УКРАЇНСЬКА МОВА
Тема уроку: спостереження за закінченнями іменників у множині (таблиця відмінювання). Вправи на вживання правильних відмінкових закінчень іменників у множині.
Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; учити правильно ставити питання і визначити відмінок; звернути увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; вдосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення мови; виховувати культуру писемного мовлення, старанність.
Обладнання: картки із роботою над словниковим словом, картки поточного контролю знань .
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота зі словом влітку.
К -7
Влітку У літню пору |
букв________
Літо, влітку, літній, літечко, літувати, по-літньому.
|
3.Повторення вивченого матеріалу «Закінчи речення».
Іменники відповідають на питання….
З великої букви пишуться іменники…..
Іменники мають число…
Іменники мають рід…
Визначити рід допомагають слова….
Іменники мають … відмінків, а саме:…
Визначити відмінок допомагають слова…
4.Гра «Хлопчики проти дівчаток»
Робота в групах біля дошки
Діти обирають картки з іменниками різних відмінків (хлопчики синього а дівчатка червоного кольорів) та прикріплюють на дошці до відповідного відмінку.
Перемагає група дітей яка найкраще справилась.
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися відмінювати іменники в множині, учитись правильно ставити питання і визначати відмінок.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження над мовним матеріалом (вправа 142, с. 74)
Ознайомлення з таблицею відмінювання іменників у множині
— За якою ознакою здійснено розподіл іменників? (За родами)
— Які закінчення мають іменники кожного роду в множині?
— У яких відмінках іменники у множині мають однакові закінчення? (Іменники, що означають назви неістот,— у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот, — у родовому і знахідному відмінках.)
— У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками, а у яких — без них?
— Прочитайте текст
— Який заголовок ми можемо до нього підібрати?
— Поставте іменники, вжиті в однині, у форму множини.
— Спишіть текст поставивши іменники в однині у множину.
- Підкреслліть у кожному реченні головні члени
3.Опрацювання правила с.75
4.Списування з коментуванням (на картках)
- Запишіть словосполучення, поставивши іменники в родовому відмінку множини.
Багато (вишня) –
Кілька (сотні) –
Багато (озеро) –
Не має (знання) –
Не чув (розповідь) –
Багато (соловей) –
Побачили (лікар) –
Декілька (будівля) –
П’ять (століття)-
5. Фізкультхвилинка.
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.Самостійна робота
Прочитайте текст, змінюючи форму однини іменників на форму множини.
Наші (предок) будували (фортеця), щоб боронити рідну землю. На горі вони ставили міцні (будівля), оточуючи їх кам’яними (мур), На (мур) були сторожові (вежа). Добре відомі (фортеця) у Києві, Львові, Чернігові, що збереглися і до наших (час).
2. Колективна робота
- Дайте повні відповіді на запитання, використовуючи іменники, подані в дужках, і потрібні прийменники. Визначте відмінок цих іменників у реченнях.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Незакінчене речення»
VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 146(с. 76).