МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ ЗВ’ЯЗКИ ЯК ЕЛЕМЕТ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ
ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
Міждисциплінарні вміння і знання – це здатність студента встановлювати й засвоювати зв’язки в процесі перенесення й узагальнення знань і вмінь з суміжних дисциплін.
діяльності служить джерелом міждисциплінарних зв’язків у процесі навчання. Порівняння основних видів знань в структурі навчальної дисципліни й у структурі навчальної діяльності студентів виявляє їх певну аналогію Міжпредметні зв’язки приводять в дію всі стимули пізнавального інтересу, пов’язані з навчальною діяльністю: вносять проблемність, елементи дослідження і творчості, урізноманітнюють форми самостійної роботи, спонукають до оволодіння новими вміннями. Це певною мірою впливає на підвищення мотивації навчання студентів та якість їх знань і вмінь.
Міждисциплінарні зв’язки в навчанні можуть здійснюватися в таких основних напрямах:
1) формування необхідних для становлення світогляду студента систем понять з опорою на наукові факти, теорії, закони, ідеї, спільні для суміжних наукових областей. Як приклад - це використання сучасних засобів графічного моделювання та дизайну для проектування web-сторінок. Дотримуватися правил ергономічного розміщення матеріалів на веб-сторінці. Планувати власну та групову діяльність для проектування та створення об'єктів мультимедіа та веб-сайтів.
2) формування спільних для суміжних дисциплін умінь, і в першу чергу елементарних на яких базуються складніші методи засвоєння ідейних зв’язків між дисциплінами.
𝑦+𝑥2 = 3
Завдання: Розв’язати систему рівнянь за допомогою Excel {
𝑥+𝑦 = 5
Задачі такого типу не є додатковим об’єктом вивчення, а є ще однією ілюстрацією методу, який базується на побудові графіків функцій. Їх розв’язування з використанням комп’ютера сприяє:
• підвищенню ефективності навчання;
• розширенню області практичного використання знань, умінь і навичок.
Внаслідок цього здійснюється систематизація знань за такими змістовними поняттями математики: побудова графіків функцій; перетворення графіків функцій. Це допомагає студентам глибше усвідомити зв’язки між фактами, чіткіше уявити структуру навчального матеріалу курсу математики.
3) формування на базі узагальнених умінь та вірного оцінного ставлення до предметних знань, у чому особливе значення мають міждисциплінарний зв’язок та світоглядні навчальні проблеми. Наприклад, під час вивчення електронної комерції студенти вчаться використовувати сучасні мережні інформаційні продукти, здійснювати організацію зав’язків підприємства у мережі, застосовувати методи ціноутворення в електронній комерції, здійснювати побудову нейронних мереж різної структури і складності, розробляти рекламні кампанії в мережі. Таким чином підвищують якість знань з декількох предметів: інформаційні технології, математика, економіка, електронна комерція, реклама.
4) формування політехнічних знань і трудових умінь, що вимагають комплексного застосування знань основ наук на практиці.
На мою думку, використання міждисциплінарних зв’язків у практиці навчання зумовило виникнення нових форм його організації, таких як заняття із використанням міжпредметних зв’язків, комплексний семінар, комплексні екскурсії, міжпредметні конференції тощо.
Міжпредметний комплексний семінар — одна з продуктивних форм організації навчання, яка дає змогу узагальнювати знання студентів з різних предметів із позицій світоглядних ідей та успішно вирішувати в єдності завдання освіти, розвитку та виховання студентів. Цього досягають завдяки взаємодії викладачів різних предметів. Такі семінари є дієвим засобом реалізації комплексного підходу до навчання. Методика семінару різноманітна, містить дискусії, бесіди, досліди тощо. Наприклад, семінар у формі дискусії на тему: «Інтернет-реклама як маркетинговий інструмент», дає можливість зацікавити студентів дослідженням сучасного ринку, розвиває уміння побачити його розвиток в розрізі економіки, політики. Студент розширює і поглиблює свої знання з різних дисциплін: інтернет-технології, математики, географії, економіки.
Конференція, як і семінар, узагальнює знання студентів із різних предметів навколо певних проблем, ідей, навчальних тем. Її можна проводити на занятті де відбувається узагальнення теми або у формі позакласного заходу. Методика конференції полягає в повідомленнях студентів, які послідовно розкривають її тему. Міжпредметна конференція може бути підготовлена та проведена одним викладачем або групою викладачів. Конференції з питань багатосторонніх міждисциплінарних зв’язків дають змогу встановити реальні взаємозв’язки сучасних наук, показати, як методи однієї науки, проникаючи в іншу, сприяють її розвитку, вирішенню наукових проблем. Студенти ознайомлюються з тими проблемами, які виникають і вирішуються на межі суміжних наукових галузей, формується світоглядна спрямованість їхніх пізнавальних інтересів, вони опановують світоглядні ідеї, з позицій яких особистість оцінює явища навколишнього світу.
Міжпредметні зв’язки можуть включатися в заняття у вигляді фрагмента, окремого етапу заняття, на якому вирішується певна пізнавальна задача, яка вимагає залучення знань з інших предметів.
Таким чином, використовуючи в своїй педагогічній практиці міждисциплінарні зв’язки, мої студенти підвищують якість знань в інформаційних технологіях.