ВИКОРИСТАННЯ ФУНКЦІОНАЛУ СУЧАСНИХ ГАДЖЕТІВ ПІД ЧАС ФІЗКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Про матеріал
Пропоную вашій увазі описову статтю на тему: ВИКОРИСТАННЯ ФУНКЦІОНАЛУ СУЧАСНИХ ГАДЖЕТІВ ПІД ЧАС ФІЗКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Перегляд файлу

ВИКОРИСТАННЯ ФУНКЦІОНАЛУ СУЧАСНИХ ГАДЖЕТІВ
ПІД ЧАС ФІЗКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Міркуй інакше

Apple

ХХІ століття – час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості та культури всього населення набувають особливого значення для економічного й соціального поступу країни. Інтеграція та глобалізація соціальних, економічних і культурних процесів, які відбуваються у світі, перспективи розвитку української держави на найближче десятиліття вимагають оновлення системи освіти. Це примушує змінювати та переосмислювати всі фактори, від яких залежить якість навчально-виховного процесу: структуру, зміст, методи, форми навчання й виховання, системи контролю й оцінювання, стиль відносин, управлінські рішення, взаємовідповідальність учасників процесу, напрями фахової підготовки.

Аналізуючи стан освіти відповідно до вимог суспільства, до темпів росту культурного, виробничого, наукового потенціалу, слід зазначити, що за багатьма позиціями її рівень цим вимогам не відповідає. Отже, порушується питання про необхідність зміни наших уявлень, вимог щодо здоров’я людини, нації, людства.

Ситуація зі станом здоров’я населення – це результат низького рівня знань щодо фундаментальних законів раціонального формування, збереження і зміцнення свого власного здоров’я упродовж усього життя.

Організм людини формується та вдосконалюється під впливом рухової активності. Недостатня фізична активність у шкільному віці призводить до розладів нормальної діяльності систем організму, порушень обміну речовин, швидкій втомлюваності і в результаті – втрата здоров’я.

З огляду на це, сьогодні особливо актуальна проблема пошуку та впровадження засобів індивідуального обліку та контролю фізичної активності учнів та покращення їхнього здоров’я. На думку деяких вчених, (С.О. Омельченко, В.М. Пристинський, Т.Ю. Круцевич, В.О. Кашуба, К.М. Сергіенко, Б.М. Шиян,), для збільшення ефективності процесу фізичного виховання з метою формування основ здорового способу життя та підвищення рівня рухової підготовленості учнів необхідно використовувати все різноманіття форм і варіантів змісту шкільного фізичного виховання. Це в свою чергу дозволяє організувати фізичну активність згідно ціннісним орієнтаціям, інтересам і потребам учнів.

Не забуваємо, що урок у навчальному закладі в силу своїх організаційних та дидактичних особливостей не забезпечує учням потрібний тренувальний ефект і, в кращому випадку, може допомогти у навчанні окремим видам рухів. Сучасна система позакласного фізичного виховання настільки слабка в організаційно-методичному та матеріально-технічному відношенні, що не в змозі самостійно вирішити це завдання. Тому перед нами, а саме вчителів фізичного виховання, актуальною є проблема пошуку форм збільшення фізичної активності дітей. Адже саме умови проведення шкільного уроку фізичної культури вимагають використовувати такі фізичні вправи, проведення яких передбачало б: регульовану в часі тривалість, велику моторну щільність, як значну, так і незначну інтенсивність, в залежності від завдань уроку; обмежене місце проведення; велику кількість учасників. Однак питання, що стосуються широкого втілення в процес фізичного виховання інноваційних засобів фізичної культури, залишаються поза увагою.

Тож слід ретельніше аналізувати сучасні умови проведення уроку фізичної культури та постійно поновлювати форми збільшення рухової активності за рахунок впровадження інноваційних засобів фізичної культури [15, 21].

Впровадження інформаційних технологій в учбовий процес може не лише підвищити ефективність процесу навчання, але й формувати фізичну культуру, що виражається у посиленні мотивації до занять фізичними вправами, вести здоровий спосіб життя, фізично розвиватися та вдосконалюватися (Л.Ф. Колокотова, М.М. Чубаров, 2011). Відтак застосування комп'ютерних технологій – важливий резерв вдосконалення системи освіти у сфері фізичної культури і спорту (А.Ю. Казаков, 2010). Сучасний навчальний процес складно уявити без використання електронних підручників, мультимедіа, тестуючих і контролюючих систем. [21].У зв'язку з цим актуальною стала задача розробки методик впровадження мультимедіа технологій у процес пізнання, використання яких в освіті могло б внести вклад в ефективність навчання предмета фізична культура (К.Г. Коротков, А.К. Короткова, E.H. Петрова, A.B. Шапін, 2008).

Насправді, теоретичних знань у вигляді підручників, статей та іншого не завжди достатньо. Кожен учень індивідуальний. Тому для ефективної роботи та досягнення бажаних цілей необхідно активно відслідковувати свої щоденні результати, аналізувати, своєчасно виявляти помилки та корегувати їх. Тут стають в нагоді новітні гаджети – фітнес-браслети та трекери. Для нашої країни це відносно нові гаджети. Тому не всі розуміють їх призначення та користь [6].

Технології розвиваються з неймовірною швидкістю, надаючи нові рішення, що покращують якість життя. Спочатку можна було рахувати кількість калорій у спеціальних програмах на комп’ютері, потім вони перейшли до смартфону разом з  додатками, що відслідковують сон та рухову активність. Але телефон не завжди можна взяти з собою на урок. Для комплексного підходу потрібно дещо, що об’єднуватиме всі важливі сфери життєдіяльності.

І тут з’явились фітнес-браслети та трекери. Безперечно, професійні гаджети для спорту існують давно. Але вони не завжди зрозумілі або доступні, тому, в результаті, не отримали масового розповсюдження. А фітнес-браслети дають можливість кожному учню розпочати вести здоровий спосіб життя та досягти бажаних результатів. Принцип роботи максимально спрощено – пристрій одягається на руку або вішається на шию у вигляді кулону, ставиться додаток на телефон. Пристрій буде все фіксувати, зводити та надасть аналітику для подальшого корегування дій (Рис. 1).

Скриншот 2016-10-09 16

Рис.1. Різні модифікації бездротових трекерів рухової активності й сну

Малорухливий спосіб життя, всілякі нездужання і хвороби молодого покоління – вирішальні фактори для впровадження та використання новітніх гаджетів. Оскільки традиційний зміст уроку фізичної культури не дозволяє виправити ці факти, необхідним стає оновлення змісту уроку за допомогою «новинок» техніки.

У своїй роботі я раніше використовував паперові та гумові браслети, пульсотахометри, щоб мати можливість бачити, до якої групи здоров’я відноситься той чи інший учень та дати йому відповідне навантаження [20]. Але з появою таких гаджетів, як фітнес-браслети та трекери, вчителеві надається більше можливостей:

- досягнення цілей (установка цілі, нагадування, повідомлення);

- контроль активності (шагомір, відслідковування активності, вибір виду тренувань);

- контроль ваги (лічильник калорій, щоденник харчування, сканер шрих-кодів);

- контроль сну (відслідковування сну через його кількість та якість, розумний будильник);

- контроль пульсу.

Можливості цих гаджетів можна використовувати для контролю навантаження за добу, тиждень, місяць, рік. Ці дані необхідні вчителеві фізичної культури для визначення рівня навантаження у відповідності до самопочуття та фізичного розвитку учня.

Крім того, ці гаджети можна використовувати на уроках фізичної культури, самостійних заняттях фізичними вправами, при занятті різними видами спорту (секційній роботі), при заняттях плаванням, велоспортом тощо. Спектр використання цих трекерів дуже великий і з кожним днем стає більш функціональним.

Як різновид гаджетів, можна використовувати спортивний годинник з розширеними функціональними можливостями, такими, як підтримання додатків та управління мобільними операційними системами (камера, акселерометр, термометр, барометр, компас, хронограф, калькулятор, мобільний телефон, сенсорний екран, GPS-навігатор, динамік, планувальник та ін.). Деякі годинники мають функціональність спортивних трекерів. Такі моделі можуть підтримувати програми тренування, відслідковування маршруту, датчик серцебиття, шагомір. Вони можуть управляти або отримувати дані з інших пристроїв (смартфонів, планшетного комп’ютера) та підтримують бездротові технології – Bluetooth, Wi-Fi, GPS.

Важлива особливість спортивного годинника – вбудований кардіомонітор. Раніше монітор серцевого ритму розміщувався на грудній клітці, що було досить незручним при виконанні різноманітних вправ. Сьогодні це вбудований у браслет оптичний сенсор, який у режимі реального часу слідкує за частотою серцевих скорочень, що дозволяє вчителеві та учню скорегувати навантаження.

Використання функції GPS у гаджетах дозволяє здійснювати прийом-передачу даних щодо учнів. Обмін даними з гаджетом здійснюється за допомогою супутникового зв’язку GPS (Global Positioning System), що дозволяє визначити точне місцезнаходження учня, здійснити відслідкування та контроль через смартфон або планшетний комп’ютер. Викладач може підключитися до сервера системи, використовуючи програмне забезпечення (LoseIt, MyMapFitness, MyFitnessPal, Maxwell Health, Fitnio, Fitocracy и Lose,  RunKeeper и Endomondo) (Рис. 2).

C:\Users\алекс\Dropbox\Скриншоты\Скриншот 2014-08-18 15.52.33.png

Рис.2. Функції GPS у гаджетах

Система відображає місцезнаходження учня та історію його переміщень на мапі. При цьому пересування гаджета учня можна аналізувати в режимі реального часу (on-line) або згодом на сайті.

Особливо актуальне використання такої функції гаджетів під час підготовки учнем домашнього завдання та самостійних занять. Через деякі особливості уроку фізичної культури не завжди можливо перевірити виконання домашнього завдання учнем. Але завдяки таким технологіям, це значно полегшує перевірку фізичної активності учня (рис. 3).

C:\Users\алекс\Dropbox\Скриншоты\Скриншот 2014-08-18 15.52.43.png

Рис.3. Домашнє завдання за допомогою GPS-навігації

У майбутньому з розвитком інноваційних технологій ці гаджети будуть замінені на біометричні браслети – цілий комплекс різних натільних датчиків, що постійно фіксують біометричні показники учня. Вони дозволять збирати дані різних сенсорів, відображати показники на кольоровому дисплеї і зберігати всю отриману інформацію в хмарному сховищі. Результатом роботи таких пристроїв стане докладний біо-журнал, який зберігає максимальну кількість даних про стан конкретного учня. Пристрій заміряє температуру тіла, його пульс, кров'яний тиск, вміст кисню, стежить за фазами сну і рівнем стресу. Крім того, гаджет володіє досить широким функціоналом: спідометром, альтиметром, крокоміром, лічильником калорій і іншими можливостями, а так же виходом в інтернет і доступом до платіжних систем (Рис. 4).

C:\Users\алекс\Dropbox\Скриншоты\Скриншот 2014-08-18 15.52.52.png

Рис. 4. Перспективи впровадження новітніх гаджетів

Залежно від інтенсивності навантаження та рівня серцевого ритму браслет може світитися чотирма кольорами – синім, зеленим, жовтим та червоним. По кольору браслета на уроці фізичної культури можна визначити частоту серцевих скорочень від світлих тонів при малому пульсі до червоного при великому пульсі.

У цілому фітнес-трекери та браслети – це пристрої, які відстежують рухову активність учня і допомагають йому підтримувати її на потрібному здоровому рівні. Однією з деталей більшої актуальності трекерів активності, є те, що вони дають можливість отримувати дійсно унікальні результати з контролювання стану організму і фіксації активності під час заняття спортом і в повсякденному житті (Рис. 5).

C:\Users\алекс\Dropbox\Скриншоты\Скриншот 2014-08-18 15.52.59.png

Рис.5. Використання браслетів для відстеження
фізичної активності та якості сну учнів

Фітнес-трекери або трекери фізичної активності за останні декілька років стали набагато розумнішими, точними, і сьогодні вимірюють набагато більше параметрів, ніж їх попередники. Ці пристрої дозволяють по-новому поглянути на звички, які становлять основу нашого стилю життя. Більшість сучасних трекерів фізичної активності підраховують, скільки ви пройшли або проїхали, яке у вас було навантаження  кожен день, розраховують, скільки ви спалили калорій і наскільки добре ви спали.

Найбільш розвинені трекери можуть синхронізуватися з моніторами серцевої активності, розумними вагами та іншими пристроями, що дозволяють більш точно визначити фізичний стан учня.

Можливо, вже через кілька років ці прилади стануть такою ж нормою і обов'язковим аксесуаром кожної людини, як сьогодні мобільні телефони.

Використання новітніх гаджетів стає важливим механізмом позитивного впливу на підростаюче покоління. Фізична культура за таких умов у новій формі закладає основи всебічного удосконалення фізичної природи підлітка та дотримання ним здорового способу життя. Сучасна дійсність диктує гостру необхідність освоєння в педагогічній практиці нових способів стимулювання самопізнання, самовизначення та самореалізації учнів, формування культури, духовного і фізичного здоров'я підростаючого покоління, що дозволить кожному учневі визначити свій шлях розвитку і професійної діяльності.

 

docx
Додано
20 серпня 2023
Переглядів
435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку