Тренінгове заняття "Збереження психологічного здоров'я педагогів"

Про матеріал
Мета:  розкрити поняття психічне здоров'я;  визначити фактори, які впливають на формування здоров'я;  розширити діапазон навичок здорового способу життя;  сформувати рефлексивне бачення власної карти здоров'я.
Перегляд файлу

Збереження психологічного здоров'я педагогів

 

Тренінгове заняття

 

Мета:

  • розкрити поняття психічне здоров'я;
  • визначити фактори, які впливають на формування здоров'я;
  • розширити діапазон навичок здорового способу життя;
  • сформувати рефлексивне бачення власної карти здоров'я.

 

Завдання:

  • розкрити поняття «психічне здоров'я»;
  • визначити фактори, які негативно впливають на психічне здоров'я;
  • розробити ефективну модель психічного здоров'я;
  • створити позитивний мікроклімат в тренінговій групі.

 

Правила роботи:

  1. Добровільність і активність.
  2. Чесність і правдивість. Не існує іншої відповіді крім тої, яка насправді відображає ваші думки та почуття.
  3. «Тут і зараз». Говорімо тільки за темою, не відволікаємося.
  4. Не перебиваємо того, хто говорить, ні словом, ні жестом, ні мімікою – кожен хоче бути почутим.
  5. Дотримуємось доброзичливості у ставленні до інших.
  6. Не оцінюємо, не даємо порад, не критикуємо.

 

Вправа 1 «Продовж речення»

Мета: розвивати вміння самопрезинтації.

Усі учасники сидять у колі, одержують стікери де пишуть своє ім’я та назву навчально закладу. Після цього учасники проводять презентацію себе – називають своє ім’я, назву закладу та продовжують одне з двох запропонованих речень.

«Я вважаю, що найкраще на моє здоров'я впливає……»

чи

«Я вважаю, що найбільш негативно на моє здоров'я впливає……»

 


Психолог:

Сьогодні ми говоритимемо про здоров’я.

 

Недарма в народі кажуть: “Як маєш – розтринькуєш та марнотратиш, а втративши – віддав би всі скарби й багатства, щоб повернути й придбати”.

 

Здоров’я річ особлива, піклування про нього не можна доручити комусь іншому. Німецькі фахівці довели, що стан здоров’я людини на 50% залежить від здорового способу життя, на 25 % від спадковості, ще на 20% від стану довкілля і лише на 10% від рівня медицини….

 

Словник визначає здоров’я, як:

Здоров'я – це цілісний фізичний, інтелектуальний, моральний стан особистості, який визначається за 5 основними критеріями:

  1. Рівень гармонійності фізичного розвитку людини;
  2. Функціональний стан організму (його резервні можливості);
  3. Рівень імунного захисту, спроможність захисних функцій;
  4. Відсутність (чи наявність) дефектів розвитку або захворювань;
  5. Рівень морально-вольових якостей і ціннісних уявлень.

 

Вправа 2 «Доповни речення»

Мета: формування навичок аналізу, розвиток творчості.

Всі учасники діляться на три творчі групи. Завдання груп – продовжити або коротко доповнити кожне з 4 запропонованих речень:

  1. Показником рівня психічного здоров'я є ….
  2. Ознаками адекватного ставлення до власного психічного здоров'я є …
  3. Ознаками адекватного ставлення до інших людей є …
  4. При зіткненні з життєвими труднощами та проблемами психічно здорова людина ….

 

Кожна група працює самостійно 5-7 хв., після цього групи презентують свої доповнені речення, йде обговорення думок по кожному реченню окремо.

 

Отже, показниками рівня психічного здоров'я людини є…

  • те, як вона ставиться до себе;
  • те, як вона ставиться до інших людей;
  • те, як вона ставиться до життєвих перешкод.

 

Ознаками адекватного  ставлення до власного  психічного здоров'я є… вміння оцінити власну особистість…

  • толерантно;
  • адекватно;
  • позитивно;
  • врівноважено;
  • з повагою;
  • впевнено.

 

Ознаками адекватного ставлення до інших людей…. можна вважати такі вміння…

  • любити і поважати інших;
  • враховувати їхні потреби та інтереси;
  • довіряти людям;
  • не принижувати людей і не дозволяти їм принижувати себе;
  • бути відповідальним за себе та за інших;
  • почуватися повноцінною частиною соціуму (групи, колективу).

 

При зіткненні з життєвими труднощами та проблемами психічно здорова людина ….

  • прагне вирішити негаразди;
  • не боїться взяти на себе відповідальність;
  • ставить цілі, яких реально досягнути;
  • уміє самостійно приймати рішення;
  • докладає зусиль до виконання завдань, не шукає легких шляхів.

 

Психолог:

Отже можна зробити висновок, що :

 

Психічне здоров'я – це…

  • відсутність виражених психічних порушень;
  • певний резерв сил, завдяки якому людина долає несподівані стреси;
  • стан організму, який дає змогу забезпечувати свої індивідуальні, суспільні, біологічні та соціальні потреби;
  • стан рівноваги з оточуючим природним і суспільним середовищем;
  • сукупність установок, якостей і здібностей, які дозволяють адаптуватися і соціалізуватися;
  • здатність долати  і переборювати тривогу, провину, негативні емоції та ін.;
  • збалансованість внутрішніх (емоційних, фізіологічних) та зовнішніх (вимог оточення, відповідності стилю і манері поведінки) компонентів.

 

До теми «Психічного здоров’я» пропоную для перегляду психологічного короткометражного мультика «Маска щастя».

Після перегляду дискусійне обговорення.

 

 

 

Вправа 3 «Причини, ознаки, рецепти»

Мета: встановити розуміння учасниками факторів, що спричиняють стрес, його ознаки та розробити рекомендації щодо подолання стесу.

Знову пропонується робота в групах, але тепер у кожної з груп своє завдання.

 


Група 1

 визначає фактори, що сприяють виникненню професійних стресів у педагогів (причини);

 

Група 2

визначає ознаки тривалого стресу (симптоми);

 

Група 3

визначає ефективні “рецепти” лікування стресу

(рекомендації для педагогів).

 

Час роботи 7-10 хв. Після завершення роботи, кожна група, по черзі, презентує свої нароби, йде загальне  обговорення, доповнення, уточнення

 

Фактори, що сприяють виникненню педагогічних стресів у педагогів (причини):

  1. Високий рівень відповідальності за учнів
  2. Дисбаланс між інтелектуально-енергетичними витратами та морально-матеріальною винагородою
  3. Напруженість і конфлікти у професійному оточенні
  4. Недостатні умови для самовираження
  5. Одноманітність діяльності
  6. Відсутність позитивного оцінювання
  7. «Непомітність»  результатів роботи
  8. Не вирішені особисті проблеми

 

Зовнішні негативні фактори, які порушують здоров'я:

  1. слабке здоров'я;
  2. вплив керівництва, часом авторитарного;
  3. агресія з боку адміністрації та колег;
  4. негативна критика, особливо привселюдна;
  5. страх негативного оцінювання та критики;
  6. недостатній рівень енергопотенціалу;
  7. перевтома.

 

Найпоширеніші ознаки тривалого стресу (симптоми):

  • Виснаження, втома;
  • Безсоння;
  • Частий головний біль;
  • Порушення апетиту;
  • Розлад шлунку;
  • Посилення агресивності;
  • Негативна самооцінка;
  • Збільшення доз психостимулянтів (кава, тютюн та ін.);
  • Негативні установки щодо роботи, незадоволеність фахом, почуття розчарування;
  • Невиконання термінів роботи;
  • Пошук виправдання замість рішення;
  • Продовження роботи вдома;
  • Невпевненість;
  • Почуття неусвідомленого неспокою;
  • Роздратованість.

 

Рекомендації для педагогів “Ефективний “рецепт” лікування стресу”

  1. Спробуйте розробити систему пріоритетів у своїй роботі, вчіться планувати;
  2. Не відкладайте надовго важливі справи;
  3. Налагоджуйте ефективні  стосунки з керівництвом;
  4. Не ставте перед собою недосяжних цілей;
  5. Зосередьтесь на позитивних рисах інших, намагайтесь не критикувати їх;
  6. Знаходьте час для відпочинку;
  7. Ведіть активний спосіб життя, виконуйте фізичні вправи;
  8. Не ставтесь до себе як до жертви обставин.
  9. Уникайте нездорової конкуренції.

 

Психолог:

Отже:

Щоб створити власний психологічний комфорт, потрібно:

  • щодня вивільняти час, який можна витратити на себе;
  • правильно організувати свій відпочинок (свіже повітря, кава-брейк, вишивання);
  • створити(знайти) місце де можна фізично залишитися наодинці з собою;
  • обмежити спілкування з людьми, які викликають негативні емоції;
  • проявляти творчість та ініціативу в межах власного енергопотенціалу та інтелектуальних ресурсів;
  • ввести самостійність в розряд вищих особистих цінностей;
  • навчитися розпитувати та вислуховувати думку іншого;
  • розвивати почуття гумору, уміння посміятися з самого себе;
  • пам'ятати та зіставляти свої успіхи і невдачі з успіхами та невдачами  інших.

Щоб підтримати чи допомогти іншій людині потрібно:

  • спиратися на сильні сторони особистості;
  • уникати підкреслювання промахів;
  • вміти і хотіти демонструвати свою повагу і любов до цією людини;
  • приймати індивідуальність іншого такою якою вона є;
  • проявляти віру в людину;
  • бути одночасно “чужими і близькими”;

Слова підтримки, які допоможуть “окрилити” людину:

  • знаючи Вас, я впевнена(ний), що Ви все зробите добре, я вірю в Вас;
  • Ви робите це дуже добре;
  • прекрасно, чудово, продовжуйте, я пишаюся Вами;
  • я дуже рада (радий) Вашій допомозі (підтримці, підказці), дякую.

 

 

Вправа 4  Самооцінка власного стану. Опитувальник САН (додаток 3)

Мета: дати можливість учасникам здійснити самооцінку та самоаналіз емоційного стану.

За допомогою опитувальника, кожен, самостійно, для себе особисто, оцінює свій стан.

 

Релаксація:

Мета: отримати зворотній зв'язок від учасників тренінгового заняття.

  • Я одержала досвід ….
  • Я була здивована тим ….
  • Для себе я взяла ….
  • Йду з заняття з відчуттям ….

 

Опитувальник САН

(Самопочуття. Активність. Настрій)

 

Ця методика призначена для самоконтролю і самооцінки самопочуття, активності і настрою.

Шкала САН складається з індексів (3 2 1 0 1 2 3) і розта­шована між тридцятьма парами слів протилежного значен­ня, що відображують рухливість, швидкість і темп протікан­ня функцій (активність), силу, здоров'я, стомлення (само­почуття), а також характеристики емоційного стану (настрій). Перевагами тесту є його стислість і можливість кількаразового використання впродовж певного часу.

Інструкція. Слід співвіднести свій стан з ознаками за ба­гатоступінчастою шкалою. Ви маєте вибрати і позначити ци­фру що найбільш точно відбиває ваш стан на даний момент.

 

Типова карта методики САН

 

Прізвище, ім'я ____________________________________________________________

Стать ____________________, Вік ____________________________________________

 

Самопочуття добре

3 2 1 0 1 2 3

Самопочуття погане

Почуваюся сильним

3 2 1 0 1 2 3

Почуваюся слабким

Пасивний

3 2 1 0 1 2 3

Активний

Малорухливий

3 2 1 0 1 2 3

Рухливий

Веселий

3 2 1 0 1 2 3

Сумний

Добрий настрій

3 2 1 0 1 2 3

Поганий настрій

Працездатний

3 2 1 0 1 2 3

Розбитий

Сповнений сил

3 2 1 0 1 2 3

Знесилений

Повільний

3 2 1 0 1 2 3

Швидкий

Бездіяльний

3 2 1 0 1 2 3

Діяльний

Щасливий

3 2 1 0 1 2 3

Нещасливий

Життєрадісний

3 2 1 0 1 2 3

Похмурий

Напружений

3 2 1 0 1 2 3

Розслаблений

Здоровий

3 2 1 0 1 2 3

Хворий

Байдужий

3 2 1 0 1 2 3

Захоплений

Спокійний

3 2 1 0 1 2 3

Схвильований

Захоплений

3 2 1 0 1 2 3

Сумовитий

Радісний

3 2 1 0 1 2 3

Печальний

Відпочивший

3 2 1 0 1 2 3

Стомлений

Свіжий

3 2 1 0 1 2 3

Виснажений

 

 

Сонливий

3 2 1 0 1 2 3

Збуджений

Бажання відпочити

3 2 1 0 1 2 3

Бажання працювати

Спокійний

3 2 1 0 1 2 3

Стурбований

Оптимістичний

3 2 1 0 1 2 3

Песимістичний

Витривалий

3 2 1 0 1 2 3

Втомлений

Бадьорий

3 2 1 0 1 2 3

Млявий

Думати важко

3 2 1 0 1 2 3

Думати легко

Розсіяний

3 2 1 0 1 2 3

Уважний

Сповнений сподівань

3 2 1 0 1 2 3

Розчарований

Задоволений

3 2 1 0 1 2 3

Незадоволений

 

Обробка та інтерпретація. При обробці ці цифри перекодуються в такий спосіб. Негативні стани за шкалою САН приймаються за 1 бал, наступний за ним за 2 бали і так далі. Слід ураховувати те, - що полюси шкали постійно змінюються. Позитивні стани завжди одержують високі бали, а негативні низькі. За цими балами розраховується середнє арифметичне як загалом, так і окремо за активністю, самопочуттям і настроєм. Зразок перекодування наведений у таблиці.

 

Перекодування

Повний надій

7

6

5

4

3

2

1

Розчарований

Текст САН

Повний надій

3

2

1

0

1

2

3

Розчарований

 

При оцінці функціонального стану важливі значення окремих показників та їхнє співвідношення. Наприклад, у відпочилої людини оцінки активності, настрою і самопочуття приблизно однакові. У міру наростання втоми співвідношення між ними змінюється за рахунок відносного зниження самопочуття й активності в порівнянні з настроєм.

Ключ.

Питання на самопочуття» 1, 2, 7, 8, 13, 14, 19, 20, 25, 26.

Питання на активність-3, 4, 9, 10, 15, 16, 21, 22, 27, 28.

Питання на настрій-5, 6, 11, 12, 17, 18, 23, 24, 29, 30.

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
17 березня 2020
Переглядів
654
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку