку теоретичного навчання
|
Підводить підсумки уроку, виставляє оцінки в журнал. |
Сприймають інформацію, роблять висновки. |
6 |
Домашнє завдання
|
2 |
М.М. «Захист Вітчизни» 11 клас. Сторінки 265-268 |
Оголошує і коментує домашнє завдання.
|
Записують домашнє завдання. |
Викладач О.М. Смирнов