Стан викладання образотворчого мистецтва в умовах змішаного навчання з використанням технологій дистанційного навчання у 2023-2024 н.р.

Про матеріал
Стан викладання образотворчого мистецтва в умовах змішаного навчання з використанням технологій дистанційного навчання у 2023-2024 н.р.
Перегляд файлу

Стан викладання образотворчого мистецтва

в умовах змішаного навчання з використанням технологій

дистанційного навчання у 2023-2024 н.р.

 

         Особливості опанування мистецтва пов’язані з його унікальною освітньою місією – формування в людини ціннісних естетичних орієнтацій у процесі впливу на розум і почуття, свідомість і підсвідомість. Художні твори здатні пробуджувати креативний потенціал учнів для самореалізації та участі в соціокультурній творчості. Сучасні електронні мережі, долаючи культурні кордони, надають можливість отримувати художню інформацію в найрізноманітніших обсягах і форматах; але вона потребує адекватної інтерпретації, критичного ставлення, естетичного оцінювання, тобто вміння вирізняти в інформаційних потоках справжні цінності й орієнтуватися на них. З огляду на швидку цифровізацію освітньо-комунікативного середовища зростає роль візуальної інформації в розвитку людини. Візуальною образністю пронизані тексти різної природи, зокрема глобальні масиви медіатекстів, які можуть мати як естетичний, так і антиестетичний вплив на учнів. Тому вивчення мистецтва має спрямовуватися на розвиток не лише загальної і художньої культури особистості, а й на низку ключових і предметних компетентностей, зокрема медіа-компетентності як чинника подолання загроз і викликів віртуальної реальності, формування естетичного імунітету.

          Модельна навчальна програма «Мистецтво» для 5-6 класів – це комплексна програма для адаптаційного циклу навчання, яка забезпечує наступність між початковою і базовою освітою, гнучкий перехід учнів від молодшого шкільного віку до підліткового, сенситивного для формування цінностей і пошуку життєвих сенсів, розвитку емоційного інтелекту і критичного мислення. Вона розроблена на основі Державного стандарту базової середньої освіти, яким визначено мету мистецької освітньої галузі – цілісний розвиток особистості учня у процесі опанування мистецьких надбань людства; усвідомлення власної національної ідентичності в міжкультурній комунікації; формування компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження; розкриття креативного потенціалу, залучення до культурних процесів в Україні.

         Програма реалізує визначені в Державному стандарті ціннісні орієнтири та ключові компетентності, а саме: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна й інформаційно-комунікаційна компетентності; навчання впродовж життя; громадянські 3 та соціальні компетентності; підприємливість і фінансова грамотність, а також пріоритетна для мистецької галузі культурна компетентність.

        Мета інтегрованого навчання мистецтва досягається шляхом реалізації таких завдань:

● виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів та естетичних потреб, емоційного інтелекту;

● формування системи художніх знань, яка відображає видову і жанрову специфіку та взаємодію мистецтв; опанування мистецької грамоти, насамперед музичної і візуальної;

● розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; здатності брати участь у дискусіях на теми мистецтва, висловлювати й аргументувати власні думки, судження, пріоритети;

● здобуття мистецького досвіду в різних видах практичної діяльності; в індивідуальних, групових і колективних мистецьких проєктах; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до роботи в команді на засадах толерантності й партнерства;

● розвиток художніх здібностей, уяви та інтуїції, критичного і креативного мислення, інноваційності;

● формування потреби в естетизації середовища, готовності до участі в соціокультурному житті, до збереження і примноження мистецько-культурних цінностей.

Принципи, на яких ґрунтується програма та визначаються дидактичні пріоритети:

● дитиноцентризму та індивідуалізації, врахування вікових особливостей і природних здібностей учнів;

● систематичності, неперервності, наступності між початковою і базовою освітою, адаптаційним і основним циклами навчання;

● глокальної освіти – поєднання глобального (загальнолюдського), національного (державного) та локального (етнокраєзнавчого) аспектів змісту освіти;

● дидактичної інтеграції на основі взаємодії мистецтв і методів компаративістики, спрямованих на поліхудожній розвиток учнів;

● континуальності – єдності навчання і виховання особистості, художнього і технічного, емоційного та раціонального, свідомого та інтуїтивного в процесі опанування мистецьких цінностей;

● варіативності змісту, засобів, методів і технологій навчання мистецтва;

● діалогічної суб’єкт-суб’єктної взаємодії, партнерства, емоційно-енергетичної насиченості навчання;

● пріоритету художньо-творчої самореалізації учнів, пошуку особистісних сенсів у навчанні мистецтва;

● стимулювання мистецької самоосвіти, єдність формальної, неформальної та інформальної освіти.

       Програма побудована на підґрунті компетентнісного, інтегративного, особистісно орієнтованого, діяльнісного та культурологічного підходів, які зумовлюють дидактично доцільне визначення змісту навчання мистецтва і широку палітру методичного інструментарію вчителя. Компетентнісний підхід розглядаємо як з позиції цілей і результатів загальної мистецької освіти, які вимірюються у відповідних формах контролю та оцінювання учнів, так і з позиції організації процесу навчання: добору доцільного змісту і відповідних художньо-педагогічних технологій. Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжгалузевих зв’язків, інтеграції навчання мистецтв із соціокультурним середовищем. Особистісно зорієнтований підхід сприяє підвищенню мотивації до навчання, забезпечує розкриття творчого потенціалу і розвиток індивідуальних художніх здібностей учнів відповідно до інтересів і потреб. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток практичних умінь учнів у різних видах мистецтва, наскрізних навичок (soft skills) і здатності застосовувати їх у власній життєдіяльності. Культурологічний підхід зумовлює розгляд мистецтва в широкому культурологічному контексті в єдності цінностей культури національної та зарубіжної, народної і професійної, елітарної і популярної, традиційної та інноваційної; у результаті такого підходу в учнів має сформуватися цілісний художній образ світу, готовність до діалогу культур і бажання збагачувати особистісний культурний потенціал за допомогою ресурсів світового мистецтва (за формулою «людина в культурі - культура в людині»).

 

        В умовах воєнного стану у 2023-2024 навчальному році навчання відбувалося в безпечному освітньому середовищі. Освітній процес у гімназії відбувається за змішаною формою навчання, що поєднує очний і дистанційний режими.

       На уроках образотворчого мистецтва працювала із здобувачами освіти з використанням технологій дистанційного навчання. Здобувачі освіти, за розкладом,  отримували завдання уроку, рекомендації, відеоролики майстер-класів виконання певних зображень або online-уроки.

    Здобувачі освіти працювали у асинхронному режимі та синхронному. Асинхронний режим є більш гнучким, оскільки учні можуть виконувати завдання у зручний час.

        Календарне планування уроків складено відповідно до програми: Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авторки: Масол Л. М., Просіна О. В.) Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

 

        Всі уроки проводила відповідно до календарного планування.  На кожному  уроці намагаюся, щоб мету було досягнуто, доцільно обираю структуру уроку. Намагаюся раціонально використовувати навчальний час, забезпечувати зв’язок теорії з практикою, використовувати методи роботи, які відповідають темі і завданням уроку.

       На уроках формую вміння художньо осмислювати світ, бачити красиве, розвивати образне мислення, уяву, схильність до самовираження засобами мистецтва, виховую в учнів об’ємно-просторове сприйняття світу, навчаю аналізувати процес побудови форми предмета, розвиваю здібність, спостерігати та передавати найбільш типові риси явищ і предметів – форму, пропорції, об’єм, колір, матеріал, положення у просторі, тобто явища перспективи, відчувати світлотінь.

       Для розвитку у здобувачів освіти спостережливості використовую вправи – малювання предметів по пам’яті та за уявою з наступною перевіркою їх зображення з натури. Малювання з натури розвиває в учнів окомір, сприяє координації рухів рук, допомагає повірити в свої  можливості. З учнями 7 класу, вивчаючи тему повітряної перспективи, здобувачі освіти вчаться спостерігати за предметами віддаленими від очей. При цьому закріплюються знання про хроматичні та ахроматичні кольори, поняття лінійної перспективи. Учні знайомляться з творами мистецтва, розглядаючи різноманітні картини, учні порівнюють зображення предметів.

       На уроках образотворчого мистецтва ефективно використовую міжпредметні зв’язки з історією, літературою, технологіями/трудовим навчанням. Викладання образотворчого мистецтва пов’язує з історичним минулим нашої країни, знаннями про народні ремесла, духовну та культурну спадщину українського народу. З учнями 5-7 класів розвиваю навички сприймання естетичних явищ у дійсності та художнього образу в творах мистецтва, діти навчаються застосовувати різноманітні техніки для виконання творчих завдань, самостійно зображати з натури, пам’яті, за уявою окремі предмети, природу, архітектурні споруди, тварин з урахуванням теоретичних основ побудови, зображення, перспективи, композиції.

       Роботи, виконані учнями гімназії, демонструються на виставках у школі. беруть участь у міських та обласних конкурсах малюнків.

       Під час проведення уроків звертаю увагу на дотримання учнями правил техніки безпеки під час виконання завдань та дотримання правил безпеки під час повітряної тривоги; визначаю перелік матеріалів та інструментів, які можуть бути доступними для дітей у цей час та наголошувала про можливість замінювати знайомі конструкційні матеріали на альтернативні, доступні у побуті.

       Здобувачі освіти виконували завдання на платформі Google classroom.

Працюючи з інтернет-ресурсами, використовувала електронні версії підручників: з офіційного сайту Інституту модернізації змісту освіти за посиланням:

https://drive.google.com/file/d/1KOG9kF5UARits5iUrdkx0DZB1tjcEcRv/view?usp=classroom_web&authuser=0  Мистецтво: підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Олена Гайдамака, Наталія Лємешева.

https://drive.google.com/file/d/1_fhSlWVwynPSk8aD-KvL0rNKrjj6clmA/view?usp=classroom_web&authuser=0  Мистецтво: підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Олена Гайдамака, Наталія Лємешева.

https://shkola.in.ua/tag/%D0%A0%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%8F  Образотворче мистецтво 7 клас Рубля 2014

       Здобувачі освіти виконували практичні роботи у альбомах та надсилали вчителю файли з виконаними домашніми завданнями у classroom або у Viber; проходили тестування відповідно вивченої теми на освітній платформі: «На урок».

     Результати оцінювання навчальних досягнень я повідомляла учням у такі способи: виставляла в Google classroom, надсилала учню або класним керівникам, використовуючи Viber повідомлення по телефону.

      В організації щоденного освітнього процесу надавала учням консультації щодо виконання завдання, відзначала кращі практичні завдання: вироби декоративно-прикладного мистецтва,   гарні ескізи виробів, цікаві проекти, відео сюжети виконання виробів. За допомогою Google classroom можна давати завдання, заохочувати учнів до спільної роботи та підтримувати з ними зв'язок. Діти сьогодні зростають у мобільному світі і для них цілком природним є цифрове середовище, яке вони використовують для отримання та обміну інформацією.

              У 5-7 класах деякі здобувачі освіти під час виконання завдання на платформі Google classroom ставили відмітку, що виконали домашнє завдання, але не прикріплювали жодного файлу. Оцінка їм не виставлялася і робота була повернута.

        У гімназії навчаються здобувачі освіти, які перебувають на індивідуальному навчанні у вигляді педагогічного патронажу: 1) Васильєв Кирило (6-Б клас)  переглядав відео майтер-класів, знайомився з матеріалом уроку у підручнику та виконував завдання, виконував тестування на сайті “На урок” та відправляв у classroom.

2) Романов Іван (6-Б клас) переглядав відео майтер-класів, знайомився з матеріалом уроку у підручнику та виконував завдання, виконував тестування на сайті “На урок” та відправляв у classroom.

       Всі здобувачі освіти атестовані з образотворчого мистецтва за І семестр навчального року.

 

 

       Вчитель образотворчого мистецтва                                    Лойко Л.Є.

 

 

docx
Додано
27 лютого 2024
Переглядів
3819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку