Стаття " Інтерактивні технології, як засіб розвитку творчого мислення".

Про матеріал
  • Творчі здібності- це індивідуально психологічні особливості людини, що проявляються в діяльності, пов'язаній зі створенням нового продукту, і є умовою успішності її виконання.
  • Життя в соціумі — це процес взаємодії з іншими людьми. Небезпека й за­гроза від оточення змушують особистість замикатися в собі, бути обачною й боятися вільно висловлювати свої ідеї. Навпаки, відчуття безпеки й гармонії з нав­колишнім світом створює передумови для розквіту її індивідуальності. Але для розвитку творчих здіб­ностей цього замало: необхідно ще й стимулювати один одного.
  • Такі риси особистості, як сміливість, свобода, вміння керувати собою, визнання винятковості власного «я» не лише притаманні творчим людям, а й підвищують імовірність реалі­зації їхнього творчого потенціалу.
  • Для стимуляції творчості учнів рекомендується, щоб завдання, які ставить перед ними педагог, містили такі основні принципи:
  • наявність невизначеного стимулу;
  • відкритість;
  • неоднозначність відповідей;
  • зняття жорстких часових обмежень.
  • Вчителю при організації навчальної діяльності учнів варто враховувати причини, які перешкоджають творчому мисленню:
  • •передчасна спроба усунути фантазію;
  • •обмеження цікавості;
  • •акцент на запобігливості й страху, боязкості;
  • •деструктивна критика і/або принизливий тиск з боку од­нолітків.
  • Стосунки «учитель — учень» необхідно спрямовувати на твор­чість. Вони мають ґрунтуватися не на ситуації «стимул — відповідь», а на природних взаєминах співпереживання. Сприйнятливіша до творчості дитина не схильна до сліпої покори дорослим і пристосування до оточення
  • Щоб заохочувати розвиток креативності в дітей, вчитель має керуватися такими принципами:
  • 1.Уважне ставлення до незвичних запитань.
  • 2.Поважне ставлення до незвичних ідей.
  • 3.Уміння продемонструвати дітям, що їхні ідеї варті уваги.
  • 4.Створення зручних випадків для самостійного навчання й похвала за це.
  • 5.Надання часу для неоцінюваної практики чи навчання.
  • Останній принцип вимагає пояснення. Зовнішня оцінка створює загрозу й, можливо, потребу в захисті. Тому дітям не­обхідний певний проміжок часу, протягом якого їхні дії й ідеї не оцінюють. У такий спосіб не стримується свобода форму­вання ідей.
  • Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що вчитель організовує пізнавально-навчальну діяльність учня таким чином, що він самостійно розв'язує певні ситуації, проблеми, спираючись на свої потенційні
  • можливості і вже набуті знання у процесі взаємодії «учень – інформація», «учень – ситуація», «учень –знання», «учень – проблема», «учень – учень», «учень –група».
  • При організації навчальної діяльності учнів варто враховувати причини, які перешкоджають творчому мисленню:
  • • передчасна спроба усунути фантазію;
  • • обмеження цікавості;
  • • акцент на запобігливості й страху, боязкості;
  • • деструктивна критика або принизливий тиск з боку однолітків.
  • Щоб заохочувати розвиток креативності в дітей, потрібно керуватися такими принципами:
  • 1. Уважне ставлення до незвичних запитань.
  • 2. Поважне ставлення до незвичних ідей.
  • 3. Уміння продемонструвати дітям, що їхні ідеї варті уваги.
  • 4. Створення зручних випадків для самостійного навчання й похвала за це.
  • 5. Надання часу для не оцінюваної практики чи навчання.
  • Фрагмент уроку «Природознавство». 1 клас.
  • Тема: Тварини. Різноманітність тварин. Тварини і людина: піклування про тварин, вшанування та охорона тварин.
  • Мета: Закріпити уявлення учнів про різноманітність
  • тваринного світу. Ознайомити з тваринами, які охороняються. Формувати уявлення про вшанування тварин людиною. Розвивати уміння порівнювати, співставляти, групувати. Виховувати шанобливе ставлення до тварин, бажання допомагати їм.
  • Можливе використання у вигляді розминки, актуалізації
  • опорних знань, узагальнення вивченого.
  • Метод «Мозаїка». Робота в групах.
  • І група – Описати звірятко (на малюнку).
  • ІІ група – Що ви можете розповісти про цю тваринку?
  • ІІІ група – Скласти загадку про тварину.
  • Метод «Мозкова атака».
  • За буквами імені дати характеристику зайчика.
  • Наприклад:
  • Б – боягузливий
  • О – охайний
  • Г – грайливий
  • Д – добрий
  • А – активний
  • Н – ніжний
  • Метод «Взаємного навчання». Робота в парах.
  • Діалог про свійську тварину.
  • - Яка твоя улюблена свійська тварина?
  • - Опиши її.
  • - Що вона любить їсти?
  • - Чим вона любить гратися?
  • - Як ти дбаєш про неї?
  • Метод «Асоціативний кущ». Робота в групах.
  • Кіт Собака Корова
  • - Записати те, що характерно для цих тварин: які вони, що люблять, який спосіб життя ведуть, де живуть і т.п.
  • Метод «Кубування».
  • Вибрати серед ілюстрацій ту, яка підходить за ознаками.
  • Наприклад: проворна, хижа, руда, хитра, любить ласувати курочкою – хто це?Або: вайлуватий, бурий або білий, косолапий, взимку спить у барлозі, всеїдний, любить мед – хто це?
Перегляд файлу

Творчі здібності- це індивідуально психологічні особливості людини, що проявляються в діяльності, пов'язаній зі створенням нового продукту, і є умовою успішності її виконання.

Життя в соціумі — це процес взаємодії з іншими людьми. Небезпека й за­гроза від оточення змушують особистість замикатися в собі, бути обачною й боятися вільно висловлювати свої ідеї. Навпаки, відчуття безпеки й гармонії з нав­колишнім світом створює передумови для розквіту її індивідуальності. Але для розвитку творчих здіб­ностей цього замало: необхідно ще й стимулювати один одного.

Такі риси особистості, як сміливість, свобода, вміння керувати собою, визнання винятковості власного «я» не лише притаманні творчим людям, а й підвищують імовірність реалі­зації їхнього творчого потенціалу.

Для стимуляції творчості учнів рекомендується, щоб завдання, які ставить перед ними педагог, містили такі основні принципи:

• наявність невизначеного стимулу;

• відкритість;

• неоднозначність відповідей;

• зняття жорстких часових обмежень.

Вчителю при організації навчальної діяльності учнів варто враховувати причини, які перешкоджають творчому мисленню:

•передчасна спроба усунути фантазію;

•обмеження цікавості;

•акцент на запобігливості й страху, боязкості;

•деструктивна критика і/або принизливий тиск з боку од­нолітків.

Стосунки «учитель — учень» необхідно спрямовувати на твор­чість. Вони мають ґрунтуватися не на ситуації «стимул — відповідь», а на природних взаєминах співпереживання. Сприйнятливіша до творчості дитина не схильна до сліпої покори дорослим і пристосування до оточення

Щоб заохочувати розвиток креативності в дітей, вчитель має керуватися такими принципами:

1.Уважне ставлення до незвичних запитань.

2.Поважне ставлення до незвичних ідей.

3.Уміння продемонструвати дітям, що їхні ідеї варті уваги.

4.Створення зручних випадків для самостійного навчання й похвала за це.

5.Надання часу для неоцінюваної практики чи навчання.

Останній принцип вимагає пояснення. Зовнішня оцінка створює загрозу й, можливо, потребу в захисті. Тому дітям не­обхідний певний проміжок часу, протягом якого їхні дії й ідеї не оцінюють. У такий спосіб не стримується свобода форму­вання ідей.

Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що вчитель організовує пізнавально-навчальну діяльність учня таким чином, що він самостійно розв'язує певні ситуації, проблеми, спираючись на свої потенційні

можливості і вже набуті знання у процесі взаємодії «учень – інформація», «учень – ситуація», «учень –знання», «учень – проблема», «учень – учень», «учень –група».

При організації навчальної діяльності учнів варто враховувати причини, які перешкоджають творчому мисленню:

• передчасна спроба усунути фантазію;

• обмеження цікавості;

• акцент на запобігливості й страху, боязкості;

• деструктивна критика або принизливий тиск з боку однолітків.

Щоб заохочувати розвиток креативності в дітей, потрібно керуватися такими принципами:

1. Уважне ставлення до незвичних запитань.

2. Поважне ставлення до незвичних ідей.

3. Уміння продемонструвати дітям, що їхні ідеї варті уваги.

4. Створення зручних випадків для самостійного навчання й похвала за це.

5. Надання часу для не оцінюваної практики чи навчання.

Фрагмент уроку «Природознавство». 1 клас.

Тема: Тварини. Різноманітність тварин. Тварини і людина: піклування про тварин, вшанування та охорона тварин.

Мета: Закріпити уявлення учнів про різноманітність

тваринного світу. Ознайомити з тваринами, які охороняються. Формувати уявлення про вшанування тварин людиною. Розвивати уміння порівнювати, співставляти, групувати. Виховувати шанобливе ставлення до тварин, бажання допомагати їм.

Можливе використання у вигляді розминки, актуалізації

опорних знань, узагальнення вивченого.

Метод «Мозаїка». Робота в групах.

І група – Описати звірятко (на малюнку).

ІІ група – Що ви можете розповісти про цю тваринку?

ІІІ група – Скласти загадку про тварину.

Метод «Мозкова атака».

За буквами імені дати характеристику зайчика.

Наприклад:

Б – боягузливий

О – охайний

Г – грайливий

Д – добрий

А – активний

Н – ніжний

Метод «Взаємного навчання». Робота в парах.

Діалог про свійську тварину.

- Яка твоя улюблена свійська тварина?

- Опиши її.

- Що вона любить їсти?

- Чим вона любить гратися?

- Як ти дбаєш про неї?

Метод «Асоціативний кущ». Робота в групах.

Кіт Собака Корова

- Записати те, що характерно для цих тварин: які вони, що люблять, який спосіб життя ведуть, де живуть і т.п.

Метод «Кубування».

Вибрати серед ілюстрацій ту, яка підходить за ознаками.

Наприклад: проворна, хижа, руда, хитра, любить ласувати курочкою – хто це?Або: вайлуватий, бурий або білий, косолапий, взимку спить у барлозі, всеїдний, любить мед – хто це?

docx
Додано
4 травня 2018
Переглядів
732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку