Творчі здібності- це індивідуально психологічні особливості людини, що проявляються в діяльності, пов'язаній зі створенням нового продукту, і є умовою успішності її виконання.
Життя в соціумі — це процес взаємодії з іншими людьми. Небезпека й загроза від оточення змушують особистість замикатися в собі, бути обачною й боятися вільно висловлювати свої ідеї. Навпаки, відчуття безпеки й гармонії з навколишнім світом створює передумови для розквіту її індивідуальності. Але для розвитку творчих здібностей цього замало: необхідно ще й стимулювати один одного.
Такі риси особистості, як сміливість, свобода, вміння керувати собою, визнання винятковості власного «я» не лише притаманні творчим людям, а й підвищують імовірність реалізації їхнього творчого потенціалу.
Для стимуляції творчості учнів рекомендується, щоб завдання, які ставить перед ними педагог, містили такі основні принципи:
• наявність невизначеного стимулу;
• відкритість;
• неоднозначність відповідей;
• зняття жорстких часових обмежень.
Вчителю при організації навчальної діяльності учнів варто враховувати причини, які перешкоджають творчому мисленню:
•передчасна спроба усунути фантазію;
•обмеження цікавості;
•акцент на запобігливості й страху, боязкості;
•деструктивна критика і/або принизливий тиск з боку однолітків.
Стосунки «учитель — учень» необхідно спрямовувати на творчість. Вони мають ґрунтуватися не на ситуації «стимул — відповідь», а на природних взаєминах співпереживання. Сприйнятливіша до творчості дитина не схильна до сліпої покори дорослим і пристосування до оточення
Щоб заохочувати розвиток креативності в дітей, вчитель має керуватися такими принципами:
1.Уважне ставлення до незвичних запитань.
2.Поважне ставлення до незвичних ідей.
3.Уміння продемонструвати дітям, що їхні ідеї варті уваги.
4.Створення зручних випадків для самостійного навчання й похвала за це.
5.Надання часу для неоцінюваної практики чи навчання.
Останній принцип вимагає пояснення. Зовнішня оцінка створює загрозу й, можливо, потребу в захисті. Тому дітям необхідний певний проміжок часу, протягом якого їхні дії й ідеї не оцінюють. У такий спосіб не стримується свобода формування ідей.
Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що вчитель організовує пізнавально-навчальну діяльність учня таким чином, що він самостійно розв'язує певні ситуації, проблеми, спираючись на свої потенційні
можливості і вже набуті знання у процесі взаємодії «учень – інформація», «учень – ситуація», «учень –знання», «учень – проблема», «учень – учень», «учень –група».
При організації навчальної діяльності учнів варто враховувати причини, які перешкоджають творчому мисленню:
• передчасна спроба усунути фантазію;
• обмеження цікавості;
• акцент на запобігливості й страху, боязкості;
• деструктивна критика або принизливий тиск з боку однолітків.
Щоб заохочувати розвиток креативності в дітей, потрібно керуватися такими принципами:
1. Уважне ставлення до незвичних запитань.
2. Поважне ставлення до незвичних ідей.
3. Уміння продемонструвати дітям, що їхні ідеї варті уваги.
4. Створення зручних випадків для самостійного навчання й похвала за це.
5. Надання часу для не оцінюваної практики чи навчання.
Фрагмент уроку «Природознавство». 1 клас.
Тема: Тварини. Різноманітність тварин. Тварини і людина: піклування про тварин, вшанування та охорона тварин.
Мета: Закріпити уявлення учнів про різноманітність
тваринного світу. Ознайомити з тваринами, які охороняються. Формувати уявлення про вшанування тварин людиною. Розвивати уміння порівнювати, співставляти, групувати. Виховувати шанобливе ставлення до тварин, бажання допомагати їм.
Можливе використання у вигляді розминки, актуалізації
опорних знань, узагальнення вивченого.
Метод «Мозаїка». Робота в групах.
І група – Описати звірятко (на малюнку).
ІІ група – Що ви можете розповісти про цю тваринку?
ІІІ група – Скласти загадку про тварину.
Метод «Мозкова атака».
За буквами імені дати характеристику зайчика.
Наприклад:
Б – боягузливий
О – охайний
Г – грайливий
Д – добрий
А – активний
Н – ніжний
Метод «Взаємного навчання». Робота в парах.
Діалог про свійську тварину.
- Яка твоя улюблена свійська тварина?
- Опиши її.
- Що вона любить їсти?
- Чим вона любить гратися?
- Як ти дбаєш про неї?
Метод «Асоціативний кущ». Робота в групах.
Кіт Собака Корова
- Записати те, що характерно для цих тварин: які вони, що люблять, який спосіб життя ведуть, де живуть і т.п.
Метод «Кубування».
Вибрати серед ілюстрацій ту, яка підходить за ознаками.
Наприклад: проворна, хижа, руда, хитра, любить ласувати курочкою – хто це?Або: вайлуватий, бурий або білий, косолапий, взимку спить у барлозі, всеїдний, любить мед – хто це?