Клас_6-__ дата___
Станіслав Чернілевський. « Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички».Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, висока духовність)
Цілі заняття: розвиток предметних компетентностей: ознайомити здобувачів освіти із життям і творчістю поета, допомогти усвідомити зміст і красу його творів; мовна компетентність: розвивати навички виразного читання, коментування поетичних рядків, співвіднесення висловлених у них почуттів зі своїми; життєва компетентність: виховувати любов до рідного дому, батьків, почуття відповідальності за них.
Епіграф до уроку:
Найдорожча на світі — мама, найцінніше в житті —
щирість і теплота родинних стосунків.
Станіслав Чернілевський
Перебіг уроку
Учитель. Добридень усім! Сьогодні ми ознайомимось із цікавими фактами життя і творчості Станіслава Чернілевського.
Запис у зошити теми уроку.
«Гронування».
— З якими словами асоціюється у вас слово «щастя».
ЩАСТЯ здоров’я
батьки
Сім’я, родина, мама, тато…
Сім’я — це… (Відповіді учнів).
— Чи помічали ви, як бабусі, дідусі ставляться до своїх дорослих дітей — ваших батьків? Як ви вважаєте, чому саме так? (Для батьків навіть дорослі діти завжди залишаються дітьми, тому за них так само хвилюються, люблять їх і жаліють).
Наш сучасник Станіслав Чернілевський написав вірші саме про такі стосунки. С. Чернілевський — поет, кіносценарист — народився на Вінниччині 1950 року. Родина рано втратила батька, і хлопцеві з багатодітної сім’ї довелося вчитися у школі-інтернаті, після закінченні якої він вступив до педінституту. Але вчителем був недовго, бо дуже хотілося «робити кіно». Закінчивши Київський театральний інститут, працював на кіностудії ім. О. Довженка. Є у Чернілевського ще одне захоплення — поезія. У 1984 році вийшла його збірка «Рушник землі». Поет удостоєний Премії ім. В. Симоненка. Незвичайні, неповторні вірші оспівують рідний дім, найдорожчих людей, теплі родинні стосунки.
II. Операційно-пізнавальний етап.
— Погляньте на портрет поета. Що ви можете сказати про цю людину за зовнішніми рисами?
Ознайомлення з епіграфом уроку.
Ще в дитинстві поет зрозумів, що найдорожча людина в його житті — мама. Родина рано втратила батька, і хлопцеві довелося вчитися в школі-інтернаті. І ота гіркота вічної розлуки з мамою перетворилася в дорослому житті на чудову поезію «Теплота родинного інтиму».
Первинне ознайомлення зі змістом поезії «Теплота родинного інтиму». Перегляд відео
https://www.youtube.com/watch?v=G4jwgS2VzPQ&%3Bab_channel=Refinedcreativity
— Прослухайте вірш. Спробуйте уявити зображену автором картину і розказати, що ви «бачили». «чули». «відчували».
Читання поезії учнями
Робота з текстом вірша.
— Який настрій виник у вас, коли ви читали вірш?
— Чиє незрозумілі для вас слова?
Словникова робота
Інтимний — особистий, задушевний.
Шиби — віконне скло.
Досвіток — світанок, ранок.
Печія — пекучий біль.
— Який зміст вкладає поет у поняття «теплота родинного інтиму».
— Автор пише: «Знову я - — малесенька дитина». Як ви вважаєте, чи може доросла людина відчути себе дитиною і коли?
— Як ви розумієте вислови «не катує серце печія». «як душа світліє перед днем».
Справді, коли приїжджаєш до батьків, то відразу виникає почуття захищеності, всі проблеми відсуваються кудись далеко. Здається, що ти — найщасливіша людина, бо в тебе є батьки, для яких ти завжди будеш маленьким.
Створення кольорового «портрета». поезії.
— Ви вже знаєте, що за допомогою кольору можна передати настрій, почуття, емоції. А от автор під час творення поезії рідко задумується над назвами кольорів у своїх віршах. Тож спробуйте створити кольоровий «портрет». вірша.
За допомогою кольорового паперу діти створюють «портрет». вірша.
Бесіда за змістом поезії.
— Ви, напевно, помітили, що у вірші звичні нам слова творять незвичайні образи. Які саме? («Мотузочок диму». яким мати «прив’язала хату до небес».)
— А чи можна насправді «хату прив’язати до небес». (Ні, це образний вислів, який вживається в переносному значенні). Як його називають? (Метафорою).
— Про яку пору року йде мова? Що про це свідчить? (Очевидно, про зиму. Розпалений вогонь у печі, закутані ковдрою плечі).
— Який вогонь у печі? (Веселий, життєдайний, цілющий, всесильний, гарячий).
Учитель прикріплює на дошку ілюстрацію із зображенням вогню.
— Що символізує вогонь у печі? (Родину, її єдність і силу).
— Хто є берегинею домашнього вогнища у ваших оселях? (Мама).
— Яка роль матері у житті ліричного героя? Яке місце мама посідає у вашому житті?
— Зачитайте останню строфу. Який образ наявний тут? (Небо).
Учитель прикріплює на дошку ілюстрацію із зображенням неба.
— З чим пов’язаний образ неба у людей? Що він символізує? (Небо символізує високу духовність, безкрайні можливості; чисте небо — це символ миру).
— На вашу думку, якого кольору небо над хатою ліричного героя? Чому? (Рожеве, прозоре, блідо-блакитне (оскільки в поезії описано світанок) — воно символізує любов ліричного героя до матері, його шанобливе ставлення до родинного тепла).
Творче завдання.
— Для того щоб живе родинне тепло постійно наповнювало нас, оберігало, підтримувало, подумайте, які сімейні цінності ми повинні в собі формувати з дитинства. У кожного з вас на парті є аркуш паперу. Напишіть на ньому ту цінність, яку вважаєте головною в сім’ї. (Любов).
Міжпредметні зв’язки.
Читання байки Езопа.
Хліборобові діти
Хліборобові діти між собою не мирилися. Він їх часто вмовляв, але нічого не допомагало. Тоді хлібороб вирішив вплинути на них ділом і сказав їм принести в’язку різок. Коли вони виконали те, що він загадав, батько дав дітям в’язку різок і наказав зламати їх. Але діти, хоч і силкувалися, не змогли цього зробити. Тоді батько розв’язав в’язку і дав кожному по різці. Коли вони легко їх переламали, батько промовив до них: «Отак і ви, діти, якщо будете дружні, вас не подолають вороги; коли ж житимете в незгоді, вас легко переможуть».
Проблемне запитання.
Вас люблять батьки, дідусі, бабусі. Поговоримо сьогодні про бабусь. Дехто з вас мешкає з бабусею, інші часто їх відвідують.
— Чи любите ви свою бабусю? Чи чекає вона на вас?
— Як випроводжає вас бабуся після тривалого гостювання в неї? Чи можете ви передати її душевний стан? (Їй нелегко розлучатися: вона сумує, плаче).
Виразне читання поезії «Забула внучка в баби черевички…».
https://www.youtube.com/watch?v=k5wYHXqfORM
— Чи схвилював вас вірш?
— Чи подібна бабуся на вашу? Чим саме?
Робота з текстом вірша.
— У поезії немає таких слів, як «бабуся сумує». «їй самотньо». «вона журиться». але це зрозуміло зі змісту.
Підтвердіть почуття бабусі, посилаючись на текст.
— Яку роль у передачі почуттів старенької жінки відіграють черевички? (Це речовий спогад про внучку, яка поїхала додому).
Теорія літератури.
Запис у зошит
Деталь — виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину.
Евристична бесіда
— Прокоментуйте фрази «торкнулась черевичків перед сном». «за повелінням вікової звички перекотилось літо за село».
— Що символізують літо й осінь у вірші? (Осінь асоціюється із самотністю, старістю, сумом; літо — з дитинством).
Усне малювання з художнім домислом.
— «Оживіть». кожну строфу. Що ви бачите? Опишіть картину, яка постала у вашій уяві. Якими в ній будуть кольори?
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
— Вірш «Забула внучка в баби черевички…». про… (любов, тепло, розлуку, бабусю, родину).
— Основна думка твору… (потрібно любити рідних, не забувати їх, уміти дякувати за ласку і тепло).
— З дитинства ми повинні формувати такі життєві цінності…
Літературознавчий практикум.
Запис у зошит
Двоскладові розміри — це віршові розміри у силабо-тонічній системі віршування, у яких ненаголошені склади чергуються з наголошеними.
Ямб — двоскладовий розмір з наголосом на другому складі
Хорей — двоскладовий розмір з наголосом на першому складі
Визначення віршового розміру.
1. Поділити слова на склади.
2. Поставити наголос у складах.
3. Позначити ненаголошені й наголошені склади.
Отже, родина, сім’я для кожної людини є цілющим джерелом любові, доброти, турботи, берегинею звичаїв і традицій українського народу.
Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
— Обов’язкове: навчитися виразно читати вірші, прочитати їх своїм рідним. Виконати тест https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1555681
— За бажанням: взяти інтерв’ю у батьків на тему «Сімейні традиції нашої родини». намалювати ілюстрації до віршів.