Сценарій мовознавчої вікторини "О мово! Хто без тебе я?!" з нагоди Міжнародного дня мови

Про матеріал
Сценарій мовознавчої вікторини "О мово! Хто без тебе я?!" з нагоди Міжнародного дня мови
Перегляд файлу

Сценарій мовознавчої вікторини«О мово! Хто без тебе я?!»

з нагоди Міжнародного дня рідної мови

 

Ведуча 1:

Добрий день, дорогі друзі.

 

Ведуча 2:

Ми раді вітати вас на мовознавчій вікторині «О мово! Хто без тебе я?!»,  присвяченій Міжнародному дню рідної мови, що відзначається  в усьому світі         21 лютого.

 

Ведуча 1:

Міжнародний день рідної мови, свято української мови – одне  з найцінніших надбань, які створили й залишили нам наші попередники. Мова є душею нації, її генетичним кодом, у її глибинах народилося багато з того, чим може гордитися наш народ.

 

Ведуча 2:

За рішенням ЮНЕСКО 21-го лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. За недовгий час свого існування воно вже стало традиційним, адже це один з тих днів, коли кожен має змогу відчути себе частиною свого великого народу.

 

Ведуча 1:

Однією із найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

 

Ведуча 2:

О слово рідне!

Пращура молитво,

Громи Перука, Велеса поля,

Софія Київська — творіння Ярослава —

Слов'яномовна, праведна земля!

 

Ведуча 1:

O слово рідне!

Подарунок мами,

I пісня ніжна, і розрада нам.

Я всім на світі з вами поділюся,

Та слова рідного нікому не віддам.

 

Ведуча 2:

Рідне слово... Воно бринить, хвилює душу. Бо мова українська - то невичерпне джерело, скарбниця народного духу.

 

 

Ведуча 1:

Вона мелодійна, ласкава, ніжна, багата. Порадник і вчитель тим, хто її любить і шанує, і суддя тих, хто її зневажає.

 

Ведуча 2:

Рідне слово є важливим засобом виховання людини.

 

Ведуча 1:

Відомий український педагог В. Сухомлинський писав: «Мова - це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова - багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова - висока моральна культура. Убогість слова - це убогість думки, а убогість думки веде до моральної, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

 

Ведуча 2:

Кожний мовець повинен прагнути до того, аби його мова стала досконалою, зрозумілою всім. А це завдання можна реалізувати лише тоді, коли засвоїш основи мовної нормативності, навчишся користуватися багатством лексичних та стилістичних засобів мови.

 

Ведуча 1:

Народна мудрість стверджує: «Добре тому жити, хто вміє гарно говорити».

 

Ведуча 2:

 Український поет Максим Рильський закликав: «...Як парость виноградної лози плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур'ян».

 

Ведуча 1:

Зараз ми проведемо мовний конкурс «О мово! Хто без тебе я?!», який виявить кращих знавців української мови.

 

Ведуча 2:

Отже,  сьогодні дві команди знавців  української мови позмагаються між собою.

 

Ведуча 1:

Команди готові? Тоді розпочнемо перший конкурс — «Розминка», який складається з трьох турів. Для  участі у цьому  конкурсі потрібен 1 учасник від кожної команди.

 

Ведуча 2:

У кожному турі  йому будуть запропоновані питання.

          Учасник, який першим відповість правильно, отримує по 1 балу за кожну відповідь. Якщо він не знає відповіді або дає неправильну відповідь, на це питання відповідь може дати учасник іншої команди.

 

Ведуча 1:

 Для участі у конкурсі «Розминка» потрібно по 1 учаснику від кожної команди.

(учасники від команд виходять для участі в конкурсі)

 

Ведуча 2:

І тур називається  «Відгадайте, про кого або про що тут йдеться». Учасникам будуть запропоновані прикметники, які характеризують той чи інший предмет, який і потрібно їм вгадати.

Отже, розпочинаємо конкурс.

 

(Слова для 1-го учасника):

Кирпатий, орлиний, плескатий, ґудзиком, м'ясистий, рівний, картоплинкою, римський – …  (ніс).

 

(Слова для 2-го учасника):

Повільна, швидка, тиха, дзвінка, засмічена, брутальна, рідна, ласкава, оксамитова, співуча, солов'їна, літературна – … (мова).

 

(Слова для 1-го учасника):

Білий, чорний, тяжкий, пухкий, твердий, батьківський, священний, хрумку чий, рум'яний, свіжий, смачний, пшеничний – … (хліб).

 

(Слова для 2-го учасника):

Важка, легка, натхненна, приємна, щоденна, сумлінна, улюблена, чесна, корисна, копітка, титанічна, безкорисна, людська – … (праця).

 

Ведуча 1:

Розпочинаємо 2-й тур «Скажіть без затримки!». Кожен з учасників повинен назвати  рід  поданих слів.

 

(Слова для 1-го учасника):

Шасі – …(с.р.)

Фрау – …(ж.р.)

Ножиці – …(немає роду)

Міссурі – …(ж.р.)

Візаві – …(ч.р.)

Торнадо – …(ч.р.)

Бюро – …(с.р.)

НДІ – …(ч.р.)

Каланхое – …(с.р.)

Кір – …(ч.р.)

 (Слова для 2-го учасника):

Біль – …(ч.р.)

Цеце – …(ж.р.)

Степ – …(ч.р.)

Фрекен – …(ж.р.)

Черкаси – …(немає роду)

Шимпанзе – …(ч.р.)

Онтаріо – …(с.р.)

Шампунь – …(ч.р.)

ДАІ – …(ж.р.)

Алібі – …(с.р.)

 

Ведуча 2:

Розпочинаємо останній 3-й тур «Країна Синонімія». Кожен з учасників повинен дібрати синоніми до поданих слів.

 

(Слова для 1-го учасника):

згода – (мир, лад, гаразд, добре);

ввічливий – (тактовний, чемний, делікатний, люб'язний, шанобливий);

сильний – (могутній, колосальний);

розуміти – (тямити, збагнути, осмислювати);

 

(Слова для 2-го учасника):

йти – (летіти, шкандибати, плентатись, дріботіти, волочитись);

величний –  (гігантський, колосальний);

безмежний –  (безкрайній, безконечний, неосяжний, неозорий. безмірний);

темрява – (темінь, пітьма).

 

Ведуча 2:

 Поки журі підводить підсумки цього конкурсу, для вас музичне привітання.

Слова Т.Шевченка, музика Сокальського. «Ой, маю я рученята».

(звучить пісня)

        

Ведуча 1:

 Надаємо слово журі.

(члени журі підводить підсумки цього конкурсу)

Ведуча 2:

Наступний конкурс мовознавчої вікторини називається «Цікава подорож». Для участі в цьому конкурсі потрібно по 1 учаснику від кожної команди.

(учасники від команд виходять для участі в конкурсі)

Ведуча 1:

Зараз вам надається можливість лише за декілька хвилин здійснити  подорож по містах України, і не тільки. На цей раз у вас не буде  часу оглянути архітектурні пам’ятки цих міст, побувати  на концертах,  адже вам  потрібно буде по черзі назвати, як називають мешканців того чи іншого міста чи країни.

 

Ведуча 2:

За кожну правильну відповідь учасник отримує по 1 балу. Якщо учасник не знає відповіді або дає неправильну відповідь, на це питання може дати відповідь  учасник іншої команди.

 

Ведуча 1:

Щоб вам стало зрозумілішим завдання конкурсу, для прикладу візьмемо місто Кропивницький. І мешканців нашого міста називають  крипивничани.

 

Ведуча 2:

 Розпочинаємо конкурс.

(По черзі задається питання до кожного учасника)

У Києві мешкає – (киянин),

у Донбасі – (донбасівець),

у Харкові – (харків'янин),

на Поділлі – (подолянин),

у Львові – (львів'янин),

в Одесі – (одесит),

у Сумах – (сумчанин).

 

Ведуча 1:

у Чернівцях – (чернівчанин),

у Черкасах – (черкасець),

у Чернігові – (чернігівець),

у сусідній Польщі – (поляк),

у далекій Вірменії – (вірменин),

у всій улюбленій Москві – (москвич),

а на загадковому Кіпрі  - (кіпріот).

 

        

Ведуча 2:

 Надаємо слово журі.

(члени журі підводить підсумки цього конкурсу)

 

Ведуча 1:

Конкурс, який ми зараз проведемо, називається  «Аукціон».

 

Ведуча 2:

Зараз ви почуєте  текст. Із нього ви повинні виписати почуті вами слова-прикметники.

 

Ведуча 1:

Перемагає  та команда, яка  найбільше спіймає  цих слів /можна записувати/. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

 

Ведуча 2:

   Її заслужено називають «золотим голосом» України. Ніна Матвієнко народилася на Житомирщині в багатодітній селян­ській сім'ї. Після закінчення Київського університету імені Та­раса Шевченка була прийнята солісткою хору імені Григорія Верьовки. А ще співачка виступала в складі тріо «Золоті ключі», нинішній етап її пісенної творчості пов'язаний з роботою в ансамблі «Київ­ська камерата».

   У репертуарі співачки — численні народні пісні, серед яких є обрядові, ліричні, гумористичні, патріотичні твори, пісні-балади.

   Невичерпними здаються працелюбність і творчий діапазон співачки: вона створила образи Марусі Чурай і Катерини Білокур у телевиставах, знялася в кількох фільмах, брала участь у багатьох радіопостановках. Вона озвучує документальні стрічки, багато працює як режисер-постановник. Заслуги Ніни Матві­єнко щодо популяризації української пісні оцінено високими званнями: народна артистка України, лауреат Державної премії України імені Тараса Шевченка, Герой України.

 

Ведуча 1:

 Надаємо слово представникам від двох команд. Вони по черзі повинні прочитати почуті та записані ними прикметники.

(представники команд зачитують слова-прикметники)

Ведуча 2:

Надаємо слово журі.

 (члени журі підводить підсумки цього конкурсу)

Ведуча 1:

Переходимо до хвилюючого етапу —  конкурсу капітанів. Запрошуємо капітанів до участі в конкурсі.

 

 (капітани виходять для участі в конкурсі)

Ведуча 2:

 Прислів’я та приказки – це неоціненна скарбниця народної мудрості. Кожне покоління вносить у цю невичерпну скарбницю нові коштовні діаманти, що збагачують культуру народу.

 

Ведуча 1:

 Прислів’я та приказки невіддільні від життя людини, як її мова, пісня. Вони свідчать про гострий розум народу, його глибокі естетичні почуття, багатий духовний світ і високу мораль.

 

Ведуча 2:

 Це велике народне багатство, справжній скарб, який народ свято береже і передає своїм нащадкам.

 

Ведуча 1:

 Прислів’я, як і народ, безсмертні, це коштовні, немеркнучі його перлини. У них живе і дихає, сумує і радіє жива душа народу, органічно поєднується його історія і сучасність.

 

Ведуча 2:

 Як ви вже здогадались, кожен із капітанів повинен показати себе знавцем народної мудрості, тобто продовжити українські прислів'я та приказки.

 

Ведуча 1:

За кожну правильну відповідь капітан приносить своїй команді  по 1 балу.

 

Ведуча 2:

Якщо капітан не знає відповіді або дає неправильну відповідь, на це питання може дати відповідь  капітан іншої команди.

 

Ведуча 1:

Отже, розпочинаємо конкурс.

(По черзі задається питання до кожного учасника)

Працювати до...  (сьомого поту).

Робити п'яте...  ( через десяте).

Знаю, як свої…  (п'ять пальців).

Наговорити сім...  (мішків гречаної вовни).

Око бачить далеко, а... (розум глибоко).

Де багато слів, там ...  (мало діла).

Сім раз відміряй, а…  (один раз відріж).

 

Ведуча 2:

Як слів небагато, то ...  (й розуму малувато)

Вчення світ, а … (невченіє тьма).

Слово не горобець, … (вилетить – не спіймаєш).

Під лежачий камінь  (вода не тече).

Краще синиця в руках, … (ніж журавель у небі).

Яблуко від яблуні … (недалеко падає).

Книжка вчить, …  (як на світі жить).

 

Ведуча 1:

 Конкурс закінчився.  Поки журі підводить підсумки цього конкурсу, для вас пісня. Слова Т.Шевченка, музика Я.Степового. «Утоптала стежечку».

(звучить пісня)

        

Ведуча 2:

 Надаємо слово журі.

(члени журі підводить підсумки цього конкурсу)

Ведуча 1:

Прийшов час оголосити останній конкурс під назвою «Далі, далі…»

 

Ведуча 2:

 Кожна команда отримує по 15 запитань. Кожна правильна  відповідь приносить команді ще по  1 балу. Максимально в цьому конкурсі можна отримати 15 балів.

 

Ведуча 1:

Запитання для команди №1

  1. Як називаються слова з протилежним значенням? (антоніми)
  2. Яка найбільша одиниця мови? (текст)
  3. Визначте рід слова рантьє (чоловічого роду)
  4. Чим розпочинається діалог? (тире)
  5. Яка перша буква у власній назві? (велика)
  6. Назвіть науку про звуки мови. (фонетика)
  7. Назвіть головні члени речення. (підмет і присудок)
  8. Визначте рід іменника путь. (жіночого)
  9. Як називається словниковий склад мови? (лексика)
  10.  Назвіть займенник, що складається з однієї букви. (я)
  11.  Як називається список літер в установленому порядку? (алфавіт)
  12.  Як називається розділ науки про правопис? (орфографія)
  13.  Яка частина слова є носієм лексичного значення слова?  (корінь)
  14. Як називається речення з однією граматичною основою? (просте)
  15.  До якого розряду належать прикметники  тітчин, Шевченків? (присвійні)

 

Ведуча 2:

       Запитання для команди № 2

  1. Назвіть найменшу одиницю мови. (звук)
  2. Визначте рід іменника собака (чоловічого)
  3. Назвіть букви, що завжди мають 2 звуки  (щ, ї)
  4. Назвіть сьомий відмінок української мови. (кличний)
  5. Як називається розмова двох осіб? (діалог)
  6. Яка  частина слова є носієм його граматичного значення? (закінчення)
  7. Як називаються слова з близьким значенням? (синоніми)
  8. Як називаються слова, що мають спільний корінь? (спільнокореневі)
  9. Як називаються речення, що мають 1 головний член речення? (односкладні)
  10. Назвіть другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина)
  11. До якої частини мови належить слово дев’ятка? (іменник)
  12.  У що береться пряма мова? (у лапки)
  13. Як називається стиль у науці? (науковий)
  14. Визначте рід слова Токіо (середнього роду)
  15. Назвіть частину мови, що означає ознаку предмета. (прикметник)

 

Ведуча 1:

Поки журі підбиває підсумки мовознавчої вікторини, для вас прозвучить ще один музичний номер.

Слова Т.Шевченка, обробка Д.Бонковського. «Нащо мені чорні брови?»

(звучить пісня)

 

Ведуча 1:

Надаємо слово  журі.

(члени журі підводить підсумки цього конкурсу та нагороджує переможців)

 

Ведуча 2:

Дякуємо всім за увагу, а учасникам  - за участь у вікторині «О мово! Хто без тебе я?». Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби рідної мови.

 

 

Ведуча 1:

Мова рідна звучить, наша мова —

Шум гаїв, шелест ниви у ній,

Кобзи пісня тривожна, діброва

У Дніпра неспокійний прибій.

 

Ведуча 2:

В ній душі глибина і прозорість,

Наша пісня і дума жива.

І суворість, і ніжність, і совість —

Уся історія в ній проплива.

 

Ведуча 1:

України великої слово —

Скарб, народом перейдених літ.

Багатій, розбруньковуйся, мово,

Неосяжний чаруючий світ.

 

Ведуча 2:

Дякуємо за увагу. На цьому  наша зустріч закінчена.

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
25 січня 2020
Переглядів
1413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку