СТАТТЯ "ІТ – ТЕХНОЛОГІЇ, ЯК ВАЖЛИВИЙ КОМПОНЕНТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ СТУДЕНТІВ"

Про матеріал

В статті розкривається поняття ІТ- технологій та надана оцінка поняття даного визначення. В якості ІТ-технологій виділяється технологія дистанційного навчання, під якою розуміється взаємодія потоків навчального та організаторського навчального процесу інформації за допомогою віддаленого комп'ютера.

Перегляд файлу

Інформаційні технології в освіті

УДК 378.02

Н. В. БОЖКО

викладач вищої категорії, старший викладач                                             Коледжу МНУ імені В.О. Сухомлинського

 

ІТ – ТЕХНОЛОГІЇ, ЯК ВАЖЛИВИЙ КОМПОНЕНТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ СТУДЕНТІВ

 

Анотація. На сьогоднішній день можна впевнено відзначити, що ІТ-технології – це найважливіший фактор, який впливає на якість системи освіти. Прерогативою виступає якість та рівень підготовки студентів, що є запорукою успішного функціонування системи освіти. Використання ІТ-технологій у навчальному процесі розкриває творчі здібності студентів у процесі навчання. В статті розкривається поняття ІТ- технологій та надана оцінка поняття даного визначення. В якості ІТ-технологій виділяється технологія дистанційного навчання, під якою розуміється взаємодія потоків навчального та організаторського навчального процесу інформації за допомогою віддаленого комп'ютера. Наприкінці зроблено висновки про те, що застосування ІТ-технологій в освітньому процесі має свої позитивні та негативні сторони, але в цілому ІТ-технології сприяють тому, що відбувається наочна демонстрація інформації та значно економить час на її пошук.

Ключові слова: ІТ-технології, ІКТ (інформаційно – комунікаційні технології), ДО (дистанційна освіта), освіта, віртуальний простір, Інтернет.

Постановка проблеми. В сьогоднішніх реаліях, коли підвищуються вимоги до якості підготовки випускників, відбувається глобальна інформатизація, і повсякденний розвиток новітніх ІТ-технологій, в свою чергу без сумніву покращує підготовку майбутнього фахівця.

Для сучасної освітньої системи навчання – це, перш за все, пізнавальна діяльність, яка спрямована не тільки на отримання знань і умінь. Зміна йде і в особистості студента: в першу чергу, підвищується інтелект і основна спрямованість йде на саморозвиток. Професійна компетентність, отримана кваліфікація призводять до формування нового типу фахівця, який з ентузіазмом знаходить творчий підхід до вирішення поставленої проблеми.

Основним напрямком виступає якість і рівень підготовки студентів інженерно-технічних спеціальностей, що визначає ефективність функціонування всієї системи освіти. За таких умов використання безмежних можливостей ІТ-технологій стає невід’ємною складовою навчального процесу.

Стан дослідження. ІТ-технології на сьогодні є основою і одним з найважливіших факторів, які досить сильно впливають на якість системи освіти як в світі, так і в Україні. Проблемам інформаційних технологій в сфері освіти приділено достатньо багато уваги, і в роботах таких вчених, як Ю.К. Бабанський, Ю.С. Брановский, Я.Л. Ваграменко, А.Г. Гейн, А.П. Єршов, І.В. Роберт і багатьох інших, дана проблематика добре освітлена.

Виклад основного матеріалу.

Застосування ІТ-технологій в освітньому процесі сприяє тому, що якість підготовки майбутнього фахівця буде підвищуватися.

Під ІТ-технологіями слід розуміти сукупність засобів і методів збору, обробки і передачі даних для отримання інформації нової якості про стан об'єкта, процесу або явища.

Інформаційні технології в освіті мають переваги, серед яких:

  • створення найбільш ефективної системи управління інформаційним забезпеченням освіти;
  • формування пізнавальної діяльності студентів в процесі навчання;
  • індивідуалізація навчального процесу та можливість процесу пізнання за допомогою ІТ-технологій.

Актуальність використання ІТ-технологій в освітньому процесі у вузі обумовлена, перш за все, соціальною потребою в підвищенні якості освіти та практичною потребою у використанні сучасних комп'ютерних програм.

Модернізація навчального процесу, перш за все, вимагає переходу від лекційних способів освоєння навчального матеріалу до активних групових та індивідуальних форм роботи, організації самостійної пошукової діяльності студентів, що дозволить готувати фахівця з вираженою індивідуальністю і організувати діяльність в різних умовах. Цьому може сприяти впровадження в навчальний процес ІКТ і цифрових освітніх ресурсів.

Добре володіння ІКТ та їх компетентне використання викладачами є основою підвищення якості освіти та дозволяє збільшити педагогічний вплив на формування творчого потенціалу студента. Використання ІТ-технологій для створення навчально-методичного забезпечення дисциплін дозволяє підвищити ефективність освітнього процесу.

Інформаційна складова освітнього процесу визначає змістовний аспект підготовки фахівця в коледжі. Такою інформаційною складовою може виступати електронний навчально-методичний комплекс  дисципліни, який являє собою дидактичну систему, де йде взаємодія між викладачем і студентами, де враховуються прикладні педагогічні програмні продукти, а також сукупність дидактичних засобів і методичних матеріалів, які підтримують навчальний процес.

Поняття ІТ-технологій включає в себе як комп'ютерні, так і телекомунікаційні технології в освіті [1, с.17-23]. Вченим М.І. Жалдаком інформаційні технології розглядаються як сукупність методів і засобів, яка дозволяє розширити знання людей і надає широкі можливості по управлінню технічними та соціальними процесами [2, с.27].

Дослідник Е.Н. Машбиць вважав, що інформаційні технології – це сукупність різних програм навчання; сюди він включає контроль знань, навчальні системи, що базуються на штучному інтелекті [3, с.154]. Основне завдання ІТ-технологій в сфері освіти – це розробка інтерактивного середовища управління процесом освітньої діяльності та доступ до сучасних інформаційно-освітніх ресурсів. До складу ІТ-технологій входять мультимедіа, підручники з гіперпосиланнями, різного роду пізнавальні сайти і багато інших джерел. ІТ-технології в освітньому процесі мають значний вплив на формування сучасної інформаційної картини світу. Основна мета застосування ІТ-технологій в освітньому процесі – це, перш за все, посилення інтелектуальних можливостей студентів в інформаційному суспільстві, а також індивідуалізація і підвищення якості навчання на всіх щаблях освітньої системи.

ІТ-технології в сфері освіти сприяють розширенню кругозору студента; підготовці випускників до життя в умовах інформаційного суспільства; реалізації соціального замовлення, який орієнтується на процеси глобальної інформатизації [5, с.16].

Нові ІТ-технології сприяють підвищенню ефективності навчання, його індивідуалізації і диференціації, організації нових форм взаємодії в процесі навчання і зміни змісту, характеру діяльності викладача та студента. Завдання викладача полягає в умінні застосувати нові технічні засоби в освітній системі і домогтися успішного функціонування освіти в сучасному світі.

На сьогоднішній день можна виділити декілька напрямків використання сучасних ІТ-технологій в сфері освіти:

  • використання ІТ-технологій як засобу навчання, яке удосконалює процес викладання і підвищує його якість і ефективність;
  • використання ІТ-технологій в якості інструментів навчання, пізнання себе і дійсності;
  • використання ІТ-технологій в якості засобу творчого розвитку студента;
  • використання ІТ-технологій в якості основного засобу автоматизації процесів контролю, корекції, тестування і психодіагностики;
  • організація комунікацій на основі використання засобів ІТ- технологій з метою передачі і придбання педагогічного досвіду, методичної та навчальної літератури;
  • інтенсифікація та вдосконалення управління навчальним закладом та навчальним процесом на основі використання системи сучасних ІТ-технологій.

Останнім часом характерною рисою є використання вузами інформаційних технологій, що спираються на веб-технології та на глобальну мережу Інтернет. Інтернет розглядається вченими як середовище, що не дає знання «в готовому вигляді», але надає великі можливості тим, хто вміє активно шукати інформацію, аналізувати і самостійно мислити. В даний час в засобах масової інформації широко використовується термін «віртуальний простір», під яким розуміється сукупність не тільки освітніх ресурсів інтернету, але і абсолютно нова «інфосфера», вимір якої включає в себе:  технічні та інноваційні засоби Інтернету; людські ресурси, залучені в освіту і процеси інформатизації освіти; відносини в співтоваристві фахівців, що працюють в освіті з опорою на засоби нових ІТ-технологій і Інтернет.

Особливою популярністю користується система дистанційної освіти (ДО). ДО є взаємодія потоків навчальної та організуючою навчальний процес інформації за допомогою віддаленого комп'ютера (сервера). Основний поштовх в розвитку ДО був покладений в кінці XX століття, і на сьогоднішній день дистанційна освіта – це найбільш перспективна і ефективна система підготовки фахівців, що має величезний потенціал. ДО – це комплекс освітніх послуг, які надаються широким верствам населення за допомогою спеціалізованого інформаційно-освітнього середовища, орієнтованої на засоби обміну інформацією на будь-яких відстанях. В системі вищої освіти України ДО є, перш за все, сукупністю технологій, методів і засобів, що забезпечує можливість навчання без відвідування навчального закладу, але, як правило, з різним консультаціями у викладачів або осіб сертифікованих цим навчальним закладом [3, с.45].

Серед основних напрямків ДО в Україні можна виділити підвищення якості освіти, підготовка якісних фахівців і розвиток єдиного освітнього простору, де акцент йде на підвищення соціальної і професійної мобільності населення та рівня самосвідомості.

Основна мета ДО – це, перш за все, створення єдиного освітнього простору шляхом впровадження в навчальний процес ІТ-технологій. Мережеві інтернет-технології дозволяють зробити навчальний графік більш гнучким і залучити необхідний контингент студентів.

Також до IT-технологій в сфері освіти можна віднести електронний підручник, під ним можна розуміти теоретичний і науково-практичний матеріал, завдання, тренінг, контроль і оцінку якості засвоєння знань, яка формується за допомогою спеціальних програм, що дозволяють представити інформацію у вигляді текстового, графічного зображення, а також мультимедійних відео- та звукових ефектів [7, с.12].

Викладачеві електронний підручник допомагає у вирішенні дидактичних, методичних та психологічних завдань, так як є найбільш гнучким засобом викладання, що дозволяє в разі потреби модифікувати навчальний матеріал. Застосування електронного підручника дозволяє студентам поряд з лекціями і практичними заняттями під керівництвом викладача самостійно займатися вивченням нових дисциплін, використовуючи представлений електронний матеріал в якості повноцінного навчального посібника, а також помічника-консультанта і екзаменатора [8, с.18].

Висновки. Варто відзначити, що в сьогоднішніх реаліях впровадження ІТ-технологій в освітній процес має позитивні і негативні моменти. Позитивні моменти ІТ-технологій – це, перш за все, полегшення процесу навчання студента, посилення його інтелектуальних можливостей і, безсумнівно, підвищення якості навчання на всіх щаблях освітньої системи. Негативні моменти – проблема співвідношення інформації, тобто в комп'ютері досить великий обсяг інформації, яку студент не може повністю засвоїти і зрозуміти, на відміну від ЕОМ. На думку більшості фахівців, комп'ютер не може повністю замінити людського спілкування і зрозуміти таємницю людської думки. На сучасному етапі конструктивним є підхід, згідно з яким комп'ютер не слід протиставляти викладачеві; його в більшій мірі доцільно розглядати як засіб підтримки професійної діяльності викладача. ІТ-технології сприяють наочній демонстрації інформації, значної економії засобів і часу, підвищеній зацікавленості студентів і оформлення результатів досліджень, що дозволяють аналізувати вплив різних чинників на досліджуваний процес.

 

Література:

  1. Андронатій П.І. Комп’ютерні технології в освітніх вимірюваннях: навч.-метод.посіб. / П.І. Андронатій, В.В. Котяк.– Кіровоград: Лисенко В.Ф., 2011. – 144 с.
  2. Горбунова Л.І., Суботіна Е.А. Використання інформаційних технологій в процесі навчання // Молодий вчений. - 2013. - № 4. - С. 544-547.
  3. Дистанційне навчання: психологічні засади : монографія / [М.Л. Смульсон, Ю. І. Машбиць, М.І. Жалдак,Ю.М. Ільіна, М.М. Назар, П.П. Дітюк, О. Ю. Комісарова, В.Й. Цап, Н.М. Бугайова, В.В. Депутат] ; за ред. М. Л. Смульсон. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. – 240 с.
  4. Жалдак М.І. Комп'ютер на уроках математики. - Київ: Техніка. - 2017. - 304 с.
  5. Козлакова Г.О. Теоретичні і методичні основи застосування інформаційних технологій у вищій технічній освіті: монографія / Г.О. Козлакова – Київ : ІЗМН, ВІПОЛ, 1997. – 180 с.
  6. Пугачов А.С. Дистанційне навчання - спосіб отримання освіти // Молодий вчений. - 2012. - № 8. - С. 367-369.
  7. Циганкова С. О. Підходи до створення навігаційної системи електронного підручника на основі семантичної моделі / С. О. Циганкова, А. П. Зайцев, В. О. Пчелов// Вісник ЛНУ ім. Т. Шевченка. – 2010. – № 1 (188). – С. 123-129.

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
12 грудня 2018
Переглядів
1590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку