Стаття "Формування життєвої компетентності учнів на уроках української мови та літератури за допомогою технології розвитку критичного мислення"

Про матеріал
Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності.
Перегляд файлу

Формування життєвої  компетентності учнів

 на уроках української мови та літератури за допомогою

 технології розвитку  критичного мислення

Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності.

Сучасний світ складний. Дитині недостатньо допомогти здобути знання, ще необхідно навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними установками учня, формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації в житті, навчанні та праці.

В. Сухомлинський писав: «Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити  в суспільстві та  приносити йому користь».  Змістовим та організаційним наповненням системи формування життєвих  компетентностей учнів повинні бути такі методи та технології навчання, які в центр ставлять самостійну діяльність учня, розвивають критичне мислення та творчі здібності. Проблему розвитку критичного мислення  детально досліджували у своїх працях такі науковці: А. Алексюк, О. Вербило, О. Горошкіна, Л. Даниленко, І. Зязюн, М. Олійник, О. Пєхота, О. Пометун , Л. Пироженко, П. Сікорський, Л. Скуратівський, О. Тягло.

Використання технології критичного мислення передбачає вміння ставити запитання й шукати відповіді, застосовувати набуті знання для розв’язання завдань та проблем, обговорювати ідеї гідно й конструктивно та чути один одного. Критичне мислення є досить складним процесом  творчої переробки інформації, пов’язаної з  її усвідомленням, переосмисленням і творчим дозріванням ідей  у результаті такої діяльності. Це процес, що найчастіше починається з визначення проблеми, продовжується пошуком і осмисленням інформації, закінчується прийняттям рішення щодо розв’язання поставленої проблеми.

Одним із найважливіших засобів розвитку особистості, її життєвої компетентності є діяльність, бо навчити й виховати можна лише в дії. Урок української  мови та літератури має бути співтворчістю вчителя й учня, діяльність яких ґрунтуватиметься на взаємодії і діалозі, що забезпечить найвищий рівень сприйняття й відкритість до впливу один на одного.

Критичне мислення передбачає осмислення отриманої інформації, її оцінку, а також уміння застосувати знання на практиці. Запропоновані інноваційні техніки можуть бути використаними як у навчальному процесі, так і в інших видах життя і діяльності. Зустрічаючись з новою інформацією, учні повинні вміти розглядати її вдумливо, критично оцінювати нові ідеї з різних поглядів, роблячи висновки щодо точності і цінності такої інформації. Особистісна мотивація, безперечно, активізує роботу учнів на уроках.

У своїй практиці впроваджую такі технології і  методи для формування критичного мислення учнів.

 На уроках української літератури чільне місце посідає  такий  вид робіт, як створення асоціативних рядів («Асоціативне ґроно» чи «Асоціативний кущ»)      

О.Кобилянська. Повість «Земля»

C:\Users\Ирина\Desktop\Скриншот 26-12-2020 122236.jpg

Інноваційна технологія «Кластер» передбачає виділення з тексту наперед визначених одиниць і оформлення їх у вигляді ґрона. Кластери  розміщуються в певному порядку; виконуючи завдання, учні створюють малюнки, записують опорні слова. У центрі моделі – назва теми, наприклад: «Групи прикметників за значенням»

 

 

 

 

 

 

Гра «Піца». Діти сідають у коло. Отримують картку, на якій посередині зображено основну піцу. Кожен учасник доповнює основу певним потрібним елементом, повторюючи сказане попереднім гравцем. Учень, який не справився із завданням, вибуває.

  1. Слово.
  2. Двоскладне непоширене речення.
  3. Поширене просте речення.
  4. Просте ускладнене речення.
  5. Майстер класСкладне речення.

Наприклад:

  1. Сонце.
  2. Сонце зійшло.
  3. На світанку зійшло тепле яскраве сонце.
  4. На світанку, на щастя, зійшло тепле яскраве сонце.
  5. На світанку, на щастя, зійшло тепле яскраве сонце, і ласкаве проміння відбивається в рясних росах.

 

Вправа «Досліджую-вчуся-роблю сам/а»

C:\Users\Ирина\Desktop\Скриншот 26-12-2020 124727.jpg

 

Хмари слів як засіб візуалізації. За допомогою хмар слів можна візуалізувати  термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам’ятовуванню інформації.

Василь Симоненко. Життєвий і творчий шлях письменника.

C:\Users\Ирина\Desktop\20201114_211940.jpg

 

Креолізований текст як засіб активізації читацької діяльності учнів.  Літературний постер – це безпосередньо реклама твору того чи іншого автора, своєрідний заклик до прочитання твору.

 

C:\Users\Ирина\Desktop\Скриншот 26-12-2020 123045.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Сторітелінг – це розповідь історій.

 

C:\Users\Ирина\Desktop\Скриншот 26-12-2020 123136.jpg

 

 «Кросенс» - метод розвитку логічного та креативного мислення.  Кросенс  – це система (перетин) зображень з певної теми, яка вибудовується на 9-ти квадратах. Картинки пов’язані між собою сенсами-смислами.

C:\Users\Ирина\Desktop\Скриншот 26-12-2020 123221.jpg

Кейс-метод. Процес навчання з використанням кейс-методу дозволяє підвищити інтерес школярів до предмета, здійснювати диференційований та індивідуальний підхід у навчанні, забезпечує можливість застосування методів наукового дослідження, розвиває пізнавальну самостійність, розумові і творчі здібності, емоційно-вольові якості та формулює пізнавальну мотивацію.

 

 

Конструктор LearningApps.org орієнтований на практичні уміння та навички гравців і передбачає такі завдання, як розташування понять у правильному порядку, розгадати дидактичний кросворд або скласти пазли.

Завдання:

  1. Прочитай завдання.
  2. Познач правильну відповідь.
  3. Перевір відповідь.
  4. Перейди до наступного запитання.
  5. Успіху!

 

C:\Users\Ирина\Desktop\Скриншот 17-11-2020 171726.jpg

 

Тестові завдання  з теми «Фразеологія»

  1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами:
  • зазнати невдачі, ведмежа послуга, пекти раків
  • заварити кашу, теревені правити, водою не розлити
  • десята вода на киселі, кидати на вітер, тихо розмовляти
  • манна небесна, вести пусті розмови, накивати п’ятами
  1. Визначте, у якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд:
  • одного поля ягода; обоє рябоє; яке їхало, таке й здибало
  • дати на горіхи, гострий язик, всипати на галушки
  • голий як бубон, байки правити, з дорогою душею
  • як сніг на голову, подати руку, зронити сльозу
  1. Виберіть фразеологізм, який має значення «кого-небудь щось постійно хвилює, турбує, мучить, завдає душевного болю»:
  • черв’ячок точить
  • махнути рукою
  • як кіт з собакою
  • замилювати очі
  1. Назвіть рядок, у якому подано синоніми до фразеологічного звороту «показати, де раки зимують»:
  • дати на горіхи
  • сісти в калюжу
  • виводити на чисту воду
  • облизня піймати
  1. З’ясуйте, у якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення:
  • як торішній сніг, як глухому музика, п’яте колесо до воза
  • ні пари з вуст, як лисому гребінь
  • водою не розлити, до глибокого снігу
  •  ганяти за двома зайцями,  згущувати фарби
  1. Назвіть фразеологізм, який є антонімом до вислову «як у землю вкопаний»:
  • як на голках
  • прихиляти коліна
  • повісити голову
  • роззявити рота
  1. Пригадайте, що означає запозичений фразеологізм «селя ві»:
  • таке життя
  • чиста дошка
  • з самого початку
  • невідома земля
  1. Укажіть рядок, у якому фразеологізми становлять синонімічний ряд:
  • тримати язик за зубами, прикусити язика, як у рот води набрати
  • гнути кирпу, розвішувати вуха, водити за носа
  • дати перцю, відкрита душа, кров з молоком
  • вирвати з душі,  високо нести голову, в очах темно
  1.  Знайдіть рядок фразеологізмів власне українського походження:
  • кліпати очима, дати гарбуза, облизня піймати
  • сізіфова праця, набрати в рот води, робити з мухи слона
  • крокодилячі сльози, манна небесна, олімпійський спокій
  • одним миром мазані, ахіллесова п’ята, закласти фундамент
  1.  У якому рядку фразеологізми мають значення «бути щасливим»:
  • на сьомому небі перебувати
  • козирем ходити
  • на порожньому місці
  • як осіння ніч
  1.  Укажіть рядок, у якому фразеологізми давньогрецької міфології, античної культури:
  • колесо фортуни, стріли Амура
  • виносити сміття з хати, горобина ніч
  • до перших півнів, дешево і сердито
  • заткнути за пояс, авгієві стайні
  1.  Визначте рядок, у якому використано фразеологізми-антоніми:
  • як кішка з собакою, водою не розлити
  • горло драти, криком кричати
  • хоч трава не рости, як з гуски вода
  • хоч до рани прикладай, одного поля ягода.

 

Метод «Рюкзак».

 

 

 

C:\Users\Ирина\Desktop\20201117_180706.jpgВправа «Квітка настрою»

Значення кольорів

Білийпозитивні асоціації, чистота.

Блакитний – колір мрії та ідеальності.

Зелений – спокій.

Рожевий – радість, захоплення.

Червоний – піднесеність, пристрасть, активність.

Жовтогарячий – радість, щирість, оптимізм.

Синій – холод, сум.

Чорний – незадоволення.

Фіолетовий – прагнення до польоту, мрійність уяви, фантазія.

Таким чином, саме методика розвитку критичного мислення дозволяє максимально підвищити ефективність навчально-виховного процесу, дає можливість створити такі умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої навчальної діяльності, процесу самонавчання, самореалізації, вчаться спілкуватись, співпрацювати, критично мислити, відстоювати свою позицію. За допомогою системи критичного  мислення учні позбуваються     комплексу, через те, що  їхня думка не  збігається з думкою більшості. Застосування критичного мислення на уроках української мови та літератури сприяє спілкуванню та розумінню думки іншої людини і є необхідною складовою сучасного уроку . 

На уроках створюю ситуацію довіри та успіху, і за таких обставин дитина розкривається, може повірити у свої можливості, реалізуватися як творча особистість, сміливо продемонструвати свої здібності.  І як результат: учень-випускник не тільки володіє знаннями, уміннями та навичками з предмета, але й уміє формулювати власну точку зору, відстоювати свою позицію, співпрацювати в групі, мати коло однодумців, бути толерантною особистістю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 1. Макашова Ю.  Формування комунікативної  літературної компетенції через використання технології розвитку критичного мислення учнів: Розробки уроків / Ю.Макашова // Українська мова й література

в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2011. – №9. – С.57-64

2. Шуляр В. І. Сучасний урок літератури: технологічні моделі: [навчальний посібник] / Василь Іванович Шуляр. – Миколаїв: Вид-во ЧДУ   ім. Петра Могили, 2009. – 136 с.

3. Богосвятська А.-М. Відчувати, думати, діяти! Методична скринька прийомів рефлексії. – Львів: Академія гармонізації особистості, 2019. – 48 с.

4. Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук-метод. посіб. –  К.: А.С.К., 2005. – 192 с. 

5.    Пометун О.І. Основи критичного мислення: навчальний посібник для учнів старших класів загальноосвітньої школи / О.І. Пометун, Л.М. Пилипчатіна, І.М. Сущенко, І.О. Баранова. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 216 с.

docx
Додано
26 грудня 2020
Переглядів
529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку