Одним із найважливіших завдань курсу «Основи правознавства», «Правознавство» є підготовка учнів до життя, вироблення навичок правомірної поведінки, пошуку шляхів вирішення життєвих ситуацій відповідно до норм права. Для цього необхідно максимально наблизити уроки правознавства до життя, спонукати дітей бути активними учасниками подій, а не просто спостерігачами.
Інтерактивні методи навчання на уроках правознавства: теоретичний аспект
Право — це важливе досягнення людської цивілізації, що виникло ще за часів сивої давнини і протягом тривалого часу впливало на життя суспільства в цілому і кожної людини зокрема.
Сьогодні без правових знань неможливе гідне життя. Адже відвідування школи, користування житлом, купівля речей, трудова, культурна діяльність — це різні форми участі особи в правовідносинах, що регулюються, встановлюються державою правилами поведінки — нормами права.
Сьогодні на телебаченні йде майже відверта пропаганда жорстокості, насильства, спостерігається нехтування нормами моралі. Щоб у майбутньому діти могли протистояти злу, насильству, несправедливості, стали справжніми громадянами демократичного суспільства, ми повинні максимум уваги приділити формуванню правової культури.
Тому одним із найважливіших завдань курсу «Основи правознавства», «Правознавство» є підготовка учнів до життя, вироблення навичок правомірної поведінки, пошуку шляхів вирішення життєвих ситуацій відповідно до норм права. Для цього необхідно максимально наблизити уроки правознавства до життя, спонукати дітей бути активними учасниками подій, а не просто спостерігачами.
Для досягнення цієї мети використовують в навчально-виховному процесі інтерактивні методи роботи, які сприяють кращому засвоєнню учнями навчального матеріалу, розвивають їх творче мислення, формують навички дій у найтиповіших ситуаціях, розвивають аналітичне мислення учнів, значно активізують їхню роботу на уроці, виробляють вміння застосовувати здобуті знання на практиці, давати правову оцінку різним суспільним відносинам.
Суть інтерактивних методів у тому, що навчання відбувається завдяки взаємодії тих, хто навчається. Учитель виступає лише як керівник розумової діяльності учнів, допомагає, спрямовує її, реалізує важливий принцип виховання: «Допоможи мені, щоб я зробив це сам».
Послідовність проведення методів така:
• інструктування — повідомляю учням проблему, правила, послідовність дій і кількість часу на виконання завдань, запитую, чи все зрозуміло;
• розподіл на групи або розподіл ролей. Групи формуються по-різному. Інколи проводиться тестування відповідно до обговорення теми, в результаті якого попередньо з'ясовується думка кожного і в групи об'єднуються ті, думки яких збігаються. Іноді групи формуються штучно;
• виконання завдання, коли вчитель виступає як організатор, помічник, ведучий дискусії, намагаючись забезпечити учасникам максимум можливостей для самостійної роботи й навчання у співпраці. Кожна група розробляє свій підхід до проблеми, що обговорюється, а потім виносить на суд присутніх;
• представлення групами, окремими учнями результатів виконання завдання;
• загальне обговорення результатів.
Підбиття підсумків бажано проводити у формі запитань: що нового дізналися, яких навичок набули, як це може знадобитися в житті.
Метод передбачає декілька принципів організації:
1. Поділ класу на групи. Кожна група визначає лідера, який керує її роботою.
2. Проблемність завдання збуджує активність учнів, спонукає замислитись над матеріалом, з яким вони працюють. Для обговорення слід обирати проблему, яка важлива для сьогоднішнього життя і викликає певні позитивні емоції чи такі, що випливають безпосередньо з теми уроків.
3. Завдання в групі вибирають так, щоб можна було враховувати й оцінити індивідуальний внесок кожного учня залежно від їх зацікавлень, інтелектуальних можливостей, а також беручи до уваги їхні емоційні проблеми, «сильні» і «слабкі» сторони в спілкуванні. Адже проблема, яку розглядають, не має визначеного рішення. Тому кожна версія має право на існування.
4. Опора на теоретичні знання теми. Вона здійснюється за допомогою вступної бесіди, обговорення проблеми.
5. Створення на уроці невимушеної атмосфери співробітництва учнів і вчителів.
6. Поглиблення теоретичних знань. Формування умінь і навичок, розкриття здібностей учнів.
Сьогодні, коли обсяг інформації зріс настільки, що є просто неможливим осягнення її однією людиною — я вважаю, що дидактична функція вчителя полягає не в передачі знань, а в у формуванні навичок здобувати їх.
Найбільше сприяє формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню у них власних цінностей метод «Стимуляційні ігри». З його допомогою моделюю реальні життєві ситуації, що відбуваються у справжньому суспільному економічному житті. Цей метод наближений до рольової ігри, але він істотно відрізняється від неї, бо його метою є не представлення поведінки конкретних особистостей, а ілюстрація певних явищ, механізмів, процедур, наприклад, процедури виборів, референдумів.
Метою розігрування конкретної життєвої ситуації за ролями є визначення власного ставлення до неї, набуття ними досвіду шляхом гри, подальший розвиток уяви й навичок критичного мислення; виховання здатності знаходити і розглядати альтернативні можливості дій. Власне підготовка до виконання певної ролі вимагає від учнів максимальної концентрації зусиль на головному, але водночас і значної уваги до деталей, бо у правовідносинах немає нічого другорядного.
Готуючись до виконання певної ролі, учні активно вивчають першоджерела, статті в газетах та журналах. Учні краще засвоюють навчальний матеріал, тому що вони, входячи в роль, сприймають його не тільки розумом, а й емоціями.
Існує багато варіантів інтерактивного навчання:
• робота в малих групах і парах;
• дискусії; «Мозковий штурм»;
• «Інтерв'ю»;
• коло ідей; «Прес»;
• «Навчаючись — вчуся»;
• «Мікрофон» тощо.
Проблемою є також підготовленість як учителя, так і учнів до цього виду роботи. Тому необхідно починати з налагодження контакту з учнями.
Знання своїх прав та обов'язків, уміння відстоювати і захищати свої права та поважати права інших людей — ось основні питання, яким я приділяю постійну увагу, працюючи з учнями.
Ті учні, які виявили особливий інтерес до правознавства і в майбутньому мріють обрати професію юриста, відвідують заняття факультативу, проводять бесіди з учнями початкових та середніх класів, беруть участь у брейн-рингах, олімпіадах. Останні три роки мої учні-правознавці завойовують призові місця на районних олімпіадах і визнані переможцями у районних правознавчих конкурсах «Ти і закон » серед учнів загальноосвітніх шкільних закладів.