Навчання дитини у першому класі є особливо важливим, адже у цьому віці з ігрової діяльності поступово формується навчальна діяльність, якою діти починають оволодівати. Ця діяльність вимагає від першокласників не лише значного розумового напруження, а й більшої фізичної витривалості. Щоб у дитини не сформувався комплекс неповноцінності через низку невдач, протягом першого року навчання старанність першокласників і їх успішність оцінюється виключно у словесній формі без застосування 12-бальної системи.
Діти поступово пристосовуються до вимог школи, умов шкільного навчання , до нового колективу, норм, правил поведінки, взаємин з товаришами ,привчаються слухати одне одного, вивчати новий матеріал, спілкуватися з однокласниками , дотримуватися шкільних правил. Саме тому я як вчитель багато уваги приділяю в перший місяць навчання знайомству, коротким розповідям про власні захоплення, улюблені ігри. За допомогою ранкових зустрічей ,бесід ,виховних заходів , ігрових завдань у дітей розвивається: ініціативність, працездатність, самодисципліна, відповідальність, вміння розподіляти свій час. На уроках створюю сприятливий психологічний клімат ,ситуацію успіху.
Звикання до школи – це завжди тривалий індивідуальний процес. Згідно зі статистикою, тільки 50% дітей адаптується до нових умов і вимог протягом півроку. Другий половині дітей потрібно більше часу. Від чого залежить тривалість адаптації? Перш за все, від того, чи була дитина психологічно готова до школи, а також від її стану здоров´я та рівня розвитку.
Як же зрозуміти, що дитина успішно адаптувалася?
Якщо процес навчання викликає у дитини позитивні емоції; вона упевнена в собі і не відчуває страху;задоволена своїми стосунками з однокласниками і вчителем, проявляє самостійність при виконанні домашніх завдань і звертається за допомогою до дорослих тільки після того, як самостійно спробувала його виконати, значить дитина успішно адаптувалась до школи.
Виділяють три рівні адаптації: високий , середній низький.
Більшість першокласників мають високий та середній рівень
1.Високий:
- Першокласник позитивно ставиться до школи:
-правила і вимоги сприймає адекватно;
-навчальний матеріал засвоює легко;
-глибоко і повно оволодіває програмовим матеріалом;
-розв'язує ускладнені задачі, чемний, уважно вислуховує вказівки та пояснення вчителя;
-доручення виконує охоче й сумлінно, без зовнішнього контролю;
-виявляє високу зацікавленість до самостійної навчальної роботи;
-має у класі позитивний статус.
2.Середній:
-Першокласник позитивно ставиться до школи:
-відвідування уроків не викликає в нього негативних переживань, розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його досить детально і наочно;
-засвоює основний зміст програми з усіх предметів, самостійно розв'язує типові задачі;
-зосереджений і уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок учителя, водночас потребує контролю з боку дорослого;
-зосередженим буває тільки тоді, коли робить щось цікаве для себе;
-майже завжди готується до уроків;
-доручення виконує сумлінно;
-дружить з багатьма однокласниками.
3.Низький:
-Першокласник негативно або байдуже ставиться до школи:
-часто скаржиться на здоров'я, погане самопочуття, у нього переважає пригнічений настрій;
-спостерігаються порушення дисципліни;
-матеріал, який пояснює вчитель, засвоює фрагментарно;
-самостійна робота з підручником викликає труднощі, під час виконання самостійних завдань не виявляє до них інтересу;
-до уроків готується нерегулярно, потребує постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань як з боку вчителя, так і з боку батьків;
-для розуміння нового матеріалу і розв'язування задач за зразком потребує значної допомоги вчителя і батьків;
-доручення виконує під контролем і без особливого бажання;
-пасивний, близьких друзів не має.
В нашому першому класі більшість першокласників мають хороші здібності до навчання. Найкращі показники мають: Ворошило М.,Галіч І.,Жевжик М.,Рогаченко Д.,Ушаков М.,Чернишева А.. Середні здібності виявляють Грувман В.,Деркач С.,Ковтун Є.,Мунтян Г.,Павлюк Є.,Перепелиця А.,Ризоль Є.,Сотніков К.,Хорольська В.. Д.. Труднощі у навчанні мають Литвищенко–Константінов О.,Лягуша А.,Фесенко К..Ці діти плутають букви та цифри,їм важко дається навчальний процес, потребують постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань як з боку вчителя, так і з боку батьків, доручення виконують під контролем і без особливого бажання.
Першокласники жваві, енергійні, майже згуртовані. За чотири місяці перебування в школі діти здружилися, навчилися разом гратися, ділитися іграшками. Учні мають різні інтереси, дуже люблять малювати, складати пазли, гратися з конструктором ЛЕГО. Збирання ЛЕГО позитивно впливає на розвиток дітей. Напружується мозок ,включається координація очей та рук, активуються навички роздумів та мислення. Всі діти допитливі, уважні, звикають до правил поведінки під час уроку та на перерві, намагаються дотримуватись правил для учнів.