Алгортм конструювання мулыимедјйного уроку з
Алгоритм конструювання уроку з icTopii.
У та у виданнях усе й з'являються cTaTTi та брошури про використання в ocBiTHb0MY електронних та для школи обчислюються вже сотнями. Ми бачимо Тх переваги.
— це практична i теоретичних основ формування культури педагога. Сучасному вчителю все й бачити себе в ocBiTHb0MY без допомоги комп'ютера.
Тим часом, за лише близько
10% регулярно використовують у своТй* eJIekTpoHHi I не в абсолютнот EJEkTl)0HHi ПОКИ що недостатньо вписуються в навчальний процес. Погано промальову€ться учень електронний —вчитель.
Водночас, вважають за краще використовувати один комп'ютер i проектор з метою максимальноТ навчального процесу. Цей шлях багато в чому € виграшним: проблема збереження здоров'я (великий екран 3HiMa€ проблему обмеження роботи учня перед екраном M0HiTopa); використання проектора дозволяе також керувати навчальним процесом.
Проте значноТ виконаних, як правило, в Powerpoint, а також з електронних навчальних фрагменти, показують Тх дуже низький навчальний ефект. Розробники ypokiB не з особливостями абсолютно новот форми проведення ypokiB.
Пропонований допоможе в cTBopeHHi розробок власних ypokiB, Тх впровадження й
Перш за все, про Як завжди бувае, в
€ букет визначень дизайну. Пропоную читачам одне з них, сформульоване О.Ю. Уваровим —
дизайн — зведене в систему використання знань про ефективну навчальну роботу (навчання та ocBiTY) проектування, розробки, та використання навчальних роботи О.Ю. Уварова як правило, проектуванню та конструюванню навчальних часом, урок, як iHcTpyMeHT ОСНОВНИХ
1
вимагае максимально ретельноТ розробки. Саме уроки е тим лакмусовим показують Ti€T або розробки. Це одночасно й результат, i остання оформлення, закладених розробниками тих або yp0kiB вимага€ ще ретельноТ у звичайному Taki поняття, як уроку, режисура уроку — в цьому випадку не просто а важлива складова частина до уроку. Проектуючи урок, учитель повинен продумати форми i способи на великий екран. Варто ж замислитися над тим, як учитель керуватиме навчальним процесом, яким чином будуть на зворотний зв'язок з учнями, розвиваючий ефект навчання.
Визначимося ще з Назвемо урок, на якому використовують подання допомогою
3ac06iB, перш за все, комп'ютера. У багатьох статтях, присвячених TeMi, часто вираз з очевидно, що так називають урок, де використову€ться для навчального ефекту. На такому вчитель залишасться одним з головних процесу, часто й головним джерелом а застосовуються ним для для одночасно подання для пояснення складного нового Наприклад, опорних В.Ф. Шаталова набува€ абсолютно новот коли на ekpaHi в заданому з'являються фрагменти У будь-який момент учитель може за допомогою перейти до <<оживити>> який вивчаеться, за допомогою i т.д.
очевидно, що уроку можуть бути хвилин до повного циклу. Проте урок може виступати i як тобто як тим або автором розробка з заданими навчальними та завданнями, opi€HT0BaHa на результати навчання. Такий урок набором складовоТ, дидактичним iHcTpyMeHTapi€M. При його icT0TH0 роль учителя, який у цьому випадку е, перш за все, координатором
Проведення уроку в 30BciM не означас, що вчитель позбавлений маневру та дивного не буде в тому, що у вчителя урок може заграти новими гранями, пройти у його молодого колеги. Проте урок передбачае icT0THe зменшення браку>> HaBiTb
При майбутнього уроку розробник повинен замислитися над тим, ki BiH яку роль цей урок грае в ypokiB по TeMi, що вивча€ться, або всього навчального курсу. Яке призначення
-для подання
- для навчальних YMiHb i навичок; для повторення, практичного застосування отриманих знань, YMiHb, навичок;
- для узагальнення, знань?
визначити: завдяки чому посилиться навчальний i виховний ефект уроку, чи це буде просто данина новомодним захопленням. Виходячи з цього, вчитель форми i методи проведення уроку, ocBiTHi прийоми урок може досягти максимального навчального ефекту, якщо BiH е осмисленим продуктом, а не випадковим набором Певний Ha6ip усноТ, наочноТ, текстовоТ перетворюе слайд на навчальний Розробник мае прагнути перетворити кожен з на дидактичну одиницю. визначають дйдактичну одиницю, як частину навчального що за своТм обсягом i структурою таким компонентам наповнення, як поняття, закон, явище, факт, об'ект тощо.
Дидактична одиниця склада€ться з одного або
ФРЕЙМ — опис явища, факту, об'екта, при будь-якоТ складовоТ частини це явище, факт або об'€кт припиняють тобто опис втрача€ сенс. Ha6ip пов'язаних за склада€ дидактичну одиницю. Таким чином, готуючи навчальний i розглядаючи його як дидактичну одиницю, розробник повинен уявляти, завдання BiH якими засобами BiH досягне Тх
Одуйею з очевидних переваг уроку е посилення Нагадаемо фразу К.Д. Ушинського: <<Дитяча природа вимагае дитину яким-небудь п'яти Тй словам i вона буде довго й марно мучитися над ними; але i3 картинками двадцять таких — i дитина засвоТть Тх на льоту. Ви пояснюете дуже просту думку, i вона вас не p03YMie; ви пояснюсте же складну картину, i вона вас розухйе швидко... Якщо ви входите у клас, якого важко добитися слова (а таких у нас немало), показувати картинки, i клас заговорить, а головне, заговорить тим актуально, що в школах, як правило, Ha6ip таблиць, схем, Проте можна при певних вимог до подання
YrIi3H[lBaHicTb яка повинна або подання Час мае бути Т оптимальним,причому що вивча€ться в даний момент. Дуже важливо не перестаратися з ефектами.
Продуманий алгоритм зображень. Пригадаймо уроки, де вчитель закривав (перевертав) щоб показати Тх у момент. Це було вкрай незручно, у вчителя час, втрачався темп уроку. Засоби дають представити зображення з до досить детально продумати зображень на екран, щоб навчальний ефект був максимально великим.
Оптимальний p03Mip Причому це стосуеться не лише мштмальних, а й максимальних p03MipiB, теж можуть негативно впливати на навчальний процес, сприяти пам'ятати, що оптимальний P03Mip зображення на ekpaHi M0HiTopa в жодному випадку не оптимальному p03Mipy зображення великого екрану проектора.
Оптимальна представлених - зображень на ekpaHi. Не захоплюватися фото та iH., не дають зосередитися на головному.
При навчального перед учителем обов'язково постане проблема подання друкарського тексту. звернути увагу на вимоги до тексту:
-структура;
-об'€м;
-формат.
Текст з екрану повинен виступати як одиниця BiH мае або характер, що допомагае смислове навантаження, або е яку вчитель навмисно не озвучу€. Природно, коли на ekpaHi з'являються визначення TepMiHiB, фрази. Часто на ekpaHi ми бачимо тезовий план уроку. У такому pa3i головне не перестаратися.
Давно очевидно, що великий об'ем тексту погано сприйма€ться з екрану.
Учитель повинен прагнути по друкований текст По CYTi, це теж текст, але поданий мовок5. Нагадаемо визначення тексту в енциклопедичних як або звукових мовних 3HakiB, обмежена €диним призначенням латинського слова Textus — з'еднання).
Важливим € й те, як буде представлений друкований текст з екрану. Так само, як i текст повинен з'явитись у продуманий учителем час. Учитель або коментуе поданий теКст, або подану ним усну Дуже важливо, щоб учитель у жодному випадку не
дубдював текст з екрану. в не виникне зайвоТ ланки яка надходить.
Хоча й випадки, коли дублювання друкованого тексту вчителем або учнем дидактично виправдане. Такий прийом використову€ться в коли вчитель досягае комплексного pi3Hi канали сприйняття. Удосконалюються навички читання, усного рахунку тощо.
Дублювання друкованого тексту обов'язкове також у будь-якому при дидактичних Цим учитель досягае умов для BCix як тих, хто легше сприймас усну так i тих, хто легше засвоко€ друкованого тексту.
Займаючись уроку, розробник повинен мати хоч б уявлення про гаму, що може позначитися на навчального Не нехтувати про вплив кольору на про поеднання оптимальну k0JJbopiB на ekpaHi тощо. звернути увагу й на те, що сприйняття на ekpaHi M0HiTopa i на великому ekpaHi значно i урок готувати насамперед з розрахунком на екран проектора.
Важливе значення мае й використання на звуку. Звук може грати роль:
- шумового ефекту
- звуковоТ
- звукового супроводу.
Як шумовий ефект звук може використовуватися для привернення уваги вигляд навчальноТ звукових 30BciM не означае обов'язкове Тх вживання. Шумовий ефект мае бути дидактичний виправданим. Наприклад, у pa3i проведення дидактичноТ гри уривчастий шумовий ефект може стати сигналом до початку обговорення поставленого запитання або, навпаки, сигналом до завершення обговорення i подання Дуже важливо, щоб були до цього, щоб звук не викликав у них зайвого збудження.
Важливу роль грае звукова як додатковий канаЛ
Наприклад, наочне зображення тварин або може супроводжуватися 7x гарчанням, i так Малюнок або може супроводжуватися його записаним голосом.
звук може грати роль навчального звукового супроводу наочного зображення, У цьому випадку ретельно зважити, викорйстовувати на звуковий
Якою буде роль учителя в звукового супроводу? буде використання звуку як навчального тексту в
до уроку. На самому ж звести звуковий ДО MiHiMYMY.
як дозволяють використовувати в фрагменти Використання та може значно навчальний ефект. Саме а невеликий навчальний фрагмент, сприяс навчального процесу, представленню моделюванню в реальному навчання. Там, де в не допомага€ нерухома таблиця, може допомогти рухлива кадроплан, i багато
Проте при не забувати про збереження темпу уроку. мас бути гранично коротким за часом, причому про забезпечення зворотного зв'язку з учнями. Тобто повинна супроводжуватися низкою запитань розвиваючого характеру, що викликають на коментування того, що У жодному випадку не варто допускати перетворення у пасивних звуковий живою мовою вчителя й
План й проведення уроку с використанням створеноТ вчителем.
Тема 1. СВтТ У ПЕРЮД ЕКОНОМIЧНО1 КРИЗИ 1929-19ЗЗрр. ТА ПОДОЛАННЯ НАСЛЦКIВ.
Тема уроку “CBimoca криза “ ( 11-й клас)
I. Етап П. Етап
• Визначення i завдань уроку.
• навчальноТ й додатковоТ до уроку.
• конспекту, написаного вчителем у для нього i створення на його ocH0Bi коротких тез уроку, словника, таблиць i схем.
• завдань i питань до уроку.
• з наявних у вчителя компактабо створення своТх
• Один з одержуе домашне завдањня по складанню короткоТ про Рузвельта.
II. Етап створення мультимедиа- презентацй i Ti використання на
1 . Включа€мо комп'ютер i входимо в програму Powerpoint.
2. На першому вчитель назву й план, з яким будуть на початку уроку (для роботи можна створити
BCix на слайд 1, в будь-який момент уроку вчитель зможе повернутися до початку теми).
|
СвЈтова економЈчна криза 1 Д2Д-1ДЗЗрр. Причини j початок СвЈтовот економЈчноТ кризи, Велика депресЈяи Новий курс Франклйна Рузвельта. СвЈтова економЈчна криза е краТнах свЈту. |
|
|
З. На другому |
даеться словник (поняття економ{чноТ кризи). Учитель |
||
може попросити |
пояснити: |
||
Чому криза в |
мас негативну |
||
Чи бувають кризи, що позитивно впливають на розвиток економгки?
приклади.) На цьому ж вчитель характеристику кризи й представля€ схему його розвитку на ринковоТ
ЕкономЈчна КРИЗа— спад, скорочення виробництват супроводжуеться розоренням багатьох ростом Зниженням 3ap06iTH0T плати i курсу Виробництео товарЈв • Ринкова економбка переходить межу розвиеаеться циклЈчно створену вузькими рамками платоспроможного попиту спад населения. ЕкономЈчна криза набувае криза характеру загального перееиробництва товарЈв Т; перенакопичеиня пожвавлення збуту, |
4. слайд про cBiT0B0T кризи,
роблять запис у й одержують випереджальне завдання: протягом уроку знайти й записати факти, що доводять прояв цих особливостей кризи в СПЈА
Причини свЈтовот економЈчноТ кризи: Перила свЈтова вЈйна i дй' держав-переможниць (порушення традицпйних господарських зв'язкпв, cBiT0B0i американськот •криза перевиробництва. (Перехт американськоТ на технологй' масового виробництва, низъкий рјвень споживання населенням товарпв). ОБЈржова криза ( pi3ke падпння курсу паперпв). •ФЈнансова криза ( скорочення податкових поступлень, бюджетний |
5. Перед показом слайда 4 учитель просить згадати ocH0BHi происшедшие у CBiTi кризи. Використовуючи учитель говорить про Першу cBiT0BY i ТТ на краТни- краТни- i особливо на США. обговорення цього питання на ekpaHi з'являеться слайд 4 i вчитель його коментуе.
|
КРИЗА В США СВЕЛИКА ДЕПРЕСЈЯ)' ) РИСИ: ОЗначне падЈння вирббництеаэ 33 •Розорення фермерЈе, •Масове безробјття, •ВЈдеутнЈсть еиетеми еоцЈального захистуз Крах Y0f1J"-CTpiT жовтень 1929 р; |
|
|
6. На .п'ятому |
”Криза в США 1929-1932 рр. (Велика учитель |
||
й на |
демонструе (фото) i аудиозапись |
||
”ВеликоТ |
i просить назвати риси кризи в США. виконання завдання i3 заготовкою на i його |
||
коректування, |
випливае випереджального завдання, даного |
||
|
ФранклЈн Рузвельт президент США в перЈод “великоТ депресЈГЭ Виборча проерама Ф, Рузвельта «Державна Допомоаа безробјтним, •ПЈДеищення цЈн на сЈльаосппроДукти •Регулювання економйај |
7. Використовуючи наступний слайд, учитель про президента США Рузвельту, при цьому на слайд можна портрет або про президента. Учень, що одержав домашне завдання, дае коротку про цього
Учитель звертае увагу на виборчу програму Ф. Рузвельта. випливають питання:
Як ви Думаете, що могло залучити рядових у шари сустльства й чому були проти обрання Ф. Рузвельта президентом?
Що, на ваш погляД, могло бути peaJli30BaHe i3 програми в
”Велико7 ()enpecii" ?
8. випливас створення й на слайда” ”Програма ”Нового курсу” з коментарями вчителя.
•П ийнято ко екс чесноТ конк ен iT (обмежие пЈДприемця зменшити об'ем вироблюваноТ продукцГ/, пЈДвищувати зменшуеати зарплату,збгльшувати робочий день).
•Г-2Фдрмд.Дащддьщдз:.дщдщцц (золотий запас СИП було передано в Державне казначейство, страхування i сереДнЈх вкладникје,банкам позики, заборонено переводитџ за кордон.)
•Закон 1933 р. про регулювання виробництва (Держава скулоеувала у фермерЈв ло цјнах,виплата компенсацй• за скорочення виробництва.
•Програма допомоги нужденним громаДськг роботи рЈзного призначення для безробјтних,табори працЈ для розширенј права профспјлок, введено мЈюмум заробЈтнођ7 плати i максимум робочого дня.
9. Перед показом слайда 8 учитель просить й визначити значення ”Нового курсу” Ф.Рузвельта.
обговорення вчитель демонстру€ заготовку слайда й проводить його коректування до
ЗНАЧЕННЯ ВЖОВОГО КУРСУ“ ВтЈлення З'НОВОГО КУРСУ“ переломний момент е ЈсторГЈСША Вперше Держава взяла на себе роль еаранта ЬоцЈальноео захисту американцЈе. ЛЈбералЈзацЈя Демократјђ розширення ЁРОМ%ђЯНСЬКИХ прад ТенденцЈя зростання Держаеноео етручання е економЈку (Державномонололјетичний ЈнДустрЈалЈзм)- |
11
10. „Питання вчителя: крагни, крћ1 США, осяглася криза в
ХХ в.? демонструеться слайд 9, де pi3Hi шляхи виходу i3 кризи в краТнах. короткого
ознайомлення випливають питання:
Входив чи СРСР у число кра7н, що пережили кризу? якщо Hi, то чому свппова криза минула Радянський Союз, якщо так, те який шлях ВИХОДУ i3 кризи був вибраний?
СЫТОВА ЕКОНОМЈЧНА КРИЗА В КРАТНАХ СВИТУ, (ШЛЯХИ ВИХОДУ В КРИЗИ)
ФРАНЦЯ (НАРОДНИЙ ФРОНТ). •ПЩНЕСЕННЯ ЗАПЛАТИ, ездкон ПРО СЦ]АЛЬЮ ГАРАНТ]Т •ЗАКОН про ДОГОВ]Р ЖЖ ПЩПРИеМЦЯМИ ПРОФСПЈЛКАМИ, •РЕФОРМА БАНЮВСЬКОГ СИСТЕМИ. |
11. уроку вчитель разом з учнями на питання.
Чомг криза no-pi3H0MJ' на кра7нах миру?
Чому крагни вибрали pi3Hi шляхи ВИХОДУ i3 кризи?
Як вплинула криза на подОльший культурний розвиток свппових Держав?
У домашнього завдання може бути запропонована наступна робота: у зошитах заповнити таблицю по TeMi уроку, причини кризи й шляхи виходу з нього в краТнах.
Ill. Етап
Учитель уроку з використанням
• Проводить позитивних i негативних дано? роботи.
• Збирае думки i колег по проведеному уроку.
• Робить висновки про YP0kiB у p060Ti.
12