Стаття "Дитяча кінезіологія для мозку".

Про матеріал

Стаття про дитячу кінезіологію актуальна. Вона є здоров' язберігаючою технологією.Завдяки застосуванню кінезіологічних вправ відбувається розвиток уваги, мислення, мовлення. Додається комплекс кінезіологічних вправ.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Дитяча кінезіологія для розвитку мозку

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель початкових класів Опитненської загальноосвітньої школи

             I-III ступенів Стучинська Наталія Василівна


Дитяча кінезіологія для розвитку мозку

  • Історія кінезіології.

Слово “кінезіологія” в перекладі з грецької “кінезіс” – рух і “логос” – слово, мовлення, наука. В медицині так називають вивчення м'язів та рух тіла. Отже, в перекладі з грецької “кінезіологія” – наука про рух. При всій сучасності звучання цього терміну – наука про рух має давню історію.

  • До кінезіологічних методик стародавності можна віднести древньоки-тайську філософську систему Конфуція (близько 2700 р. до н.е.) – це система певного руху тіл для укріплення здоров'я та розвитку мозку.

Древньоіндійську йогу в якій певними вправами досягався розвиток вищих психофізичних можливостей.

  •  Кінезіотерапію Гіпократа (близько 480 р. до н.е.) – це система вправ яка підтримує мозок в активному стані на протязі всього життя.
  •  Вважають, що секрет молодості та краси Клеопатри полягав у тому, що вона на протязі всього життя виконувала вправи, які тримали її мозок в активному стані.

Кінезіологія – наука про розвиток головного мозку через рух. Вона існує вже двісті років і використовується у всьому світі.

Засновником освітньої кінезіології є американський вчений Пол Деннісон, який все своє професійне життя присвятив сфері – освіти.  Пол Деннісон доктор філософії та педагог за освітою. В 1960 році він почав дослідження з поліпшення читання і його зв’язок з поліпшенням мозку, яке надалі переросло в “Гімнастику для мозку”  1970-х роках Пол Деннісон працював в Центрі групового навчання для невстигаючих "Долина" , де він протягом 20 років допомагав дітям і дорослим. Деннісон розробив систему швидких, простих, специфічних рухів, що приносять користь кожному незалежно від його проблеми. Особливо ефективною виявилася вона в дітей, діагностованих як "нездатних до навчання".  У 1987 результати ГМ (гімнастики мозку) були оцінені експериментально. У цьому експерименті брали участь 19 учнів спеціальної школи. Кожен учень робив вправи ГМ по 10-15 хвилин щодня. Показники прогресу учнів за 1 рік такі, що їх успішність підвищилася на 50%. Значно підвищилася здатність учнів концентруватися на виконуваному завданні.

Сучасні науковці, які зробили вагомий внесок в розвиток, розповсюдження, науково обґрунтували механізми Сиротюк А. Л., Цвєткова Л. С., Бехтєрєва Н. П., Анохін К. В., Деннисон П. і Г., які спирались на роботи В.М.Бєхтєрева, А.Н.Леонтьєва, А.Р.Лурії, І.М.Сєчєнова, Анохіна Н.П. щодо впливу маніпуляцій рук на функції вищої нервової діяльності та розвиток мовлення.

Кінезіологія є здоров’язберігаючою технологією. Ця методика спрямовані на розвиток фізичних та психофізіологічних якостей, на збереження здоров’я.

Етапи розвитку функцій головного мозку:

• І етап від 0 до 2-3років – іде розвиток ствола головного мозку;

 • ІІ етап від 3 до 7-8 років – розвиток правої півкулі, закріплення міжпівкульних асиметрій по мовленню, по індивідуальному матеріальному профілю ( формується ведуча рука, нога, око, вухо)

 • ІІІ етап від 8 до 15 років – іде становлення міжпівкульної взаємодії і йде розвиток мозолистого тіла.

 Дозрівання мозку – процес довготривалий і нерівномірний, він відбувається шляхом нашарування і налаштування нових рівнів над старими. (Л.С.Виготський) Потрібно розвивати дитину, а не натаскувати випереджуючи природний перебіг процесів розвитку мозку.

Кінезіологічні вправи розвивають мозолисте тіло, підвищують стрессостійкість, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам'яті і уваги, полегшують процес читання і письма.«Гімнастика мозку» нагадує звичайну зарядку і проста у виконанні.

Метою застосування кінезіологічних вправ  є:

- Розвиток пам’яті, уваги, уяви, мислення у дітей, які мають недостатній рівень інтелектуальної готовності до навчання у школі.

- Розвиток мовлення дітей .

- Формування довільності.

- Зняття емоційного напруження у дітей та дорослих.

До вашої уваги комплекс кінезіологічних  вправ.

1.Вправа «Лобно-потиличний обхват»

Призначено для самостійного налаштування на будь-який вид діяльності, на успішне засвоєння нової інформації і для зняття психоемоційних стресів.

Виконання:

На голову накладаються обидві руки. Можна робити цю вправу самостійно, але в більш важких випадках буде ефективніше, якщо руки буде накладати кинезиолог, близька людина або просто людина, якій ви довіряєте. Виявлено, що при такій позиції зменшується гострота емоційних переживань, що дозволяє легше знімати стрес, ніж без накладення рук на голову.Дихання при виконанні цієї вправи слід робити глибоким, рівномірним (без затримок). Особливо це важливо для зняття стресу. Закінчити вправу глибоким вдихом-видихом. Після цього зняти з голови руки.

Можуть бути різні варіанти використання цієї вправи:

Налаштування на роботу.

Покласти одну долоню на лоб, а іншу на потилицю (над потиличною буграми). Вибір рук довільний. Слідом за ведучим або самостійно повторювати наступний текст: «Все погане у мене - позаду. Все хороше - попереду. Я повністю присутній тут і зараз, всіма своїми думками. Я повністю присутній на уроці. Я спокійний і уважний. Я добре себе почуваю. Я добре розумію вчителя. Я хочу отримати користь від цього заняття. Я готовий до роботи ». Повторити 2-3 рази.

2.Вправа «Точки простору».

Призначено для кращого сприйняття зорової (візуальної) інформації.

Виконання:

Сполучені вказівний і середній пальці однієї руки прикласти до точки над верхньою губою під носом, а чотири пальці іншої руки - до куприка (закінчення хребта). Дихання довільне. Тримати так протягом 30 секунд.

Поміняти положення рук і повторити вправу.

3. Вправа «Знак нескінченності»( «Що лежить вісімка», «Ледача вісімка»)

Призначено для інтеграції роботи правої і лівої півкуль головного мозку, для узгодження рухів окорухових м'язів, для інтеграції і включення в роботу всіх полів зору. При виконанні даної вправи дуже важливо не відривати свого погляду від кінчика рухомого пальця. Пам'ятайте, що воно виконується не тільки руками, але і очима. Причому руху очей - основні. Не поспішайте.

Виконання:

1) Притиснути голову вухом до лівого плеча. Ліву руку витягнути вперед. Не відриваючи погляду від кінчика вказівного пальця, малювати рукою в повітрі перед собою знак нескінченності: «∞» (що лежить на боці вісімку). Починати малюнок від центру вліво вгору. Це важливо - саме вгору! Рухи виконувати повільно. Малювати поспіль 8 разів.

2) Притиснути голову вухом до правого плеча і повторити ту ж саму вправу правою рукою. Стежити поглядом за кінчиком пальця. Починати рух пальцем з центру вправо вгору.

3) Витягнути руки перед собою, з'єднати вказівні пальці і повторити ту ж саму вправу двома руками. Починати рух з центру вгору в будь-яку сторону.

Не поспішати, рухи робити плавно.

Мета вправи - включити в дію якомога більше м'язів.

4) Рекомендується виконати вправу ще раз. Повторити всі три попередні етапи з максимальною амплітудою рухів. Розставити ноги, згинати їх в колінах і тягнутися руками під час малювання фігури

5) Додатковий варіант цього ж вправи. Проводиться, в цілому, так само - в повітрі малюється знак нескінченності, але тільки не вказівними, а великими пальцями. Голову тримати прямо. Працюють очі, а не шия. Стиснути кулак і підняти вгору великий палець. Дивитися на великий палець під час виконання вправ. Головою не рухати, стежити за великим пальцем тільки поглядом. Міняти руки, потім з'єднати їх «в замок», великі пальці вгору. Всі варіанти рухів починати з центру вгору вліво.

Цю вправу можна використовувати і в діагностичних цілях: для оцінки візуально-мануальної координації.

4."Перехресні кроки"

 Для початку уявно проведемо лінію від лоба до носа, по підборіддю і нижче – вона розділяє тіло на праву і ліву половинки. Рухи, що перетинають цю лінію, інтегрують роботу правої та лівої півкуль мозку. Тому "Перехресні кроки" сприяють розвитку координації та орієнтації в просторі, роблять успішнішим набуття навичок мовлення, слухання, читання, писання, засвоєння нової інформації.

 1. Ліктем лівої руки тягнемося до коліна правої ноги. Легко торкаючись, сполучаємо лікоть і коліно.

2. Цей самий рух повторюємо правою рукою і лівою ногою. Виконувати стоячи або сидячи.

 3. З’єднуємо ліву ногу і праву руку за спиною - і навпаки. Повторити 4-8 разів. "Перехресні кроки" потрібно робити в повільному темпі й відчувати, як працюють м’язи живота.

 

5.«Гачки»

 Спочатку вправи схрестіть щиколотки , як зручно . Потім витягнути руки вперед , схрестити долонями один до одного,зчепивши пальці в замок , вивернути руки всередину на рівні грудей так , щоб лікті були спрямовані вниз . Перехресно міняти положення рук і ніг .

 

6."Сова"

Вправа знімає напругу шиї, поліпшує приток крові до головного мозку. Вона сприяє розвитку таких навичок, як мовлення, слухання і математичні обрахування. Права рука захоплює лівий м’яз (між шиєю і плечем). Долоня повинна бути м’якою, ніби "приклеєною" до м’яза. Стискайте м’яз і поволі повертайте голову зліва направо. Дійшовши до крайньої зручної точки, починаємо рух у зворотний бік. При цьому губи складено трубочкою і на видиху вимовляємо: "ух". Шия легенько витягується, підборіддя рухається вперед, а очі за кожного "ухання" округляються, як у сови. Зазвичай на один поворот голови припадає 5 звуків. Усі рухи виконуються синхронно! Виконайте вправу не менше 3 разів. Поміняйте руки і повторіть, розслаблюючи правий м’яз. Завдяки "уханню" знімаються щелепні стискання, що поліпшує мовлення.

 

Отже, кінезіологічні вправи дозволяють дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати мовленнєві вади і вчитися легше та природніше, оскільки мозок продуктивний лише тоді, коли гармонійно працюють і права, і ліва його півкулі.

 

docx
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
2613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку