Розроблено новий підхід до проведення батьківських зборів, які відіграють важливу роль у навчанні і вихованні дітей.Батьки бачать місце своєї дитини серед однокласників, спостерігаючи за її активністю та порівнюючи з іншими учнями. При цьому учитель ні в якому разі не називає прізвищ і не дає характеристики окремим дітям. Це дає змогу батькам самостійно побачити недоліки своєї дитини і зробити висновки щодо того, як їх виправляти.
Діяльність батьків і педагогів заради інтересів дитини буде успішною лише в тому випадку, якщо вони стануть союзниками, що дасть їм змогу краще пізнати дитину, побачити її в різних ситуаціях, і таким чином допомогти дорослим усвідомити індивідуальні особливості дітей, розвивати їх здібності, формувати ціннісні життєві орієнтири долати негативні вчинки і прояви у поведінці.
Успішне виконання сім'єю виховних функцій залежить від ряду чинників. Найважливішим серед них є педагогічна культура батьків.
Багаторічний досвід переконує - найбільш визнаною традиційною формою спілкування з батьками є класні батьківські збори, їх тематику найчастіше підказує саме життя, потреби класного колективу.
Відмова від одноманітності та формалізму у проведенні батьківських зборів сприятиме формуванню і підтримці інтересу членів родини до життя класу, прагнення брати посильну участь у організації навчально-виховного процесу, співпрацювати з учителем.
Якими ж повинні бути ці збори, щоб приносити відчутну користь сім'ї і школі у їх спільній справі - навчанні і вихованні дитини?
Зазвичай як буває? Класний керівник повідомляє про стан навчально-виховної роботи, відповідає на питання. Якщо на зборах присутні вчителі-предметники, що працюють у цьому класі, вони теж розповідають про свої вимоги, виражають претензії, називають, ким і чому незадоволені і т.д. І далеко не завжди учитель виказує своє незадоволення у тактовній формі. Звідси - образи, нерозуміння.Учителі не пропонують батькам поради, як справитись з ситуацією, а лише контролюють, вимагають і...сердяться. Часто батьки учнів, яких постійно критикують, перестають ходити на батьківські збори.
Взаємозв'язок втрачено. Підвищувати рівень педагогічної культури покликані і лекції, які часто проводяться на зборах. Тільки от що підмічено: батьки не дуже люблять лекції. Мабуть тому, що загальні педагогічні положення, про які повідомляє лектор, важко пристосувати до конкретної дитини.
Постає питання: якщо така загальна розмова - непродуктивна, а дуже конкретна - нехороша, то як же бути? Як поєднати на зборах виховання у батьків педагогічної культури, інформацію щодо дитини (як почувається дитина в колективі; чи встигає засвоїти навчальний матеріал у тому темпі, якого вимагає програма) і запропонувати методичну допомогу? Я пропоную методику проведення спільних зборів батьків та учнів, присвячених різним питанням виховання.
До таких зборів потрібно ретельно готуватися, продумувати всі коментарі і запитання, упереджувати можливі варіанти відповідей.
Перша частина цих зборів проводиться як аналог лекції. Наприклад, актуальне питання на даний час - взаємовідносини дітей у колективі. Вчитель будує діалог з дітьми, використовуючи запитання, ілюстрації, ситуативні завдання, технічні засоби і т. д. При цьому він іноді звертається з коментарями до батьків. Спостерігаючи за бесідою вчителя і дітей, батьки знаходять відповіді на запитання: як дитина повинна вести себе в колективі, чи розуміє вона це, на що потрібно звернути увагу у вихованні дитини.і т.д.
Друга частина зборів присвячена навчанню дитини. Це своєрідна панорама фрагментів уроків, де батьки не тільки побачать свою дитину в процесі навчання, а й почують методичні рекомендації.
Вважаю, що спільні збори учнівського і батьківського колективів класу більш ефективні, ніж звичайні. Чому?
1)Батьки отримують повну інформацію про навчання і поведінку своєї дитини. Причому вони не зможуть дорікнути вчителю в упередженому ставленні, як це іноді буває, бо самі бачили свою дитину в роботі, і як характеризували її товариші, самі того не знаючи, а вчитель не назвав жодного прізвища.
2)Батьки можуть порівняти успіхи своєї дитини з іншими. І тут важливо показати, що діти вже повинні вміти на даному етапі навчання:
-як читати;
-як говорити;
-як пояснювати.
Порівнюючи свою дитину з іншими, батьки бачать недоліки і знають, над чим потрібно попрацювати
3) Такі збори підвищують педагогічну культуру батьків, а для дітей мають виховне значення.
Порівнюючи свою дитину з
іншими, батьки бачать недолі-
м ,і .ЗШЖШ? гНЩ1 тії попрацювати.
4) Дуже важливо, що на зборах даються і методичні рекомендації батькам по предметах. Доцільно брати теми, де батькам варто послухати пояснення матеріалу. Вони дивляться, як працюють діти, і разом з тим слухають пояснення. Це дає змогу батькам при потребі правильно допомогти своїм дітям.
Теми для зборів потрібно брати ті, які підказує життя класу, залежно від теми, будувати діалог з дітьми. На спільних зборах батьків і учнів слід показувати тільки позитивне у вихованні, кращі зразки читання і т. д. Ні в якому разі не ставити в незручне становище та не принижувати когось із дітей чи батьків. Спостерігаючи за поведінкою та роботою своїх дітей, порівнюючи їх з іншими, батьки і самі зроблять правильний висновок.
Тема. «Дивись, не забудь: людиною будь»
План
а) Слово вчителя. Хто ж така людина?
б) Розігрування і обговорення ситуацій.
в) Соціометричне опитування.
3. Показ фрагментів уроків.
а) Читання.
б) Математика.
4. Виставка кращих зошитів.
5. Продовження роботи з батьками (без дітей).
а
Обладнання:
1)фішки для звукового аналізу;
2)каса цифр;
3)ілюстрації із зображенням ситуацій;
4)картки для соціометричного опитування;
5)пам’ятки для батьків першокласників
Хід зборів
1. Вступне слово вчителя. Повідомлення теми зборів.
Добрий день, шановні батьки! Ми раді вітати вас, у нашому класі. Сьогодні ми поговоримо про те, що треба робити, щоб наші діти виросли справжніми людьми: добрими, щирими, працьовитими, чесними.
1 учень: Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
2 учень: Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві і злі
3 учень: Сьогодні усе для тебе –
Озера, гай, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
4 учень: Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
(В. Симоненко).
Хто ж така людина? Людина – найцікавіша частина живої природи. Людина вміє думати, розмовляти, пізнавати те, що навколо неї, оцінювати себе. Щоб навитись цьому, вона повинна жити серед людей, спілкуватися з ними.
Усі люди схожі між собою, але кожна людина особлива. Ось погляньте на своїх однокласників. У одного волосся світле, в іншого – темне. Хтось вищий, хтось – нижчий. І в кожного є щось, притаманне тільки йому: його усмішка, його погляд, його голос і т. д.
Кожен з вас, діти , особливий, неповторний. У кожного з вас обов’язково є хороші риси, які подобаються іншим людям, за які вас можна любити і поважати.
Розігрування і обговорення ситуацій.
(Деякі ситуації розіграти, деякі показати на ілюстраціях.)
Слова – висновки: чемність, ввічливість, чуйність, подільчивість, доброта, дисциплінованість, надруковані на окремих аркушах, в порядку обговорення ситуацій прикріплювати на дошку.
Діти слідкують за діями і словами дітей, що розігрують ситуацію, при потребі поправляють, роблять висновки.
Висновок: чемність.
Висновок: чемність.
Висновок: ввічливість.
Висновок: ввічливість, доброзичливість
Такі ситуації можуть бути не тільки на гірці, а будь-де: і на вулиці, і в класі, і на уроці фізкультури. Тож коли з кимсь трапилася біда, то будьте добрими і чуйними, допоможіть, а не насміхайтеся. Бо це може трапитися з кожним і буде боляче і неприємно, коли хтось буде з цього сміятися, замість того, щоб допомогти.
Правила гри: клас поділено на три команди. Вчитель задає запитання кожній команді, учні хором відповідають. За правильну відповідь отримують один бал, Перемагає команда з найбільшою кількістю балів.
Запитання ля вікторини:
Але не завжди ми буваємо такі чемні і добрі. Інколи трапляється ось таке.
М. Пригара
Маленька дівчинка
Чого це на мене так сердяться в школі?
Таж не чіпаю нікого ніколи.
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
а з цього виходить одне тільки лихо.
Оце я сказала – така в мене звичка –
що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.
Що в Каті спідничка – неначе з рогожі,
та ще й черевички на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
що очі в Мар’янки маленькі і косі,
Що в зошиті Лесі одні тільки плями:
напевне, бруднючими пише руками.
Я ж правду кажу їм… І що тут такого?
Таж я не чіпаю ніколи нікого,
сиджу собі тихо і в школі, і вдома.
І чом вони сердяться всі, невідомо!
Обговорення ситуацій. Чому ж усі сердилися на дівчинку?
Слово вчителя.
Ми повинні завжди обдумувати те, що говоримо, тому що мудре і добре слово дає радість, а нерозумне і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна так образити людину, що вона захворіє, а можна заспокоїти, коли їй погано. Словом можна викликати усмішку, а можна змусити людину плакати.
Мені дуже прикро, що у нашому класі є діти, які вживають образливі слова. Я дуже сподіваюсь, що після сьогоднішніх зборів вони постараються більше цього не робити.
Соціометричне опитування.
Перед кожним із дітей лежить на парті три картки (пронумеровані).
За завданням учителя діти кладуть картку, кому вважають за потрібне. Кожне завдання озвучується окремо. Після виконання цих трьох завдань діти забирають картки зі своєї парти і віддають мамі (чи татові).
Слово вчителя до батьків.
Я думаю, шановні батьки, що у вас є інформація для роздумів.
1 учень: Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю.
Ти вкопай і почисть криницю.
Волю дай, нагодуй пташину.
Приголуб і навчи дитину.
Бо людина в цьому світі
лиш добро повинна творити.
(Н. Іванків).
2 учень: Добро твориться просто – ні за так.
Так, як цвіте і опадає мак,
Як хмарка в’ється і сміється пташка,
як трудиться мурашка-горопашка
(І. Драч)
3). Хочеться вашим батькам знати, як ви ведете себе і працюєте на уроках. Найкраще буде, коли вони побачать це самі.
а) Читання
На партах лежать заздалегідь підготовлені підручники, відкриті на потрібній сторінці. Вчитель викликає учнів, у яких хороша техніка читання. Названі діти по черзі читають текст, решта – слідкують. Батьки мають змогу почути, як потрібно читати на даному етапі навчання, а також порівняти читання своєї дитини з читанням кращих учнів і, відповідно, зробити висновки.
Звуковий аналіз окремих слів.
б) Математика
Задача 1 (читає вчитель).
Хлопчик вирізав з паперу 6 ялинок. 4 ялинки він подарував сестрі. Скільки ялинок залишилось у хлопчика?
(Вчитель проходить між партами і називає дітей, у яких задача розв’язана правильно.)
Задача 2 .
У Світлани 7 ляльок, а в Оксани – на 2 ляльки більше. Скільки ляльок у Оксани? (Аналогічно).
Приклади. Пояснити (усно).
9 + 6 8 + 4 7 + 4
13 - 5 17 - 8 13 - 4
в) Хотілося б ще похвалити діток, у яких гарні зошити. (Названі діти з зошитами виходять до дошки, демонструють свої роботи).
г) Отже, шановні батьки, із сьогоднішніх зборів ви взяли достатньо інформації про свою дитину. Я сподіваюсь, що спільними зусиллями ми допоможемо дітям справитись з навчанням і з життєвими ситуаціями, потрібно тільки правильно і вміло їм допомогти.
а) Бесіда + педагогічні читання. Стаття «Дитяча жорстокість», «Шкільний світ», 2008р.
б) Роздати пам’ятки для батьків першокласників.