Стаття "Інформаційно-комунікаційні технології на уроках початкової школи"

Про матеріал
У статті розглянуто питання інформатизації початкової освіти, необхідність використання ІКТ на уроках у початковій школі. Це дає змогу підвищити якість навчання молодших школярів, формувати у них необхідні ключові та предметні компетентності, навички практичного застосування набутих знань, розвиває творчі здібності, що є необхідною умовою подальшої максимальної реалізації особистості в сучасному житті.
Перегляд файлу

 

У статті розглянуто питання інформатизації початкової освіти, необхідність використання ІКТ на уроках у початковій школі. Це дає змогу підвищити якість навчання молодших школярів, формувати у

них необхідні ключові та предметні компетентності, навички практичного застосування набутих знань, розвиває творчі здібності, що є необхідною умовою подальшої максимальної реалізації особистості в сучасному житті.

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, початкова школа 

  Інформаційно-комунікаційні технології на уроках початкової школи

                                                   Т. В. Сімкович

        Сучасний період розвитку суспільства, оновлення всіх сфер його соціального і духовного життя потребує якісно нового рівня освіти, який відповідав би міжнародним стандартам.

        Сьогодні в освіті відчутний пріоритет загальнолюдських цінностей. Згідно з особистісно-діяльнісним підходом до організації навчального процесу в центрі його знаходиться той, хто вчиться.

        Я вважаю, що формування особистості і її становлення відбувається у процесі навчання, тому я на уроках української мови та читання  дотримуюся певних умов:

  • створення позитивного настрою до навчання;
  • відчуття рівного серед рівних;
  • забезпечення позитивної атмосфери в колективі для досягнення спільних цілей;
  • усвідомлення особистістю цінності колективно зроблених умовиводів;
  • можливість вільно висловити свою думку і вислухати свого товариша;

Д. Г. Клементс вважає, що комп’ютер сприяє розвитку розумових здібностей, творчого нестандартного мислення в розв’язанні завдань, підвищує інтерес до навчання, сприяє набуттю знань і умінь, розкриває привабливі сторони різних галузей науки. Отже, комп’ютер надає нові можливості для розвитку здібностей дитини, активно включає її у навчальний процес, підвищує зацікавленість, сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Життя маленького учня стає цікавішим і не таким важким.

      Структура уроку не повинна принципово змінюватися. В уроці із презентацією, наприклад, як і в будь-якому іншому, мають бути наявні всі основні етапи, змінюватися може лише їх тривалість.

     Використання презентацій допомагає урізноманітнити й етап актуалізації знань, адже запитання можна ілюструвати графічними об'єктами, анімацією, звуковим супроводом, можна подати кілька слайдів із попередніх уроків, з кросвордами, ребусами тощо.
      На етапі пояснення нового матеріалу я використовую фото-, аудіо-, відеофрагменти, гіперпосилання для зміни послідовності показу, що дає  змогу на свій розсуд змінювати хід бесіди, акцентувати увагу на найскладніших моментах уроку залежно від сприйняття матеріалу учнями і від ситуації на уроці.
     На слайдах  подаю лише основні думки, визначення, дати і назви подій,  фото-, аудіо-, відео- та інші графічні фрагменти. Виділяю ті елементи, до яких слід привернути увагу учнів. Подаю той самий матеріал у різних формах, на різних прикладах.
     Для етапу закріплення знань можу дати ілюстровані запитання, завдання для групового або індивідуального виконання, запропонувати учням самостійно прокоментувати вже показані слайди (які я демонструвала на етапі пояснення нового матеріалу)

     Презентацію не  засмічую зайвими відомостями, ілюстраціями, картинками, текстами, кожен слайд є доцільним і логічно пов'язаним з іншими.

Роботу на уроці я будую диференційовано: частина учнів виконують завдання за комп’ютером, решта – аналогічні вправи роздаткового матеріалу. Наприклад, на уроці української мови учні 3-го класу визначають інгредієнти салату «Рід іменників». При цьому діти, які сидять за комп’ютером, виконують завдання файла «Рід», (перенести лівою клавішею миші слова у три стовпчики: «Чоловічий, жіночий, середній рід»: абрикос, айстра, апельсин, перо, село, черемха, літо, черешня, ознака, сміх, радіо, метал, канапе). Всі інші учні за допомогою карток - визначають рід іменників: «Зошит, перець, малина, небо, півень, курчатко, лисиця, кошеня, чоловік, зірка, гусеня, дерево, кукурудза, озеро, метал, океан, море, слива, стіл, стілець, стеля».

       Діти з задоволенням виконують гру «Канапе». Канапе - вид бутербродів, в яких невеличкі шматочки різних продуктів нанизуються на спеціальну шпажку.  Пропоную дітям приготувати  канапки із слів, які слід розташувати по алфавіту. Ці слова учні знаходять у файлі «Алфавіт» у комп’ютері. (Автобус, пшоно, черемха, парта, черешня, верба, червоний)

Правильна відповідь: автобус, верба, парта, пшоно, черемха, черешня. (Червоний - це прикметник).

На етапі закріплення вивченого матеріалу на уроках української мови під час вивчення тем «Речення за метою висловлювання та інтонацією», «Повторення вивченого про іменник», «Відмінювання іменників» використовую відео презентації.

Головна мета уроків українського читання – виховувати почуття гордості за українську літературу, прагнення вивчати її і збагачувати, розвивати читацький досвід, образне й логічне мислення, творчі здібності, вдосконалювати навички ідейно-художнього аналізу будь-якого твору, доносити до учнів роздуми українських письменників про рідну мову, її долю. Для кращого засвоєння навчального матеріалу на уроках українського читання я використовую ІКТ.

        Наприклад, на уроці у 3 класі під час вивчення теми «Загадки» я пропоную дітям такі завдання. Гра «Дизайнери інтер’єру»:

     Учитель : Сьогодні на уроці ми з вами опинилися в гостях, у кімнаті Загадки, але поки-що її оселя порожня. А наше завдання – наповнити цю кімнату побутовими предметами: відгадками та знаннями про загадки.(На екрані слайд на якому зображена порожня казкова кімната)

         Дитина:. Загадує кілька загадок. Учні розгадують їх.(На екрані з’являються побутові предмети-відгадки)

       Учитель: Діти, а в чому полягає складність розгадати загадку? Як у ній показано зображуваний предмет? (Приховано).

       Основна особливість розгадки полягає в тому, що предмет зображення в ній називається не безпосередньо, а інакомовно, приховано, завуальовано.

       Отже, загадка – це невеликий твір, у якому в прихованій формі описується задуманий предмет. (визначення з’являється на екрані)

     За допомогою ІКТ на уроках читання  прищеплюється інтерес до багатогранної творчості й таланту українських письменників, до усної народної творчості. Застосування на уроках ІКТ в поєднанні з іншими формами навчальної діяльності допомагає не тільки кращому засвоєнню матеріалу, а й вчить школярів використовувати набуті знання й досвід, пов'язуючи їх з реальними життєвими ситуаціями.  

Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів накладають  велику вагу на виховання дитини і його сприйняття навколишнього світу.  То ж надзвичайно важливо навчати учнів використовувати  комп’ютер як розумного помічника у навчанні, під час формування нових знань, пошуку потрібної інформації, використання ресурсів Інтернету, прикладного застосування вивченого матеріалу, комп'ютерного тестування. При цьому в учнів формуються конкретні практичні вміння й навички, розвиваються інформаційно-комунікативні компетентності.

    Мультимедійні засоби навчання є універсальними, тому у своїй роботі я використовую їх  на різних етапах уроку:

  •              під час повторення вивченого на попередніх уроках матеріалу;
  •              під час мотивації як постановка проблеми перед вивченням нового матеріалу;
  •              під час пояснення нового матеріалу як ілюстрації;
  •              під час закріплення й узагальнення знань;
  •              для контролю знань.

 Серед величезного різноманіття складових мультимедійних систем я для себе обрала саме ті засоби, які є найбільш ефективними,  на уроках:

  •              мультимедіа-презентації;
  •              відеодемонстрації.
  •              навчальні фільми.

 

Застосування цих матеріалів дозволяє мені урізноманітнити форми уроків, відкриває необмежений простір для фантазії, творчого розвитку як вчителя, так і його учнів.

Часто я використовую ІКТ і на уроках природознавства, так як  це предмет, який вимагає багато наочності, що є проблемою у наших школах.  Під час використання комп’ютерних засобів навчання полегшується робота вчителя, звільняється простір. Завдяки цьому вчитель ні на хвилину не втрачає контакт із класом. Наприклад, під час вивчення тем «Тварини у природі» , «Материки землі», «Океани землі» .

На етапі пояснення нового матеріалу використання живих і відео презентацій є неоціненною знахідкою. Вчитель натискає кнопку і спостерігає за очима дітей, реакцією класу на ту чи іншу інформацію, чого не можна зробити під час традиційного пояснення матеріалу.

Крім того, це крок до дистанційної освіти. Така підготовча робота вчителя до уроку стає корисною для тих учнів, які були відсутні на уроці або щось не зрозуміли.

При поясненні нового матеріалу залучаю учнів до співпраці. Наприклад, за два тижні до вивчення теми «Материки землі»  я даю учням випереджальне домашнє завдання – підготувати цікаву інформацію про материки (учнів заздалегідь об’єдную в групи, які отримують назву материка, який треба охарактеризувати). Діти протягом тижня шукають інформацію в довідковій літературі, мережі Інтернет. Потім з кожною групою ми опрацьовуємо знайдений матеріал, відбираємо необхідний для уроку. На основі опрацьованої інформації кожна група створює свою частину відеопрезентації до уроку. Хочу зазначити, що діти з більшою цікавістю слухають матеріал, дібраний своїми однокласниками, ніж якби це було зроблено тільки вчителем. Під час такої роботи я досягаю мети, яку ставлю перед собою – розвивати вміння учнів працювати з довідковою літературою, вміти із великої кількості знайденої інформації виділяти головне, ставити запитання, відповіді на які передавали б головний зміст отриманої інформації.

Отже, для розв’язання багатьох навчальних і виховних завдань необхідно будувати педагогічну діяльність таким чином, щоб на запитання про доцільність використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі позитивних відповідей було більше, ніж негативних.      

            Отже, я вважаю, що сучасний вчитель повинен використовувати ІКТ на своїх уроках, таким чином здійснюється  індивідуальний підхід до навчання, активніше йде процес соціалізації, самоствердження особистості, розвивається історичне, науково-природне мислення учнів.

 

                                  Література

  1. Афанасьєва О. В. Використання ІКТ в освітньому процесі –http://pedsovet.org/
  2. Головко М. В. Використання можливостей нових інформаційних

технологій у навчанні / М. В. Головко. – Коломия : ВПТ «ВІК», 2001. – 117 с.

  1. ІКТ – технології співпраці./Початкова школа. – 2010. - №9 – С.5 – 7.
  2. Переваги уроків із використанням ІКТ/ [Електронний ресурс]/ Режим доступу: http://324spb.edusite.ru/p8aal.html.
  3. Садкіна В. І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок/ В.І.Садкіна. – Х.:  «Основа», 2008. – 88с.
  4. Сучасний урок: традиційні та інноваційні підходи / укл.: Байназарова О.О., Капустін І.В., Рябова З.В., Покроєва Л.Д., Ставицький С.Б.; - Харків: ХОНМІБО, 2006.

 

   

docx
Додано
27 грудня 2020
Переглядів
706
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку