Стаття "Формування духовно-моральних якостей учнів через виготовлення подарунків «hand made» на уроках технологій"

Про матеріал
В цій статті розглядаються варіанти виготовлення подарунків учнями на уроках технологій з метою формування у них духовно-моральних якостей. Виховання духовно - моральних якостей у дітей та підлітків завжди було головним завданням суспільства. Ця вічна проблема особливо гостро постає сьогодні, оскільки збільшується кількість таких негативних явищ як: бездуховність, байдужість до близького, егоїзм та зниження загальної культури підростаючого покоління.
Перегляд файлу

Формування духовно-моральних якостей учнів через виготовлення подарунків «hand made» на уроках технологій

Виховання духовно - моральних якостей у дітей та підлітків завжди було головним завданням суспільства. Ця вічна проблема особливо гостро постає сьогодні, оскільки збільшується кількість таких негативних явищ як: бездуховність, байдужість до близького, егоїзм та зниження загальної культури підростаючого покоління.  А тому такий великий запит на духовноморальну, творчу, діяльну, всебічно розвинену особистість. 

Тож, підтримуючи великого педагога К. Д. Ушинського, який вказував на велике значення трудового виховання дітей пропоную сприяти  формуванню духовно-моральних якостей  учнів через уроки технологій.

В процесі урочної технологічної діяльності успішно вирішується завдання формування у школярів духовності і культури, ініціативності, самостійності, толерантності. Предмет технології, що має великі міжпредметні зв'язки, надає допомогу дитині в процесі соціалізації і створює умови для її самореалізації.

Пріоритетною метою освіти в школі є формування у дитини якостей, що відповідають уявленням про справжню людяність, про доброту і культурну повноцінність у сприйнятті світу.

Якщо ж через уроки технологій  виготовляти подарунки «hand made» (створені своїми руками) до свят і вчити дітей дарувати їх, то тим самим ми будемо  будити в дітях найкращі думки, кращі почуття і прагнення. Може хтось скаже, що це дрібниці. Але у вихованні моральності не може бути дрібниць! Виготовлення подарунків можна зробити традицією. Діти можуть робити їх до свят: «День Вчителя», «Різдво», «Новий рік», «День Святого Валентина», «День Захисника України», «Міжнародний жіночий день», «Великдень».

Слід наголошувати дітям про те,  що якщо вони люблять дарувати подарунки, значить, вміють перебороти власний егоїзм і вміють подбати про те, що потрібно іншим людям, та їхні побажання і настрій.

Робити подарунки - це мистецтво, якому, як і всякому іншому мистецтву, можна й потрібно навчитися, так як це є проявом внутрішньої культури людини. Вчителі, друзі, батьки приходять в захват, отримавши дивовижні, незвичайні подарунки.  А ще у них з'являється радісна усмішка на обличчі, коли діти, підносячи подарунок, кажуть побажання від щирого серця.  Піднесення милого невеликого подарунка до свята «пов'язує» людей, адже одночасно відбувається обмін частинкою свого душевного тепла. Цінність подарунка визначається не його грошовою вартістю.  Подарунок - це вираз вашого доброго ставлення до людини, і якщо він зроблений своїми руками, то «ціна» його подвоюється.

Якщо подивитися соціальні паспорти шкіл, то можна побачити, що в школах багато учнів з малозабезпечених, а також з неблагополучних сімей. Тому для багатьох купити подарунок до свята немає можливості. Придбати якісний матеріал для виготовлення виробів сувенірного призначення, теж стає проблемою. Все, що купують батьки до уроків - це клей, пензлики, фарби, кольоровий папір. Але і це вже добре! Такий стан справи робить дитину активною в пошуку ідеї для подарунка та матеріалі для його виготовлення.

Вираз «все із життя, все для життя» - стає правилом  при виборі матеріалу для виготовлення подарунка. Майструвати можна з підручного

«непридатного» матеріалу, який буквально лежить під ногами. Або ж  непотрібним, викинутим предметам  дається друге життя, перетворюючи їх в чудові сувеніри.  Подарунки «hand made», зроблені своїми руками, не можна порівняти з купленими в магазині, як і не порівняти ні з чим задоволення від вдало втіленого задуму і від радості, доставленої близьким і друзям. Виготовляючи подарунки, використовуючи різні матеріали, учні не лише виконують вимоги державного стандарту загальної освіти, а й набувають знання про їх значущість  і користь.

Осягаючи процес створення подарунків,  діти накопичують, освоюють багаж знань, того, що вже створило людство, і набувають здатності порушити сформований стереотип та зробити щось нове, придумати самому і втілити свою особисту ідею. Адже постійне копіювання чужих ідей або виконання робіт за шаблоном не розвиває фантазію і уяву, не дає можливості створити роботу, бачачи її «внутрішнім оком».  Для того, щоб творити прекрасне своїми руками, не треба відходити від програми і замінювати теми уроків. У кожному класі є теми, які вдало підходять для виготовлення подарунків до вище перелічених свят.

Виготовлення подарунків «hand made» допомагає хлопцям(змішані групи) відчути магічну могутність, що  прихована в їх, здавалося б, невмілих руках. А коли вони роблять для своїх матусь, значущість роботи зростає, магічні здібності посилюються і прості баночки з під шампуню, або жерстяні банки перетворюються в дивовижні вазочки для квітів чи олівців.  Якщо якесь свято наближається під прийом роботи з солоним тістом, значить, можна виконати подарунки, використовуючи матеріал «солоне тісто».  Якщо освоюються прийоми виконання мозаїки, то подарунки будуть дуже різні, але всі виконані в техніці мозаїка.

 

Дуже важливо відстежувати виконання кожної виготовленої роботи,

вчасно попередити помилку, допомогти дитині, якщо та не може, дати пораду, щоб жодна робота не була виконана так, що її буде соромно дарувати. Кожна дитина повинна бути задоволена своєю виконаною роботою. Подарунок повинен бути красивим. Слід навчати дітей самостійно аналізувати роботу. Кожен учень повинен знати критерії оцінки і за цими критеріями самостійно оцінювати свою роботу.

Готуючись до уроку, обов’язково слід враховувати  такі дидактичні

вимоги:

 

vвироби не повинні носити випадковий характер;

vвиконання завдань повинно давати учням широкий спектр знань, розвивати мислення, збагачувати мову, а також розвивати моральні якості особистості.

Навчайте дітей бачити прекрасне,  творити прекрасне,  здійснювати

благородні вчинки.

 

 

pdf
Додав(-ла)
Галат Наталія
Додано
29 листопада 2020
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку