Урок Природознавство "Людина – частина природи. Організм людини. Шкіра – захисник організму. Практична робота. Вивчення будови шкіри."

Про матеріал
Урок- дослідження. Дослідницька діяльність є ефективною формою організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, дає можливість розвивати мотивацію до навчання, формувати дослідницькі вміння. Дослідження на уроках створюють умови для самостійної роботи учнів з опанування навчального матеріалу за рахунок розвитку інтелектуальних умінь. зокрема уміння працювати з інформацією.
Перегляд файлу

Природознавство             3 клас

Тема. Людина – частина природи. Організм людини. Шкіра – захисник  організму. Практична робота. Вивчення будови шкіри.

Мета: Формувати уявлення про ознаки людини як живого організму; про відмінні ознаки людини від інших живих організмів; про орган як частину тіла людини; організм людини як єдине ціле; формувати елементарні поняття: шкіра – захисник організму (будова, властивості, значення);  формувати вміння надавати першу допомогу при невеликих ушкодженнях шкіри;  вміння виконувати практичну роботу з метою перевірки висловлених суджень; сприяти кращому усвідомленню взаємозв’язків у природі, розвивати вміння спостерігати, аналізувати,  порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати  санітарно-гігієнічні навички догляду за шкірою, бережне ставлення до свого здоров’я і здоров’я інших людей, бажання загартовувати свій організм, досліджувати і вивчати природу, народні звичаї.

Основні завдання психосоціального розвитку: розвивати зв’язне мовлення, пізнавальні здібності, вміння зосереджувати увагу, виділяти головне та систематизувати отриману інформацію. Розвивати емоційну сферу, творчу рефлексію. Формувати комунікативну та інформаційну компетентності.

Передбачувані результати:

Учні повинні знати: ознаки людини як живого організму; про відмінні ознаки людини від інших живих організмів; про орган як частину тіла людини, властивості та значення шкіри.

Вміти: надавати першу допомогу при невеликих ушкодженнях шкіри,  виконувати практичну роботу з метою перевірки висловлених суджень; правильно висловлювати свою думку.

Цінувати: працелюбність, толерантне ставлення до товаришів, знання, час,

 народні звичаї.

Організація навчальної діяльності:

Загальні методи навчання: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, евристичні,  інтерактивні, дослідницькі.

Методи викладання: стимулюючий, інформаційно – повідомлюючий.

Методи виявлення знань учнів: усний, письмовий.

Форми організації навчального процесу: фронтальна, кооперативно-групова, індивідуальна, парна.

Методи роботи учнів: виконавський, пошуковий, творчий.

Етапи  виявлення знань: усне, фронтальне, індивідуальне, диференційоване, тестове.

Тип уроку. Урок- дослідження.

Обладнання: таблиця «Будова шкіри»,  картки, підручник, зошити з друкованою

основою,збільшувальне скло, мультимедійна дошка, чорний ящик, таблиця

 «Словникові слова».

 

Хід заняття

І. Етап орієнтації

1.Створення позитивного настрою

На небі сонце сяє,

Хмаринки мерехтять.

Дзвінок у клас скликає

Цікавинки пізнать.

Сьогодні разом з нами

Поважні вчителі.

Вони, як ми, бажають

Дослідження вести.

Ми радо вас вітаємо,

Бажаємо добра.

То ж, друзі, починаємо –

Навчатися пора!

2. Психоформула

Тепло своїх долоньок, я друзям віддаю.

Урок новий, цікавий я з радістю почну.

ІІ. Етап покладання теми і мети уроку

 – Сьогодні в нас не звичайний урок, а урок-дослідження!

 – Чия робота є суцільним дослідженням? (Робота слідчих, детективів).

 – Мої любі детективи, вітаю, у нас сьогодні нова справа.

 – До роботи готові?

 – Прогностики! Доповісти в яких умовах будемо працювати.

  1. Підсумки фенологічних спостережень

– Сьогодні … 20.. року. Висота сонця на небозводі …. Температура повітря …. За тиждень температура повітря підвищилася на …. Стан неба …. Опади ….  

– Стан рослин ….

– Поведінка тварин ….

– Праця людей ….

– Народний календар: Останній четвер перед Великоднем недарма називають Чистим: у цей день, за традицією, чистенько прибирали в хаті, милися, дівчата ополіскували голову настоєм запашного любистку. Існує повір’я, що в Чистий четвер, до східсонця ворон носить з гнізда своїх дітей купати в річці. Хто скупається раніше від воронячих дітей, той буде здоровий протягом цілого року. Особливо це стосується дітей та хворих, адже вода на Чистий четвер змиває усі хвороби та захищає від негараздів. І, звісно, розпочинали пекти паски та фарбувати крашанки.

2. Перевірка домашнього завдання

 – Як справжні детективи ми повинні завітати до аналітичного відділу.

Аналітичний – який має здатність аналізувати,

всебічно розглядати, досліджувати.

 – Пригадаємо матеріали справи про найпростіших. Вони ж дроб’янки, бактерії, мікроби. Спочатку пригадаємо код справи.

Код – шифр, пароль.

Умовне сполучення цифр чи букв,

що дає право доступу до документів.

а) Гра «Код». + Картки

(На протязі  хвилини прочитати речення на дошці, визначити правильні твердження, декілька учнів виконують індивідуальні завдання на картках).

  1. Дроб’янки – живі організми. (+)
  2. До дроб’янок належать гриби. (–)
  3. Бактерії бувають різні за формою. (+)
  4. За добу одна бактерія утворює  десять нових. (–)
  5. За допомогою бактерій квасять овочі та фрукти. (+)
  6. Довкола нас мільярди бактерій. (+)
  7. Всі вони корисні. (–)
  8. Слід остерігатися хвороботворних бактерій. (+)

Перевірка доступу. Код: 1 3 5 6 8. Аналіз помилок.

 –   Для Дениса,  Артема,  Микити,  Лізи,  Артура,  Іллі,  Вови маємо спеціальні завдання. Час для роздумів 3 хвилини. Будьте уважні! 

Картка «Дроб’янки»

  1.     До якої природи належать дроб’янки?

а) Живої; б) неживої.

  1.     Які живі організми належать до дроб’янок?

 а) Гриби; б) бактерії.

  1.     Чому бактерії називають мікробами?

а) Бо вони дуже маленькі; б) бо вони дуже великі.

  1.     Як розмножуються бактерії?

а) Спорами; б) діляться навпіл.

  1.     Скільки одна бактерія утворює нових за добу?

 а) Сотні; б) тисячі; в) мільярди.

  1.     Чим корисні бактерії?

а) Викликають гниття;

б) викликають небезпечні захворювання;

в) допомагають квасити овочі і фрукти;

 г) збагачують ґрунт поживними речовинами.

7. Що виробляють за допомогою бактерій?
а) Хліб; б) ряжанку; в) цукерки.

8. Яких правил слід дотримуватись, щоб захисти­ти організм від хвороботворних бактерій?

а) Не треба мити руки;

б) треба дотримуватись правил особистої гігієни;

 в) провітрювати кімнату;

 г) їсти немиті фрукти.

 б) «Незакінчене речення»

 – У справі є незакінчені речення. Допоможіть.

– Бактерії – це … (найпростіші живі організми).

– Бактерії можна побачити тільки … ( під мікроскопом).

– Більшість бактерій живиться … (рештками рослин і тварин).

в) «Точка зору»

 – Ваша точка зору в справі про найпростіших:

 – Бактерії корисні чи шкідливі? (Корисні: захищають довкілля від забруднення, підвищують родючість ґрунту,за допомогою бактерій виробляють кефір,оцет, квасять овочі та фрукти. Шкідливі: збудники хвороб рослин, тварин, людей)

 Висновок: бактерії є і корисні й шкідливі.

 г) «Допомога другу»

 У справі є лист від Стобіда.

Лист від Стобіда. «Чому я захворів, адже їв полуничку з грядки, ніколи не відчиняв вікна й кватирки в кімнаті, щоб не застудитися». (Найбільше хвороботворних бактерій там, де брудно, мало свіжого повітря, у ґрунті, на немитих ягодах. )

Оцінювання.

 – Дякую за співпрацю. Найактивніші детективи отримують бали, активні – бонуси. Справа про найпростіших  завершена, але закрита буде після наради по перевірці індивідуальних завдань.

3.Актуалізація опорних знань учнів.

 На разі нова справа. Готові?

– Що належить до живої природи?

  • Які ознаки живих організмів?
  1.               Повідомлення теми, завдань уроку.

  Як у роботі справжніх дослідників у нас  – інтрига.

Інтрига –  підступ,

лукавість, хитрість.

 а) Інтрига

 – А сьогодні ми поговоримо про …, а про що спробуйте дізнатись самі, заглянувши в скриньку. Але поки не розповідайте, кого ви там побачили. (У скриньці дзеркало, учні бачать самих себе. Ми – люди.) 

Отже, сьогодні ми говоримо про людину. Тема нашого дослідження: Людина – частина природи. Організм людини. Шкіра – захисник  організму. Практична робота. Вивчення будови шкіри.

 б) Мотивація

 – Чи необхідні нам ці знання?

  в) Очікування

 – Хочу почути від вас чого ви чекаєте від сьогоднішньго заняття.

На цьому уроці я з’ясую…

Цей урок навчить мене…

Після цього уроку я зможу…

 ІІІ. Етап проектування

Отже, ми навчимося уважно слухати, міркувати, приймати рішення відповідно до ситуації, працювати в групах, робити висновки, висловлювати власні думки.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності.

1.Опрацювання нового матеріалу.

а) Розповідь вчителя з елементами бесіди

Найскладніше й найдивовижніше з усього, що є на Землі, – це людина. Як й інші живі істоти, вона …(дихає, живиться, росте, розвивається, у неї народжуються діти), їй потрібні … (повітря, вода, їжа, тепло). І, все таки, людина відрізняється від тварин. Різниця ця величезна.

б) Робота в групах.

Дослідимо чому людина не належить до тварин.

Різнорівневі картки.

  • Люди спілкуються між собою, передають знання, пишуть книжки за допомогою … (мови).
  • Завдяки добре розвинутому головному мозку … (людина вміє мислити).
  • Завдяки … (праці) людина має їжу, одяг, житло.  (Пальці) людини здатні виконувати найтонші точні рухи.
  • Ністьявна  чихтвор тейносздіб, ноїтичтеес битрепо – найсуттєвіші риси людини.
  • Щоб навчитися мислити, говорити, працювати людина повинна жити серед…

А) рослин і тварин;

Б) людей;

В) комп’ютерів.

– Людина – найбільш розвинутий живий  НІЗМГАОР.

Маємо ще один ключ у справі. Підсумуємо: людина – найскладніше творіння живої природи, найбільш розвинений живий  організм.

в) Загадковий марафон

 –  Організм людини складається із частин – органів. Кожний орган має свою будову і виконує якусь роботу. Дізнаємося, які органи ви знаєте.

Що то за штука

День і ніч стука?

(Серце)

Сопе, хропе, часом чхає,

Сюди-туди зазирає;

На морозі замерзає,

Бо одежини не має.

(Ніс)

Повен хлівець білих овець,

А за ними баранець.

(Язик, зуби)

Брат із братом через дорогу живуть,

А один одного не бачать.         (Очі)

Все життя один одного обганяють,

А випередити не можуть.         (Ноги)

  • Що ви знаєте про ці органи? (Це органи кровообігу, дихання, травлення, чуття, руху.)
  • Чи можуть вони працювати самі по собі?

Висновок.  (Детективи мають ще один ключик)  Будь який орган є частиною цілого організму і працювати всі органи можуть тільки разом. А їх злагодженою роботою керує мозок.

Фізкультхвилинка

 Кожен детектив повинен слідкувати за своїм здоров’ям, виконувати фізичні вправи. Покажемо злагоджену роботу нашого організму.

Наші зубки: цок, цок, цок!

Наші вічка: кліп, кліп, кліп!

Носик вдихає, ротик видихає.

Весело-весело ніжки танцюють.

Ручки – метелики, квіти, бруньки!

Спинка тримає, ніжки біжать…

Мозок керує, усмішку даруєм!

г) Створення проблемної ситуації

  –  Як ви себе почуваєте?

– Після фізкультхвилинки розігрілися?

 А ви знаєте що в тілі людини впродовж однієї години створюється стільки тепла, скільки потрібно щоб скип’ятити один літр крижаної води. Якщо б тіло закрили футляром, то через 40 годин температура тіла досягла б точки кипіння води. Але цього, на щастя, не відбувається. Чому?!

 – Продовжимо дослідження. Перевіримо гіпотези, бо саме вони допоможуть вирішити порушену проблему.

Гіпотеза – припущення, здогад,

що вимагає перевірки.

ґ) Фронтальна практична робота за завданнями підручника на с.156 та ілюстрацією

 – Чим вкрите тіло людини?

– Яка шкіра на дотик?

– Що стає зі шкірою руки коли ви її відтягуєте і відпускаєте?

 – Чому шкіра не заважає нам рухатися?

 – Доведіть що шкіра захищає внутрішні органи.

– Як шкіра захищає від холоду й спеки?

д) Дослідно-практична робота

 – Кожен детектив обов’язково проводить досліди. Приготуйте прилад. Готові?

  • Розглянути шкіру через лупу.

Верхній шар –зроговілі мертві клітинки, які мають вигляд лусочок і щільно прилягають одна до одної. Це надшкір’я (епідерміс). Виконує захисну функцію: не пропускає всередину організму хвороботворних мікробів, тверді часточки.

 –Надаємо слово довідковій службі.

Довідкова!

У надшкір’ї є пігментні клітини, які надають шкірі певного кольору. Під впливом ультрафіолетових променів кількість пігменту зростає і шкіра темнішає.

  • Продовжуємо розглядати шкіру через лупу.

Маленькі отвори – пори. Волосся. Жирна пляма від пальця на чистому скельці.  Це – власне шкіра (дерма). Щільна тканина до 4 мм з еластичними волокнами, що надають їй пружних властивостей. 

Увага на таблицю!У дермі є  волосяні сумки, сальні й потові залози, рецептори, кровоносні судини. Значення: піт випаровується й охолоджує тіло, разом з ним видаляються шкідливі речовини, жир пом’якшує шкіру, захищає її від бактерій.

 – І знову звертаємося за  довідкою.

Довідкова!

Волосся й нігті належать до шкірних рогових утворів. На людській шкірі розміром як п’ятачок, є до 600 потових залоз, 60 волосяних сумок, 70 сальних залоз, 5 м кровоносних судин.

  • Продовжуємо розглядати шкіру.

Найглибший шар шкіри – підшкірна жирова клітковина. Там багато жирових клітин. Значення: жир захищає від ударів та охолодження.

  • Висновок.

Отже, чи маємо ключ до дослідно-практичної роботи? ( Так. Тіло людини вкрите шкірою; вона м’яка, гладенька, пружна → не заважає людині рухатись; у шкірі можна виділити три основні шари: надшкір’я, власне шкіру й підшкірну жирову клітковину;  надшкір’я не пропускає в організм мікроби; через пори виділяється жир і піт → охолоджує, пом’якшує, з потом виділяються шкідливі речовини.)

е) Метод ПРЕС

У нашого Стобіда виникло запитання.

  – А що коли на шкірі накопичується багато жиру та поту?

Я вважаю…         Тому що …

Наприклад…        Отже …

(Я вважаю, що це призводить до хвороб; тому що до вологої та жирної шкіри налипає пил, бруд, поселяються хвороботворні мікроби. Наприклад, я не мила руки після прогулянки, з’їла смачний мамин пиріжок, але мені стало погано. Отже, шкіра завжди має бути чистою. )

 – А для цього ми повинні дотримуватись правил гігієни, правильно загартовуватись.

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

а) Пізнавальні задачі

  • Що ви відчуваєте, коли надворі набігаєтесь? (Обличчя червоніє, тіло вкривається солоно-гіркуватим потом з різким запахом. З потом шкіра виділяє шкідливі речовини. Судини розширюються, по них протікає багато теплої крові, шкіра зігрівається,  віддає тепло, а піт охолоджує шкіру.)
  • Якщо обличчя і руки погано витирати шкіра стає «обвітреною». (Пересихає, починає тріскатись.)
  • Чому альпіністам перед походом не можна голитися, терти шкіру мочалкою? (Щоб не видалити захисних кліток, бо вони захищають від сонячного опіку.)
  • Чому шкіра старіє?

б) Робота в зошитах з друкованою основою (О.В. Безкоровайна «Природознавство. Громадянська освіта»с.50)

V. Етап контрольно-оціночний

1. Рефлексія

 – Час для розгляду справи закінчується. Які маємо результати?

 Я дізнався…. Я навчився…. Я зрозумів… . Я зможу… .

 – Як ви оцінюєте свою роботу?

 – Яким для вас був цей урок?

 – Хочу побачити ваш настрій.

 – Бажаю вам бути мудрими та розумними.

2. Домашнє завдання

 На цьому дослідження не закінчується, адже у нас попереду ще багато справ. Тому в домашніх умовах першій групі провести дослідження «Чому найменша ранка на тілі – це ворота для небезпечних мікробів», другій групі на  ст.157 виконати практичне завдання «Правила надання першої допомоги».

 

docx
Додано
8 січня 2021
Переглядів
1013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку