Перевір себе сама: ВДОМА: впр. 1 с.127. (Авраменко) Чотирнадцяте лютого Домашня робота Вправа 1.1 с. 127 І досі сниться під горою, між вербами та над водою, біленька хаточка. 2. Зліва, при мокрій долинці, кінчались жита й починалась лука. 3. Солодка млість, блідесенький промінчик, як добре жити, думати про інше. 4. Гордо підносяться в небо дев’ятнадцять куполів Софії Київської, яка стоїть понад дев’ять століть у давньому місті. 5. В довгу, темную нічку невидну не стулю ні на хвильку очей. 6. Що місяцю зіроньки кажуть ясненькі? Вправа 1.2 с. 127 Дівчинці, ляльчин, сторононьці, цвірінчати, перепілчин, вінчати, женьшень, долоньці, доньчин, планці, бриньчати, Таньчин,печінці, кишеньці, матінці, закінчити, киянці, ділянці, різьбяр, хмаринці, няньчити, дівчиноньці, половинці, уманьці.
Вправа 5 с.129129— А чи відомо тобі, що квіти такі самі живі істоти, як (і, й) ми, люди? — запитав Вітько. — Розумієш, нещодавно (у, в)чені (з, із) однієї країни вирішили дізнатися, чи можуть квіти щось відчувати. Вони вибрали для досліду найкращу квітку. Одні науковці поливали її, просапували навколо, зривали прив’ялі листочки. А інші, навпаки, кололи квітку голками, щипали її, усіляко знущалися (з, із) неї… (І, Й) через місяць (у, в)сі зауважили, що коли до квітки підходили (у, в)чені, котрі доглядали за нею, то вона прямо на очах розквітала. А коли з’являлися ті, хто її мучив, квітка негайно (з, зі)щулювалася. (В. Рутківський).5. Прочитайте текст і виконайте завдання. А. Прочитайте текст, дотримуючись правил чергування у–в, і–й, з–зі. Б. Поміркуйте над запитаннями: «Чи можуть квіти відчувати біль? Чи вірите ви в реакцію рослин на різних людей? Як треба ставитися до природи?» Підготуйте усну розгорнуту відповідь на ці запитання.— А чи відомо тобі, що квіти такі самі живі істоти, як і ми, люди? — запитав Вітько. — Розумієш, нещодавно вчені з однієї країни вирішили дізнатися, чи можуть квіти щось відчувати. Вони вибрали для досліду найкращу квітку. Одні науковці поливали її, просапували навколо, зривали прив’ялі листочки. А інші, навпаки, кололи квітку голками, щипали її, усіляко знущалися з неї… І через місяць усі зауважили, що коли до квітки підходили вчені, котрі доглядали за нею, то вона прямо на очах розквітала. А коли з’являлися ті, хто її мучив, квітка негайно зіщулювалася. (В. Рутківський).
ВИКОНАЙ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ: 1. Літеру й треба писати на місці пропуску в обох словах рядка. А сер..озний, Вороб..ов. Б компань..он, д..оготь. В зна..омий, прокл..они. Г медаль..он, ос..овий2. Літеру й треба писати на місці пропуску в обох словах рядка. А Мурав..ов, сл..оза. Б шампінь..он, с..омга. В ма..оріти, лось..он. Г павіль..он, тр..ох3. Літеру й треба писати на місці пропуску в обох словах рядка. А бад..орість, кур..озний. Б с..орбати, Пот..омкін. В с..огодні, під..омний. Г кол..оровий, па..ок126
127 КУЛЬТУРА СЛОВА: Однією з ознак грамотного мовлення є чітка вимова звуків. Щоб виробити навички вправного оратора, потренуйтеся читати чистомовки. Скриню зі скарбомзнайшли карась із крабом. Пироги перепечені,перцем переперчені. Горох у городі виріс небувалий,горобці город пограбували. Бурі бобри брід перебрели,забули бобри забрати торби. Босий хлопець сіно косить,роса росить ноги босі. В сіренької горличкитуркотливе горлечко. Біля броду бусол ходить,бусленя з собою водить. Ора´тор/ораторка — той, хто володіє мистецтвом виголошування промов.
Перевір себе сама: ВДОМА: впр. на с.130. (Авраменко) Дев’ятнадцяте лютого Домашня робота Вправа с. 1301. Скільки років землі — і мільярд, і мільйон, а яка вона й досі ще гарна! 2. Це ще не сльози — це квітуча вишенька, що на світанку струшує росу. 3. Курличуть хмари, тьохкає вода, дерева казку шепчуть на світанні. 4. Помилки друзів ми повинні виправляти або прощати, коли вони не серйозні. 5. Ложка дьогтю зіпсує бочку з медом. 6. Горнець котлові докоряє, а обидва засмальцьовані.3. Курличуть хмари, тьохкає вода, дерева казку шепчуть на світанні.дієсл. ім. дієсл. ім. ім. ім. дієсл. прийм. ім.