Спрощення в групах приголосних звуків

Про матеріал
Конспект уроку української мови у 5 класі "Спрощення в групах приголосних звуків"
Перегляд файлу

Тема: Спрощення в групах приголосних

Мета: познайомити учнів із явищем спрощення приголосних звуків в українській мові; вчити правильно писати слова, у яких відбулося спрощення; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення учнів; виховувати найкращі загальнолюдські риси характеру засобами народної творчості

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник з української мови для 5 класу; презентація

Методи та прийоми:  бесіда, словниковий диктант, робота з підручником, мовні ігри,  метод вправ

Хід уроку

І. Організаційна частина. Повідомлення теми та мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Які мовні явища ми вивчили з вами на минулих уроках? Охарактеризуйте їх.

Словниковий диктант

Легко, книжка, ложка, боротьба, молотьба, портфель, пісня, дошка, телефон, життя, село, шелестіла, весна, сміється, візьмешся, здається,  борешся, плутаєшся, залишається, нігті.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Українська мова є однією з наймилозвучніших мов світу. Милозвучність досягається різними засобами: чергуванням окремих голосних і приголосних, використанням паралельних форм слів. Окрім того, милозвучність досягається шляхом спрощення у групах приголосних (в усній вимові та письмі).

Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає.Спробуємо дослідити це явище.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Аналіз лінгвістичного матеріалу.

тиждень -  тижневий    ждн-жн

проїзд – проїзний        здн-зн

радість – радісний       стн-сн

щастя – щасливий       стл-сл

  1. Робота з підручником стр. 123.  Прочитайте вголос ланцюжки слів. Вимовте слова так, щоб прозвучали всі звуки, позначені буквами. Яке слово в кожному ланцюжку (друге чи третє) вимовляти легше? Чому? На основі спостереження зробіть висновок про суть явища спрощення в групах приголосних.

1. Щастя → щаст+ливий → щасливий. 2. Виїзд → виїзд+ний → виїзний.

  1. Гра „”Я – тобі, ти – мені”. Учні діляться на пари і по черзі називають один одному групу звуків, а їхні опоненти мають сказати, як вона спрощується.
  2. Записати винятки, у яких при написанні не відбувається спрощення.

Щоб краще запам'ятати є ключ-символ "Рука".  Лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки "зап'ястний"; проведіть рукою від зап'ястя до згинів пальців правої руки - "пестливий"; потім проведіть по фалангах пальців - "кістлявий"; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки - "шістнадцять"; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте - це символ слова "хворостняк"; і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом "хвастливий".

Не піддаються спрощенню слова іншомовного походження: контрастний, баластний, форпостний.

Лексична робота. Контрастний - протилежний, баластний - зайвий, форпостний - передовий.

  1. Творче завдання.. З трьома   словами – винятками скласти речення.
  2. https://learningapps.org/3727519

V.  Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа 1.  І. Замініть подані словосполучення на синонімічні з прикметником (за зразком). Утворені словосполучення вимовте і запишіть. Позначте орфограму.

ЗРАЗОК. Рідина для захисту – захисна рідина. Розпорядок на тиждень, документ на проїзд, слова зі зліс- тю, вчинок заради користі (наживи), землі області, ремінець на зап’ястя, яма для компосту*, лінія захисту, засіб для очист- ки, служба на аванпостах**.

*Компîст – природне добриво.

** Аванпîст (форпîст) – передовий сторожовий пост, укріплений пункт на кордоні.

ІІ. З одним утвореним словосполученням (на вибір) складіть і запишіть складне речення.

 

Вправа 2. І. Прочитайте текст, звертаючи увагу на правильну вимову виділених слів. Визначте його тип і стиль мовлення. Висловіть свою думку щодо дій Гри­ня й Андрійка.

ІІ. Випишіть з тексту п’ять слів, у яких відбулося спрощення. Одне із цих слів (на вибір) запишіть фонетичною транскрипцією. Чи відповідає вимова цього слова його написанню?

 

Вправа 3. Спишіть слова, вставляючи, де потрібно, пропущену букву. Позначте орфограми, поясніть написання.

Радіс..но, віс..ник, учас..ник, що- тиж..невий, заздріс..ний, кіс..лявий, хвас..ливо, шіс..надцять, безжаліс..- ний, виїз..ний, контрас..ний, швид- кіс..ний, совіс..ний, зап’яс..ний, перехрес..ний.

ІІ. Виділені слова запишіть фонетичною тран­ скрипцією.

 

Знайдіть можливі помилки в словах.

Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, улестливий, перехрестний, радісний, виїзна, тиждня, хрустнути, заздрісно, пестливий.

 

https://image.slidesharecdn.com/zel7kjogqq6zxlpqtp5q-signature-63c11a7b31b01a0308746f0b15af9762ba1659122dda98d8411571770f1f59d0-poli-180903090402/95/1-125-638.jpg?cb=1535965555

 

 

VІ. Підсумок уроку.

  • Назвати групи звуків, які спрощуються?
  • Назвати слова – винятки, у яких спрощення не відбувається.

https://learningapps.org/1714967

VІ. Домашнє завдання. Вправа 261

docx
Додано
25 січня 2020
Переглядів
2972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку