КОНСПЕКТ УРОКУ
Тема. Специфіка німецького романтизму і творчість Г. Гейне (9клас)
Мета: ознайомити учнів з характерними рисами європейського романтизму; вчити характеризувати творчість одного з основних представників цього напрямку в німецькій літературі; розвивати навички складання опорного конспекту, увагу, пам’ять; виховувати гуманістичний світогляд.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: Зарубіжна література: підручник для 9 кл./ Н.Р. Міляновська.– Тернопіль: Астон, 2017; ілюстрації
Хід уроку
Вступна частина
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
– Послухайте поезію, вивчену вами раніше. Назвіть автора твору.
Коли настав чудовий май,
Садочків розвивання,
Тоді у серденьку моїм
Прокинулось кохання.
Коли настав чудовий май,
І пташок щебетання,
Тоді я милій розказав
Мою журбу й кохання.
– Пригадайте, що ви вже знаєте про Генріха Гейне. Назвіть збірку, яка принесла поету світову славу («Книга пісень», 1827)
– Німецький поет Генріх Гейне був одним з найвидатніших ліриків 19 століття. У своїх поезіях він зумів бездоганно поєднати фольклорно-пісенну форму з високим романтичним піднесенням.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
– Сьогодні на уроці ми розглянемо специфіку європейського романтизму, його основні риси, а також життя та творчість Г. Гейне, який мав великий вплив на літературу та мистецтво у наступні століття.
Основна частина
ІV. Вивчення нового матеріалу
– Романтичне світобачення виникло на зламі 18 і 19 століть у середовищі німецьких митців. Упродовж кількох десятиліть романтизм поширився всією Європою, потрапив до Америки й охопив різні види мистецтва – літературу, музику, живопис, театр. Митців, які були прихильниками романтичного світобачення, стали називати романтиками.
Прихильники романтизму обстоювали свободу творчості й особистості. Просвітницький культ розуму з початком 19 століття поступився романтичному культу почуттів, а класичні закони і правила – вільній уяві та бурхливій фантазії.
Письменників-романтиків цікавила не будь-яка пересічна людина, а романтичний герой – духовно багата людина, яка гостро переживає свій конфлікт з аморальним і лицемірним суспільством.
Джерелом натхнення для романтиків стала природа. Її романтичні пейзажі відтіняють глибокі настрої та переживання героїв. Також на початку 19 століття в освіченої європейської молоді виник великий інтерес до фольклору. Багато хто з романтиків навіть починав із наслідування народних пісень, наприклад: Г. Гейне. Не менший захват у романтиків викликала середньовічна література (згадайте творчість В. Скотта, роман «Айвенго» 7 клас)
кінець 18 – початок 19 ст.
Німеччина, Англія
Французька буржуазна революція Наполеонівські війни
Романтизм
Романтичний бунт особистості
3. Робота з репродукціями творів «Шедеври Романтизму»
1) Картина «Замок у місячному світлі» Г. Петер
2) Картина «Подорожній над морем туману» К. Д. Фрідріх
3) Картина «Перемога і смерть консула Деция Муса в бою» П. П. Рубенс
– Які з творів образотворчого мистецтва відображають романтичний світогляд? Аргументуйте думку.
4. Робота з підручником с. 56-59 (складання анкети письменника)
Анкета письменника
Орієнтовна анкета, складена учнями
V. Закріплення вивченого матеріалу
Складання сенкану
– Висловте своє ставлення до поета, використавши прийом сенкану
Генріх Гейне
кохання, природа, фольклор
страждає, кохає, оспівує
нерозділене кохання
«Книга пісень»
Заключна частина
VI. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Складання грона «Романтизм»
В. Скотт
буржуазна революція література середньовіччя
бурхливі почуття краса природи
фольклор фантазія
Г. Гейне
VII. Домашнє завдання
Повторити біографію Гейне, виразно читати вірші с. 60-62