Ніколайчук Наталія Володимирівна, вихователь-методист комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 113 Криворізької міської ради
Ключові слова: гендерне виховання, гендер, гендерна соціалізація, статеве виховання
ГЕНДЕРНЕ ВИХОВАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗДО
Анотація: в статті розглянуто проблему запровадження моделі гендерного виховання в освітній процес дошкільного закладу, яка дозволяє педагогам переглянути традиційний підхід до виховання хлопчиків і дівчаток, вибудувати процес виховання з урахуванням гендерних особливостей вихованців, сучасних соціокультурних потреб суспільства і сучасної педагогічної реальності, що стає важливим фактором ефективного навчання та виховання.
Вступ. Актуальність гендерного виховання на даний момент величезна, так як один з його напрямків враховує те, що сучасне суспільство категорично проти того, щоб чоловіки і жінки мали лише переваги за своїми статевими ознаками.
Гендерний підхід в освіті - це індивідуальний підхід до прояву дитиною своєї ідентичності, що дає надалі людині більшу свободу вибору і самореалізації, допомагає бути достатньо гнучким і вміти використовувати різні можливості поведінки.
Аналіз останніх досліджень та публікацій. Проблема гендерного виховання у всі часи була і залишається актуальною серед психологів і педагогів. Цінним орієнтиром у справі гендерного виховання є позиція видатного психолога-гуманіста Василя Сухомлинського: «Не має бути таких трудових відносин, щоб дівчатка обслуговували хлопчиків і звикали, таким чином, до ролі домогосподарки. Те, що треба робити в домашньому господарстві, однаково вміло й старанно мають робити чоловіки і жінки. Коли і є якийсь розподіл у самообслуговуванні, то він має бути тимчасовим: сьогодні хлопці виконують одну роботу, завтра – іншу».
Антон Макаренко вважав, що «виховання дівчинки чи хлопчика – це передусім формування культури особистості, виховання її як майбутнього сім'янина, формування в неї почуття любові, власної гідності, яке включає самоповагу й повагу до інших».
Януш Корчак зазначав щодо виховання хлопчиків та дівчаток в його «Правилах для життя»: «Я часто чую, як про дітей кажуть: «Усі вони такі». Наприклад: «Усі хлопчиська – хулігани і бруднулі». Або: «Всі дівчатка – плаксійки і ябеди». Це не так, кожного треба пізнавати окремо й окремо оцінювати та пізнавати не поверхово, а ґрунтовно. Важливо не тільки те, що людина каже, а й те, що вона думає і відчуває, і чому вона така, а не інакша. Тільки лінива людина, яка не любить думати, каже: «Усі вони такі».
Основна частина. Поняття «гендерне виховання» використовується в педагогіці. Під «гендером» розуміється соціальна стать людини, що формується в процесі виховання особистості і включає в себе психологічні, соціальні та культурні відмінності між чоловіками (хлопчиками) і жінками (дівчатами), а існуючі властивості і відносини називаються гендерними.
Слід відрізняти гендерне виховання від статевого, яке засноване на знанні фізіологічних особливостях статевого розвитку дитини. Поняття «статеве виховання» використовується найчастіше в медицині. Статеве виховання є широким поняттям, яке включає в себе кілька складових:
Організовуючи гендерне виховання, важливо розуміти, що анатомічні та біологічні особливості є лише передумовами, потенційними можливостями психічних розходжень хлопчиків і дівчаток. Ці психічні відмінності формуються під впливом соціальних факторів - суспільного середовища і виховання. У результаті ми маємо можливість розглядати питання виховання дівчаток і хлопчиків не як споконвічну від народження даність, а як явище, вироблене в результаті складної взаємодії природних задатків і відповідної соціалізації, а також з урахуванням індивідуальних особливостей кожної дитини.
В рамках вирішення проблеми соціалізації дошкільників засобами гендерного виховання в нашому закладі було вироблено механізм, який містить особистісно орієнтовані технології:
засоби: ігри, народні казки, прислів’я, колискові пісні;
методи: ігри, пізнавально-розвиваючі етичні бесіди, проблемні ситуації, схеми-дії;
форми: ігрова діяльність, експериментальна, проблемно-пошукова.
Головними завданнями, які було поставлено перед нашими педагогами є: надання дітям допомоги в придбанні ігрових умінь, збагачення їх ігрового досвіду; розширення дитячих уявлень про предмети, події і явища навколишнього світу, які потім можуть бути відображені в грі; заохочення ініціативи дітей при розгортанні індивідуальних, парних і колективних ігор; створення умов для прояву дітьми ігрової активності протягом дня.
Засобом формування гендерної ідентичності наших вихованців є гендерно-збалансований виховний простір, а саме це середовище виховання і формування особистості, що дає можливість хлопчикові / дівчинці диференціювати себе від представників протилежної статі, ідентифікувати себе з представниками своєї статі і розвивати індивідуальні гендерні якості особистості і форми поведінки. Таке середовище виховання і розвитку
передбачає залучення дитини до прийнятої в суспільстві системі соціальних ролей і взаємин через освоєння гендерних ролей, норм, цінностей, ідеалів і моралі сучасного суспільства.
Для створення гендерно-збалансованого виховного простору слід:
Роль педагога полягає в тому, щоб відкрити перед хлопчиками і дівчатками весь спектр можливостей середовища і направити їх зусилля на використання окремих елементів з урахуванням гендерних та індивідуальних особливостей і потреб кожної дитини.
Іграшки та ігри в групах нашого закладу підібрані таким чином, щоб давати можливість дітям практикуватися в тих видах діяльності, які стосуються підготовки до материнства і ведення домашнього господарства, розвивати вміння спілкуватися і навички співпраці.
Які спонукають їх до винахідництва, перетворення навколишнього світу, допомагати розвинути навички, які пізніше ляжуть в основу просторових і інтелектуальних здібностей, заохочуватимуть незалежне, змагання і лідерську поведінку.
З урахуванням гендерного підходу, крім загальноприйнятих, в групах повинні бути введені наступні елементи предметно-розвиваючого середовища: міні-куточки чоловічої і жіночої праці, утримання обладнання, необхідне для формування чоловічих і жіночих умінь (майстерні з набором простих інструментів, фрагменти кухонного блоку, ванної кімнати, столи для оброблення продуктів, приготування їжі, дошки для прасування лялькової білизни, миття іграшок, шафи з посудом); ляльки-хлопчики і ляльки-дівчинки з усіма необхідними атрибутами і аксесуарами, що сприяє виконанню різних соціальних ролей; куточки краси, що дозволяють дитині самостійно навести порядок в зовнішньому вигляді; міні-середовище світського етикету (“Театр”, “Концерт”, “Прийом гостей”), де зосереджені предмети, що забезпечують можливість дитині самостійно програвати різноманітні чоловічі і жіночі ролі.
Механізм гендерного виховання, розроблений нами включає організацію педагогічних ситуацій, їх структурування й впорядкування. Під педагогічними ситуаціями ми розуміємо сукупність умов й обставин, які вимагають від педагога рішень, в основі яких лежать розуміння та довіра, повага до гідності дитини, її внутрішніх почуттів й переживань;
узгодженість педагогічних зусиль, соціальних умов життя з індивідуальними особливостями кожної дитини.
Організації типових педагогічних ситуацій сприяла накопичення дитиною позитивного гендерного досвіду, засвоєнню культури поведінки («Чоловічий й жіночий етикет», «Поведінка хлопчиків», «Поведінка дівчаток», «Здрастуйте, будь ласка!» і таке інше.). Структурування педагогічних ситуацій передбачало вирішенню проблемних педагогічних ситуацій в ігровій діяльності й життєвих ситуацій під час гендерної соціалізації. Впорядкування педагогічних ситуацій гендерної соціалізації –
надання індивідуальної допомоги хлопчикам й дівчаткам в реальних життєвих обставинах (“Мовний етикет”, “Не хочу / не буду” і т. ін.).
Таким чином, узагальнюючи викладене, можна зробити висновок: щоб зробити життя дітей кращим, треба знайти способи, які допоможуть їм вийти за межі традиційних гендерних ролей та засвоїти все краще, що є в ролях чоловічих і жіночих. Для цього треба приділяти якнайбільше уваги розвитку базових якостей особистості, загальнолюдських рис: впевненості і незалежності, сміливості і чуйності, турботливості і тактовності.
Література