В статті обґрунтована актуальність впровадження STEM-освіти в початковій школі. Розкрито важливість LEGO - конструювання - як сучасного засобу навчання дітей, що відповідає запитам на самовираження і освітнім завданням.
МОЖЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM – ОСВІТИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Анотація
В статті обґрунтована актуальність впровадження STEM-освіти в початковій школі. Розкрито важливість LEGO - конструювання - як сучасного засобу навчання дітей, що відповідає запитам на самовираження і освітнім завданням.
Нові вимоги сьогодення до навчання ставлять перед вчителем нові виклики та вимоги щодо підходів до викладання. Міждисциплінарні зв’язки потребують змін до підходів у викладанні предметів, добору засобів викладання. Така система освіти вчить жити в реальному швидкоплинному світі, вміти реагувати на зміни, критично мислити, творчо розвиватися.
На кожному етапі навчання є свої особливості STEM-освіти. Якщо йдеться про початкову школу, то це формування навичок дослідницької діяльності, але, звичайно, у формі, доступній для певного віку, психічного і ментального розвитку; закладення основ обізнаності зі STEM-галузей і професій; стимулювання інтересу учнів до подальшого опанування курсів, пов’язаних зі STEM.
Чому саме STEM? Ця технологія дає можливість поєднати такі непоєднувальні поняття як наука, технологія, інженерія та математика для обчислення даних та при обробці і створенні проектів.
На сьогодні існує певне соціальне замовлення:
Особливою є цінність технології, яка забезпечує розвиток критичного мислення, формування математичних компетенцій, вміння проводити досліди, спостереження, обробляти отримані результати.
У системі STEM-освіти змінюється роль вчителя та учнів. Вчитель буде виступати менеджером і консультантом, а учень – дослідником.
Суспільна значимість особистості, навички долати труднощі та роботи в команді надавати одне одному допомогу.
LEGO технологія – це акредитовані МОНУ міжнародні інноваційні програми з фізики, математики, інформатики (програмування), технологій з використанням групових та ігрових форм навчання. Це понад 300 годин унікальних занять для дітей віком від 2 до 18 років. Конструктор LEGO це потужний інструмент навчання в ході використання якого дитина:
Впровадження LEGO -конструкторів у навчальний процес робить його набагато більш привабливим для дитини, сприяє багатогранному розвитку особистості і спонукає до самонавчання надалі.
В умовах початкової школи, формування навичок дослідницької діяльності здійснюється у доступній формі відповідно до вікової категорії та інтересу учнів щодо подальшого опанування курсів пов’язаних зі STEM. За STEM методикою, в центрі уваги знаходиться практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а безпосередньо «тут і зараз», шляхом спроб та помилок.
Дослідницька діяльність молодших школярів – це творча діяльність, спрямована на розуміння навколишнього світу, відкриття дітьми нових для них знань і способів діяльності. Вона забезпечує умови для розвитку їх ціннісного, інтелектуального і творчого потенціалу, є засобом їх активізації, формування інтересу до матеріалу, що досліджується, дозволяє формувати предметні і загальні уміння, навички.
Спочатку виникає два питання: де і як? Методом спроб і пошуків доведено, що використовувати LEGO - конструктор можна на всіх уроках де тільки можливо. Саме на уроках математики вчитель може якомога частіше показувати життєві ситуації, які допомагає вирішити математика. Доречно створювати проблемні ситуації, які учні можуть самостійно або в групах спробувати вирішувати. Не варто давати інформацію вже в готовому вигляді.
У першому класі, користуючись наборами LEGO, вчитель може доступно, наочно пояснити учням весь програмовий матеріал, що складає основу вивчення математики. Так учні легко засвоять склад чисел в межах 10, наочно зрозуміють спосіб додавання та віднімання чисел. Ілюстрація задачі призводить до розуміння алгоритму її розв’язання. Діти чітко побачать структуру двоцифрових чисел та зрозуміють суть розкладання їх на розрядні доданки.
Ось приклад використання LEGO на уроці математики в 4 класі по темі «Дроби». Учні викладають дроби, показують як їх можна додавати та віднімати, порівнюють та знаходять частину від числа. Таким чином можна проілюструвати порівняння дробів та частин. Учні застосовують LEGO не тільки при порівнянні частин, але і утворюють більші, менші дроби, наочно порівнюють різні залежності між ними. Такий приклад порівняння чисел може бути в другому класі. Також в другому класі за допомогою LEGO діти можуть порівнювати площини та величини (хоча це не матеріал 2 класу). В 4 класі діти записують коротку умову задачі за допомогою конструктора LEGO.
Першокласники на уроках вивчення нової букви ознайомлюються з буквою та її утворенням із звуків. (звукосполучення (ЙУ) позначення його буквою «Ю».
Конструктор LEGO учні можуть застосовувати на уроках природознавства для того, щоб проілюструвати використання природніх водойм, їх утворення, їх різні типи.
Після екскурсії по школі з конструктора діти можуть виготовити макет їдальні, спортивної зали. Під час вивчення теми «Раціональне використання водних ресурсів в Україні» - макет насосної станції, чи інше.
Для батьків не є секретом, що для дитини велике значення має не тільки гра, але й конструювання, як перша спроба самостійної продуктивної діяльності. Сам процес конструювання викликає не тільки зацікавлення у дитини, але й сприяє розвитку дрібної моторики та образного мислення.
Чому саме конструктор LEGO? Корпорацією LEGO були створені набори конструкторів саме з навчально – розвивальною метою, які можна застосовувати в навчальній діяльності. Кожен набір можна використовувати як індивідуально, так і для пар і групи дітей.
Є програма курсу «Захоплююча математика з LEGO» для 1-2 класу. За допомогою звичайних деталей LEGO, повноцінних навчальних матеріалів і спеціально розробленого програмного забезпечення вчителі з легкістю проводять цікаві уроки математики, уроки під час яких приклад з реального життя учнів, цікавлять більше ніж математика, а також допомагають приймати без страху свої рішення, пояснювати свої вчинки.
Крім уроків, є можливість і для творчого пошуку. В позаурочний час можна провести дозвілля «Весела перерва» із застосуванням конструктора, конкурс «Місто моєї мрії» де учні знайомлять з проектами своєї вулиці та міста. Фестиваль «Пліч – о – пліч з тваринами», де вони створюють середовище для життя тварин, таке, яке вони бачили, або таке, про яке вони мріють, а також захищають своє проекти. Можна провести фестиваль «STEM-COLOR FEST». Учні отримують певний колір, досліджують значення цього кольору для життя людини, тварини, живої природи, де він зустрічається в природі, в житті, в традиціях нашого народу.
Вивчення STEM–освіти – це спосіб допомогти сучасним дітям у майбутньому стати новаторами, цілеспрямованими, творчими і надійними ланками команди, суспільства, країни.
Майбутнє – за технологіями, а майбутнє технологій – за вчителями нового формату. Тільки творець може виховати творця.
Список використаної літератури:
1. Матеріали літньої сесії "Web-STEM-школи". Спікер Олена Гвардіонова, https://youtu.be/32khpuTpURw.