Clip-карти як один із способів мотивації учнів до навчання
Проблема мотивації учнів до навчання є досить актуальною в умовах сьогодення. Вивченням мотивації займалася більшість психологів, тому в сучасній психологічній науці можна знайти різноманітні її визначення і обґрунтування. Проаналізувавши методичну літературу з даної проблеми ми дійшли висновку, що формувати слід не навчальну мотивацію, а безпосередньо навчальну діяльність.
З метою формування навчальної діяльності, а отже, і мотивації до навчання пропонуємо, на нашу думку, інноваційний підхід до вирішення даного питання – створення Clip-карти. Останню, розглядаємо як педагогічну технологію, яка поєднує у собі елементи уже відомих флеш- і ментальних карт, а також нове – творчий, креативний дидактичний підхід: озвучування і презентація свого продукту. Вважаємо, що кліп-карта може бути вбудована у навчальний процес закладів загальної середньої освіти для покращення ефективності навчального процесу.
Розроблена технологія може бути однією із технік візуалізації мислення, оформлення своєї думки, креативним способом. Маючи радіальну, схематичну і ілюстративну дидактичними блоками структуру, кліп-карти дозволять представляти інформацію швидше і наглядніше чим звичайні лінійні тексти, а подальша оцифровка і, взагалі, сприймати навчальний матеріал на найвищому рівні.
Суть техніки полягає у тому, що виділяється основне ключове поняття із вивчаємої теми, до якого відразу ж підтягуються основні завдання теми, окремі думки і кроки, необхідні для реалізації конкретної мети (вивчення нової теми). Тобто складається такий мовби «скелет», який поділяється на свої відділи (блоки, схеми, позначення, визначення, приклади), в кінці формується загальний висновок ключовими словами до вивченої теми, аналізується думка автора і власна. По завершенню складеної схеми пропоную дітям в якості рефлексії озвучити свою роботу та презентувати у відео-форматі.
В процесі вивчення нової теми за технікою кліп-карти, інформаційний матеріал вивчаємої теми записується на аркуші паперу А4 чи блокноті, в горизонтальному чи вертикальному положенні, в залежності від складності теми. Матеріал розміщується автором (учнем) у будь-якій частині аркушу, головне – логічне, структуроване, вичерпне викладення.
На нашу думку, кліп-карти найкраще використовувати на етапі вивчення нового матеріалу і систематизації та узагальнення знань учнів. В якості рефлексії – озвучування та презентація свого продукту, по завершенню уроку – метод «крісло автора».
Ще одним застосуванням кліп-карт може бути її використання на наступному уроці на етапі актуалізації знань учнів. За її допомогою можна швидко і чітко «відновити» у пам'яті раніше засвоєних знань, умінь або навичок з метою їх подальшого використання при засвоєнні нового матеріалу.
Дана технологія є універсально і підійде до кожного предмету. Нами ж практикується на уроках біології під час проведення заняття в інтерактивній формі, коли активно задіюються творчі здібності і прагнення учасників навчального процесу до опанування нового. Сумісна робота (разом з вчителем) над картою підвищує інтерес до вивчаємої теми, сприяє створенню потрібного емоційного настрою в учнів, інколи дає привід для дискусії. Дана технологія представлення інформації захоплює учнів, дозволяє їм краще запам’ятати і засвоїти навчальний матеріал.
Таким чином, використання кліп-карти в процесі навчання може дати відчутні позитивні результати, оскільки дає можливість вибирати, структурувати і запам'ятовувати ключову інформацію, а також відтворювати її в подальшому. Дана технологія допомагає розвивати креативне і критичне мислення, пам'ять і увагу учасників освітнього процесу, а також зробити процес навчання цікавішим і продуктивнішим, мотивує учнів до навчання.