Збереження психологічного здоров'я педагогів
Тренінгове заняття
Мета:
Завдання:
Правила роботи:
Вправа 1 «Продовж речення»
Мета: розвивати вміння самопрезинтації.
Усі учасники сидять у колі, одержують стікери де пишуть своє ім’я та назву навчально закладу. Після цього учасники проводять презентацію себе – називають своє ім’я, назву закладу та продовжують одне з двох запропонованих речень.
«Я вважаю, що найкраще на моє здоров'я впливає……»
чи
«Я вважаю, що найбільш негативно на моє здоров'я впливає……»
Психолог:
Сьогодні ми говоритимемо про здоров’я.
Недарма в народі кажуть: “Як маєш – розтринькуєш та марнотратиш, а втративши – віддав би всі скарби й багатства, щоб повернути й придбати”.
Здоров’я річ особлива, піклування про нього не можна доручити комусь іншому. Німецькі фахівці довели, що стан здоров’я людини на 50% залежить від здорового способу життя, на 25 % від спадковості, ще на 20% від стану довкілля і лише на 10% від рівня медицини….
Словник визначає здоров’я, як:
Здоров'я – це цілісний фізичний, інтелектуальний, моральний стан особистості, який визначається за 5 основними критеріями:
Вправа 2 «Доповни речення»
Мета: формування навичок аналізу, розвиток творчості.
Всі учасники діляться на три творчі групи. Завдання груп – продовжити або коротко доповнити кожне з 4 запропонованих речень:
Кожна група працює самостійно 5-7 хв., після цього групи презентують свої доповнені речення, йде обговорення думок по кожному реченню окремо.
Отже, показниками рівня психічного здоров'я людини є…
Ознаками адекватного ставлення до власного психічного здоров'я є… вміння оцінити власну особистість…
Ознаками адекватного ставлення до інших людей…. можна вважати такі вміння…
При зіткненні з життєвими труднощами та проблемами психічно здорова людина ….
Психолог:
Отже можна зробити висновок, що :
Психічне здоров'я – це…
До теми «Психічного здоров’я» пропоную для перегляду психологічного короткометражного мультика «Маска щастя».
Після перегляду дискусійне обговорення.
Вправа 3 «Причини, ознаки, рецепти»
Мета: встановити розуміння учасниками факторів, що спричиняють стрес, його ознаки та розробити рекомендації щодо подолання стесу.
Знову пропонується робота в групах, але тепер у кожної з груп своє завдання.
Група 1
визначає фактори, що сприяють виникненню професійних стресів у педагогів (причини);
Група 2
визначає ознаки тривалого стресу (симптоми);
Група 3
визначає ефективні “рецепти” лікування стресу
(рекомендації для педагогів).
Час роботи 7-10 хв. Після завершення роботи, кожна група, по черзі, презентує свої нароби, йде загальне обговорення, доповнення, уточнення
Фактори, що сприяють виникненню педагогічних стресів у педагогів (причини):
Зовнішні негативні фактори, які порушують здоров'я:
Найпоширеніші ознаки тривалого стресу (симптоми):
Рекомендації для педагогів “Ефективний “рецепт” лікування стресу”
Психолог:
Отже:
Щоб створити власний психологічний комфорт, потрібно:
Щоб підтримати чи допомогти іншій людині потрібно:
Слова підтримки, які допоможуть “окрилити” людину:
Вправа 4 Самооцінка власного стану. Опитувальник САН (додаток 3)
Мета: дати можливість учасникам здійснити самооцінку та самоаналіз емоційного стану.
За допомогою опитувальника, кожен, самостійно, для себе особисто, оцінює свій стан.
Релаксація:
Мета: отримати зворотній зв'язок від учасників тренінгового заняття.
Опитувальник САН
(Самопочуття. Активність. Настрій)
Ця методика призначена для самоконтролю і самооцінки самопочуття, активності і настрою.
Шкала САН складається з індексів (3 2 1 0 1 2 3) і розташована між тридцятьма парами слів протилежного значення, що відображують рухливість, швидкість і темп протікання функцій (активність), силу, здоров'я, стомлення (самопочуття), а також характеристики емоційного стану (настрій). Перевагами тесту є його стислість і можливість кількаразового використання впродовж певного часу.
Інструкція. Слід співвіднести свій стан з ознаками за багатоступінчастою шкалою. Ви маєте вибрати і позначити цифру що найбільш точно відбиває ваш стан на даний момент.
Типова карта методики САН
Прізвище, ім'я ____________________________________________________________
Стать ____________________, Вік ____________________________________________
Самопочуття добре |
3 2 1 0 1 2 3 |
Самопочуття погане |
Почуваюся сильним |
3 2 1 0 1 2 3 |
Почуваюся слабким |
Пасивний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Активний |
Малорухливий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Рухливий |
Веселий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Сумний |
Добрий настрій |
3 2 1 0 1 2 3 |
Поганий настрій |
Працездатний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Розбитий |
Сповнений сил |
3 2 1 0 1 2 3 |
Знесилений |
Повільний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Швидкий |
Бездіяльний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Діяльний |
Щасливий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Нещасливий |
Життєрадісний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Похмурий |
Напружений |
3 2 1 0 1 2 3 |
Розслаблений |
Здоровий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Хворий |
Байдужий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Захоплений |
Спокійний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Схвильований |
Захоплений |
3 2 1 0 1 2 3 |
Сумовитий |
Радісний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Печальний |
Відпочивший |
3 2 1 0 1 2 3 |
Стомлений |
Свіжий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Виснажений |
Сонливий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Збуджений |
Бажання відпочити |
3 2 1 0 1 2 3 |
Бажання працювати |
Спокійний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Стурбований |
Оптимістичний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Песимістичний |
Витривалий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Втомлений |
Бадьорий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Млявий |
Думати важко |
3 2 1 0 1 2 3 |
Думати легко |
Розсіяний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Уважний |
Сповнений сподівань |
3 2 1 0 1 2 3 |
Розчарований |
Задоволений |
3 2 1 0 1 2 3 |
Незадоволений |
Обробка та інтерпретація. При обробці ці цифри перекодуються в такий спосіб. Негативні стани за шкалою САН приймаються за 1 бал, наступний за ним за 2 бали і так далі. Слід ураховувати те, - що полюси шкали постійно змінюються. Позитивні стани завжди одержують високі бали, а негативні низькі. За цими балами розраховується середнє арифметичне як загалом, так і окремо за активністю, самопочуттям і настроєм. Зразок перекодування наведений у таблиці.
Перекодування |
Повний надій |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Розчарований |
Текст САН |
Повний надій |
3 |
2 |
1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
Розчарований |
При оцінці функціонального стану важливі значення окремих показників та їхнє співвідношення. Наприклад, у відпочилої людини оцінки активності, настрою і самопочуття приблизно однакові. У міру наростання втоми співвідношення між ними змінюється за рахунок відносного зниження самопочуття й активності в порівнянні з настроєм.
Ключ.
Питання на самопочуття» 1, 2, 7, 8, 13, 14, 19, 20, 25, 26.
Питання на активність-3, 4, 9, 10, 15, 16, 21, 22, 27, 28.
Питання на настрій-5, 6, 11, 12, 17, 18, 23, 24, 29, 30.