Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями й дівчатами. Дружба.
Мета: розглянути особливості стосунків між хлопчиками і дівчатками; розвивати вміння дітей спілкуватися і підтримувати товариські стосунки в класі, між хлопчиками та дівчатками; виховувати тактовне ставлення один до одного; навчити берегти та цінити дружбу.
Тип уроку: урок з елементами тренінгу
Обладнання: зошит, аркуші паперу формату А4,А5, кольоровий папір, ножиці, маркери, підручник,
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Установка на позитивний настрій.
Помирились сонце з хмарою,
І тепер танцюють парою.
Ллється дощ, і сонце світить,
Усміхаються їм діти.
Райдуга місток зробила -
Сонце з Хмарою здружила.
Хай з них приклад беруть діти.
Треба дітям всім дружити. (слайд 1)
Вправа на знайомство. Пропоную дітям на аркуші паперу формату А5 обвести кольоровими олівцями свою долоньку, записати в центрі долоньки своє ім‘я, а на кожному із пальчиків різні його варіанти (скорочені, ласкаві, іншомовні аналоги). Після завершення пропоную дітям по черзі прочитати те, що вони написали, і сказати, як їм подобається, щоб їх називали. Потім долоньку закріпимо на плакаті «Вчимося жити разом».
2.Актуалізація опорних знань.
Які асоціації, поняття виникають у вас, коли чуєте слово «спілкування»? Спілкування- ввічливість, культура, тактовність, правдивість, повага, щирість, радість, доброзичливість, взаєморозуміння,вихованість.
3.Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Послухайте таку історію.
Жили-були два добрі товариші. В один момент вони посперечалися, і один з них дав ляпаса іншому.
Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Вони продовжували йти, і знайшли оазис, в якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув і його друг його спас. Коли він отямився, він написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові запитав його:
- Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
Друг відповів:
- Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто-небудь робить що-небудь нам гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти це з нашої пам'яті.
- Чому навчає нас дана історія?
- Що є основою справжньої та вірної дружби? (Вміння пробачати і ніколи не залишати друга в біді)
3.Повідомлення теми та мети уроку.
Розшифруйте ребус. Тут написане слово, яке важливіше за золото.(слайд 2)
Так, це дружба.(слайд 3)На сьогоднішньому уроці ми з вами поговоримо про стосунки з однолітками, про те, як знаходити друзів, і самому стати добрим другом,про особливості спілкування хлопчиків і дівчаток. Поговоримо про те, як протидіяти насильству у вашому середовищі. Запишіть тему уроку.(слайд 4) Вправа «Осіннє деревце» (з‘ясувати очікування учнів). Роздайте всім стікери у формі листочка. Запропонуйте учням написати своє ім‘я і те, чого вони очікують від уроку. Потім учні проговорюють
написане і наклеюють свої очікування на плакат, на якому зображено контур дерева. Повідомте, що наприкінці уроку вони проаналізують свої очікування.
4.Вивчення нового матеріалу.
4.1 Гра «Шифрувальники» - розвиток швидкості реакції й уваги.(слайд 5)
Запропонувати дітям розкодувати девіз про дружбу:
«Один за всіх, всі за одного!»
У шифровці кожна буква знаходиться під цифровим кодом. Наприклад, А -1, В- 2, Д- 3, З -4, И- 5, І – 6, Н-7, С-8, Г- 9, Х-10., О-11
11357 41 28610, 286 41 113711911! (слайд 6,7)
4.2 Вправа «Вільний мікрофон»(слайд 8)
- Кому в житті ми довіряємо і поруч з ким ми відчуваємо себе спокійно і затишно?
- У вас є друзі?
- Як ви гадаєте, чому кожна людина хоче знайти собі друга?
- Чому каже народне прислів’я: « Друзі пізнаються в біді?»
4.3 Робота з термінами.
Дру́жба — безкорисливі особисті взаємовідносини між людьми, засновані на любові, довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є довіра і терплячість. Людей, які пов'язані дружбою, називають друзями. Обов'язковою умовою існування дружніх відносин є відсутність міжособистісної конкуренції в колі знайомих, відносно рівне становище в соціальному середовищі.
Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності, взаємоповазі, принциповості. Друг завжди допоможе в біді, захистить, підтримає, але він же перший скаже прямо про недоліки, запропонує їх виправити.
Запам'ятате правила дружби.
1. Дружба — це правда і чесність кожного.
2. Поважай тих, з ким дружиш.
3. Що вимагаю від друга, насамперед вимагаю від себе.
4. Ніколи нікого не обманюй, не ображай.
5. Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.
6. Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу.
7. Ти не кращий за всіх, але і не гірший за всіх!
8. Якщо вмієш добре грати, то навчи іншого.
9. Успіху можна досягти тільки разом, в колективі. Частіше кажи: «Нумо
дружити», «Нумо грати!».
10. Ходи до школи. І хай вона буде тобі на радість!(слайд 9)
Яке з правил сподобалось найбільше?
4.4 Фізкультхвилинка.
Мультфільм про друзів (відео, слайд 10)
4.5 Вправа «Шукаю друга» (слайд11)
Вам потрібно написати оголошення від свого імені. У ньому ви вказуєте свої захоплення, риси характеру,і те з якою людиною ви хотіли б поторишувати але не ім’я, а його якості і захоплення
4.6 Робота з підручником.
Уміння обирати добрих, надійних друзів, є однією із життєвих навичок. Виберіть ті твердження зі ст.116 підручника, які характеризують справжнього друга.
4.7 Вправа «Утвори речення» (слайд13,14)
Про важливість дружби говорили з давніх-давен. Утворіть і запишіть речення – прислів’я,з’єднавши правильно ліву та праву частину.
Дружба та братство… |
…і один за всіх. |
В нашій дружбі… |
…дорожче багатства. |
Дружний табун… |
…той сам собі заклятий ворог. |
Всі за одного.., |
…мало меду наносить. |
Одна бджола… |
…не буде сутужно. |
Хто не шукає дружби з ближнім.., |
…наша сила. |
Берись дружно… |
…і вовків не боїться. |
4.7 Як протистояти насильству та агресії?
На жаль учні не завжди вміють мирно розв’язувати свої проблеми. Тому в школі трапляються факти жорстокості і агресії. Ось деякі приклади реальних ситуацій зі шкільного життя.
Що ж робити? Чи є описані ситуації типовими для нашої школи? Як Усунути такі проблеми?
4.8 Тест «Чи гарний ви друг»(слайд 15, 16, 17, 18)
1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви зробите:
а) розповісте їх іншим людям;
б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити:
а) скажете, що зараз камери у вас немає;
б) дасте її;
в) відмовите, пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:
а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал;
б) вимагатимете гроші;
в) скажете, що і без того збиралися купити новий.
4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому випадку:
а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим;
б) припините стосунки з другом;
в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини.
5. Відчуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді ви:
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжите дружбу.
в) відверто поговорите з ним;
6. Вважаєте, що справжній друг повинен:
а) ділитися з вами всім;
б) залишати свої думки і проблеми при собі.
в) говорити тільки те, що хоче;
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб, йому їх дати. Ви говорите:
а) «переб'єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді»;
б) «візьми їх,зробиш мені послугу»;
в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим».
8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші в друга:
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
9. Ваш друг купив одяг, який, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
10. Ви вважаєте, що ваш друг:
а) менш розумніший, ніж ви;
б) більш розумніший, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
Підрахунок балів
а б в
1 2 3
Результати
21—З0 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само.
15—20 балів: у вас є друзі, але, як більшість з нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.
10—14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса — бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.
5. Узагальнення і систематизація матеріалу.
Вправа «Збираємо гербарій».(слайд 19)
Слово вчителя: «Наш урок підходить до завершення, і ми повертаємося до наших очікувань, щоб обговорити, чи справдилися вони». Пропоную учням по черзі вийти до плаката з деревом і розповісти про свої враження від уроку. Якщо очікування справдилися, учень переносить «листочок» до «кошика», що поруч із плакатом із деревом, а якщо цього не сталося, залишає на місці.
6. Підсумок уроку
Гра «Квітка дружби»(слайд 20)
Учні вирізують з кольорового паперу пелюстки і пишуть на них якості справжнього друга. Беруть свої пелюстки і кріплять їх на дошці створюючи квітку справжнього друга навколо фотографії класу.
Вправа «Продовж речення»(слайд 21)
Сьогодні на уроці я зрозумів...
Я дізнався, що...
Щоб поліпшити відносини в нашому класі, потрібно
Вправа «Електричний струм».
Усі беруться за руки і, починаючи із , передають один одному потиск руки. Коли цей сигнал надходить до вчителя з іншого боку, піднімають руки вгору і промовляють: «До побачення! До наступної зустрічі!».
7.Домашнє завдання (діти виконують за бажанням).
Запропонуйте дітям до наступного уроку переглянути мультфільм «Думками навиворіт»
1