Стаття на тему: «Освітня робота з батьками з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом».

Про матеріал
Насильство над дітьми можна зупинити. Головною метою у закладі освіти є навчання дітей та дорослих безпечній взаємодії у освітньому процесі, а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків та дорослих(батьків, опікунів або працівників закладів освіти). Заклад освіти відіграє важливу роль у створенні умов для здобуття учнями та ученицями знань в безпечному освітньому середовищі, формуванні ставлень та навичок, які потрібні, щоб уникнути та запобігти проявам насильства, безконфліктного спілкування, ненасильницької поведінки. Вирішальна роль у протидії насильству і булінгу належить педагогам. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки завдяки системному підходу та підтримки керівництва ліцею, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій, а також із залученням та участі учнів.
Перегляд файлу

      ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»

 

 

 

 

 Тема: «Освітня робота з батьками з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом».  

 

  

 

 

 

Підготував:  вихователь Вахула С.С.

 

 

 

    Стаття              

на тему: «Освітня робота з батьками з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом».

Завдання освітян робити все, аби сучасні діти могли навчатися без страху і насилля, отримувати ціннісні життєві навички, які відповідають світу що змінюється.

Насильство над дітьми - це глобальне проблема, яке стала очевидною лише протягом останніх двадцяти років. Насильство над дітьми ставить під загрозу глобальний розвиток людства. Коли діти стають свідками або жертвами емоційного, сексуального чи фізичного насилля, це завдає шкоди їх здоров'ю, добробуту та майбутньому. Проблема насильства стосується не лише для окремих дітей або сімей, а є загрозою сталому розвитку суспільства в цілому.

Принцип запобігання та реагування на насилля, жорстоке поводження та експлуатацію дітей має бути ключовим у організації освітнього процесу закладів освіти.

Дані по Україні свідчать, що проблема насилля над дітьми лишається значною мірою недооціненою в країні. Деякі форми домашнього насильства приймаються як соціальна норма. Згідно зі звітом ЮНІСЕФ 2018 року, 42% батьків вважають, що емоційне насилля є допустимим задля навчання. Частка тих, хто допускає застосування фізичної сили до дитини у якості дисциплінарної міри, становить 14%. ЮНІСЕФ захищає права та інтереси дітей в 190 країнах світу, щоб перевести ці зобов'язання у практичні дії, прикладаючи особливі зусилля для досягнення найбільш вразливих дітей у всьому світі.

Відповідно до наказу МОН від 9 січня 2019 року № 17, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 березня 2019 р. за № 250/33221

«Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти»оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти здійснюється зокрема за напрямом «освітнє середовище закладу освіти», а саме: забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці;

створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.

19 січня 2019 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII.

МОН підготувало рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII (лист МОН від 29.01.2019 № 1/19-881).

Булінг (цькування) – тривожна тенденція, особливо для сучасного дитячого і молодіжного середовища.

За результатами дослідження, проведеного Фондом ООН Юнісеф у 2017 році, 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу впродовж останніх трьох місяців, а 24% дітей стали жертвами цього явища. Найбільш вразливими до булінгу є сором’язливі, зі зразковою поведінкою діти, а також діти, які, в силу різних життєвих обставин, «замкнуті в собі», закриті для спілкування.

 Найчастіше діти піддаються цькуванню з боку однолітків за свій зовнішній вигляд, переконання, поведінку, а також через різні життєві обставини тощо)1 . Результати опитування U-Report говорять про найрозповсюдженіші причини булінгу – ігнорування дорослими цькування (37%).

Відповідно до статистики Національної дитячої «гарячої лінії» більше 25% дзвінків так чи інакше пов’язані з цькуванням. В той же час, за даними останніх опитувань, майже чверть українських школярів вважають себе жертвами булінгу, а близько 40% із тих дітей, хто зіткнулися з випадками булінгу, ніколи не розповідають про це своїм батькам.

 При цьому, 44% із тих, хто спостерігав, як знущаються над їхніми однолітками, не реагували на такі факти через острах піддатися аналогічному знущанню .

Насильство над дітьми можна зупинити. Головною метою у закладі освіти є навчання дітей та дорослих безпечній взаємодії у освітньому процесі, а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків та дорослих(батьків, опікунів або працівників закладів освіти).

 

 

Заклад освіти відіграє важливу роль у створенні умов для здобуття учнями та ученицями знань в безпечному освітньому середовищі, формуванні ставлень та навичок, які потрібні, щоб уникнути та запобігти проявам насильства, безконфліктного спілкування, ненасильницької поведінки.

Вирішальна роль у протидії насильству і булінгу належить педагогам. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки завдяки системному підходу та підтримки керівництваліцею, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій, а також із залученням та участі учнів. 

В рамках запровадження системи протидії булінгу в позаурочний час вихователем використовувались круглі столи з учнями на теми:

- «Що робити, коли тебе ображають дорослі»;

- «Насильство в сім’ї та як його уникнути»;

- «Протидія булінгу»;

- «Мистецтво спілкування»;

-  «Спілкування з однолітками. Поняття агресивності»;

- « Як протистояти тиску однолітків. Сказати «НІ» і при цьому зберегти стосунки»;

-  « Безпека спілкування у мережі інтернет»;

-  «Що робити в складних життєвих ситуаціях та до кого звертатися за допомогою»;

- «Хто може стати жертвою булінгу»;

- «Як протистояти тиску однолітків».

 

 З учнями вихователем використовувались перегляди  відеороликів, зокрема:

 

- Відеоролик про способи зупинення булінгу https://www.youtube.com/watch?v=fkcARKWnirg;

- Відеоролик пісні М. Бурмаки «Не смійся з мене» https://www.youtube.com/watch?v=Iqf-9kguvH8;

 

 

 

 

H:\фото по заходах в ліцеї\20210315_201557.jpg

- Комплекс мультфільмів, у яких присутні ситуації булінгу та шляхи його подолання:

https://naurok.com.ua/post/skazhi-bulingu-ni-5-multfilmiv-yaki-navchayut-cinuvat kozhnogo?fbclid=IwAR36JdkRlgeWRxMVLQG2pMKcSlGjDNhBqfKhIDBlAIlWQscttBpmzNT2jhI

 

  

 

H:\фото по заходах в ліцеї\20201125_200127.jpg

 

 

 

 

Під час перегляду цих відеороликів з учнями проводились диспути, обговорення видів булінгу, протидії булінгу, використання яких допомагає краще учням усвідомити шляхи захисту проти булінгу.

 

З батьками учнів вихователем  використовувався метод проведення бесід   на тему:

 

- «Поговоримо про булінг та кібербулінг»

- «Стопи булінг»

- «Що робити якщо твоя дитина стала жертвою булінгу»

- «Поради батькам щодо зменшення ризику булінгу та кібербулінгу для своєї дитини»

з метою попередження булінгу.

Конфлікти між різними учасниками та учасницями освітнього процесу, проблеми цькуваня (булінгу) і насильства в лілейному середовищі найчастіше стають перепоною для формування  у учнів таких цінностей як толерантність, повага, підтримка, порядність, гармонійне спілкування та співіснування у суспільстві.

Ситуативний аналіз, проведений ГО «Ла Страда-Україна» у 2017-2018 рр., показує, що у сучасних закладах освіти переважають міжособистісні конфлікти (прізвиська, нападки, піддражнювання, образи, осмикування тощо), а сторонами конфліктів є 48% дівчат та 52% хлопців.

Серед учнів нашого ліцею є багато з соціально неблагополучних сімей, що накладає відбиток на їх поведінку.

В процесі реформування системи освіти, важливим кроком є побудова безпечного освітнього простору, зменшення рівня конфліктів між учасниками освітнього процесу шляхом впровадження відновних практик у освітній процес

Освітня робота з батьками сприяє реалізуватидва суспільно значущі стратегічні завдання закладів освіти:

1) зменшення соціального напруження міжособистісних взаємин у лілейному колективі засобами медіації (посередництва);

2) формування навичок безконфліктного спілкування та навичок виходу з конфліктних ситуацій в усіх учасників освітнього процесу, виховати гідну особистість зі стійкими навичками ненасильницької поведінки та прагненням створювати мирні стратегії поведінки в суспільстві.

Тому необхідно проводити освітню роботу із батьками та законними представниками учнів з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом.

Розв'язати проблему насильства щодо неповнолітніх можна тільки у разі спільної роботи педагогів, батьків і всіх дорослих, які так чи інакше причетні до виховання дітей.

 Метою роботи щодо нівелювання наслідків насильства є не заміна або усунення батьків, які не в змозі нести відповідальність за виховання своїх дітей, а допомога сім'ї  у відновленні або формуванні здатності до названої діяльності.

 

 

 

 

docx
Додано
7 червня 2023
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку