УДК 37.16 ББК 74.200.55.Ж15
Жадан О.М., аспірантка кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди
м. Харків, Україна
Формування життєвих цінностей у молодших підлітків як стратегія в контексті сучасної освіти
Сучасне педагогічне середовище інтегрує в себе суспільну думку щодо взаємозв’язку ієрархії життєвих цінностей здобувачів освіти та виховного впливу освітнього простору.
Цінності і формування ціннісних орієнтацій, ціннісне ставлення до світу в широкому сенсі являють собою зміст і спрямованість національної стратегії навчання та виховання. Життєві цінності є і завжди будуть рушійною силою особистісних вчинків. Особливо актуальним є вивчення пріоритетів та орієнтирів молодших підлітків, оскільки цей вік характеризується формуванням цілої низки новоутворень: потреба у самоствердженні, почуття дорослості, процес становлення готовності до суспільного життя, засвоєння суспільних вимог до особистості тощо [2].
Формування ціннісних орієнтацій – процес достатньо складний, має певну тимчасову протяжність, не передбачає нав’язування, навпаки, припускає делікатність у становленні аксіологічних позицій. Повний цикл формування ціннісних орієнтацій може включати наступні етапи [1]: пред’явлення цінностей вихованцеві; усвідомлення ціннісних орієнтацій особистістю; ухвалення ціннісної орієнтації; реалізація ціннісних орієнтацій у діяльності і поведінці; закріплення ціннісної орієнтації у спрямованості особистості і перехід її у статус якості особистості, тобто в свого роду потенційний стан; актуалізація потенційної ціннісної орієнтації, що полягає в якостях особистості.
У сучасних умовах стратегічним напрямом формування здобувача освіти як носія соціокультурної компетентності є заохочення до цілеспрямованого входження в систему цінностей як універсальних соціокультурних орієнтацій. Стратегія особистісного розвитку направлена на перетворення внутрішніх механізмів, що визначають соціально-культурну активність і ціннісну спрямованість особистості здобувача освіти. У загальному вигляді це є поступовим включенням молодших підлітків за допомогою тренінгів і інтерактивних форм освітньо-виховної діяльності в різні системи цінностей на рівні інформування, стимулювання рефлексії, практичного випробування, індивідуальної та групової роботи. Таким чином, у молодших підлітків формується активна позиція, що дозволяє втілювати не тільки актуальні, але і бажані соціально-культурні цінності в індивідуально-особистісні новоутворення, аксіологічні орієнтації, зокрема суспільну діяльність. Робота по становленню ціннісних орієнтацій є дієвим напрямом виховання сучасного здобувача освіти, який розуміє соціальну значущість свого розвитку, віддає перевагу суб'єкт-суб'єктному характеру спілкування з соціумом, володіє установкою на постійне самовдосконалення.
Багатогранний аналіз суті суспільних відносин дає підстави стверджувати, що головною їх характеристикою є наявність сформованих життєвих цінностей. Це першооснова життєдіяльності особистості, від якої залежить глибина і неповторність змісту її соціокультурних відносин. Ціннісно орієнтована собистість є носієм духовно-етичних якостей: мудрості, справедливості, доброти, розуму, такту, толерантності та ін. Поза сумнівом, що і особистість молодшого підлітка, і здійснювана ним соціокультурна діяльність повинні бути наповнені високими ідеалами і прагненнями, що відповідають потребі саморозвитку та необхідності вдосконалення. Такий здобувач освіти прагне пізнати і зрозуміти духовний світ іншої людини, щедро ділиться з нею своїми цінностями, специфікою його поведінки позитивна орієнтація на іншого. Це не що інше, як духовне багатство особистості, прояв глибокої внутрішньої сили етичних, інтелектуальних, естетичних можливостей.
Отже, очевидною є значущість життєвих цінностей для окремої людини і нації в цілому. Ціннісні орієнтації є засобом виразу соціальної зрілості людини. Аксіологічний підхід у просторі сучасної освіти забезпечує формування в майбутнього громадянина - учасника суспільної взаємодії системи загальнолюдських цінностей як визначальних чинників ставлення особистості до світу і самого себе, визначення відповідних ціннісних орієнтирів: способів поведінки і життя у світі, заповненому ціннісним смислом. При цьому і в макромасштабі (країна, держава), і в мікромасштабі (індивід, особистість) перевага віддаватиметься тим позиціям, які націлені на «суспільне благо».
Наші практичні доробки можуть знаходити своє вираження у тематиці факультативних занять, корекційно-розвиткових програм, виховних планах закладів загальної середньої освіти.
Література:
1 Калюжна Т.Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно- педагогічної освіти: монографія – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – 128 с.
2 Эльконин Д. Б. Детская психология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Д. Б. Эльконин; ред.-сост. Б. Д. Эльконин. — 4-е изд., стер. — М.: Издательский центр «Академия», 2007. — 384 с.