СПЕЦІФІКА ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТА «ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА»

Про матеріал
Пропоную вашій увазі описову статтю на тему: СПЕЦІФІКА ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТА «ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА»
Перегляд файлу

СПЕЦІФІКА ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТА «ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА»

Треба дати вчителю волю…

Б.М. Шиян

Розвиток інформаційних технологій, повсюдне використання інформаційних ресурсів, що є продуктом інтелектуальної діяльності найбільш кваліфікованої частини працездатного населення суспільства, визначає необхідність підготовки молодого покоління до активної творчості. Тому стає актуальною розробка певних методичних підходів до використання засобів нових інформаційних технологій для реалізації ідей розвивального та особистісного навчання. 

Досвід упровадження в навчально-виховний процес засобів технічних засобів інформаційних технологій свідчить, що ефективно розв'язувати завдання, поставлені перед професійною освітою, можна на основі застосування зазначених засобів у різних навчальних закладах.

Сучасні комп'ютерні технології спроможні забезпечити передачу знань і доступ до різноманітної навчальної інформації на рівні, а іноді й набагато ефективніше, ніж традиційні засоби навчання, оскільки дозволяють керувати пізнавальним процесом. Інтеграція звуку, зображення та тексту створює нове, надзвичайно багате за своїми властивостями навчальне середовище. Інтерактивні можливості використання комп'ютерних програм дозволяють налагодити і навіть стимулювати зворотній зв'язок, забезпечити діалог і постійну підтримку, що неможливо зробити в більшості традиційних систем навчання.

З поняттям «інформація» нерозривно пов’язане поняття «мультимедіа». Мультимедіа вважають символом сучасного комп'ютерного світу. Мультимедійні технології сьогодні стали найбільш популярним напрямом використання ІКТ у сфері освіти. Мультимедійні технології – інформаційні технології, що забезпечують роботу з анімованою комп'ютерною графікою й текстом, мовою й високоякісним звуком, нерухомими й рухомими зображеннями. Якщо структурувати інформацію, із якою може працювати ММТ, то можна сказати, що мультимедіа – синтез трьох стихій: інформації цифрового характеру (тексти, графіка, анімація), аналогової інформації (мова, музика, інші звуки) та аналогової інформації візуального відображення (відео, фотографії, картинки й ін.).

Аналіз літератури показує, що питання застосування мультимедійних технологій в освіті були розглянуті численними авторами, науковцями й педагогами-практиками (Г. Ацвацатуров, С. Григор'єв, В. Гриншкун, Ю. Єгорова, В. Заболотний, О.Пінчук, О. Чайковська та ін.) у багатьох аспектах мультимедіа як засіб підвищення ефективності навчання в загальноосвітній школі та ПТНЗ, застосування засобів мультимедіа при підготовці спеціалістів, зокрема вчителів, методичні основи створення та застосування мультимедійних педагогічних програмних засобів тощо. Усі автори підкреслюють, що використання мультимедійних технологій дозволяє підвищити інтенсивність та ефективність процесу навчання, розв'язує проблему доступу до нових джерел різноманітної за змістом і формою представлення інформації, що їх застосування в навчально-виховному процесі здатне змінити його суть, але за умови доцільного використання комп'ютера й дотримання основних дидактичних принципів: науковості, систематичності, послідовності, наочності, активності, самостійності тощо [22].  

Із метою удосконалення методики сучасного уроку фізичної культури та на виконання наказу Міністерства освіти і науки від 07.11.2000 р. № 522 «Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності» та наказу Управління освіти і науки від 7 жовтня 2011 р. № 570 «Про експериментальну діяльність у професійно-технічних навчальних закладах області», наказом Донецької обласної державної адміністрації управління освіти і науки № 567 від 09.10.2012 р. вирішено використати сучасні інноваційні технології в процесі фізичного виховання на базі Лиманського професійно-технічного училища.

Через некомпактність звичайного настільного комп’ютера доцільно використовувати планшетний комп’ютер [15, с. 21-23]. Але в процесі впровадження та в умовах безперервного розвитку технологій у світі кількість модифікацій інноваційних засобів зросла – від планшетного комп’ютера 4.3" – 10" до iPod Touch 3.5" (Рис.1). Ця ситуація дозволяє вчителеві за умов динамічного уроку бути більш мобільним і готовим до різних ситуацій (надання страхування під час виконання вправ за рахунок вивільнених рук тощо).

Безымянный

Рис.1 Використання різних модифікацій інноваційних
пристроїв у роботі вчителя фізичної культури

Для розв’язання проблем наочності навчання через використання тримірної графіки, звуку, мультимедіа та відповідних інтерфейсів використовується дистанційне керування за допомогою бездротового зв’язку Wi-Fi (Рис. 2). Саме завдяки бездротовій передачі даних на такі пристрої, як проектор, інтерактивна дошка, принтер, аудіосистема, радіомікрофон значно збагачується арсенал засобів навчання викладача та спрощується питання аналізу якості засвоєння навчального матеріалу.

Безымянный

Рис.2. Дистанційне керування за допомогою бездротового зв’язку Wi-Fi

Безымянный

Рис.3. Створення методичних ресурсів
у мережі на прикладі сайтів та блогів

Через динамічність інформаційних технологій учителеві необхідно систематизувати та узагальнити досить великий обсяг необхідної інформації, а потім довести її до учнів, батьків та колег. Для цього стає в нагоді ще одна можливість Інтернету – створення методичних ресурсів у мережі на прикладі сайтів та блогів (Рис.3). Наявність власного сайту дасть змогу вчителю, крім ретельної підготовки до уроку, використовувати його в процесі навчання, учням та їх батькам стежити за перебігом навчання, а потім взяти участь в обговоренні уроку та домашнього завдання у блозі вчителя [47].

Головна особливість уроку фізичної культури – постановка та аналіз техніко-тактичних дій учнів. Учителеві досить важко дослідити правильність техніки виконання вправ під час навчання через динамічність виконання та значну кількість учнів. Із цією метою використовуються такі можливості планшетного комп’ютера – фото- і відеокамера, спеціальні програми під час вивчення та корекції рухів (Рис. 4).

Безымянный

Рис.4. Використання спеціальної програми Dartfish Express
для відеоаналізу техніко-тактичних дій учнів

Ураховуючи глобальну інформатизацію навчання, від вчителя вимагають не тільки якісного проведення занять, а й здійснювати науково-дослідну діяльність, що спонукає його до постійного розвитку на професійному рівні. На допомогу в такій ситуації приходять такі можливості планшетного комп’ютера: вимірювання рівнів освітлення, шуму, температури, вологості, підключення дротових та бездротових датчиків для вимірювання фізичного стану учня під час навчання (Рис. 5).

Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у галузі освіти й безпосередньо в діяльності вчителя стало загальною необхідністю. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес навчального закладу забезпечить поступовий перехід освіти на новий, якісний рівень. Нові інформаційні технології позитивно впливають на всі компоненти системи навчання: мету, зміст, методи та організаційні форми, засоби навчання, що дозволяють розв’язувати складні та актуальні завдання педагогіки для забезпечення розвитку інтелектуального, творчого потенціалу, аналітичного мислення та самостійності педагогів. Для ефективної модернізації освіти та оновлення технічного арсеналу засобів навчання необхідно оптимізувати реалізацію державних програм, спрямованих на інформатизацію, комп’ютеризацію та оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів, надання всім вільного доступу до мережі Інтернет. Підготовка вчителів до сучасного уроку за допомогою ІКТ є дієвим складником ефективного освітнього менеджменту.

Безымянный

Рис.5. Використання планшетного комп'ютера в науково-дослідних цілях

Підсумовуючи сказане, вважаю, що при організації та проведенні сучасного уроку фізичної культури необхідно використовувати ІКТ, що дозволить успішно поєднувати не тільки фізичну, але й розумову роботу, розвивати інтелектуальні та творчі здібності учня. Як результат, заняття з використанням ІКТ дозволяє:

-         зробити заняття більш цікавими та ефективними, розвивати мотивацію до навчання;

-         учням сприймати мету та завдання уроків у результаті більш зрозумілого та ефективного надання матеріалу;

-         надати більше можливостей для розвитку особистих та соціальних навичок;

-         звернутися до електронних ресурсів для закріплення матеріалу занять та отримання додаткової інформації щодо зацікавленої теми ;

-         навчити учнів працювати більш творчо та підвищити рівень самооцінки.

Отже, використання ІКТ під час проведення занять дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень, підвищити статус учителя, використовувати різні види діяльності на уроці, підвищити ефективність організації контролю та обліку знань учнів. За використанням ІКТ – майбутнє. Рано чи пізно використання планшетного комп’ютера в навчально-виховній діяльності стане масовим, звичайним явищем.

 

docx
Додано
20 серпня 2023
Переглядів
289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку