Стан адаптації п`ятикласників до предметного навчання в базовій школі

Про матеріал
залучити педагогічний колектив до широкого обговорення визначеної проблеми; виробити загальні підходи до організації навчально-виховного процесу в період адаптації; проаналізувати вікові особливості молодших школярів; визначити ефективність способів їхньої діагностики, способи дезадаптації дітей у перехідний період; визначити момент взаємодії та взаємоприйнятності індивідуальних стилів учителів початкової й середньої ланок навчання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Лаврів Юлія Костянтинівна 12.2019 р.

Номер слайду 2

Мета: залучити педагогічний колектив до широкого обговорення визначеної проблеми; виробити загальні підходи до організації навчально-виховного процесу в період адаптації; проаналізувати вікові особливості молодших школярів; визначити ефективність способів їхньої діагностики, способи дезадаптації дітей у перехідний період; визначити момент взаємодії та взаємоприйнятності індивідуальних стилів учителів початкової й середньої ланок навчання.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Адаптація – це процес звикання дітей до вимог і порядків, нового оточення, нових умов життя (особливостей засвоєння знань у нових умовах).

Номер слайду 5

Причини труднощів періоду адаптації Різка зміна умов навчан-ня збільшився обсяг і кількість навчальних предметів; збільшилось тижневе навантаження; розширилося коло вчителів-предметників, з якими учні мають постійно спілкуватися; розмаїтість і якісне ускладнення вимог, що висувають перед учнем різні вчителі-предметники; на зміну першій учительці прийшов класний керівник; відбувся перехід на кабінетну систему навчання; змінився статус “старшого” у початковій школі на “наймолодшого” – в основній. Що робити, коли ображають старшокласники? Як впоратись із зростанням кількості уроків, а, отже, і домашніх завдань? Як стати значимою дитиною для класного керівника? Як не загубитись в просторах школи? Як розподілити час на перерві і для переходу в інший кабінет, і для підготовки до наступного уроку, і для відпочинку, і для відвідання їдальні? Як налагодити відносини з різними учителями, пристосуватися до їхніх вимог, методів навчання, темпераменту?

Номер слайду 6

Причини труднощів періоду адаптації Вікові особли-вості учнів недосконалість нервової системи; незначний життєвий досвід; низький ситуативний імунітет фізичні та фізіо-логічні зміни початок статевого дозрівання; інтенсивний ріст тіла; зростання фізичного навантаження на всі органи; нерівномірність фізичного розвитку і нервової системи підвищена втомлюваність; зниження рівня концентрації уваги; часта зміна настрою; уповільнення будь- якої діяльності; зниження успішності. нестій-кість психіки роздратованість; збудженість; психічне напруження; проблеми соціалізації.

Номер слайду 7

Причини труднощів періоду адаптації Органі-заційні недолі-ки відсутність чітких вимог до учня; дезорганізованість педагогічного та учнівського колективів недоскона-ла система організації навчально-виховного процесу неправильні методи виховання в сім’ї несприймання дитини; відсутність єдиних вимог з боку батьків; жорстоке ставлення до дитини; занадто лояльне ставлення до дитини низька організованість; неуважність і недисциплінованість на уроках; низький рівень працездатності ; зниження інтересу до навчання і його результатів; високий рівень тривожності.

Номер слайду 8

Причини труднощів періоду адаптації Проблеми наступності у навчанні недоліки розвитку інтелектуальних здібностей – вищих форм мислення, що не розвинулися в початковій школі; неповноцінність навичок, зокрема навичок читання, письма, лічби; несформованість понятійного мислення; відсутність мотивації навчання; несамостійність учнів; деіндивідуалізація, знеособлювання підходу вчителів-предметників до учнів; високі вимоги учителів-предметників, які часто не бачать різниці між п’ятикласниками й іншими учнями основної школи; предметне навчання (важко переключитися з одного виду діяльності на інший).

Номер слайду 9

Дезадаптація Дезадаптація учнів – порушення процесу пристосування до нових умов навчання, що характеризується зниженням успішності в навчанні, неадекватною поведінкою учнів, зниженням самооцінки, підвищеним рівнем тривожності. Прояви дезадаптації: у вигляді реакції активного протесту (агресивність, негативізм, напруженість, роздратованість); у вигляді пасивного протесту (депресія, страх, відсутність інтересу до навчання та шкільного життя); у вигляді реакції тривожності (невпевненість, напруженість, нестійкий контакт з однолітками).

Номер слайду 10

Ознаки успішної адаптації п’ятикласника успішне засвоєння навчального матеріалу; готовність до виконання вимог учителів без попереднього заохочення; адекватне сприймання оцінок учителя; активність, уважність, стриманість на уроках; позитивне оцінювання власних дій і результатів докладених зусиль; спілкування з однокласниками та учнями старших класів; вміння робити правильний вибір…

Номер слайду 11

4-А клас (2018-2019р.н.)

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Чи подобається тобі навчатися у 5 класі?

Номер слайду 16

На які уроки тобі найбільше подобається ходити?

Номер слайду 17

Який навчальний предмет на твою думку найважчий?

Номер слайду 18

Який навчальний предмет на твою думку найлегший?

Номер слайду 19

Чи стало тобі навчатися важче, порівняно з навчанням у 4 класі?

Номер слайду 20

Чи стало тобі навчатися цікавіше, порівняно з навчанням у 4 класі?

Номер слайду 21

Чи буває тобі на яких – небудь уроках страшно? Якщо так, то чому? Кричать на всіх; боюсь отримати погану оцінку; контрольні роботи.

Номер слайду 22

Якби ти міг сам вибирати, на які б уроки ти не ходив?

Номер слайду 23

Кого з учителів ти б хотів бачити на уроках у своєму класі частіше? 5-А клас Зубкова М.В.(5уч.) Семілєтова Д.К.(5уч.) СупруненкоВ.О.(3уч.) Терещук А.В.(2уч.) Сухонос Л.М. (1уч.) Приходько Ю.С. (1уч.) Лукомська Ж.А. (1уч.) 5-Б клас Терещук А.В.(4 уч.) Зубкова М.В.(2 уч.) Пойда М.Ю.(1 уч.) Приходько Ю.С.(1 уч.) Щур Г.Д.(1 уч.)

Номер слайду 24

Кого з вчителів ти можеш назвати своїм другом? 5-А клас Сухонос Л.М.(6уч.) Зубкова М.В.(4уч.) Семілєтова Д.К.(4уч.) Приходько Ю.С.(2уч.) Супруненко В.О.(2уч.) Терещук А.В.(2уч.) Щур.Г.Д.(1уч.) Лаєвський А.Г.(1уч.) 5-Б клас Терещук А.В.(5уч.) Приходько Ю.С.(4уч.)

Номер слайду 25

Що тебе найбільше дратує і не подобається у школі? Уроки (англійська мова, французька мова, світова література, природознавство); рано прокидатися, рано починаються уроки; задають домашнє завдання; шум у класі; контрольні роботи; черги повсюди; багато писати; не випускають на вулицю; вчителі, старшокласники.

Номер слайду 26

1. Учителям-предметникам, які читають у 5-х класах: враховувати в навчально-виховному процесі вікові психофізіологічні особливості учнів; враховувати труднощі адаптаційного періоду, вікові особливості п’ятикласників у виборі термінології, методичних прийомів; не перевантажувати учнів надмірними за обсягом домашніми завданнями, дозувати їх з урахуванням рівня підготовки учня, гігієнічних вимог віку; стежити за темпом уроку: високий темп заважає багатьом дітям засвоювати матеріал; Методичні рекомендації

Номер слайду 27

1. Учителям - предметникам, які читають у 5-х класах: не використовувати оцінку як засіб покарання учня: оцінка досягнень повинна орієнтуватись на успіх, сприяти мотивації навчання, а не її зниженню; фіксувати позитивну динаміку в розвитку кожного учня (не порівнювати учнів одного з одним, а порівнювати певні досягнення сьогодні і вчора); розвивати навички самоконтролю, вміння оцінювати свою роботу і роботу класу; забезпечувати наступність вимог між початковою і середньою школою; на засіданнях методичних об’єднань розглянути критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи та здійснити порівняльний аналіз вимог в основній школі;

Номер слайду 28

1. Учителям-предметникам, які читають у 5-х класах: формувати активно – пізнавальне ставлення до свого предмету; розвивати навички самостійної роботи: користування додатковою літературою, словниками, довідниками, інтернет – ресурсами; спонукати учнів до вивчення правил, практичного їх застосування за допомогою інтерактивних методів (робота в групах, парах, форма діалогу); розвивати уважність, уміння зосереджуватися на окремих деталях; дотримуватися єдиних вимог до усного та писемного мовлення; на кожному уроці проводити фізкультхвилинки; виховувати почуття відповідальності за одержані знання, переконувати учнів у майбутньому їх застосуванні;

Номер слайду 29

1. Учителям-предметникам, які читають у 5-х класах: не створювати ситуацій, що травмують психіку, під час виставлення оцінок за контрольні роботи, семестрові тощо; виставляти оцінки не формально, а з урахуванням особистих досягнень кожного учня; враховувати принципи роботи з обдарованими дітьми, які мають високі потенційні здібності; під час навчально–виховного процесу та на уроках фізичного виховання , під час позаурочних, позашкільних заходів враховувати стан здоров’я школярів.

Номер слайду 30

Методичні рекомендації 2. Учителям початкових класів : прагнути не механічного заучування, а осмисленого запам’ятовування учнями правил та основних понять з навчальних дисциплін; працювати над розвитком зв’язного мовлення учнів, логічного мислення, орфографічної грамотності; активізувати роботу на розвиток концентрації та обсягу уваги.

Номер слайду 31

Методичні рекомендації 3. Класним керівникам: спланувати роботу зі здійснення соціально-педагогічного супроводу за результатами діагностичних досліджень; спільно з практичнм психологом та соціальним педагогом провести батьківські збори щодо актуальних проблем виховання дітей молодшого підліткового віку, зокрема «Психологія співпраці: як будувати свої взаємини з підлітком?», проводити групові та індивідуальні консультування батьків з проблем адаптації.

Номер слайду 32

Методичні рекомендації 4. Практичному психологу та соціальному педагогу: забезпечити соціально – психологічний супровід навчально– виховного процесу в період адаптації; створити і організувати роботу корекційних груп учнів, які відчувають труднощі у навчанні та спілкуванні; постійно проводити індивідуальне консультування батьків і учнів з проблемних питань навчання та виховання; провести тренінги з учнями 5-х класів, спільні заняття учнів та батьків для зменшення емоційної напруги, створення належних умов навчання і виховання дітей в сім’ї і школі.

Номер слайду 33

Потрібно знати дитину, знати її силу і слабкості, розуміти її думки, переживання, бережно доторкнутися до її серця… В. О. Сухомлинський

ppt
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
17 березня 2020
Переглядів
669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку