Стаття "Діємо разом заради здорового і щасливого життя"

Про матеріал
У статті розкрито практичне застосування концепції сталого розвитку в дошкільній освіті, поєднано теоретичний матеріал з практичним. Ключові слова: сталий розвиток, глобальні цілі, активна діяльність дітей.
Перегляд файлу

Сучасний інструментарій педагога

Використання інноваційних методів та форм роботи в освітньому процесі

Діємо разом заради здорового і щасливого життя

Ткаченко Людмила Іванівна, вихователь санаторного дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 65 "Лукомор'я", вулиця Курганна 2а, Кропивницький, Кіровоградська область, 25000

У статті розкрито практичне застосування концепції сталого розвитку в дошкільній освіті, поєднано теоретичний матеріал з практичним.

 Ключові слова: сталий розвиток, глобальні цілі, активна діяльність дітей.

 

Концепція сталого розвитку має свою довгу історію.

Появу самого терміну «сталого розвиток» (СР) (sustainable development) пов’язують з ім’ям Прем’єр – міністра Норвегії Гру Харлем Брундланд, яка у своєму звіті назвала його, як «Наше спільне майбутнє», яку було підготовлено для ООН і опубліковано у 1987 році Міжнародною комісією з навколишнього середовища і розвитку. Розвиток, який задовольняє потреби теперішнього часу, проте не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольнити власні потреби.

Термін «Сталий розвиток» має різний характер. Це поняття відповідає російському  «постоянный /стабильный», але в країнах СНД поширений термін «устойчивое развитие». Англомовне поняття– «sustainable development»- означає «підтримувати розвиток», французький варіант цього поняття – «developpment durable» - «міцний/тривалий розвиток». Різне розуміння цього терміну перекладається як «сталий розвиток».

 Питання сталого розвитку людства – це питання його порятунку від наслідків його ж виробничої діяльності, які у ХХ ст. досягли критичних  розмірів :

-збезлісення,

-зпустелення планети,

- забруднення: атмосфери, Світового океану,  грунтів,

- швидким приростом населення,

- злидні,

- голод,

- небезпечні хвороби ,

- війни,

- зміна клімату Землі .

Рис.1.Наслідки .

Усвідомлення людей цієї ситуації, пошук шляху розумного вирішення виявилися невідкладною справою.

Шлях людства на поступове подолання цих проблем і є шляхом сталого розвитку!

Сьогодні концепція сталого розвитку набула значного поширення  і охоплює, як мінімум, дві найважливіші складові:


-« цей розвиток передбачає вирішення економічних,соціальних та екологічних проблем. Розвиток буде сталим тільки тоді, коли буде досягнута рівновага між різними факторами,що зумовлюють загальний рівень життя;

  •        
    сучасне покоління має залишити достатні записи соціальних, природних та економічних ресурсів для майбутніх  поколінь, аби воно могло забезпечити для себе рівень добробуту не нижчий , ніж той,що є зараз.» [2, с 6.].

Рис.2.Сталий розвиток.

«Протягом останнього десятиріччя питання сталого розвитку підіймалися урядами держав, міжнародними, міжурядовими, неурядовими, просвітницькими організаціями. У 2014 році Всесвітня конференція ЮНЕСКО з освіти для сталого розвитку закликала  до термінових дій із розширення ОСР та її аудиторії. У 2015 році Саміт ООН ухвалив Цілі сталого розвитку (Глобальні цілі)  – ключові напрями розвитку країн до 2030 року. Важливе місце серед них відведено освіті.

 З поміж інших держав Україна задекларувала досягнення Цілей сталого розвитку.» [1.c.2].

Освіта для сталого розвитку набуває важливої ваги в перші роки життя дитини (молодший дошкільний вік). Це велика робота педагогічних працівників та батьків зацікавити дитину питанням дбайливого ставлення до довкілля ,закласти основи правильної поведінки, дбайливого ставлення до природи та самого себе та отримання конкретного результату у вигляді міцно засвоєних дітьми, автоматизованих дій – сформованих звичок на цінності сталого розвитку.

Рис 3. Основні положення Концепції сталого розвитку.

Чому варто і зручно використовувати елементи цієї програми в нашому садочку?

Більше 700  садочків в Україні вже навчаються за програмою

 « Дошкільнятам – освіту сталого розвитку».

- Ця програма і матеріали мають гриф МОН , включена програма в методичні рекомендації на 2019/2020 навчальний рік,

- задовольнить нашу потребу у найактуальніших практичних освітніх розробках,

- забезпечена комплексом інструктивно – навчальних матеріалів:методичні посібники для вихователя, яскраві дидактичні матеріали для дітей ,парціальна програма.

- Парціальна - органічно поєднана з усіма чинними державними програмами.

- матеріал апробовано для дітей 4-го, 5-го, 6-го року життя .

 

 

 

 

 

Рис . 4. Посібники.

За пів року діти освоюють теми тісно пов’язані з повсякденним життям  у соціальній, економічній та екологічній сферах. [5]

Ця програма серед парціальних програм під №37. Гриф лист ІМЗО від 12.02.2019 №22.1/12Г-46(Схвалено для використання у дошкільних навчальних закладах, протокол №1 від 8 лютого 2019 року.

Мета програми - сприяти формуванню у дітей мотивації до дій і моделей поведінки, орієнтований на сталий розвиток : навички ресурсозбереження, ефективного спілкування гармонійних стосунків з оточенням.

Навчання і виховання передбачає  залучення дітей в ігровій формі до виконання і повторення дій , які допоможуть дитині бути комунікабельною, екодружньою, здоровою і впевненою в собі і своїх силах.

Ця програма побудована на засадах гуманістичної педагогіки - педагогіки емпауерменту (натхнення до дій). [1.с5.]

 Передбачає впровадження елементів стратегії Нової української школи (НУШ) – педагогіки партнерства, інтегрованого навчання,розвитку критичного мислення дітей.

Це забезпечить поєднання дошкільної освіти в дошкільному закладі та початкової освіти у школі.

Це ще і вчинки. Дуже важливо не відступати від того, у що ти віриш, допомагати людям, робити добрі справи і дбати про планету. Я вірю, що кожен може змінювати своє життя і цим робити світ прекраснішим.  [6]

Як приклад хочу представити розробку заняття по програмі Сталого розвитку

Конспект заняття «Повітря навколо нас»

Методичні рекомендації щодо його проведення:

Конспект заняття розроблений для дітей старшого дошкільного віку. Доцільно цю розвагу - заняття провести після проведення з дітьми тематичних днів теми «Ресурси» (протягом наступних двох тижнів під час формування у дітей звичок).

Мета: продовжувати вчити дітей застосовувати найпростіші етикетні норми; помічати відмінності у зовнішньому вигляді, у вбранні, у статі; збагачувати знання  про необхідність чистого повітря для життя на планеті; привчати дітей з дитинства виконувати прості дії щодо збереження природи; сприяти розвитку уяви,уваги,мислення; виховувати бажання діяти разом заради здорового і щасливого життя на планеті Земля.

Матеріал: біла і синя хмарка, картинки;

4 великі різнокольорові квадрати: коричневий - земля, синій – вода, білий – повітря, червоний – вогонь, картинки, іграшки, Незнайко.

Хід заняття

Вихователь: Доброго ранку, діти! Давайте  привітаємось.

У садочку новий день.

Всім говорим «Добрий день».

Добрий день тобі й мені,

Всім ми скажем на Землі.

Д Г. «Привітання»

(діти, стоячи у колі, передають іграшку і вітання один одному, пригадуючи різні звертання при зустрічі «Доброго ранку!», «Вітаю», «Привіт» тощо). 

Д.Г. «Ми однакові, ми різні…».

Вихователь: Ось і ми з вами всі і схожі і різні, але живемо всі разом в одному великому домі, а в якому ви дізнаєтесь, коли прослухаєте загадку.

- Всіх годує, напуває, а про неї не всяк дбає, і ще цей дім частенько вмивається і чотири рази на рік переодягається.

Вихователь: так, це наша планета Земля. Ось подивіться, що це за предмет? (вихователь показує глобус). Глобус – це макет Землі, тобто об’ємне зображення нашої планети, на якій ми живемо. Пропоную розглянути його уважно (діти розглядають його, передаючи один одному). - Якої він форми? - На що схожий глобус? - Які кольори ви бачите? Сині ділянки – це вода. - А де є вода на нашій планеті? Так, це моря, океани, а де тонкі ниточки - це річки. Коричневий колір – це суша, земля. Наша планета Земля окутана атмосферою, що складається із суміші газів. Вона дуже необхідна людині, тваринам і рослинам для життя. Атмосфера також захищає землю від шкідливого космічного випромінювання. Обігріває і освітлює нашу планету Сонце. Ми живемо в оточенні 4 стихій: землі, води, повітря і вогню. І вони нам дуже необхідні.

Перегляд відеоролика для дітей « Глобальні проблеми людства і сталий (збалансований)розвиток. https://www.facebook.com/100001036931774/videos/3305417182836147/

Обговорення відеоролика.

Пропоную пограти у гру.

Гра «Чотири стихії».

( на синій квадрат – картинки із зображення риб, водний транспорт…, на коричневий – рослини, машини…, на білий – птахи, повітряний транспорт…, на червоний – будинок, їжа…)

(Сюрпризний момент)

Незнайко: Ой, куди я потрапив?

Вихователь: Ти потрапив до дитячого садочка. Але спочатку, Незнайко, привітайся з нами.

Незнайко: А я не знаю як…

Вихователь: Дітки тобі зараз розкажуть як треба вітатись.

Д.Г. «Продовж речення».

Сонце прокинулось ще на світанку

Вранці вітаємось…(доброго ранку!)

В гості прийшла по обіді рідня Радо промовимо…( доброго дня!)

Вихователь: Зрозумів, Незнайка! Тож привітайся тепер ти з нами.

(Незнайко повторює вітальні слова)

Вихователь: А тепер розкажи, як ти до нас потрапив?

Незнайка: Зі мною сталася пригода. Я подорожую на повітряних кульках навколо світу. Та з однієї кулькою щось сталося і мені довелося приземлятися у вашому дитячому садку (показує повітряні кульки). Вихователь: Діти, давайте розглянемо кульки, на яких прилетів наш гість. - Які вони? - Що у них всередині? - Як ми можемо дізнатися про це? - Як ви думаєте, якщо зважити ці кульки, то за вагою вони однакові? (вихователь розміщує на шальках терезів кульки). - Яка кулька важча? Чому? Так, у ній більше повітря, а з цією кульки повітря виходить і досі. Як ми можемо його відчути? (відповіді дітей). - Подивіться навкруги, а ще де є повітря? В яких речах? І у нас в легенях теж є повітря. Повітря нам необхідне для життя. Незнайко: Повітря? А яке буває повітря?

Вихователь: А діти тобі зараз розкажуть.

Вихователь: А ще можна почути повітря. Діти, а як почути повітря? Давайте стиснемо гумову іграшку. Чуєте звуки? Це з іграшки зі звуком виходить повітря.

Незнайко: А може його можна торкнутися? А як відчути повітря? А як відчути повітря саме зараз? (судження дітей).

Вихователь: Давайте підставимо долоньку до рота і дихнемо на неї. Яке повітря? (відповіді дітей). От ви і відчули повітря, яке було у ваших легенях. А як можна зробити, щоб повітря рухалось? (судження дітей). Рух повітря і є вітер. От і ти, Незнайко, рухався на повітряних кульках за допомогою вітру. Незнайко: А як це?

Вихователь: А давайте всі разом в рухах передамо його образ. (педагог пропонує дітям руханку - психогімнастику (звучить  музика).

«Я вітер. Я – легенький, ніжний, теплий.

Я лагідно торкаюся пелюстків квітів, ховаюся в гілках дерев, граюся їхніми листочками.

Листочки шепочуть мені: ш-ш-ш.

Я вдихаю свіже повітря лісів і ланів, стаю сильнішим.

Мої крила великі і невагомі.

Я лечу над морем, своїм подихом здіймаю хвилі, рухаю вітрильники.

Я піднімаюсь у височінь і співаю: Я – вітер!

Я – найшвидший! Я – найдужчий!».

Незнайко: А цікаво чи пахне повітря? (відповіді дітей). А коли нам буває важко дихати? А що люди можуть зробити, щоб у кімнаті було чисте повітря? (судження дітей). Вихователь: А зараз я пропоную вам послухати ось таку історію. «Було це восени. Листя на деревах пожовкло і опало на землю, вкриваючи її різнобарвним килимом. Мама із сином Сергійком вирішила прибрати подвір’я – позгрібали опале листя в кілька купок. «Мама, можна я їх підпалю, я бачив сусід дід Микола так робив» - запитав Сергійко. «Ні в якому разі!!!» - відповіла мама».

Незнайко: А чому не можна? Я пролітав на повітряних кульках над одним містом і бачив, що люди так роблять.

Вихователь: Діти, поясніть Незнайці, чому мама не дозволила запалити листя? (відповіді дітей).

Вихователь: Так, коли запалити листя, то йтиме їдкий дим, який забруднить повітря. А це шкодитиме здоров’ю людей, тварин, рослин і всій планеті. Як ви гадаєте, куди можна діти листя? (судження дітей).

Вихователь: повітря необхідне і людині, і тварині, і всьому живому. Давайте спробуємо затиснути ніс пальчиками і щільно стулимо рот. Чи довго ми зможемо так пробути без повітря? То яке повітря потрібне нам всім для життя? Що повинні робити люди, щоб дихалось всім легко? А що ще забруднює повітря?

Д.Г. «Очищає, забруднює».

Вибираючи картинки ви повинні пояснити, зображення картинок очищує чи забруднює повітря. Якщо зображення картинки очищує повітря – покладемо її на білу хмаринку, а якщо забруднює – на синю. Першу картинку бери ти, Незнайку.

Вихователь: А якими діями ще можна очистити повітря від шкідливих викидів? (судження дітей).

Незнайко: Ой, скільки цікавого і корисного я у вас дізнався, але мені час повертатися додому у Сонячну країну. Але як я полечу, якщо декілька кульок зовсім здулись? Вихователь: Діти, а як ми можемо допомогти Незнайці? А як ми можемо надути повітряні кульки? (відповіді дітей).

Незнайко: Дякую вам, діти! Своїм друзям вдома я обов’язково розкажу про вас. Які ви дружні, розумні і як допомогли мені. До побачення!

Вихователь: Ви всі сьогодні були молодці! Що ви сьогодні зробили корисного і приємного? (відповіді дітей). А зараз ми підемо на прогулянку і подивимось чи все гаразд у нас на майданчиках з повітрям, з рослинами… Можливо потрібна наша допомога. А закінчити я хочу ось таким віршем! Природа просить порятунку

Зеленим шелестом лісів,

Тривожним лебединим криком

Змілілим плесом рік, озер.

Вона до нас із щемом в серці

Зболілі руки простягає,

надіючись на кращу долю

Про милосердя всіх благає.

Від споживацького безглуздя

Довкілля треба вберегти

– То ж маємо навчитись жити

Лиш за законами краси.

Ми – ЛЮДИ,

а тому повинні розумне

й вічне в світ нести.

У серці кожної людини

Зростити пагін красоти .

Разом ми можемо змінити світ на краще

Кожен із нас здатний на гарні вчинки, що змінюють світ на краще. Я хочу   допомогти дітям виконувати мрії і покращувати якість життя. Самі по собі кроки на краще можуть здаватися несуттєвими, але чим більше таких кроків ми робимо, тим відчутнішою стає користь. Якщо ми докладемо спільних зусиль, то зможемо змінити картину світу. Я рада, коли діти моєї групи розповідають про свої невеликі, але важливі справи, адже ці історії можуть надихнути інших людей на зміни.

Наш підхід

Наша довгострокова мета – стати садочком, який повністю відповідає принципам сталого розвитку. Це означає, що ми повинні жити на нашій планеті, оберігаючи довкілля та забезпечення внеску в суспільство, де кожен може розвиватися .

Мої чудові зміни

Ми впевнені, що маленькі вчинки можуть привести до великих результатів. Коли ж ми робимо їх разом, то можемо змінити світ.

 

 

Список використаних джерел та інтернет джерела

1.Дошкільнтам-освіта для сталого розвитку. [Парціальна програма для закладів дошкільної освіти]- Наталя Гавриш, Олена Пометун - К.,2019.-32с.

2.Дошкільнятам про сталий розвиток. Маленькі люди великого світу:  навчально  - методичний посібник для вихователів дітей молодшого дошкільного віку – Н.Гавриш, О.Пометун – К., 2016. – 96 с.

3.Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку: навчально-методичний посібник для дошкільних навчальних закладів – Н.Гавриш, О.Саприкіна, О.Пометун, за заг. ред. О.Пометун – Д.: «Ліра», 2015. – 120 с.

4.Дошкільнятам  освіта для сталого розвитку. Діємо разом: навч-метод. пос. для дошкільних навчальних закладів / Н.Гавриш,  О.Пометун  . Д. : «Ліра», 2015. 120 с.

5.Сталий розвиток суспільства: [навчальний посібник] / А. Садовенко, Л. Масловська, В. Середа, Т. Тимочко. – [2 вид.]. – К., 2011. – 392 с. 2.

6.Екологічна освіта і «сталий розвиток» [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://www.gpntb. ru /win/inter-events.

 7.Національна парадигма сталого розвитку України / за заг. ред. академіка НАН України Б. Є. Патона. – К.: Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України», 2012. – 72 с.

8. Бондар О.І., Хоренжая І.В., Хоренжая А.О.  ТЕОРІЯ ФОРМУВАННЯ КОНЦЕПЦІЇ СТАЛОГО  РОЗВИТКУ ТА ЇЇ СОЦІАЛЬНО-ЕКОЛОГІЧНА МІСІЯ.

doc
Додано
21 липня 2020
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку