Музика і живопис... Такі різні види мистецтва. Та ти вже переконався, що між ними є багато спільного. Свого часу видатний художник і скульптор Мікеланджело порівнював гарний живопис із красивою мелодією. Розглянь картину Жозефіни Уоллл «Чарівна флейта». Спробуй зануритися в музику, що «звучить» у кольорах і образах. Розкажи про свої відчуття та уявлення.
Деякі люди мають вроджену здатність «бачити» музику в кольорах. Таке явище називають кольоровим слухом. Такий слух мали композитори М. Римський-Корсаков, О. Мессіан, О. Скрябін, М. Чюрльоніс. Саме Скрябін вперше в історії музики створив твір, у партитуру якого вписав рядок «світло» (Luce) для «світлової клавіатури». Згідно з авторським задумом і відповідно до назви «Прометей» або «Поема вогню» під час концерту простір концертного залу наповнювався різнокольоровим світлом. У такий спосіб митець хотів передати образ палаючого вогню. За ескізами композитора його друг сконструював модель світлового апарату: дерев’яне коло з дванадцятьма різнокольоровими лампочками та кнопковою приставкою (сім лампочок розташовувалися в послідовності чергування кольорів спектру, інші п’ять забезпечували перехід від одного відтінку до іншого).
Новий напрям синтезу мистецтв дістав назву кольоромузика. Він активно розвивався завдяки технічним досягненням. Пригадай грецький міф про Прометея. Поясни його благородну ідею дарування небесного вогню людям. Послухай поему в різних інтерпретаціях, зокрема зі світловим супроводом. Як музика передає звуковий образ вогню? Чи стимулюють уяву світлові ефекти?
Мікалоюс Чюрльоніс (1875-1911) — литовський композитор і художник народився і провів дитинство у Друскенінкаї, де його батько служив органістом. Коли у нього проявилися здібності до музики, він був зарахований до музичної школи Михайла Огінського, який згодом запропонував Чюрльонісу вступити до Варшавського музичного інституту і забезпечив його стипендією. Композитор навчався музики в Лейпцігській консерваторії, а живопису в художній школі та училищі у Варшаві. Після повернення на батьківщину писав і музику, і картини. Лише за десять років творчої діяльності митець створив близько 400 музичних творів та понад 300 живописних картин, графічних робіт, зразків художньої фотографії. У своїй творчості він оригінально використовував взаємодію музики й живопису. Картини художника — це ніби втілення форм музики в живописних образах, в особливому колориті, неповторній символіці. Недаремно його творчість називають «музичним живописом».
М. Чюрльоніс створив цілу галерею картин-сонат, втілюючи цю музичну форму в живописних композиціях на тему весни і літа, зірок і сонця, лісу, пірамід. Мікалоюс Чюрльоніс. Сонати (фрагменти за вибором). Послухай фрагменти сонат у різному виконанні, зокрема з паралельною демонстрацією картин митця. Пригадай, як будується форма сонати. Порівняй музичні та живописні сонати М. Чюрльоніса. Поміркуй над назвами творів. М. Чюрльоніс. Соната сонця: Алегро. Соната моря. Соната зірок. Схарактеризуй «музикальність» живопису.
Музика нерідко надихає живописців і скульпторів на створення портретів музикантів-виконавців, натюрмортів з музичних інструментів, картин з музичним назвами: прелюдія, соната, симфонія, ноктюрн, фуга тощо. У такий спосіб митці намагаються налаштувати глядача на певний образ МУЗИКИ. І навпаки — мотиви просторових мистецтв проникають у музику: виникають звукові портрети, пейзажі, фортепіанні акварелі, етюди-картини або симфонічні ескізи й фрески.Іван Марчук. Картина з циклу «Кольорові прелюдії»Борис Індриков. Ноктюрн. Василь Кандінський. Контрастні звуки
ФОТОГРАФ, ДРУЗІ, ЯМузика і слова Анни Олєйнікової1. Жвавого метелика зловлю у полі,Тільки не руками і не у сачок,Хай собі літає і радіє волі,Бо не попаде нікому на гачок. Я спіймаю горобця на гілці,Так, що не помітить він і сам.І не поселю його у клітці,Це тому, що я, це тому, що я. Фотограф, друзі я!Приспів: Я — фотограф, я — фотограф,Чудовий світ вам покажу!Об’єктивом, об’єктивом. Застиглу мить я зображу,Красивий світ вам покажу!Я — фотограф!Речитатив: Я тримаю свій фотоапарат,Вірний друг мені він, наче брат. Репортаж зніму або пейзаж,Всі побачать, що світлини —просто клас!2. Знаю я про натюрморти і пейзажі,Передам і простір неба, і блакить,І портрет сусідки-реготушки ДашіНіби напишу я кольором за мить.І кота сфотографую швидко,Коли він застрибне на паркан,До мистецтв хист я маю рідкий,Це тому, що я, це тому, що я. Фотограф, друзі я!Приспів.
Мистецька скарбничка. Кольоромузика (світломузика) — синтез мистецтв, поєднання художніх можливостей музики і живопису у створенні єдиного художнього образу; технічний вид мистецтва. Узагальнюю, аргументую, систематизую1. Розкажи, що нового ти дізнався/дізналася про синтез мистецтв.2. Розкажи про явище кольоромузики, наведи приклади його втілення у творчості митців.3. Добери музику, якою можна озвучити твою улюблену картину. Її краще сприймати для емоційної розрядки й відпочинку або для посилення життєвої енергії?Самостійне дослідження, медіапошукІдеєю синтезу мистецтв захоплювався український композитор Микола Леонтович. Працюючи вчителем в школі, він проводив уроки-концерти, де музика «Місячної сонати» Л. Бетховена виконувалася зі світлокольоровим супроводом (відтінки синьо-зеленого кольору демонструвалися на екрані). Послухай цю сонату і з’ясуй, які кольори виникають у твоїй уяві. Мистецький проект «Коли всі мистецтва разом» (з комп’ютерними презентаціями або мінівиставкою безпредметних композицій, створених у процесі візуалізації музики прелюдій, ноктюрнів, сонат тощо). Фантазую, експериментую, дію. Проведи невеликий експеримент. Уяви жовтий і синій кольори. Який із них викликає відчуття тепла, а який — холоду? А тепер уяви звучання флейти і скрипки. У яких кольорах ти відчуваєш ці тембри?